LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding stoppen met roken cursus

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
willeke1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 18:09

Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door willeke1967 »

Ik wil heel graag stoppen met roken, heb al meerdere pogingen gedaan in het verleden met allerlei hulpmiddelen, nu het vergoed word wil ik via me huisarts stoppen met champix, maar alleen al dat het via de huisarts gaat levert al een groot probleem op, want die moet dan eerst een behandelplan en kosten declaratie opsturen en volgens de huisarts is dat niet mogelijk omdat dat per persoon verschillend is, ben nu al poosje heen en weer aan het bellen tussen huisarts en Agis, maar ben geen steek verder, ondervinden meer mensen dit probleem???

Vriendelijke groet willeke

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door vroem »

lijkt mij dat opstellen behandelplan en kostenbegroting (geen declaratie, die komt lijkt mij niet vooraf..) iets voor de huisarts is, en het is heel simpel: dan voegt hij toch de tekst :""onder voorbehoud van tussentijdse noodzakelijke wijzigingen"" toe, en overdrijft de begroting, zodat je niet tussentijds een aanpassing van de aanvraag moet indienen.

daantjex
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2011 11:42

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door daantjex »

Ik zit ook in conclaaf met mijn verzekeraar (VGZ) Mijn huisarts schrijft champix voor, ik krijg begeleiding en ze willen gewoon niet de champix vergoeden. Mijn huisarts is hier nogal pissig over en is er nu mee bezig met mijn verzekeraar...

willeke1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 18:09

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door willeke1967 »

Hallo allemaal.
Ik probeerde net nog met de huisarts te overleggen wat we kunnen doen dan eventueel, dat ze bijvoorbeeld 12 weken champix en 8 keer gesprek opgeven aan Agis. Maar bij me huisarts valt niks meer te bespreken, ze zeggen wij hebben programma en we dienen de rekening in bij Agis en daar mee klaar, ik zeg maar op die manier willen ze het niet vergoede, jullie moeten eerst aanvragen en anders zit ik met de kosten, ja dat is dan mijn probleem, verder geen gesprek mogelijk helaas. Zou niet meer weten wat ik nu nog doen kan.
Vriendelijke groet willeke

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door lostlovey »

Op de site van Champix lees ik het volgende:
CHAMPIX is, net als alle andere geregistreerde stoppen-met-roken hulpmiddelen, op dit moment niet opgenomen in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS), waardoor het op grond van de basisverzekering niet wordt vergoed. Geregistreerde medicijnen die normaal niet vergoed worden vanuit de basisverzekering worden door sommige zorgverzekeraars wel vanuit hun aanvullende pakketten gedeeltelijk tot volledig vergoed. Het kan daarom zinvol zijn om uw polis te bekijken of u recht heeft op (gedeeltelijke) vergoeding.
Dus zeer waarschijnlijk geen volledige vergoeding, in het beste geval een gedeeltelijke. Heb even bij mijn verzekering gekeken en daar worden alleen de "praatgroepjes" e.d. zonder slag of stoot vergoed. Voor bepaalde medicijnen moet je je wel weer in bochten gaan wringen. Het groots aankondigen van "stoppen met roken nu volledig vergoed" is dus slechts ten dele waar.

Maar ik hoop dat het feit dat het waarschijnlijk niet wordt vergoed, geen belemmering is te stoppen met roken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tiptoo »

lostlovey schreef:




Maar ik hoop dat het feit dat het waarschijnlijk niet wordt vergoed, geen belemmering is te stoppen met roken.

een huisarts ken zelf deze dingen wel voorschrijven ik heb toevallig eind vorig jaar hierover gebeld en het zou in 2011 wel met praatgroepjes vergoed worden dus een beetje raar dat het nu dan niet zo is. ook ik wil eens stoppen maar tis giga moeilijk.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door Athoz »

Ik heb in september vorig jaar Champix gebruikt, en het werkt geweldig. Helaas door omstandigheden (en ja natuurlijk ook zwakte van mijn kant) toch weer een peuk opgestoken.

Ben nu in overleg met mijn huisarts om een vervolg poging te ondernemen, weer met champix, maar aangezien elke verzekeraar de regels anders oppakt, of de pakketten anders samenstelt moet hij eerst nakijken wat er nou precies wel of niet vergoed word...

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tennis »

Waarom moet alles betaald worden. Roken is een verslaving, en dit heb je zelf veroorzaakt.
Doe een cursus "Stoppen met roken" bij het groene kruis, of dergelijke.
Deze moet je natuurlijk zelf betalen, maar dan werk je zonder medicijnen, en met veel goede wil ben je na 3 maanden rookvrij!
Ja, ik ben op deze manier gestopt!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben het lang niet altijd eens met Tennis maar hier heeft hij/zij
volledig gelijk in, ben zelf ook een roker maar WAAROM moet
de zorgverzekering jou 'afkicken' betalen ?
tennis schreef:Waarom moet alles betaald worden. Roken is een verslaving, en dit heb je zelf veroorzaakt.
Heb ook van dat middel champix gehoord maar als je dat zelf betaald dan
ben je toch niet meer kwijt als wat je normaal betaald aan je sigaretten/tabak op
maandbasis ?

