LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
pd4sam
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:39

Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door pd4sam »

Hallo,

Nou zoals wel bekend heeft iedereen boven de 18 jaar een eigen risico van 150 euro bij de zorgverzekering. Aangezien ik gronische ziek ben zit ik daar heel snel aan. Ik ben Gronische hartpatient, met nogal wat medicijnen. Ik kreeg vandaag dan ook de rekening gepresenteerd van 150 euro.
Maar is er geen uitzondering voor gronische zieken die puur afhankelijk zijn van de medicijnen? Hoor graag reactie.

Mvg
Rob

rjdrent
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2005 19:59

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door rjdrent »

Chronisch zieken krijgen een tegemoetkoming, maar hoe die regeling precies in elkaar zit weet ik niet. Je krijgt dan in ieder geval wel een korting op je eigen risico.

joke66
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2008 18:04

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door joke66 »

ik wil niet flauw doen maar waren het niet de chronisch zieken die de voormalige no-claim regeling niet eerlijk vonden? Waardoor we nu allemaal met het eigen risico van €150,00 zitten?

pd4sam
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:39

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door pd4sam »

Ik had geen problemen met die noclaim. Maar nu worden de zwakkere toch extra belast? En vaak zijn het ook mensen die geen hoog inkomen hebben, en dan komt die 150 euro wel heel hard aan.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door axasjaak »

Beste mede WAOér ,
Misschien is het een goed idee om het boekje " IK heb wat, Krijg ik ook
wat ? te bestellen via het internet postbus 51.nl ,of telefonisch via
0800 8051 .
Via dit nummer kunt u ook al uw vragen stellen.
Tevens kunt u informatie verkrijgen bij de zorgverzekeraars , het ministerie van Volksgezondheid of het CAK , die de eigen bijdragen regelt van chronisch zieken en gehandicapten.
Het is heel goed mogelijk dat u volgens de huidige regelingen tussen de wal en het schip valt , maar ja van informeren is nog nooit iemand armer geworden ...... Succes !

marietje1
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:32

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door marietje1 »

Ja je krijgt aan het einde van het jaar een compensatie van 47 euro op je rekening gestort van het CAK ( en dat ik dat duf te zeggen :oops: )

Er is berekend dat de meeste mensen ziektekosten maken van rond de 100 euro en daar is dat op berekend.

mvg marietje

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door Ron58 »

Maar nu worden de zwakkere toch extra belast?
Niet helemaal waar, een gezond iemand kreeg voorheen 255 euro terug, nu niets meer. De premie is niets omlaag gegaan.
Eind maart kregen we (als "gezond" gezin) 755 euro terug, als we dit jaar net zo weinig gebruik maken van de zorg krijgen we volgend jaar niets terug.
Jij was waarschijnlijk altijd je no-claim al kwijt. Per saldo is het verschil voor jou kleiner dan voor ons.

Misschien doe je dat al, maar ik zou voor dit jaar eens goed opletten wat er bij de belasting nog af te trekken valt. De drempel is behoorlijk lager geworden. Misschien haalde je hem vorig jaar niet, maar dit jaar wel??
Chronisch zieken (wao'ers) kunnen een extra belastingvrij bedrag aftrekken, je aanvullende zorgverzekering kun je aftrekken, een huisapotheek.
Misschien kosten voor hulpmiddelen of eigen bijdragen (b.v. voor medicatie of behandelingen)??
Het betaalde eigen risico is helaas niet aftrekbaar :(

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door Sunbow »

Sommige gemeente(n) geven bijzondere bisjtand voor de aanvullende polis; of ze ook een rente-loze lening geven om die 150 euro te "spreiden" weet ik niet; i.i.g. krijg je de 47 euro via het cak terug, mits je onder de volgende ziekten valt (dit is een voorlopige lijst; de definiteve komt eind 2008):

* Hersen- en ruggemergaandoeningen.
* CARA (astma, chronische bronchitis, longemfyseem, etc.)
* Cystische fibrose (Taaislijmziekte) / pancreas-aandoeningen
* Diabetes (Suikerziekte) type I en type II
* Epilepsie
* Glaucoom
* Groeihormonen
* Hartaandoeningen
* HIV / AIDS
* Kanker
* Nieraandoeningen
* Parkinson, Ziekte van
* Psychische aandoeningen
* Reuma
* Schildklieraandoeningen
* Transplantaties
* Crohn, Ziekte van en Colitis Ulcerosa

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door Ron58 »

i.i.g. krijg je de 47 euro via het cak terug, mits je onder de volgende ziekten valt (dit is een voorlopige lijst; de definiteve komt eind 2008):
Wat ik even gauw op internet vond is dat die tegemoetkoming "farmaceutisch" is, m.a.w. je medicijngebruik bepaalt of je in aanmerking komt, de zorgverzekeraars geven dit aan het cak door.
Je hoeft zelf niets te doen.

http://www.minvws.nl/dossiers/zorgverze ... en-risico/

malou
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jul 2007 18:26

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door malou »

gisteren,19-4 stond in de telegraaf 'n artikel over zorgkosten en eigen risico, er staat in dat iemand die minimaal 180 dagdoseringen per jaar heeft gehad als chronisch ziek gezien wordt en dan in de loop van 2008 47 euro als compensatie automatisch terugkrijgt.
eind 2008 niets ontvangen?maak dan bezwaar bij het CAK-BZ antwoord nummer:16082509
VB den haag of mail naar: [email protected]
ik heb zelf 'n man met diabetes dus heb hier zelf wat aan,hopelijk u nu ook.

ils
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 15:26

Re: Daar gaat 150 euro van mijn WAO

Ongelezen bericht door ils »

zover ik weet moet je 180 dagdoseringen aan medicijnen gebruiken en dat gaat dan over 2006 en 2007, dus er wordt naar 2 jaar med.gebruik gekeken

Gesloten