LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

Wie heeft ervaring met het niet kunnen overstappen van zorgverzekeraar.
Graag zou ik willen overstappen of mijn aanvullende verzekering wijzigen, echter wordt ons dit onmogelijk gemaakt door de gemeente die een collectief heeft afgesloten met De Friesland zorgverzekeraar.
Als ik het pakket wijzig of overstap naar een andere zorgverzekeraar vervallen voor ons alle rechten op de bijzondere bijstand wet. Deze bijzondere bijstand kunnen wij niet missen en worden zo gedwongen om deze verzekering te accepteren.
Er is dus bij ons geen spraken van de zorgverzekeraar zelf kiezen deze wordt ons opgedwongen.
Wie heeft er ervaring met dit probleem en gaat de gemeente hier niet buiten de regels om?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door brenda229 »

je bent vrij om te kiezen! het heeft alleen financiele consequenties.
Je mag blij zijn dat je nog extra voordeeltjes krijg via de gemeente!

mensen die hier geen gebruik van kunnen maken omdat ze geen bijstand hebben maar werken, die betalen namelijk al veel meer! Daarbij krijgen jullie veel meer vergoed.
snap niet dat je er een probleem mee hebt.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

vogels schreef:
snap niet dat je er een probleem mee hebt.
Ik wel! Wat hij/zij wil, is zelf goedkoper uit zijn en de gemeenschap (lees: de werkende belastingbetaler) duurder! Wat mij betreft: de pot op!
Hallo "Vogels",
Als u nu meent dat wij zo voordelig leven wil ik wel met het uwe ruilen, voorheen een eigen bedrijf gehad. Dit betekende 14 16 uur 6 dagen per week aan de bak. Mijn bedrijf moeten beeindigen, netjes alles betalen dus geen fallisement en heb ik geen enkele relatie in de kou laten staan. Dan komen de bloedzuigers en voor je het weet heb je niets meer. Of het dan nog niet genoeg is dat ik al chronisch ziek ben mijn vrouw ook chronisch ziek en kreeg hier boven op nog eens kanker. We zijn een gezin 2 volwas. en 1kind en dan mag u mij voordoen hoe als dat je van een bijstand uitkering nog kunt rond komen zonder die extraatjes. Ik begrijp dat u in iedergeval niet van een bijstand uitkering moet leven en daarom vind ik u erg kort door de boch gaan met uw wijsheid wat mij betreft.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap het probleem voor een deel wel, en voor een deel niet. Het collectief via een gemeente is inderdaad niet altijd de goedkoopste mogelijkheid. Het collectief dat ik in Nijmegen via de gemeente had, bleek achteraf duurder te zijn dan de losse polis van de FBTO die ik nu heb.

Voordeel van de polis via de gemeente laten lopen is inderdaad dat voor de resterende medische kosten, die niet gedekt zijn, bijzondere bijstand aangevraagd kan worden. Maar dat is gewoon een extraatje onder voorwaarden.

Dus ik snap wel dat je van het collectief van de gemeente af wil, maar dan zitten er consequenties aan vast. Je 'mag niet' is hier een kwestie van: 'je wilt de consequenties daarvan niet aanvaarden'.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

vogels schreef:
Als u nu meent dat wij zo voordelig leven
Dat schrijf ik nergens, daar gaat het topic ook niet over. Je schrijft dat overstappen van zorgverzekeraar niet mogelijk is, dat bestrijd ik.

Ik weet dat het rondkomen van een bijstandsuitkering moeilijk is, maar niet onmogelijk. Er zijn nog steeds genoeg mensen die het wel lukt. Ik neem aan dat je bekend bent met zaken waar je recht op heb?
"Vogels" u schreef,
Ik wel! Wat hij/zij wil, is zelf goedkoper uit zijn en de gemeenschap (lees: de werkende belastingbetaler) duurder! Wat mij betreft: de pot op!
-----------------------------------------------------------------------------------------

