LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met hypotheek adviseur.

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Timoz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2011 22:01

Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Timoz »

Ruim een jaar geleden kocht ik een nieuwbouwhuis, en op aanraden van de makelaar nam ik nam een hypotheek adviseur in armen, die nauw betrokken zou zijn bij het nog te realiseren nieuwbouw project, ik kon de woning makkelijk financieren, en leverde al mijn benodigde documenten in.
En alles was in orde volgens de hypotheek adviseur.
Ik zou op een gezamelijke datum met de andere kopers bij de notaris tekenen
omdat dit voordeliger was.
Om een lang verhaal kort te maken, alles leek in orde.
Maar nu een half jaar later komt de hypotheek adviseur dat al mijn papieren zoek zijn geraakt, en ik alles opnieuw moet aanvragen.
Inmiddels heb ik een nieuwe baan.
En je voelt hem al aankomen, vanwege een nieuwe baan is mijn salaris een stuk minder, en nu blijkt uit de berekeningen dat ik zon 13000 euro aan hypotheek tekort schiet met mijn huidige salaris.
En nu is de project ontwikkelaar met een voorstel gekomen om die 13000 euro rente vrij te lenen, dit zit me niet lekker, omdat ik bij geen een bank hoger kan lenen, en het liefst zou ik de koop ontbinden.
Volgens de hypotheek adviseur moet ik een boette van 10% betalen als ik niet met dat voorstel akkoord ga, en de koop dan ontbonden moet worden.
Het zit me niet lekker en het liefst zie ik van de koop af, en ik vraag me ook af
of het echt zo is dat ik die 10 procent moet betalen, terwijl het niet mijn schuld is!!

Timoz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2011 22:01

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Timoz »

Ik heb geloof ik wel een hele moeilijke vraag... hoe moet dat toch verder
Als er hier zelfs niemand raad weet , met de situatie :(

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Misschien moet je eerst meer info geven: over welke (soort) hypotheek hebben we het? Welke hypotheeksombedragen? Welke adviseur?

Als ik het goed begrijp, zijn je "papieren" (welke papieren?) verdwenen bij de adviseur waardoor de hypotheek in eerste instantie niet door ging? Op welke data waren de overdracht gepland en de koopovereenkomst getekend??

Arjan 1971
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2011 23:41

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Arjan 1971 »

Natuurlijk is het verkeerd van de adviseur dat deze stukken kwijt is. Toch wil ik ook even ingaan op een andere pmering in je verhaal.
Inmiddels heb je een andere baan met een lager salaris. Had je dat al wel doorgegeven aan de hypotheekadviseur?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Nog wat vraagjes: had je al een hypotheekofferte? En had je die ook al geaccepteerd?

Timoz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2011 22:01

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Timoz »

De soort hypotheek ...en de prijs van het huis lijken me niet echt van toepassing.
En met documenten bedoel ik alles wat je nodig hebt voor een hypotheek af te sluiten,mijn intentie verklaring, loonstroken, jaaropgave etc die heb ik allemaal afgegeven en die zou de hypotheek adviseur ,naar de bank opsturen nadat dat ik mijn hypotheek offerte had ondertekend.
Dit heeft hij echter nooit gedaan waarschijnlijk, hij zegt dat ze met het opsturen naar de bank kwijt zijn geraakt, maar dat geloof ik niet.
Aangezien de hypotheek verstrekker, aangeeft nooit contact met hem te hebben gehad, naar de offerte.
Ook heb ik echter nooit bericht ontvangen dat deze niet waren aangekomen of dat hij ze kwijt was.
En ik heb hem enkele malen gebeld en dan zei hij dat alles goed zat ,en ik enkel even moest wachten tot ik bij de notaris moest tekenen.
En 4 maanden later ben ik van baan verranderd, en 5 maanden later blijkt dat er helemaal niks geregeld is en ik alles opnieuw moet aanvragen.
Omdat alles zoek is geraakt, ik heb zelf nog wel kopieen etc, maar daar heb ik niks meer aan aangezien die actueel moeten zijn en ook de intentie verklaring is maar 3 maanden gelden dus verlopen.
Dus nu moet ik alles weer opnieuw aanvragen en kan ik met me huidige salaris de hypotheek niet meer rond krijgen.
Ik zou hem wel goed kunnen betalen, maar daar heeft de bank niks aan.
En nu zegt de adviseur dat ik een boette van 10% verschuldigd ben.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Allemaal erg merkwaardig....wanneer is het koopcontract getekend en staan daar nog qua overmacht, buiten de gewone ontbindende voorwaarden, iets in waar je een beroep op kunt doen?

