LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
FredSchuit
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 21:12

Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door FredSchuit »

Hallo,

wie kan mij vertellen over het hoe en wat met de collectieve zorgverzekering. Ik kan hier nergens iets over vinden ! In ieder geval niet in de voorwaarden verstrekt door mijn zorgverzekeraar, OZF Achmea. Ook elders op b.v. internet niet.

Het volgende is het geval: per september gewijzigd van werkgever. Ik word daarop door OZF uit het collectief gegooid EN moet 2 tientjes extra betalen (geen korting meer). Ofwel ik krijg een nieuwe polis.
Ik meen toch echt een overeenkomst te hebben afgesloten t/m december 2007.
OZF mag dit blijkbaar (eenzijdig) wijzigen. Nergens staat waarom dit mag. Zelf mag ik juist niet wijzigen. Ik mag momenteel niet eens een aanvullende verzekering opzeggen. Dit had alleen per 1 september gekund. Ik heb nu een individuele verzekering.

Ik heb voorheen ook al eens meegemaakt dat ik de rest van het jaar gewoon dezelfde premie bleef betalen ondanks eveneens een andere werkgever.

Ik kan op 1 januari niet inschatten of ik b.v. van werkgever verander, dit verwacht ik zeker niet meer te doen dan nu 2x sinds de nieuwe zorgwet. Ik vind dat ik ook recht heb om te wijzigen/opzeggen etc. Ze maken dit dan weer onmogelijk -voor zover er al iets mogelijk is - door met termijnen te komen. Maand van te voren, pas per 1 januari, etc.

N.b. in de huidige situatie is/was het wel zo dat de premie via de salarisstrook werd betaald. Dit moet volgens mij niets uitmaken; mij een aparte acceptgiro sturen kost hooguit € 1,-.

Maar wat nu precies de rechten en plichten danwel de regels zijn is niet duidelijk. Bij telefonisch contact vertelt OZF me dat dit gewoon zo gebeurt maar waar de(ze) voorwaarden staan vertellen ze niet. Die zijn er nl. niet.
Tegenstrijdig lijkt de mevrouw aan de telefoon wel. Want kan ik nu wel of niet a la minuut overstappen naar de collectieve verzekering van mijn nieuwe werkgever (toevallig tevens 1 van Achmea!) ??

Wie weet hier meer over?
Alvast bedankt !

Groeten

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

de verzekeringnemer heeft het recht de verzekering tussentijds op te zeggen,met ingang
van de dag van beëindiging van het oude dienstverband in verband met het aangaan
van een nieuw dienstverband, indien de reden van opzegging betreft een overstap van
de ene collectieve verzekering in verband met dienstverband naar de andere collectieve
verzekering in verband met dienstverband. de verzekeringnemer kan de oude zorgver-
zekering opzeggen tot 30 dagen nadat het nieuwe dienstverband is ingegaan. Zowel de
Hierboven heb ik artikel 5 lid 5 van de FBTO basiszorgverzekering gekopieerd. Er staat dus toch iets in de polisvoorwaarden!

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Ninc »

Volgens mij staat de collectiviteits korting los van de daadwerkelijke premie.

De korting kreeg je alleen omdat je 'ergens' bij aangesloten was. Bij die baas dus.

Dus is er geen echte wijziging in de premie van hun kant, en kan je dus ook niet opstappen.

Echter als dat zinnetje van Mathilde klopt... lijkt et dat je er wel af kan.

Wel misschien es slim om bij de vergelijkingssite.nl te kijken, daar heb ik me bij aangesloten (en dit staat los van een werkgever) en daardoor krijg ik ook flinke korting die ik anders niet had kunnen krijgen.

Mob0912
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:17

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Mob0912 »

In de wettekst (zie de zorgverzekeringswet) wordt gesproken over verzekeringnemer en verzekerde. Wie heeft bij een collectief contract de verzekering afgesloten oftewel wie is de verzekeringnemer ? De werkgever ! Hier wringt de schoen. U de verzekerde gaat uit dienst, dus verbreekt een zakelijke relatie met de werkgever. De werkgever (de verzekeringnemer) is vervolgens niet meer gehouden aan het contract. Lees o.a. paragraaf 2.3 van de zorgverzekeringswet. Het collectieve contract komt dus te vervallen. Vervolgens komt u terecht in de individuele regeling waar de collectieve regeling was ondergebracht.

Gaat u naar een andere collectieve regeling over (en dat hoeft echt niet altijd een werkgever te zijn, kan ook bijvoorbeeld een collectief contract bij een vakbond of voetbalclub zijn!), dan moet de verzekeraar waar u in de individuele regeling terecht bent gekomen, u "loslaten" en u uitschrijven. Zo kunt u toch nog weg bij uw individuele ziektekostenverzekeraar.

