LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

van der Wardt schreef:
Mathilde D. schreef:
De verkeerde datum van de oogoperatie was een fout van het oogziekenhuis en dat was dus geen vergissing van Turien&Co. Ik heb het Oogziekenhuis verzocht dit te corrigeren.
De datum op een rekening van een ziekenhuis is meestal niet de datum van de operatie, maar de datum van het eerste consult , waarbij de aandoening is vastgesteld, die aanleiding geeft tot die operatie. Dit heet een 'dbc-code'. dbc= diagnose-behandel-combinatie. Dit is de enige officiele wettelijke manier die ziekenhuizen mogen gebruiken om hun declaratie in te dienen.
Bijvoorbeeld:
Stel ik kom voor een consult bij de oogarts. Ik krijg na dit consult een maand later een onderzoek van de ogen en daarna kom ik weer bij de oogarts terug, die het onderzoek beoordeelt en met mij overlegt. Als daarna mijn ogen moeten worden geopereerd, en ik daarvoor bijvoorbeeld nog 5 maanden moet wachten, dan wordt voor alle consulten, onderzoeken en de operatie een "all-in" tarief berekend dat gedateerd wordt op de datum van mijn eerste bezoek aan de oogarts. Dit "all-in" tarief heet het dbc-tarief.
Dbc-tarieven geven voor al in samenhang met eigen risico's vaak reden tot onduidelijkheid en conflicten. De oorzaak is vooral dat de patienten hierover niets weten.
Het eerste consult was in februari 2010 ! De operatie op 6 april 2010.
Het Oogziekenhuis heeft inmiddels toegegeven een vergissing te hebben gemaakt en zal Turien&Co een nieuwe nota doen toekomen waarop de juiste datum vermeld is.
Hiermede hoop ik dat de problemen zijn opgelost.
Mvg,
Surprise surprise! Niets opgelost! Het oogziekenhuis heeft de nota met de foute datum electronisch gecrediteerd ofwel teniet gedaan en die vervangen door een nota met de juiste datum van de operatie in 2010. Tot mijn grote verbazing ontving ik vandaag van Turien wederom een nota voor ruim 80 euro Eigen Risico voor deze nieuwe nota! :shock:
Dat zou juist zijn ware het niet dat ik voor de foute nota al 145 euro Eigen Risico had betaald die nog steeds niet aan mij is gecrediteerd.
Ik had Turien verzocht om de jaren 2008 en 2009 JUIST te berekenen en die foute nota erbuiten te laten. Dan kan 2010 worden afgehandeld mét die oogoperatie waarvoor ik reeds 145 euro eigen risico had betaald.

Ik ben boos Turien gaan bellen waar ik van de medewerkster vaak geen tijd kreeg om uit te spreken. Zij zei dat het Oogziekenhuis wel een nieuwe nota had gestuurd met de juiste datum , de andere had geannuleerd, maar dat Turien nog geen geld had ontvangen van het Oogziekenhuis dat Turien eerder had betaald voor die operatie. Bij Turien beschouwt men deze 2 nota's dus afzonderlijke operaties :shock: waarover afzonderlijk Eigen Risico wordt geheven ! Je zou dus zeggen dat Turien dit met het Oogziekenhuis behoort af te handelen en niet over de rug van een verzekerde cq patient. Als het Oogziekenhuis het geld niet crediteert, wel , dan zou Turien zo bijdehand moeten zijn om die nieuwe nota ook niet te voldoen. Het werd een bijzonder onaangenaam gesprek dat door de Turien dame werd beëindigd zeggende dat zij onvoldoende betaald werd om mijn keiharde klachten aan te horen. :o Toen ik zei dat ik die laatste nota niet zou betalen voordat de vorige werd gecrediteerd kreeg ik als antwoord dat men dan wel naar een overkoepelend orgaan van zorgverzekeraars zou gaan om beslag te leggen op mijn inkomen! Ik antwoordde dat ze dat vooral moeten doen omdat dit een prachtige case wordt voor RADAR ! Ze vervolgde dat Turien niet bang was voor RADAR of KASSA omdat ze in hun recht zouden staan!
Ik heb het Oogziekenhuis ( debiteuren Afd.) ook gesproken die mij vertelden dat Turien onjuiste inlichtingen heeft verstrekt omtrent het crediteren van dat bedrag voor de operatie. Volgende week neemt de verantwoordelijke persoon van het Oogziekenhuis deze zaak op met Turien. Wordt vervolgd........

