LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gekocht huis afgebrand

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
nadalier

gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door nadalier »

Wij hebben een huis gekocht en zouden 1 juni de sleutel krijgen...
nu is afgelopen weekend het huis afgebrand...
vanmiddag moeten we naar de makelaar en vannavond naar de advocaat voor info...want we weten nu echt niet hoe het verder gaat...
kunnen we onder de koop uitkomen?
help wie heeft dit ooit meegemaakt en weet hoe het e e a verder gaat lopen?

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door Jonjo »

Staat het huis al op Uw naam? De overdracht is gepasseerd bij de notaris? Is dit het geval dan hebben jullie dit huis toch wel verzekerd. Inderdaad makelaar, notaris of eventueel Uw rechtbijstand verzekering, indien aanwezig, inschakelen. Als U een getekend koopcontract heeft voor het huis en dit is gebeurd voor de overdracht, dan denk ik dat U Uw te maken kosten kunt claimen bij de verkoper. Stel me hier bij voor dat U Uw {huur} huis heeft opgezegd of Uw huis heeft verkocht en U heeft toch onderdak nodig.

nadalier

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door nadalier »

We hebben 2 weken geleden huur opgezet, deze week zou ons huis ind e krant komen heb vanmorgen contact gehad met de woningbouw...ze waren zo aardig om ons hier zolang te laten wonen, dus de huuropzegging is ingetrokken.

We zouden eind april naar de notaris gaan, afspraak stond, koopoverreenkomst is getekend.....overdsracht nog niet...

de verzekering van de mensen is geweest, en het huis blijkt onderverzekerd....ze hebben voor de renovatie het huis verzekerd, na de renotvatie niet bij verzekerd...wat de verzekering uiteindelijk gaat uitkering is niet bekend, maar de schatting is toch bijna 120.000 euro minder als werkelijke waarde.,...

net snel contact gehad met de advocaat van mn zus, bij hun is de bouw stil gelegd, dus hij was bij mn zus...

de opties zijn:
verzekeringspenning overnemen...dus het bedrag wat de mensen aan verzekeringsgeld krijgen...
of proberen onder de koop uit te komen...

vannavond weten we meer....

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door roland48 »

Is het niet zo dat de verkopers in gebreke blijven wanneer zij de woning niet kunnen leveren in de staat waarin het verkeerde op het moment van koop?

Staat hiervan misschien iets in de koopovereenkomst?

Sterkte ermee.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door Byob »

Volgens mij zal het vorlopigkoopcontract moeten voorzien in de mogelijkheid tot het ontbinden van de koop, als de verkoper niet binnen 4 weken in staat is de woning in de juiste staat op te leveren...

Mocht dat niet lukken is er nog de mogelijkheid in overleg te gaan over het eventueel oplossen van het verhaal.

Maar ontbinden moet in iedergeval een mogelijkheid zijn.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het verzekeren van de woning, op een moment dat die nog op papier eigendom is van de verkopende partij, is mijns inziens toch zaak van de verkopende partij.

Dat ZIJ nalatig zijn geweest bij het herverzekeren van de gerenoveerde woning, dat kan toch het probleem van de koper niet zijn?

De koper koopt het onroerend goed in niet-afgebrande toestand, lijkt me voor de hand liggen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je bewust voor een habbekrats een bouwval koopt, en daar eigenhandig een paleisje van weet te maken. Maar daar kies je dan zelf voor.

Beide verzekeringen lijken mij los van elkaar te staan. De verzekering van de verkopende partij staat niet op naam van de koper, en andersom.

Lijkt me dat je onder de koop uit kan, maar ik ben geen jurist, notaris of makelaar. Het is slechts mijn gevoel dat dit zegt.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door particulier »

Ja, je kunt de koop ontbinden. Je verkrijgt namelijk niet datgene wat je op het moment van koop hebt gekocht. Ik zou inderdaad wel overleggen met de notaris die de levering zou regelen.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: gekocht huis afgebrand

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Dat de verkoper de woning niet op tijd kan opleveren in de staat zoals je ten tijde van ondertekening van de koopovereenkomst hebt aangetroffen lijkt mij evident. Verkoper kan mogelijk helemaal niet op tijd leveren.

Koper zal de verkoper in gebreke moeten stellen.

Je kan de verkoper natuurlijk een proces aandoen maar ik denk dat een rechter niet tot uitbetaling van een eventuele schade naar koper zal overgaan daar de verkopende partij zich waarschijnlijk met succes zal beroepen op overmacht.

Maar ga eens te rade bij een advocaat / rechtsbijstandverzekeraar.
In ieder geval veel succes.

Gesloten