LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Cederuiter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2019 15:29

Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Cederuiter »

Vanmorgen heeft mijn huisarts mij aangeraden een bloedonderzoek te laten doen om enkele waardes te checken. Zij waarschuwde mij dat de kosten hiervan van mijn eigen risico betaald moeten worden. Ik ben, juist vanwege dat idioot hoge eigen risico, een zorgmijder, dus ik vroeg hoe hoog die kosten zouden zijn. Zij wist dat niet. Ik heb het ziekenhuis gebeld en het gevraagd. Daar wisten ze het ook niet. Toen de zorgverzekeraar gebeld. Ook daar kreeg ik geen antwoord. Waarom kan een mens niet gewoon een simpele offerte krijgen voor de kosten van wat voor onderzoek dan ook? Als ik ergens wat voor product dan ook ga kopen of afnemen, dan wil ik van tevoren weten of ik me dat kan veroorloven. Kan dit niet eens aangekaart worden door Radar?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u een zorgmijder bent, waarom gaat u dan naar de huisarts met klachten, want u weet toch dat de huisarts dat bloedonderzoek niet zelf doet?

En hoe stelt u zich die offerte dan voor? Als voorbeeld: U hebt een hartaanval gehad en moet gedotterd word. U vraagt dan, als dat zou kunnen, bij drie ziekenhuizen offertes op, om de goedkoopste of zo te kiezen?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De kosten zijn afhankelijk van waar uw bloed op worden gecontroleerd. Ga er van uit dat het bedrag tussen de € 30,- en de € 85,- uit komt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als u pech heeft ,385,00 euro.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een offerte voor bloedonderzoek? En dan ook nog gratis en vrijblijvend zeker? Doe even normaal!

Lady, geen goed voorbeeld, dotteren is nergens minder dan het ER.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
26 aug 2019 15:54
De kosten zijn afhankelijk van waar uw bloed op worden gecontroleerd. Ga er van uit dat het bedrag tussen de € 30,- en de € 85,- uit komt.
Ligt er maar aan hoeveel hokjes de dokter zwart gemaakt heeft.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit is toch bekend. Maximaal € 385. Toch niet serieus dat er eerst offertes en prijsopgaaf moet gebeuren. Je kunt met de meeste zorgverzekeringen afspreken om in termijnen te betalen. Na het bloedonderzoek komen kosten voor Medicamenten en behandelingen. Daar moeten ook prijsopgaven voor komen?
Zorgmijder is gezondheid mijder. Onverstandig.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
26 aug 2019 15:57
Een offerte voor bloedonderzoek? En dan ook nog gratis en vrijblijvend zeker? Doe even normaal!

Lady, geen goed voorbeeld, dotteren is nergens minder dan het ER.
Dat maakt toch niet uit? De Ts is een zorgmijder. :lol: Dus ook kosten vermijden voor de zorgverzekeraar.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 26 aug 2019 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jantje7 schreef:
26 aug 2019 15:54
De kosten zijn afhankelijk van waar uw bloed op worden gecontroleerd. Ga er van uit dat het bedrag tussen de € 30,- en de € 85,- uit komt.

Hangt ook af van de prijsafspraken tussen zkh en verzekeraar. Zelf heb ik nog nooit een factuur gehad voor bloedafname boven de € 100. Een prikpost in het zkh is wel duurder dan prikken bij de huisarts.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door berndv »

Ok, dan zouden de kosten voor het bloedonderzoek vooraf via een offerte bekend gemaakt worden. En dan? Wat dacht u dat de uitkomst van het bloedonderzoek met zich mee brengt, als er iets uit komt? Dan zal er waarschijnlijk behandeling uit volgen, die ook niet gratis is. Ze tappen niet zomaar bloed af. En wat zou er gebeuren als er niets uit het bloedonderzoek komt? Dan volgen ook vervolgonderzoeken. Want nogmaals, men tapt niet zomaar bloed af.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, hij sluit weleen aanvullende dekking af voor een bril.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan moet hij maar zonder bril kijken. Als hij dadelijk ook nog slechthorend wordt houdt het helemaal op.
Die aanvullende dekking betaal je zelf.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

Stel dat u een offerte zou kunnen krijgen, gaat u dan zelf beslissen waar ze wel of niet op moeten gaan prikken gezien de kosten?
Lijkt me eerlijk gezegd nogal belachelijk.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
26 aug 2019 16:35
Stel dat u een offerte zou kunnen krijgen, gaat u dan zelf beslissen waar ze wel of niet op moeten gaan prikken gezien de kosten?
Lijkt me eerlijk gezegd nogal belachelijk.
Is dat niet juist de veelgeroemde "marktwerking" in de zorg? Die niet verder gaat dan wat dwingende prijsafspraken tussen verzekeraars en zorgaanbieders

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een "offerte" gaat wat ver, maar de vraag om een globale prijsindicatie vind ik niet zo raar.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een "offerte" gaat wat ver, maar de vraag om een globale prijsindicatie vind ik niet zo raar.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is de prijs in deze belangrijk, of wat u ervoor krijgt? De prijs zegt niets over de kwaliteit van de zorgverlener.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor sommigen is simpelweg de prijs belangrijk, omdat 35 of 100 euro één, twee of drie weken leefgeld betekent...

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijn partner heeft wat je noemt "een complete APK" qua bloedtest gehad. Dus (nog geen rekening gehad) wij gaan uit van € 385 eigen risico pleite. Er waren nogal wat "kruisjes" gezet. We weten nu WÈL wat er loos is, en dat is met pillen op te vangen. Dus nu zekerheid en rust. Echter kies je voor € 500 extra eigen risico, dus totaal € 885,00 tja dan kàn je dàt ook verwachten. Wellicht is dit een aftrekpost voor de belasting?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mahadma schreef:
26 aug 2019 17:22
Mijn partner heeft wat je noemt "een complete APK" qua bloedtest gehad. Dus (nog geen rekening gehad) wij gaan uit van € 385 eigen risico pleite. Er waren nogal wat "kruisjes" gezet. We weten nu WÈL wat er loos is, en dat is met pillen op te vangen. Dus nu zekerheid en rust. Echter kies je voor € 500 extra eigen risico, dus totaal € 885,00 tja dan kàn je dàt ook verwachten. Wellicht is dit een aftrekpost voor de belasting?
Ik werd ook gewaarschuwd door mijn huisarts, maar de rekening was rond de € 80- € 100 voor de onderzoeken.

Gesloten