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Je ziet hier weer eens, hoe mensen door gewriemel en gedraai onder het eigen risico proberen uit te komen ! De een wisselt snel van verzekeraar (hoewel ie weet dat hij pas een duur consult heeft gehad), weer een ander hoopt dat de verzekeraar een rekening is vergeten en daarmee de wettelijke termijn overschrijdt.
Door dit soort draaien en drukken moeten wij allemaal elke keer weer hogere premies betalen. Het is goed dat verzekeraars eigen risico blijven claimen en zo het systeem gezond houden.
Veel van de posters hier weten heel goed wat voor kosten er zijn gemaakt en weten heel goed dat er een eigen risico verschuldigd is. Door veel geblaat en stof opwaaiing probeert men hier dan onderuit te komen en dat kost de gemeenschap handenvol met geld. Accepteer Uw schulden en betaal ze, daar komt nog bij: U kunt lezen , typen en posten en bent dus gezond en dat is meer waard dan een paar euros eigen risico.

Prettig weekend.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Belegger+ schreef:Je ziet hier weer eens, hoe mensen door gewriemel en gedraai onder het eigen risico proberen uit te komen ! De een wisselt snel van verzekeraar (hoewel ie weet dat hij pas een duur consult heeft gehad), weer een ander hoopt dat de verzekeraar een rekening is vergeten en daarmee de wettelijke termijn overschrijdt.
Door dit soort draaien en drukken moeten wij allemaal elke keer weer hogere premies betalen. Het is goed dat verzekeraars eigen risico blijven claimen en zo het systeem gezond houden.
Veel van de posters hier weten heel goed wat voor kosten er zijn gemaakt en weten heel goed dat er een eigen risico verschuldigd is. Door veel geblaat en stof opwaaiing probeert men hier dan onderuit te komen en dat kost de gemeenschap handenvol met geld. Accepteer Uw schulden en betaal ze, daar komt nog bij: U kunt lezen , typen en posten en bent dus gezond en dat is meer waard dan een paar euros eigen risico.

Prettig weekend.
U kletst! In mijn geval is het een kwestie van 2x eigen risico betalen voor 1 en dezelfde operatie! Alleen door het geklungel met foutieve data en het niet communiceren met de andere afdelingen bij Turien kon dit gebeuren. Turien meent mij voor die ene operatie 145 euro en dan vandaag nog eens 80 euro eigen risico te kunnen laten betalen. Als u kan optellen dan is dit 225 euro voor één oogoperatie die werd verricht op 6 april 2010 ! Dat zijn de feiten en niet anders.

En ja, ik heb meerdere malen getypt, ge E Mailed richting Turien en een voorstel gedaan hoe deze zaak op te lossen maar het is alsof je tegen een muur kletst.
Ik probeer absoluut niet onder eigen risico betaling uit te komen maar juist om de berekening en betaling CORRECT te laten verlopen ! De enige die kennelijk niet kan lezen en intern kan communiceren is Turien & Co !
Uit de enorme navordering Eigen Risico over de jaren 2008 en 2009 blijkt dat Turien dit geld kennelijk niet zo hard nodig heeft gehad. Een bedrijf dat op zijn centjes let, laat het nooit zover komen. Waren de verzekerden hieraan schuldig?
Die hogere premies worden mede veroorzaakt door de tonnen hoge salarissen van de directie en Mgt. van die 16 of meer verzekeraars en niet door het niet betalen van Eigen Risico's. Die worden heus wel betaald hoor!

Ook een prettig weekend.

aponi
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 19:56

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door aponi »

Geachte heer/mevrouw Belegger+ (what's in a name...?)
U heeft het over 'een paar euris eigen risico'. Allereerst is dit natuurlijk betrekkelijk en afhankelijk van de dikte van je beurs. Voor mij is € 150 veel geld (de nadeclaratie over het jaar 2009 laat ik dan nog buiten beschouwing). Maar goed.
Uiteraard weet ik dat ik eigen risico verschuldigd ben en weet ik ook dat ik dat moet betalen, dat is nu eenmaal zo. Geen probleem, niks gewriemel. Wat ik wél een probleem vind is dat ik - in dit geval door Turien - na bijna 2 jaar na datum zorgverlening geconfronteerd word met een nadeclaratie. Ja, het is mijzelf aan te rekenen dat ik me eind 2008 niet gerealiseerd heb dat mijn eigen risico nog niet verrekend was. Maar als ik het me toen niet bewust was, was ik het me zeker eind 2010 niet bewust! Het gaat me niet om het feit dat ik iets moet betalen dat ik verschuldigd ben, het gaat me om het principe. Het principe dat een organisatie die blijkbaar haar zaakjes niet op orde heeft (naast de hier aangehaalde casussen, heb ik zelf voorbeelden waarover ik hier maar niet zal uitwijden), ook nog in haar recht lijkt te staan om 5 jaar (oh sorry meneer Turien, u bent zeer coulant en rekent slechts 3 jaar) na te vorderen.
Ik hou het klein en probeer me voor te stellen hoe een goeie vriend zou reageren als ik tegen hem zou zeggen dat hij me nog € 10 verschuldigd is over iets dat ik hem in 2008 geleend, voorgeschoten of noem maar op, heb.
Omdat het een goeie vriend is, zou hij me die € 10 waarschijnlijk geven, maar hij zou toch minimaal zijn wenkbrauwen fronsen. Als ik het groter en zakelijker maak, gaat het verder dan wenkbrauwen fronsen. .... U snapt mijn punt, hoop ik. En ja: ik ben blij dat ik gezond ben!