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door Athoz »

Klopt.. Het eerste pakket is rond de 45 euro, daar doe je 2 weken mee, en dan geloof ik rond de 30 euro voor elke vervolgweek.. Kost iets meer dan m'n roken op weekbasis, maar dat heb ik er dan ook zeker voor over :P

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef:Waarom moet alles betaald worden. Roken is een verslaving, en dit heb je zelf veroorzaakt.
!

ik ben het nu eens niet met tennis eens, omdat jij het kon , daarom hoeven anderen het nog niet te kennen, dat is per geval verschillend.

@Atoz zonde dat je weer een peuk hebt genomen maar ik vind het wel giga knap van je., ook ik ben steeds aan het proberen en ook ik ga vragen naar champix , moet alleen meer gemotiveerd zijn. succes!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tiptoo »

Athoz schreef:Klopt.. Het eerste pakket is rond de 45 euro, daar doe je 2 weken mee, en dan geloof ik rond de 30 euro voor elke vervolgweek.. Kost iets meer dan m'n roken op weekbasis, maar dat heb ik er dan ook zeker voor over :P

bij elkaar moet je er 12 weken over doen en de info die ik kreeg kwam je op 300 euro , is een boel geld.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door Athoz »

Juist.. Ik heb na 4 weken geen vervolgpakket meer gehaald, en ben daarna nog ruim 6 weken zonder problemen van die tabakbende afgebleven. Helaas nog een nawee van het overlijden van m'n moeder, die ervoor zorgde dat ik een peuk opstak.

300 euro is een hoop geld, wat een gemiddelde roker op een maand of 4 echt wel kwijt is aan rookwaar. Daarna heb je daaraan geen uitgaven meer, en reken dan es uit wat je overhoud.. Het is een investering, maar een goeie.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tennis »

tiptoo schreef:

ik ben het nu eens niet met tennis eens, omdat jij het kon , daarom hoeven anderen het nog niet te kennen, dat is per geval verschillend.

@Atoz zonde dat je weer een peuk hebt genomen maar ik vind het wel giga knap van je., ook ik ben steeds aan het proberen en ook ik ga vragen naar champix , moet alleen meer gemotiveerd zijn. succes!
De motivatie is, wat het bij de meesten ontbreekt.
Omdat ik het kon, kunnen het de anderen ook, want ik was ook iemand met een verslaving, dus dat is niet buitengewoon!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef:

Omdat ik het kon, kunnen het de anderen ook, want ik was ook iemand met een verslaving, dus dat is niet buitengewoon!

dat klopt niet tennis. wat jij kent ken niet iedereen , waarom dacht je nou dat al die hulpmiddelen er zijn, inderdaad motivatie is het 1 ste punt maar dan nog lukt het sommige mensen niet.

los van dit topic zou je dan ook kennen zeggen dat alcoholisten zonder hulp moeten stoppen.


@Josephien 12 schulden heb ik niet.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tennis »

@ tiptoo
als je mijn eerst berichtje gelezen hebt, dan zie je, dat ook ik een hulpmiddel heb gebruikt, een cursus, alleen geen medicijn.
Maar het gaat om de vergoeding, en ik heb het ook zelf moeten betalen, want het kan toch niet zijn, dat er voor alles aanspraak gemaakt wordt op de zorgverzekering!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef: Maar het gaat om de vergoeding, en ik heb het ook zelf moeten betalen, want het kan toch niet zijn, dat er voor alles aanspraak gemaakt wordt op de zorgverzekering!

beste tennis , als je het nieuws had gevolgd en dat zal je heus wel gehoord hebben , juist omdat anders als mensen eventueel ziek worden door het roken dan kapitalen gaan kosten , daarom betalen ze de hulpmiddelen , en dat vind ik niet verkeerd!

knap dat jij het met een praatprogramma hebt gedaan en dat meen ik, maar mij lukt dat ook niet.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik ben twintig jaar geleden met roken gestopt. Gewoon van de ene dag op de andere. Zonder hulpmiddelen, zonder cursus, zonder wat dan ook. Het enige wat mee heeft geholpen is dat ik een flinke griep had en enige dagen geen behoefte had aan roken. Daarna nooit geen sigaret meer aangeraakt.

Maar als cusussen en hulpmiddelen mensen kunnen helpen, prima toch.

En daar staat tegenwoordig een vergoeding voor van de zorgverzekeraar. Waarom zou je daar geen gebruik van maken. Je betaalt toch ook premie.

@ tiptoo: jou bedoelde ik niet.
Laatst gewijzigd door Josephien12 op 04 feb 2011 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tiptoo »

knap Josephien , wie weet lukt dat mij ook wel maar zonodig ga ik ook om hulpmiddelen vragen.

ik begreep dat je mij niet bedoelde :wink:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Vergoeding stoppen met roken cursus

Ongelezen bericht door tennis »

Josephien12 schreef:
En daar staat tegenwoordig een vergoeding voor van de zorgverzekeraar. Waarom zou je daar geen gebruik van maken. Je betaalt toch ook premie.
Wat een redenatie, dus als je premie betaald, wil je ook alles krijgen, wat je hebt betaald. :mrgreen:
Daarom wordt alles duurder, omdat iedereen maar zijn recht eist, want het is toch betaald.
Wat een instelling! Volgende week een nieuw topic: Premieverhoging ziektekosten, mag dat wel?

Gesloten