LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende zorgverzekering of niet?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mevrouwtjevraagbaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2019 14:40

Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Mevrouwtjevraagbaak »

Ik zit al jaren bij OHRA met een aanvullende verzekering voor Fysiotherapie. Echter is de premie nu zo erg gestegen dat ik twijfel of ik nog wel een aanvullende zorgverzekering moet nemen. Ik las namelijk op https://www.zorgverzekeringvergelijken2 ... rzekering/ dat ruim 83% een aanvullende verzekering heeft. Dus ik twijfel enorm of een alleen een basisverzekering wel voldoende is. Wat doen jullie?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ligt er helemaal aan welke zorg u verwacht het komende jaar of waar u voor verzekerd wil zijn. Ik ben aanvullend verzekerd en toevallig ook voor fysio. Ik ken mijzelf en ik ken mijn lichamelijke beperkingen en ik wil niet hoeven te rekenen hoeveel behandelingen ik nog kan doen om goedkoper uit te zijn dan aanvullend verzekerd te zijn. Wellicht ben ik soms wat duurder uit, maar daarmee kies ik wel voor zekerheid. En dat is het principe van een verzekering, het risico dragen van iets dat je zelf niet wilt.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ken de dekkingen niet in de aanvullende verzekering van Ohra, maar als u daar de laatste jaren geen gebruik van gemaakt hebt en verwacht dat u dat ook het aankomende jaar niet gaat doen, kunt u ze laten vervallen.

Wellicht is het dan verstandig de premie te reserveren voor als het toch nodig mocht zijn. Hele jaar niet nodig? Hebt u vast een potje voor volgend jaar.

Ik heb zelf al jaren geen aanvullende dekkingen meer.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Heel goed Breien. Soms kunnen principes zeer juist zijn.
Heb zelf wel aanvullende verzekering (en helaas zit daar kwak wel in) want mijn verzekeraar laat het er nog steeds inzitten. Heb hen daar wel eens een mail over gestuurd maar heeft niet geholpen. Aangezien ik in Duitsland woon en via de Nederlandse verzekering herverzekerd ben bij een Krankenkasse is het mij te ingewikkeld om over te stappen.
Weer On-topic: better save then sorry. Ik kan de aanvullende verzekering goed betalen dus daarom voor mij niet zo'n enorm issue .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nooit aanvullend verzekerd geweest. Die 83% zegt niets over verstandigheid en alles over de Nederlandse volksaard.

Nederlanders zijn het best verzekerde volk ter wereld. Ook onzinverzekeringen als huisdierverzekering en smartphoneverzekering doen het daarom goed in ons land.

En zoiets als een aanvullende verzekering voor een bril? Het is je reinste kolder.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals juliomariner al heeft aangegeven, moet men risico's verzekeren die men niet kan of wil dragen. Ik heb al heel lang geen aanvullende verzekering meer, voor mij kan het echt niet uit. Mocht ik ooit weer eens fysiotherapie nodig hebben, dan betaal ik dat wel uit de virtuele spaarpot van bespaarde premie.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste TS,
Ik heb de prijs van de aanvullende verzekeringen bij OHRA opgezocht. Zie https://www.ohra.nl/zorgverzekering/aa ... zUEALw_wcB. Ik vind er 3, van goedkoop tot duur, allemaal met 9 behandelingen fysiotherapie. Welke aanvullende verzekering heeft u? Een van deze drie?
Zie de bijlage.
Bijlagen
Ohraanvullendk.jpg
3 aanvullende verzekeringen bij OHRA en prijzen.
(114.91 KiB) 1815 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Mevrouwtjevraagbaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2019 14:40

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Mevrouwtjevraagbaak »

@matilde D, ik heb het Sterk pakket, waar ik 134,15 voor moet gaan betalen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mevrouwtjevraagbaak schreef:
26 nov 2020 15:57
Dus ik twijfel enorm of een alleen een basisverzekering wel voldoende is. Wat doen jullie?
Wat wij doen is niet van belang. Wat jij verwacht dat er gaat gebeuren of kan gebeuren wel. Als je de aanvullende verzekering laat vallen zullen er veel situaties zijn die je zelf zal moeten betalen. En als je later opnieuw een aanvullende verzekering wil afsluiten, dan is daar geen acceptatieplicht voor, oftewel daar kan je voor afgewezen worden.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door pedro714 »

Mevrouwtjevraagbaak schreef:
26 nov 2020 15:57
Ik zit al jaren bij OHRA met een aanvullende verzekering voor Fysiotherapie. Echter is de premie nu zo erg gestegen dat ik twijfel of ik nog wel een aanvullende zorgverzekering moet nemen. Ik las namelijk op https://www.zorgverzekeringvergelijken2 ... rzekering/ dat ruim 83% een aanvullende verzekering heeft. Dus ik twijfel enorm of een alleen een basisverzekering wel voldoende is. Wat doen jullie?
Weinig mensen denken na bij het afsluiten van een aanvullende verzekering. Voorbeeld:

Om voor €. 500,00 tandartsvergoeding in aanmerking te komen moet ik een premie betalen van €. 359,20.
Zou ik een rekening krijgen van €. 500,00 en deze opvoeren onder zorgkosten op mijn aangifte krijg ik ca. 25% + het vermenigvuldigingspercentage van 15 of 40%. Dus: 500 x 75 (100% - 25%) = 375,00 minus 13% = 375 x 87 = €. 326,25.
M.a.w. die 500,00 kosten mij na belastingaftrek: maximaal 326,25. Bij 40% verhoging nog minder t.w. 375 x 60 = 225,00.