lucas1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2009 19:00

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door lucas1963 »

graag wil ik nu toch wel even reageren en wel op de persoon of personen van Turien & Co die hier nogal actief bezig zijn.
Nu zit ik niet dagelijks op forums maar toch wel regelmatig en vind het toch wel heel opmerkelijk dat turien hier actief is, deze tijd kunnen ze beter besteden aan het beantwoorden van de vragen en klachten die de mensen rechtstreeks aan turien stellen
Sinds 1 januari ben ik gelukkig geen klant meer bij turien, jaren lang niets dan ellende van onduidelijke nota's,het onterecht in rekening brengen ten koste van het eigen risico, het dubbel in rekening brengen van nota's, het uitbetalen van declaraties aan mijzelf of zorg instellingen duurt veel te lang enz. Dan de trage behandeling van de klacht of vraag, en de uiteenlopende excuses die je uiteindelijk krijgt varieren van het is heel druk tot we zijn overgegaan op een nieuw computer systeem.
Het enige wat wel snel gaat bij turien is het sturen van acceptgiro's en dan te bedenken dat turien niet eens een zorgverzekeraar is maar een tussen- persoon !!
Maar de reactie van turien op "aponi" - turien heeft er voor gekozen- schoot bij mij toch wel even in het verkeerde keelgat, in de begeleidende brief die ik kreeg bij mijn verrekening eigen risico staat namelijk letterlijk - een deel van de verrekening van het eigen risico over 2008 en 2009 heeft echter vertraging bij ons opgelopen- en turien bied hiervoor zelfs excuses aan, dus turien heeft hier niet voor gekozen maar heeft er een puinhoop van gemaakt en dat duurt al jaren
Ik heb al eerder hetzelfde meegemaakt en na controlle van mijn kant bleek dat een tweetal nota's ten onrechte tot mijn eigen risico werden gerekend en dat scheelde mij dus bijna € 200,00. dus mijn advies : controleer goed wat ze in rekening brengen en bij twijfel navragen bij zorgverleners en als laatste tip : snel overstappen naar een andere zorgverzekering :idea:

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Ben het geheel eens met Lucas 1963. Ook ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar in december. Turien werd door de nieuwe verzekeraar ingelicht maar ondanks dit werd de premie voor januari gewoon automatisch afgeschreven :shock: Dit heb ik uitgelegd aan Turien en de automatische afschrijvingen gestorneerd. Die verontschuldigde zich en crediteerde de automatisch afgeschreven maandpremie. Nu dacht ik : OK , foutje, kan gebeuren. Over en uit. Nou, ik kreeg per acceptgiro-overschrijving het verzoek om de premie voor februari even over te maken! Je vraagt je dus af hoe de communicatie bij Turien geschiedt. Wederom Turien hiervan in kennis gesteld. Ook dit weer door mijn inspanningen geregeld.
Bij de afrekening van de jaren 2008 en 2009 zat een verkeerde datum van een staaroperatie van mij. Die was zoals later bleek door het oogziekenhuis per abuis als verricht op 12 december 2009 doorgegeven terwijl de eerste onderzoeken plaats vonden in februari 2010 en de actuele operatie op 6 april 2010. Het Oogziekenhuis gaf toe dat dit hun fout was en heeft deze rekening electronisch bij Turien gecorrigeerd. Dit werd later door Turien ook bevestigd! Ik had reeds een eigen risico voor die operatie betaald in juli 2010 ( € 145) Tot mijn grote verbazing ontving ik vorige week wederom een acceptgiro voor € 80 voor diezelfde operatie. :o
Ik heb Turien gebeld en toen bleek dat die eerste rekening van het Oogziekenhuis wel was gecorrigeerd maar volgens de dame die mij te woord stond had het Oogziekenhuis het eerder overgemaakte bedrag nog niet gecrediteerd aan Turien. Gevolg is dat er 2 operaties voor mij stonden geboekt en dat ik daarvoor 2x een eigen risico dien te betalen! Toen ontplofte ik!
Het gesprek verliep dusdanig dat de dame van Turien mij niet langer te woord wilde staan omdat , zoals zij zei, daarvoor te weinig betaald wordt!
Toen ik haar zei dat ik die € 80 never nooit zou betalen voordat mijn eerdere € 145 was gecrediteerd dreigde zij met justitiële maatregelen om die € 80 zo van mijn inkomen af te laten halen! Ik zei dat dit dan een mooie case wordt voor RADAR ! Daar was Turien totaal niet bang voor zei ze, want Turien staat in zijn recht! Dat is bij Turien dus: Iemand 2x Eigen risico laten betalen voor 1 en dezelfde operatie omdat er een fout in de datering was gemaakt.Over dit voorval heb ik Turien & Co al eerder diverse E mails gestuurd zodat men precies had kunnen weten hoe de vork aan de steel zit. Hun interne communicatie werkt echter totaal niet!
Het Oogziekenhuis informeerde mij dat dit zo niet werkt met het crediteren en vandaag zou dit worden besproken met Turien. Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt. Wat een administratieve puinhoop is het daar! De linker hand weet niet wat de rechter doet! :(