Waarom ben je van baan veranderd en had die eerste werkgever wel een werkgeversverklaring dan wel intentieverklaring afgegeven?

In ieder geval goed dat je copieën van alle stukken hebt bewaard, ook van de hypotheekofferte?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Vreemd verhaal, inderdaad. Een hypotheekadviseur die een geaccepteerde offerte niet doorstuurt, m.a.w. zijn inkomen weggooit.

Er zijn maar een paar geldverstrekkers met offertes die een jaar houdbaar zijn, welke gaat het om Timo, want daar zijn geen gewone banken bij? En inderdaad, heb je nog een kopie van de offerte?

Overigens, gezien jouw carrièreswitch: de bank kan zeker bij dit soort langdurige geldigheidsdata ook in een later stadium, evt. via het UWV, jouw inkomensgegevens checken, zekerheid heb je nooit als je van baan verandert of je werk verliest. Een offerte kan dan maar zo ingetrokken worden en geloof me, zeker in deze tijden worden dit soort checks uitgevoerd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kan Timoz een chronologisch overzicht van alle relevante gebeurtenissen geven, incl. de baanswitch?

Ben ook benieuwd of Timoz de adviseur op de hoogte heeft gesteld van de baanswitch en zo ja, op welk moment in dat chronologische overzicht.

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fleura »

Ook onduidelijk blijft of er nu wel of geen hypotheekofferte is ondertekend?! Ondanks dat iemand hier reeds expliciet om vraagt wordt hier geen heel duidelijk antwoord op gegeven;
En met documenten bedoel ik alles wat je nodig hebt voor een hypotheek af te sluiten,mijn intentie verklaring, loonstroken, jaaropgave etc die heb ik allemaal afgegeven en die zou de hypotheek adviseur ,naar de bank opsturen nadat dat ik mijn hypotheek offerte had ondertekend.

Is wellicht de offerte niet ondertekend en diensgevolge ook niets verstuurd??

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fleura »

En je voelt hem al aankomen, vanwege een nieuwe baan is mijn salaris een stuk minder, en nu blijkt uit de berekeningen dat ik zon 13000 euro aan hypotheek tekort schiet met mijn huidige salaris.
En nu is de project ontwikkelaar met een voorstel gekomen om die 13000 euro rente vrij te lenen, dit zit me niet lekker, omdat ik bij geen een bank hoger kan lenen, en het liefst zou ik de koop ontbinden.


Bij het aangaan van een nieuwe baan was het wel duidelijk bij het tekenen van het arbeidscontract dat je minder ging verdienen. Het lijkt mij dat je op dat moment beoordeelt hebt of de aankomende woonlasten mbt tot je nieuwbouwhuis betaalbaar bleven, ook met het lagere inkomen.
Op dit moment heb je een andere baan geaccepteerd, wetende van de te verwachten woonlasten, het lagere inkomen, en heb je nergens aan de bel getrokken. Blijkbaar was dit voor jou dus acceptabel.

Nu wil je de koop bij nader inzien ontbinden om dat je minder zou kunnen lenen?? en hier heb je bij het aangaan van de nieuwe baan niet over nagedacht? Maar nu ineens wel en wil je onder de koop uit?? Mijn insziens klopt dit niet helemaal........

Timoz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2011 22:01

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Timoz »

Het zit zo omdat ik starter bestaat met hypotheek voor 80 procent uit
een gewone hypotheek van de ING en voor 20% de renteloze hypotheek
van SVH.
Ik tekende in Maart de offerte van de bank , koopovereenkomst, en offerte van SVH, en leverde al mijn documenten in (intentieverklaring,loonstroken etc)
Alleen stuurde hij de offerte en documenten nooit op naar SVH deze was dus tot een maand geleden nog steeds in afwachting, de offerte is een jaar geldig, maar de documenten mogen niet ouder zijn dan 3 maanden naar tekenen, dus deze waren nu verlopen en werden verplicht opnieuw aan te vragen en op te sturen.
En vanwege me nieuwe baan is dat dus een probleem, want me salaris is iets minder scheelt niet zo heel veel mar toch net te weinig voor me hypotheek
rond te krijgen.