Wat het verder aan gaat, was het mogelijk om van een bijstand uitkering rond te komen maar nu beslist niet meer. Dat is nu dan ook de rede dat wij afhankelijk zijn van die extraatjes en daarom kunnen wij niet over stappen.
Verder moeten mijn vrouw en ik jaar in jaar uit het volle bedrag aan verplicht eigenrisico betalen en dit is dus ook al dubbel op, weg is dus een groot gedeelte van de extraatjes.
Seder de nieuwe zorg wet zijn we er nog maar alleen (ieder werknemer ) op achteruit gegaan en dit hebben de zorgverzekeraars goed uit gebuit. Wat is er nu dan nog van over wat betreft ieder een gelijk wat de minister des tijds zij. De zorgverzekeraars hebben hier meteen al misbruik van gemaakt om de verzekeringen te gaan verdelen in basis, av, plus tand, of extra of top. Dus maakte de zorgverzekeraar weer opnieuw verschil en heeft zich momenteel een behoorlijke machtspositie toebedeeld.
Dit vind ik niet meer eerlijk voor de mensen met een midden inkomen of lager, nee als ze het nu eens in percentage hadden gedaan was het teminste gelijk gebleven naar draagkracht.
Ik spreek niet voor mij alleen en niemand kan me de pot op.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit vind ik niet meer eerlijk voor de mensen met een midden inkomen of lager, nee als ze het nu eens in percentage hadden gedaan was het teminste gelijk gebleven naar draagkracht.
Weet je Hubertus, de premie mag dan wel gelijk zijn gebleven, maar de zorgtoeslag wordt toch echt naar inkomen berekend.

Dus het is heus wel zo dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Verder moeten mijn vrouw en ik jaar in jaar uit het volle bedrag aan verplicht eigenrisico betalen en dit is dus ook al dubbel op, weg is dus een groot gedeelte van de extraatjes.
Hier ga je ook al een beetje de mist in. Ik zit zelf op 113% van het voor mij geldende minimum. Met als gevolg dat ik van de gemeente waar ik nu woon, helemaal niks krijg. Was ik 17 kilometer verderop gaan wonen, dan had het mij iedere maand 90 euro gescheeld, omdat er in die stad heel andere regelingen en voorwaarden zijn. Het eigen risico zal ik dit jaar waarschijnlijk ook volledig moeten betalen.

Dus ik bedoel maar, iedere situatie is anders. Je kunt niks vergelijken. Zie het zo: voor het geld dat je krijgt, hoef je niet te werken. Ook al is het lastig om er van rond te komen, het zijn nog altijd anderen die voor jouw (en mijn, en dat van vele anderen) levensonderhoud op moeten draaien.

Geen idee hoe je met je geld om gaat, maar ik weet, door echt op koopjes te letten en zo weinig mogelijk dingen te kopen die ik niet gebruik, toch redelijk rond te komen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door SJZ »

Weet je Hubertus, de premie mag dan wel gelijk zijn gebleven, maar de zorgtoeslag wordt toch echt naar inkomen berekend.
En het grootste deel van de premie wordt ook over je inkomen berekend (maximaal ongeveer twee derde). Slechts een derde is vast (nominale premie) en daar krijg je inderdaad ook nog zorgtoeslag over.

De premie wordt dus best wel naar inkomen berekend.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

Dat de premie na inkomen berekend wordt geloof je toch zelf niet, een zorgverzekeraar bied verschillende pakketten aan en de prijs voor deze pakketten is van te voren vastgesteld. Ook de basis verzekering is van te voren vast gesteld en of ik nu laag,midden of hoog inkomen heb blijft de premie voor een ieder het zelfde. Dus niks berekend na draagkracht gewoon dit is 't, maar wordt er geen rekening gehouden met de lagere inkomens die het nu toch wel zwaar te verduren krijgen en zijn jullie dan nu ook zelver off toppic.
In mijn ogen zijn net de gene die boven de midde inkomens zitten er nog op vooruit gegaan.
Wat is er toch mis met mijn vraag of is het iets anders?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat is er toch mis met mijn vraag of is het iets anders?
Dat je niet leest, dat is er mis.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Niemand kan u verplichten om gebruikt te maken van een collectieve zorgverzekering of indien u daarvan om welke reden dan ook reeds gebruik maakt gebruik te moeten blijven maken. U bent in uw keuze volkomen vrij en niemand kan/mag u daarin belemmeren. De collectieve verzekering heeft voor de verzekeraar voordelen. De werkgever/uitkerende instantie houdt namelijk op de betalingen reeds op voorhand de premie in en draagt deze af aan de verzekeraar. De betaling is daarmee beklonken waar de verzekeraar vervolgens een dienst tegenover zet namelijk een uitgebreid pakket tegen een gereduceerde prijs. Maar u bent voor alsnog niets verplicht.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

Hier wordt ik dus echt moe van, jullie onbegrip slaat echt alles en hoop ik voor jullie allen nooit afhankelijk te moeten zijn van een bijstand uitkering. Wel zou het voor jullie persoonlijke groei eens goed zijn om het te ervaren, misschien was het dan wel voor jullie duidelijk.
Ja ik weet dat ik kan overstappen, het gaat mij echter over de cosiquentie's die er aan vast zitten voor ons. Als een van jullie gaat overstappen neemt jullie baas dan ook maatregelen met een salaris vermindering of geen bonus meer. Ja ik hoor het jullie al zeggen, er zijn ook bedrijven die een collectief met de zorgverzekeraar hebben. Echter zal je dit op het salaris niet merken, hooguit dat je baas een deel van de verzekering niet meer vergoed, maar dit is niet je salaris.