Elise-Catherine
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 feb 2011 14:46

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Elise-Catherine »

Sinds januari 2011, hebben wij en nieuwe ziektekostenverzekering.
Waren voorheen verzekerd bij Turien & Co.
Turien haalt nog net zo makkelijk de premie van 281 euro begin Januari van de rekening af.
Heb nu inmiddels 4 keer gebeld wanneer het bedrag teruggestort gaat worden, en ieder keer krijg ik als antwoord: Volgende week.
Nu vandaag 25 Februari weer gebeld waar het geld blijft , want de laatste belofte was dat het begin deze week uiterlijk op de rekening zou staan.
Mij werd verteld dat het nog niet mogelijk was geweest door een storing in het systeem.
Nu hopen ze, i.p.v. dat ze het zeker weten dat het volgende week gestort gaat worden.
ik vroeg om rente van 2 maanden en alle gemaakte telefoonkosten te vergoeden, en als antwoord werd de hoorn op de haak gegooid door mevrouw P.van Turien & Co.
Dat was weer eens wat anders, want normaal gesproken kreeg je bij Turien tientallen keren te horen:"Even kijken" , als je met een vraag belde. Concrete antwoorden werden eigenlijk nooit gegeven.
Ben benieuwd wanneer het bedrag gestort gaat worden.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Elise-Catherine schreef:Sinds januari 2011, hebben wij en nieuwe ziektekostenverzekering.
Waren voorheen verzekerd bij Turien & Co.
Turien haalt nog net zo makkelijk de premie van 281 euro begin Januari van de rekening af.
Heb nu inmiddels 4 keer gebeld wanneer het bedrag teruggestort gaat worden, en ieder keer krijg ik als antwoord: Volgende week.
Nu vandaag 25 Februari weer gebeld waar het geld blijft , want de laatste belofte was dat het begin deze week uiterlijk op de rekening zou staan.
Mij werd verteld dat het nog niet mogelijk was geweest door een storing in het systeem.
Nu hopen ze, i.p.v. dat ze het zeker weten dat het volgende week gestort gaat worden.
ik vroeg om rente van 2 maanden en alle gemaakte telefoonkosten te vergoeden, en als antwoord werd de hoorn op de haak gegooid door mevrouw P.van Turien & Co.
Dat was weer eens wat anders, want normaal gesproken kreeg je bij Turien tientallen keren te horen:"Even kijken" , als je met een vraag belde. Concrete antwoorden werden eigenlijk nooit gegeven.
Ben benieuwd wanneer het bedrag gestort gaat worden.
Haha! Join the crowd ! Zie mijn ervaringen! Precies dezelfde! Ten onrechte werd ook bij mij de premie voor januari afgeschreven ondanks dat mijn Zorgverzekering bij Turien in december opgezegd was door mijn nieuwe verzekeraar . Eindelijk werd het afgeschreven bedrag gecrediteerd. Toch ontvingen wij voor februari ( ! ) even zo vrolijk wederom een accept giro voor deze maand! Hoe achterlijk moet je dan wel zijn ?
Ook ik had een flinke verbale aanvaring met die dame van Turien & Co omdat ik het gewoon absurd vind dat er voor 1 operatie 2x een Eigen Risico in rekening wordt gebracht! Volgens mij heeft men daar een personeels tekort of incapabel personeel dat de zaken niet aan kan.
@ Elise-Catherine: Storneer die automatische afschrijving voor Turien & Co direct!

fbb-jansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2011 13:51

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door fbb-jansen »

Turien & Administratieve chaos
Ikzelf vond het heel vervelend om naast drie gezinsleden met botbreuken met de administratieve chaos en facturen van Turien geconfronteerd te worden. Deze week ontving ik weer een factuur van euro 312.

