LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Hypotheekrente

Ongelezen bericht door wareman »

Zou de hy[potheekrente binnenkort nog weer omhoog gaan, of gaan we weer een crisis tegemoet.ik heb het net voor 5,5% vast gezet....had ik nu maar gewacht. hypotheek blijft een gok!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Had ik maar...was ik maar...zij de meest gehoorde uitspraken op de beursvloeren.

Had maar gewacht; de kapitaalmarktrente is dramatisch gedaald, nu de hypotheekrente nog!

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door wareman »

Had maar gewacht; de kapitaalmarktrente is dramatisch gedaald, nu de hypotheekrente nog!

Bedoel je dat ik had moeten wachten..??

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door wareman »

Zal hypotheekrente nog meer zakken, ik hem vast staan voor 5.3%, mjah ik was bang dat de rente verder omhoog zou gaan...Ik ben benieuwd, of de schulden crisis nou doorzet, 1 niet goed voor de woningmarkt, 2 niet goed voor economie..

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wel goed voor de Nederlandse kapitaalmarktrente.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het blijft altijd een keuze tussen rente vastzetten, met de zekerheid dat je rente niet stijgt maar ook dat je rente niet meer daalt, en rente variabel houden, met de risico's op een rentestijging maar ook de kans van een rentedaling. Dat is een afweging die je zelf moet maken.

Maar als je je nu, na de zekerheid van het vastzetten van de rente, al zo druk maakt over een eventuele rentedaling, dan zou je waarschijnlijk bij een variabele rente helemaal niet meer hebben kunnen slapen uit angst dat de rente misschien zou gaan stijgen. Dus ik denk dat je met het vastzetten van de rente wel een goede beslissing hebt genomen.

En ja, de rente zal gedurende de rentevaste periode vast nog wel eens lager worden dan jou rente. Maar ook zal de rente gedurende de rentevaste periode vast nog wel eens hóger worden dan jou rente. Als ik jou was, zou ik me er dus niet al te druk over maken.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door DJM »

De rente is nu (vrij) laag en gezien de crisis in de wereld waarbij ze met alle macht de rente kunstmatig laag houden verwacht ik dat de rente flink gaat stijgen.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door wareman »

Jullie hebben allemaal gelijk, ik ben gewoon een zeikerd, ik weet nu zeker dat ik het goed geregeld heb.....En dat ik straks over 10jaar weer moet switchen naar een andere rente zien we dan wel weer, de 1ste 10jaar zit ik gebeiteld :)...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou ja, zeikerd... Het is ook wel logisch dat je nog twijfelt. Je hebt waarschijnlijk van tevoren flink zitten twijfelen wat je zou moeten doen en dan wil je graag achteraf nog de bevestiging dat het de juiste beslissing was. Maar in dit geval bestaat die bevestiging niet zozeer in dat de rente niet verder omlaag zal gaan, maar bestaat die bevestiging vooral in dat je 10 jaar rust en zekerheid hebt en je er geen zorgen meer over hoeft te maken.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door wareman »

I.d.d, 9ik heb me wel zorgen gemaakt,jaa het staat nuvast en dat de rente straks flink gaat stijgen dat denk ik wel...Het wordt alleen maar duurder vooral nu met het gezeur om de euro..etc...k heb een goede beslissing genomen..

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheekrente

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

DJM schreef:De rente is nu (vrij) laag en gezien de crisis in de wereld waarbij ze met alle macht de rente kunstmatig laag houden verwacht ik dat de rente flink gaat stijgen.
Ik weet niet wat je met "kunstmatig laag" bedoelt, maar de korte termijn hypotheekrente (tot 1 jaar) wordt bepaald door de rente ontwikkeling van de 15 Euribor tarieven. Bij hypotheken met variabele rente geldt zelfs regelmatig dat de hypotheekrente bestaat uit een Euribor rente tarief met een vaste opslag.

De kapitaalmarktrente komt tot stand op de kapitaalmarkt; volgens mij wordt daar wat de Nederlandse situatie betreft, niet '" kunstmatig" ingegerepen in de zin dat op grote schaal obligaties worden opgekocht of verkocht. Zolang de Nederlandse overheid een solide begroting kan opstellen, ziie ik ook niet in waarom de kapitaalmarkrente sterk zou kunnen gaan stijgen.

Gesloten