Maar ik heb gemerkt dat ik hier niet op de juiste plaats ben beland en ga dus van het forum weg waar zoveel onbegrip heerst, vanwegen ik lees niet hebben jullie het duidelijk over je zelf.
Bedank voor het niet willen begrijpen.

Lotteke1
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2010 07:15

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lotteke1 »

Machtsmisbruik is iets verschrikkelijks.

Ik moet ook rondkomen van een uitkering (WIA). Ik heb altijd hard gewerkt, tot ik 6 jaar geleden psychische problemen kreeg. Nu ik niet meer ziek ben wil ik graag werken. Helaas werkt het UWV niet mee, waardoor ik op een houtje moet bijten.

FBTO schijnt erg goed te zijn. Ik heb mij daar ook aangemeld.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door DJM »

Hubertus53 schreef:Wie heeft ervaring met het niet kunnen overstappen van zorgverzekeraar.
Graag zou ik willen overstappen of mijn aanvullende verzekering wijzigen, echter wordt ons dit onmogelijk gemaakt door de gemeente die een collectief heeft afgesloten met De Friesland zorgverzekeraar.
Als ik het pakket wijzig of overstap naar een andere zorgverzekeraar vervallen voor ons alle rechten op de bijzondere bijstand wet. Deze bijzondere bijstand kunnen wij niet missen en worden zo gedwongen om deze verzekering te accepteren.
Er is dus bij ons geen spraken van de zorgverzekeraar zelf kiezen deze wordt ons opgedwongen.
Wie heeft er ervaring met dit probleem en gaat de gemeente hier niet buiten de regels om?

Dat is inderdaad heel vreemd.
Volgens mij zijn dat twee verschillende zaken dus je zou hoogstens je collectiviteitskorting kunnen kwijtraken maar verder zou je zonder gevolgen vrij moeten zijn in je keuze.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

DJM schreef:
Hubertus53 schreef:Wie heeft ervaring met het niet kunnen overstappen van zorgverzekeraar.
Graag zou ik willen overstappen of mijn aanvullende verzekering wijzigen, echter wordt ons dit onmogelijk gemaakt door de gemeente die een collectief heeft afgesloten met De Friesland zorgverzekeraar.
Als ik het pakket wijzig of overstap naar een andere zorgverzekeraar vervallen voor ons alle rechten op de bijzondere bijstand wet. Deze bijzondere bijstand kunnen wij niet missen en worden zo gedwongen om deze verzekering te accepteren.
Er is dus bij ons geen spraken van de zorgverzekeraar zelf kiezen deze wordt ons opgedwongen.
Wie heeft er ervaring met dit probleem en gaat de gemeente hier niet buiten de regels om?

Dat is inderdaad heel vreemd.
Volgens mij zijn dat twee verschillende zaken dus je zou hoogstens je collectiviteitskorting kunnen kwijtraken maar verder zou je zonder gevolgen vrij moeten zijn in je keuze.
Hallo bedankt voor de reactie,

Wij dachten al dat het aan ons zou liggen tav. de reactie's eerder, maar wij vinden dit meer dan vreemd, het riekt naar discreminatie en machtsmisbruik.
Wij hebben nu juridisch dit probleem voorgelegd en wachten nog op antwoord, maar ook daar vonden ze dit zeer vreemd.

Groetjes,
Hubertus53.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

hubertus
mijn zoon kreeg een uitkering van de gemeente geen werk dus voor hem
daarbij kon hij zich aanmelden voor een collectief dat heeft ie dus niet gedaan
die was duurder dan de fbto waar die nu zit
en er staat kijk maar na op de site van fbto als je een voorberekeining maakt
krijg je een hele lijst van bedrijven en instellingen als je daar lid van bent een flinke korting hij betaald dus nu 95 e incl tandarts.
daarvan krijg hij 60 euro terug van belastingtoeslag
en je hebt op veel dingen korting bv op de sportschool

hier het bewijs van zijn nota:
Bij de Zorgverzekering van FBTO is iedereen welkom. Zonder medische keuring! En dat is nog maar één van de 287 voordelen. Zo is het de enige zorgverzekering die u helemaal zelf samenstelt. Bovendien kunt u zorgnota's online én met de iPhone declareren. Ook krijgt u korting bij sportscholen van Achmea health Centers en zo zijn er nog 282 voordelen!