Mijn oplossing leek te werken:

alle incasso's storneren bij de bank;
zonodig een deelblokkade bij de bank aanvragen (dit ontmoedigt de bank);
factuur aan Turien zenden voor het aantal dagen dat ik nodig had om hun puinhoop te reconstrueren;
schikkingsvoorstel afdwingen om het verleden met een laag bedrag af te sluiten;
direct overgaan naar andere verzekeraar.

Bij evt. nieuwe facturen van Turien is het wel vereist om deze te betwisten. Stuur een kort briefje naar Turien dat je de vordering betwist omdat er reeds een schikking overeengekomen is waarvan mijn deel is nagekomen.

Meestal hoor ik er daarna niets meer van.

Indien Turien desondanks van mening is dat er van een schikking toch geen sprake is komt mijn oorspronkelijke factuur weer tevoorschijn. Bij een evt gerechtelijke procedure onmiddelijk de facturen, die Turien niet heeft betwist, als tegenvordering inbrengen.

Ik probeer het vriendelijk te houden. Bij Turien werken goedwillende medewerkers die ook last hebben van een onmogelijk Operationeel informatiesysteem en blijkbaar slechte managers.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

fbb-jansen schreef:Turien & Administratieve chaos
Ikzelf vond het heel vervelend om naast drie gezinsleden met botbreuken met de administratieve chaos en facturen van Turien geconfronteerd te worden. Deze week ontving ik weer een factuur van euro 312.

Mijn oplossing leek te werken:

alle incasso's storneren bij de bank;
zonodig een deelblokkade bij de bank aanvragen (dit ontmoedigt de bank);
factuur aan Turien zenden voor het aantal dagen dat ik nodig had om hun puinhoop te reconstrueren;
schikkingsvoorstel afdwingen om het verleden met een laag bedrag af te sluiten;
direct overgaan naar andere verzekeraar.

Bij evt. nieuwe facturen van Turien is het wel vereist om deze te betwisten. Stuur een kort briefje naar Turien dat je de vordering betwist omdat er reeds een schikking overeengekomen is waarvan mijn deel is nagekomen.

Meestal hoor ik er daarna niets meer van.

Indien Turien desondanks van mening is dat er van een schikking toch geen sprake is komt mijn oorspronkelijke factuur weer tevoorschijn. Bij een evt gerechtelijke procedure onmiddelijk de facturen, die Turien niet heeft betwist, als tegenvordering inbrengen.

Ik probeer het vriendelijk te houden. Bij Turien werken goedwillende medewerkers die ook last hebben van een onmogelijk Operationeel informatiesysteem en blijkbaar slechte managers.
Misschien zijn er enkelen goedwillend en capabel maar als je iets 4x uitlegt en daarna wederom een accept giro krijgt voor iets dat al lang betaald was, dan zakt je broek toch af! Zelfs toen ik was overgegaan naar een andere verzekeraar en dit had laten melden in december 2010 bij Turien, werd ik toch belast met een bedrag voor de niet meer bestaande zorgverzekering voor januari 2011 !
Dit werd door mijn ingrijpen gecrediteerd met verontschuldigingen maar even zo vrolijk ontving ik weer een accept giro voor februari 2011! ( Ik had de automatische incasso gestopt).Ik begrijp werkelijk niet dat zoíets kan voorkomen bij een goed geleid bedrijf. Over die 2x eigen risico voor 1 en dezelfde operatie heb ik hiervoor al geschreven. Na een telefonisch onderhoud met het Oogziekenhuis bleek dat Turien bepaalde werkwijzen te hebben gewijzigd mbt debits en credits maar hiervan het Oogziekenhuis niet in kennis had gesteld.Hierdoor wachtte het oogziekenhuis op een verzoek tot terugbetaling van de eerder betaalde kosten voor die operatie. Door deze onnodige vertraging stond ik te boek voor 2x een oogoperaties terwijl het er maar 1 was. Door dit soort zaken wordt dan een client in casu ik , 2x belast met een eigen risico voor 1 operatie terwijl ik die rekening al in juli 2010 heb voldaan!.
Tot nu toe ontving ik van Turien een antwoord met een volgnummer op mijn klachten ( via E Mail)maar de laatste keer nam men daar zelfs de moeite niet om de ontvangst van mijn klacht en voorstel tot oplossing van dit probleem te beantwoorden. :(

bnieuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2011 15:52

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door bnieuwen »

Ook ik heb de brief ontvangen waarbij mij nog over 2008 eigen risico in rekening wordt gebracht, kosten ruim 300 eurotjes.

