LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herziening no-claim 2005 vol fouten

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Zijn de no-claim herzieningen ziektekosten juist

Ja
2
67%
Nee
1
33%
Geen zin om het te controleren
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Monique_R
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2007 12:46

Herziening no-claim 2005 vol fouten

Ongelezen bericht door Monique_R »

Hallo,

Ik heb ook een herziening no-claim 2005 ontvangen met een aantal 'vreemde' declaraties van ziekenhuis Haaglanden. Gelukkig kon ik met mijn oude agenda ernaast precies aangeven dat ik op uitnodiging van RIVM aan bevolkingsonderzoeken had meegedaan. En wat zegt RIVM over bevolkingsonderzoeken bijvoorbeeld Onderzoek naar baarmoederhalskanker:

Kosten voor het onderzoek

Deelname aan het bevolkingsonderzoek is gratis; het wordt betaald uit de Rijksbegroting. U hoeft dus niet te betalen voor uw bezoek aan de huisarts en het laten maken van bijvoorbeeld het uitstrijkje. Ook de uitslag van het onderzoek is gratis. Een eventueel herhalingsuitstrijkje na zes weken, omdat het eerste uitstrijkje slecht te beoordelen is, valt ook onder het bevolkingsonderzoek en kost u niets. Een uitstrijkje bij de gynaecoloog is niet altijd gratis. Vraag van te voren aan de gynaecoloog of het uitstrijkje gratis is. De vergoeding van overige herhalingsuitstrijkjes en eventuele vervolgonderzoeken en behandelingen is afhankelijk van uw ziektekostenverzekering. Ditzelfde geldt voor uitstrijkjes die niet op uitnodiging gemaakt worden, maar bijvoorbeeld op medische indicatie of op eigen verzoek.

Toen ik aangaf dat ik contact had gehad met het RIVM kreeg ik even later iemand anders aan de lijn met de mededeling dat in het systeem van Ohra wel de juiste code staat maar toch is er een herziening uitgestuurd ..... foutje ....... Of ik zelf even het één en ander op papier wil zetten zodat ze een herziening over de herziening kunnen sturen. Intussen ben ik even bij twee buren langsgelopen en wat denk je ..... precies hetzelfde geval. Het is toch weer te dol voor woorden. We sturen gewoon onterecht een herziening no-claim en kijken wel of mensen de moeite nemen om de bijbehorende acceptgiro betalen. Foutje...laat mij niet lachen ...... gewoon toch weer lekker extra inkomsten. Ze proberen het toch maar weer en ik durf te wedden dat veel mensen zo'n declaratie niet kunnen (of durven te) weerleggen.

Monique

dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

Re: Herziening no-claim 2005 vol fouten

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

Het is natuurlijk van de zote dat na meer dan 1 jaar een ziekenhuis nog kan komen met declaraties. Het zou toch zo moeten zijn dat men binnen 1 maand declareert. Dan krijg je deze kromme situtaties niet dat je eerst je no-claim van 2005 terug krijg in maart 2006 en vervolgens in maart 2007 dit zelfde bedrag moet terugbetalen!!

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Herziening no-claim 2005 vol fouten

Ongelezen bericht door Shareena »

Ja ik moest ook terug betalen... Tis dat ik dit jaar nog wat terug kreeg en er dus een compensatie was.. Maar als je het nou niet kan terug betalen? Daar houden ze totaal geen rekening mee! Ik vind het absurd dat zoiets een jaar duurt...

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Herziening no-claim 2005 vol fouten

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

dvsweg159 Geplaatst op: 09 Apr 2007 16:19 Het is natuurlijk van de zote dat na meer dan 1 jaar een ziekenhuis nog kan komen met declaraties. Het zou toch zo moeten zijn dat men binnen 1 maand declareert.
Door de opzet van het DBC-systeem (het prijs-systeem van de ziekenhuizen, hen opgelegd door de overheid) is het onmogelijk om rekeningen na een maand in te dienen. Er wordt een DBC-traject geopend op het moment van het eerste consult. Pas na een jaar of langer wordt die DBC "afgesloten", dwz dan kan hij gedeclareerd worden. Gedurende die periode kon de patient voor dezelfde klacht nog gebruik maken van de ziekenhuiszorg, een beetje vergelijkbaar met de vroegere "jaarkaart". Ik vertel het wat te eenvoudig, maar het is in ieder geval wel de oorzaak van de late ziekenhuisrekeningen.

Trouwens ik wil nog wat zeggen over de juistheid van de no-claim herzieningen.
1. ze zijn rechtmatig. Maar het moet beter worden uitgelegd. Liefst ook een keer in de krant of consumentengids zodat iedereen het begrijpt.
2. uitleg over DBC's is ook dringend nodig. Het heeft een directe relatie met de No-Claim. De no-claim verdwijnt echter, maar de DBc's blijven voorlopig nog. (totdat er eens meer consumenten tegen in opstand komen want het is helemaal geen consument-vriendelijk systeem)
3.Doordat dit de consument in de portemonnee raakt, is deze bereid de declaraties te controleren. Het is goed dat dit gebeurt, zodat structurele fouten en fraude worden opgelost.

dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

Re: Herziening no-claim 2005 vol fouten

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

WEG MET HET DBC-SYSTEEM!!!

Gesloten