Voor de basisverzekering betaalt u slechts € 95,- per maand: één van de laagste tarieven van Nederland! Bovendien ontvangt u 10% collectiviteitskorting van ................. op de aanvullende modules. En als u nu overstapt, krijgt u de aanvullende module Calamiteiten een jaar lang GRATIS!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hubertus53 schreef:Dat de premie na inkomen berekend wordt geloof je toch zelf niet, een zorgverzekeraar bied verschillende pakketten aan en de prijs voor deze pakketten is van te voren vastgesteld. Ook de basis verzekering is van te voren vast gesteld en of ik nu laag,midden of hoog inkomen heb blijft de premie voor een ieder het zelfde. Dus niks berekend na draagkracht gewoon dit is 't, maar wordt er geen rekening gehouden met de lagere inkomens die het nu toch wel zwaar te verduren krijgen en zijn jullie dan nu ook zelver off toppic.
In mijn ogen zijn net de gene die boven de midde inkomens zitten er nog op vooruit gegaan.
Wat is er toch mis met mijn vraag of is het iets anders?
Je hebt gelijk dat de premie aan de zorgverzekeraar gelijk is. Maar naast de premie aan de verzekeraar betaal je ook nog een fors inkomensafhankelijke premie via je werkgever (ca 7% van je loon). Daarnaast bestaat er nog een inkomensafhankelijke toeslag. Het totale bedrag wat je betaald is dus al een hoge mate inkomensafhankelijk.

Voorbeeld: ik betaal ca. 90 euro per maand aan de verzekeraar en iets van 240 euro per maand inkomensafhankelijke premie via mijn werkgever. Totaal dus zo'n 330 euro per maand. Iemand met een minimuminkomen betaald voor hetzelfde pakket misschien maar zo'n 60 euro. Hoezo niet inkomensafhankelijk?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door G7 »

Beste Hubertus.

Met vragen als deze van jou, zul je inderdaad niet veel verder komen dan misschien het goede advies van Inenekevanvliet.

Die genen die menen en denken te moeten zeggen hier, dat jij het allemaal wel moet kunnen rooien van een bijstandsuitkering hebben het zelf erg/te goed en kunnen zich dan niet voorstellen om van een uitkering rond te moeten komen, terwijl alles schrikbarend duurder wordt en men er geen cent bij krijgt.

Ik betaal graag voor mensen zoals jij hoor. Dat heet solidariteit. Zijn nu zelf in ruste, wat werken betreft, maar dat even terzijde.

Je hebt altijd hard gewerkt en door omstandigheden in deze sitiatie gekomen, dan mag je wat mij betreft alle ( gratis ) hulp krijgen die er mogelijk is.

Succes ermee!

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

DJM schreef:
Hubertus53 schreef:Wie heeft ervaring met het niet kunnen overstappen van zorgverzekeraar.
Graag zou ik willen overstappen of mijn aanvullende verzekering wijzigen, echter wordt ons dit onmogelijk gemaakt door de gemeente die een collectief heeft afgesloten met De Friesland zorgverzekeraar.
Als ik het pakket wijzig of overstap naar een andere zorgverzekeraar vervallen voor ons alle rechten op de bijzondere bijstand wet. Deze bijzondere bijstand kunnen wij niet missen en worden zo gedwongen om deze verzekering te accepteren.
Er is dus bij ons geen spraken van de zorgverzekeraar zelf kiezen deze wordt ons opgedwongen.
Wie heeft er ervaring met dit probleem en gaat de gemeente hier niet buiten de regels om?

Dat is inderdaad heel vreemd.
Volgens mij zijn dat twee verschillende zaken dus je zou hoogstens je collectiviteitskorting kunnen kwijtraken maar verder zou je zonder gevolgen vrij moeten zijn in je keuze.
Ik ben het met deze reactie eens. Het lijkt mij stug dat de bijzondere bijstand wordt gekoppeld aan het hebebn van een polis van 1 verzekeraar. Het zou zo moeten zijn dat het bedrag aan bijzondere bijstand hetzelfde blijft maar dat je dan door vervallen van collectiviteitskorting en of premieverschil duurder uit bent.

Off topic: ik heb een aantal jaren 6 maanden geleefd in Wit-Rusland op het platteland en dat is armoe. Dan mag je God iedere avond danken dat je in Nederland woont. Je hebt het beter dan 90% van de wereldbevolking.
Op uitkeringstopics wordt vaak fel gereageerd en dat roept reacties op. Echter ik kan mij ook voorstellen dat mensen vinden dat er veel en snel gezeurd/geklacht wordt door uitkeringsgerechtigden.
Laten we het positieve in de mens zien en ik hoop dat je een goede verzekering vindt :D

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

klopt daar kies je zelf voor welke zorgverzekeraar
je krijgt met ww of bijstand alleen advies over hoe en wat en van hun een paier met de voorwaarden van die verzekeraar
maar je mag dus echt zelf kiezen wat je doet
is niet verplicht

Gesloten