Ik ben een trouwe betaler van alle rekeningen, omdat ik geen ellende wil hebben van incasso's of opschortende verzekeringen. De brief overvalt mij echter wel, na zo'n lange tijd denk je daar toch niet meer aan...

Turien weet natuurlijk zelf best dat deze actie aan de late kant is. Bovendien weten ze zelf ook wel dat het een gevolg is van een heimelijk falen van de eigen administratie in 2008 en 2009. Ze zeggen in hun recht te staan, maar denk dat het verstandig is om hier eens echt door een onafhankelijke jurist of de consumentenbond naar te laten kijken. Ik ga bij de consumentenbond eens een vraag uitzetten.

Wat de zaak echter interessant maakt is de grote imago schade die dit aan Turien toebrengt. De nogal stellige juridische reactie van Turien op dit forum doet niet veel goeds en is een voorbeeld van hoe verschillende afdelingen van turien naast elkaar hun werk doen.

Ook ik heb nav een declaratie begin vorig jaar (feb.) gevraagd om een en ander te corrigeren. Ik heb dat in begin per email gedaan, de praktijk wijst dan uit dat je dan net zo goed je vraag kan stellen aan een krop sla. Je krijgt toch geen antwoord.

Dus ben ik halverwege vorig jaar met de telefoon aan de slag gegaan en dat doe ik nog steeds. Ik bel trouw na of er nog vorderingen zijn, echter er gebeurd niets. Ik blijf gewoon volhouden, een telefoontje zo nu en dan kost geen tijd.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

bnieuwen schreef:Ook ik heb de brief ontvangen waarbij mij nog over 2008 eigen risico in rekening wordt gebracht, kosten ruim 300 eurotjes.

Ik ben een trouwe betaler van alle rekeningen, omdat ik geen ellende wil hebben van incasso's of opschortende verzekeringen. De brief overvalt mij echter wel, na zo'n lange tijd denk je daar toch niet meer aan...

Turien weet natuurlijk zelf best dat deze actie aan de late kant is. Bovendien weten ze zelf ook wel dat het een gevolg is van een heimelijk falen van de eigen administratie in 2008 en 2009. Ze zeggen in hun recht te staan, maar denk dat het verstandig is om hier eens echt door een onafhankelijke jurist of de consumentenbond naar te laten kijken. Ik ga bij de consumentenbond eens een vraag uitzetten.

Wat de zaak echter interessant maakt is de grote imago schade die dit aan Turien toebrengt. De nogal stellige juridische reactie van Turien op dit forum doet niet veel goeds en is een voorbeeld van hoe verschillende afdelingen van turien naast elkaar hun werk doen.

Ook ik heb nav een declaratie begin vorig jaar (feb.) gevraagd om een en ander te corrigeren. Ik heb dat in begin per email gedaan, de praktijk wijst dan uit dat je dan net zo goed je vraag kan stellen aan een krop sla. Je krijgt toch geen antwoord.

Dus ben ik halverwege vorig jaar met de telefoon aan de slag gegaan en dat doe ik nog steeds. Ik bel trouw na of er nog vorderingen zijn, echter er gebeurd niets. Ik blijf gewoon volhouden, een telefoontje zo nu en dan kost geen tijd.
Eindelijk heeft Turien gereageerd op mijn E Mails betreffende het onterechte Eigen Risico dat ik 2x in de maag gespltst kreeg voor 1 oogoperatie!
Men gaf nu eindelijk toe dat er bij Turien een fout was gemaakt en dat alle lopende nota's zijn teruggenomen en dat men de kosten voor Eigen Risico geheel opnieuw zal gaan berekenen waarbij de datum van die oogoperatie in 2010 zal worden opgenomen. Men bood mij hun excuses aan voor deze onverkwikkelijke zaak.
Het is duidelijk dat het werk hen boven het hoofd gegroeid is en dat gaat ten koste van de verzekerden. Waarom komt men er daar niet recht voor zijn raap voor uit? Nu levert het alleen maar ergenis op en onnodig slechte reclame en imago schade.

Bowy
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2011 17:16

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Bowy »

Eind januari 2011 ontving ik een nota van bijna € 450 inzake de niet verrekende bedragen eigen risico over de jaren 2008 en 2009.
Werd ik eind november 2010 nog onaangenaam verrast door een nota over 2009 ten bedrage van € 150, deze nota hakt er helemaal stevig in.
Temeer omdat het een verrekening betreft over een periode die ruim 2 – 3 jaren verstreken is.