Collectief contract is iest wat in de volksmond zo genoemd wordt. Feitelijk is het een contract tussen u als verzekerde en de verzekeringnemer. Verbreekt u op de één of andere wijze de relatie met de verzekeringnemer dan kan het "collectieve contract" éénzijdig ontbonden worden.

Zou op grond van het gelijkheidsprincipale een procedure te starten zijn om ook voortijdig een individuele regeling te beëindigen ?? Ik durf het niet te zeggen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mob0912 Geplaatst op: 26 Sep 2007 19:42    Onderwerp: Collectief contract
In de wettekst (zie de zorgverzekeringswet) wordt gesproken over verzekeringnemer en verzekerde. Wie heeft bij een collectief contract de verzekering afgesloten oftewel wie is de verzekeringnemer ? De werkgever ! Hier wringt de schoen. ......
Beste Mob0912, de verzekeringnemer bij een collectiefcontract is dezelfde als de verzekerde. Niet de werkgever dus.
Ik geef toe, dat het allemaal wel wat duidelijk had gekund. Maar als werknemer, als verzekerde, sluit je toch echt zelf de verzekering af met de zorgverzekeraar.

Wim Lans
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2007 16:53

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Wim Lans »

Langs deze weg wil ik namens OZF Achmea dhr. Fred Schuit verzoeken contact met ons op te nemen hetzij telefonisch, hetzij per email ([email protected]). Wij kunnen op dit moment geen klacht vinden aangaande dit onderwerp en op basis van uw persoonsgegevens kunnen wij u ook niet als verzekerde vinden.
Wij willen gaarne in overleg met u een constructieve oplossing vinden en kunnen u melden dat wanneer er op dit moment daadwerkelijk sprake is van een overgang naar een ander werkgeverscollectief er wel degelijk mogelijkheden zijn voor een tussen tijdse overgang.

senseo
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:35

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door senseo »

grappig dat het forum zo goed wordt gelezen. :lol:

Evandamme
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2013 12:18

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Evandamme »

Ik heb een ander geval. Ik ben al een tijdje niet meer werkzaam bij de werkgever bij wie ik een collectieve zorgverzekering heb, maar die collectiviteit heb ik nog steeds. Is het dan aan mij om die op te zeggen of moet ik maar afwachten tot de werkgever er achter komt? En kan hij dat mij aanrekenen?

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

waarom niet even een nieuw topic openen, maar een weliswaar oud topic kapen? ben ik dan benieuwd naar?

Lumith
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 mar 2013 10:20

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Lumith »

Evandamme schreef:Ik heb een ander geval. Ik ben al een tijdje niet meer werkzaam bij de werkgever bij wie ik een collectieve zorgverzekering heb, maar die collectiviteit heb ik nog steeds. Is het dan aan mij om die op te zeggen of moet ik maar afwachten tot de werkgever er achter komt? En kan hij dat mij aanrekenen?
De werkgever moet dat vaak doorgeven... Daarnaast kan het zijn dat je een verzekeraar hebt die de collectiviteit tot het einde van het jaar laat doorlopen, die zijn er ook.

Al met al; als de premiegrondslag wijzigt, om welke reden dan ook, is er altijd recht op wijziging binnen 30 dagen na ontvangst van de nieuwe polis.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Wat zijn de regels bij een collectieve zorgverzekering ?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Lumith schreef:..Al met al; als de premiegrondslag wijzigt, om welke reden dan ook, is er altijd recht op wijziging binnen 30 dagen na ontvangst van de nieuwe polis.
daar weet ik niets van. Waar is dat te lezen? Bovendien denk ik dat hier de premiegrondslag niet wijzigt. De grondslag blijft gelijk, maar de korting vervalt.
In de polisvoorwaarden staat beschreven dat bij ontslag, waarop geen nieuw collectief werkgeverscontract volgt, de polis blijft bestaan, maar de korting vervalt.
In de polisvoorwaarden staat waarschijnlijk ook genoemd dat u zelf verplicht bent om het aflopen van het collectief contract te melden. ( zoek onder het kopje " beeindiging", of op trefwoord " collectief").

Nu de werkgever kennelijk niets gemeld heeft en het jaar bijna is afgelopen, raad ik u aan, om uw polis te wijzigen ( bijv. Geen dure Av meer) en ook het collectief te veranderen. ( je kunt dat soms zelf: de code van de werkgever veranderen in een ander, algemeen collectief( bijv. FNV). En dan maar afwachten of je nog een rekening krijgt over de onterecht ontvangen korting. Ook kun je naar een andere zorgverzekeraar. Maar ook dan blijft de kans dat je alsnog een rekening van de vorige ontvangt.

Gesloten