Uiteraard ervan uitgaande dat je kosten boven de drempel vallen. Hetzelfde gaat op voor alle aanvullende verzekeringen.
Overigens die 26% zijn als volgt samengesteld: Inkomstenbelasting boven 65 jaar: ca. 19,5% Zorgverzekeringwet ca. 5,5%

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, maar dan moet je wel boven de drempel uitkomen. Zolang je dat niet komt, maar wel structureel veel tandartskosten hebt, is een aanvullende verzekering toch welaan te raden. In alle andere gevallen: niet aanvullend verzekeren, maar sparen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Uw aanvullende verzekering kost (slechts) €7,40 per maand. Die verzekering is een heel eenvoudige, kleine verzekering, die alleen 9x fysiotherapie vergoedt en spoedeisende hulp in het buitenland aanvult tot 100% van de kosten. De basisverzekering vergoedt namelijk spoedeisende zorg tegen maximaal Nederlands tarief.

Als u geen fysiotherapie denkt nodig te hebben en ook niet naar het buitenland gaat , dan kunt u de verzekering opzeggen. Om meer te besparen kunt u een extra vrijwillig eigen risico nemen. Als u €500 extra vrijwillig risico neemt scheelt u dat €16,57 per maand. Dan betaalt u €110,08 voor de basisverzekering plus eventueel €7,40 voor de aanvulling Sterk.
Andere zorgverzekeraars bieden goedkopere zorgverzekeringen aan. Dat zijn dan meestal natura verzekeringen. Bijvoorbeeld Anderzorg kost €91 per maand ( met €500 extra vrijwillig eigen risico) en de aanvullende verzekering kost €7,50 voor slechts 6 x fysiotherapie per jaar.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, dat valt best mee. Bijvoorbeeld dit jaar bij Anderzorg, als men daar € 500,00 extra eigen risico nam, was de premie € 300,00 lager.

Dus al men dan in een jaar werkelijk veel kosten zou hebben, kost dat slechts € 200,00 meer op jaar basis.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

juliomariner schreef:
26 nov 2020 18:44
Weer On-topic: better save then sorry. Ik kan de aanvullende verzekering goed betalen dus daarom voor mij niet zo'n enorm issue .
Als je de premie voor de aanvullende verzekering goed kunt betalen, dan is de kans groot dat je de verzekeraar zorg ook goed kunt betalen. En je de verzekering dus niet nodig hebt.

Maar ik denk dat het voor TS vooral van belang is om na te gaan of fysio gebruikt gaat worden en hoeveel dan. Ik ken zelf eerlijk gezegd weinig mensen die fysio nodig hebben dus voor mij zou dit een zeer overbodige verzekering zijn. Maar als je bijna ieder jaar weer een paar keer bij de fysiotherapeut zit, dan zou het juist een heel handige verzekering zijn.

(Over buitenland dekking, dat is hier dus voor één persoon plus evt kinderen. Bij een doorlopende reisverzekering ben je voor 35 euro per jaar voor het hele gezin uitgebreider verzekerd.)

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Ik ken zelf eerlijk gezegd weinig mensen die fysio nodig hebben dus voor mij zou dit een zeer overbodige verzekering zijn. “

Ik zie het verband hier niet. U kent weinig mensen die fysio nodig hebben, dus voor u is een aanvullende verzekering overbodig?

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jose2501 uw reactie verandert niets aan de reden waarom Kweenie voor zichzelf niet zou kiezen voor een aanvullende verzekering.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door criticus2 »

let wel even op speciale dekkingen als zorgkosten buitenland (reisverzekeringen dekken niet alles op dat gebied). en bv ongevalsdekking mbt het gebit.
(een keer een uitglijder in de winter kan al genoeg zijn voor forse gebit schade welke niet onder basisverzekering valt)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Reisverzekeringen dekken juist meestal meer in het buitenland dan de aanvullende verzekering.

Voor je gebit heb je een tandartsverzekering nodig.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

breien schreef:
27 nov 2020 23:17
Extra eigen risico nemen is toch een gok.
De besparing is veel minder als het verhoogde eigen risico. Dus indien men redelijk veel zorgkosten maakt is hetniet lonend.
Daarnaast ben ik van mening dat met ook de drempel naar de zorg verhoogd en dat kan heel ernstige gevolgen hebben.
Het gaat om de aanvullende verzekering en wordt voorgesteld als alternatief of opzeggen. Het eigen risico van de aanvullende verzekering is het hoogst als je geen aanvullende verzekering hebt.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende zorgverzekering of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, dan kan je daar in ieder geval de niet betaalde premievoor gebruiken. Afgezien daarvan kan je die kosten opvoeren op je aangifte en als je nog andere kosten hebt, zodat je boven de drempel kont, krijg je (meer) belasting terug. Die aftrek verlaagt je inkomen waardoor je eventueel (meer) huur- en zorgtoeslag krijgt.

Oftewel, win, win, win.

Gesloten