Turien beroept zich op de interne vertraging voor verrekening van het eigen risico over die jaren. Turien wist al in 2007 (dus lang van tevoren) dat per 1-1-2008 de eigen bijdrage voor eigen risico zou worden ingevoerd en dat daar hun organisatie en declaratiesysteem op aangepast moest worden.
Turien heeft in de periode 1-1-2008 tot eind januari 2011 echter op geen enkele wijze aan mij en aan de overige verzekerden kenbaar gemaakt dat men vertraging had opgelopen en dat ik 3 jaar na dato, rekening zou moeten houden met nog te verrekenen bedragen eigen risico.
Turien heeft ruim voldoende tijd gehad om de organisatie goed op de rails te krijgen, immers over het jaar 2010 is het toch ook gelukt. Of krijgen we hier ook achteraf nog een extra rekening gepresenteerd?
Al met is Turien schromelijk tekort geschoten, geen enkel excuus is hier op zijn plaats. De verzekerden worden hier echter de dupe van deze wanorganisatie.

Van minimaal 5 collega's weet ik dat ook zij nog moeten betalen. Zij ontvingen nota's van € 400 tot meer dan € 1400.

Tijd om over te stappen.

Elise-Catherine
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 feb 2011 14:46

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Elise-Catherine »

Ook ik kreeg op 1 April 2011 een rekening , of er maar even 411 euro betaald kan worden. Ook met onduidelijke en warrige info.
Het gaat over zg.n. eigen bijdragen vanaf 2008.
Heb vorig jaar ook al behoorlijk wat betaald , wat vrij onduidelijk was.
Kreeg rekeningen met de vermelding:"Zorgverzekeraar onbekend". Na verschillen telefoongesprekken en mails , kreeg ik na een half jaar antwoord.
Ga nu eisen dat ze me eerst maar eens vanaf 2008 een lijst moeten sturen van alle betaalde medicijnen enz.
Voor mij is dat onmogelijk na te gaan, want wij hebben inmiddels een andere verzekering.
Was zo blij om van Turien af te zijn, dat ik alles van ze weggedonderd heb.
Waren collectief verzekeren bij Turien, maar hoorde dat 80% van de werknemers(en dat zijn er heel wat) zeer ontevreden waren en erg veel klachten hadden over Turien.
Kunnen we niet samen een kort geding aan gaan spannen tegen Turien.
Dit begint m.i. een beetje naar oplichten te ruiken.
Ik ga in ieder geval mijn rechtsbijstand verzekering inschakelen, en een schadevergoeding eisen . Dit wat betreft de irritatie, tijd en telefoonkosten die je er aan moet spenderen.
Als er mensen zijn om gezamelijk iets tegen Turien te ondernemen: [email protected]

NaomiS
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2011 14:32

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door NaomiS »

Wij kregen eind 2010 ook 'n factuur voor te betalen eigen risico over 2008. Slecht. Daarnaast zijn we al maanden bezig een declaratie van een paar honderd euro uitbetaald te krijgen. In de polisvoorwaarden staat duidelijk dat we met onze aanvullende verzekering recht hebben op vergoeding, we voldoen aan alle voorwaarden, maar de medewerkers zijn kennelijk niet competent genoeg om die voorwaarden te lezen en te begrijpen. Beloftes ("u wordt morgen teruggebeld, dat garandeer ik!", "u hoort binnen twee weken iets van ons", "we nemen dit nu met spoed in behandeling") worden niet nagekomen. We hangen drie kwartier aan de lijn met een medewerker die vervolgens verzuimt het gesprek te loggen, zodat we het hele verhaal de volgende keer weer opnieuw kunnen uitleggen. Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wat voor mensen daar aan de telefoon zitten. De eerste de beste vmbo schoolverlater zou 't nog beter doen. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat we ingegaan zijn op het aanbod voor 'n collectieve verzekering via Turien. Op het werk van mijn man hoort hij van collega's niets dan soortgelijke klachten. Tegenwoordig is het kennelijk moeilijk om een bedrijf op professionele en klantvriendelijke wijze te runnen.

efrulp
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2011 17:04

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door efrulp »

Turien stuurt met terugwerkende kracht een factuur over 2009, omdat "is gebleken dat er één of meerdere declaraties ten behoeve van uw zorgverzekering niet op de juiste manier zijn verwerkt". Turien kan geen kopie van de betreffende nota's overleggen. Ik moet dus zonder verdere motivatie ruim 300 euro aan hen betalen. Omdat ik vorig jaar eenzelfde factuur heb moeten betalen (klein bedrag) vermoed ik dat dit behoort tot de standaardprocedure van Turien. Hun administratie is niet in orde en daar moeten de verzekerden voor opdraaien.

Daarom deze oproep: Als u ook een factuur met terugwerkende kracht ontvangt, niet betalen!

Elise-Catherine
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 feb 2011 14:46

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Elise-Catherine »

Vanmorgen werd ik door Turien gebeld.
Kon er geen touw aan vast knopen. Heb gezegd dat ik niets telefonisch met ze wil bespreken, maar alles schriftelijk, Dit op aanraden van mijn rechtsbijstandverzekering.
Het wordt me te gek met Turien
Wat zijn het?????? Slapers, oplichters of "zo stom als het achtereind van een varken".??
Sorry, maar heb geen woorden voor dit soort praktijken.

hablando
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:04

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door hablando »

Turien is nog steeds een cowboy op de markt. Helaas blijkt dat, na onze ervaring met ons zieke zoontje (het is helemaal goed gekomen, maar niet dankzij Turien) enkele jaren terug, helemaal niets veranderd is. De domheid en onbeschoftheid van de "servicedesk" die het hele verhaal duidelijk niets interesseerde en de dame van deze desk die expliciet gemaakte afspraken doodleuk ontkende (hoe ver heen ben je dan als mens), het schuilgedrag van enkele flinke heren van Turien wiens naam ik hier niet mag noemen die pas in actie kwamen toen onze insurancebroker Willis zich ermee ging bemoeien. U merkt, ik word alweer boos als ik deze naam zie terugkomen in de fora. Turien ? Ga gewoon naar een normale, van oudsher bekende verzekeraar en mijd deze gewetenloze premiejager.

Forafriend
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2011 14:54

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Forafriend »

Dear All,

A good friend of mine was presented with one of these invoices for 2008 Verplicht Eigen Risico so I looked into the issue and made some calls for them. A general standard of Dutch law is "Wie eist bewijst." Article 19, section 4 of the Zorgverzekeringswet only allows insurers to bill back charges against the Verplicht Eigen Risico in case those charges were received by them within the "Bestuur te bepalen dag" of the following calendar year. For 2008 charges, this would be some date in 2009. There would normally be no question about this if they had presented their invoice in a timely manner, but they did not. Therefore, they may be asked to prove the date of registration of these charges by the insurer. In addition, in case of questionable charges, it is their responsibility to prove that the charges are correct. In the case of my friend, there was not even an exact date noted and the amounts indicated did not make much sense or even seem to match between back up documents. When I called them last week, they confirmed a January date for their. I had a copy in front of me and it was actually dated March. When I asked if they could tell me if it was paid, they replied that they would have to open a case to figure that out.

As far as the opinion on the matter published on the internet, this was obviously written by Turien & Co. as they refer to "their decision" to only assess 3 years back. My understanding is that these are websites of Branch Organizations affiliated with Insurance companies and not the actual government. Therefore, they may have an opinion, but such is not a binding legal decision for general consumers. Please also do remember that Turien & Co. is not an insurance company; they are an agent for the insurance companies. I would be curious whether the actual insurers will really stand by Turien & Co. as pushing the technicality of the law would not necessarily be in their best interest. It is my understanding that at least one leading governmental agency involved in health insurance is not all that pleased with Turien & Co. at this time.

Normally, 5 year verjaaringstermijn applies to billings between corporations, not corporate billing to consumers. For consumers, the term is 3 years. However, there are a number of exceptions and medical charges do have a 5 year verjaaringstermijn for consumers. I personally suspect that Article 19 of the Zorgverzekeringswet was put into place in spite of the applicable Verjaringstermijn to provide consumers with some additional protection to balance the "Verplicht Eigen Risico" requirement it introduced and that it was a presumption that insurance companies and their agents would have their affairs enough in order to avoid exactly what is now happening in the case of Turien & Co.

Hope this helps someone. Please do note that I am not a lawyer and you should obviously check this for yourself.

Elise-Catherine
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 feb 2011 14:46

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Elise-Catherine »

Woensdag 6 April wordt ik in de morgen gebeld door een medewerkster van Turien&Co, het was zoals gewoonlijk een onduidelijk telefoongesprek.
Ze had het over geld terugstorten maar kon er verder geen touw aan vast knopen.
Heb haar gevraagd mij alles schriftelijk te melden,ook wat de bedoeling was van het telefoongesprek. Dit als bewijzen voor mijn rechtsbijstandverzekering, als het zover mocht komen.
Krijg Zaterdagmorgen een brief van ze, en zoals verwacht......met een onduidelijk lijstje van medicijnen die in 2008 en 2009 zijn ingediend door zorgverzekeraars.
Medicijnen die allemaal voor 100% vergoed worden.
In een bijlage staat;" Op uw verzoeksturen wij u bijgaand een overzicht van de medicijnen uit 2008 en 2009, conform de correspondentiespecificatie van 30 Maart 2011.
Ze hebben dus weer niet begrepen wat ik gevraagd had, maar weer een onduidelijk antwoord waar ik niets aan heb.
Maar over de inhoud van het telefoongesprek, geen woord.

Gesloten