Ik heb trouwens sinds een maand gedwongen een nieuwe baan omdat mijn tijdelijk contract niet werd omgezet in een vast.
Ik snap ook echt niet hoe sommige erbij komen of er blind van uit gaan dat ik vrijwillig een andere baan heb gezocht.
Omdat ik niet iemand ben die op een uitkering wil teren heb ik deze leuke
baan aangenomen, ook al verdien ik dan iets minder.
Ik had dus net me nieuwe baan voordat ik erachter kwam dat de hypotheker mijn hypotheek helemaal niet rond was, en aangezien mijn hypotheek maar zon 343 euro netto was in de maand, maakte ik me ook echt geen zorgen dat ik hem niet zou kunnen opbrengen, aangezien ik dit zelfs zou kunnen betalen met een uitkering, in het ergste geval, en iets moeten huren is duurder!
Dus dat ik er vrijwillig vanaf wil is ook helemaal niet waar.

Nogmaals ik kan de hypotheek betalen, en zou hem graag willen, maar omdat ik niet voldoende salaris heb op het moment, kan ik geen starterslening krijgen.
Dus de hypotheek niet meer rond krijgen helaas.
En het ergste is nu nog dat ik volgens hun 10% van de koopsom schuldig ben omdat mijn koopcontract ontbonden moeten worden.

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fleura »

oke, sorry voor de aanname dat je vrijwillig een nieuwe baan bent aangegaan.

Was de in eerste instantie aangevraagde hypotheek met NHG? op basis van welke rente, leensom en inkomen?
Dit werd aangevuld met een renteloze starterslening van de gemeente? op basis van welke leensom?

Biedt de projectontwikkelaar 13.000 nu aan renteloze aan? Dan neem ik aan dat de bank de hypotheek wel verstrekt maar de gemeente de starterslening niet meer?
Of hebben we het in tweede instantie dan over de hypotheek bij de bank EN de starterslening EN een lening bij de projectontwikkelaar.?

Sorry voor de vele vragen maar het is en blijft een beetje een onduidelijk verhaal, wat verder niet wegneemt dat je in een heel vervelende situatie bent beland.

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Fleura »

SVH moet denk ik SVN zijn; nog een vraagje mbt de werkwijze van de SVN:

- je moet eerst al de benodigde stukken opsturen ter beoordeling, vervolgens ontvang je een toewijzingsbrief van de SVN. Zonder de verstuurde stukken ontvang je deze NIET van de SVN!
- Met deze toewijzingsbrief kun je verder bij een TP / adviseur je hypotheek bij de bank aanvragen.
- Als je offerte van de bank hebt getekend, moet er een getekend exemplaar naar de SVN verstuurd worden.
- Pas als de SVN deze heeft ontvangen stuurt de SVN een offerte voor de starterslening toe.

Je kunt deze offertes dus nooit tegelijktekenen! Aangezien er eerst 1 ingeleverd moet worden, voor de andere verstuurd wordt. In jouw post geef je echter aan dat alles tegelijk is ingeleverd, zowel de stukken, als beide getekende offerte's. In de praktijk is dit niet mogelijk......

Ergens blijft er iets niet kloppen ik zou eens goed met al je kopieen gaan zitten en goed kijken wat je nu wel en niet hebt en wat nu wel en niet is getekend. Met deze stukken om de tafel gaan zitten met een adviseur en nu eens kijken waar het exact mis is gegaan. Want dat alleen dat de stukken niet naar de bank zouden zijn gegaan kan echt niet gezien bovenstaand proces... er moet meer niet verstuurd of geregeld zijn.....

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door ruud_a »

in een standaard koopcontract staat een ontbindende voorwaarde dat de koop pas rond is als je de financiering rond krijgt.
toen ik mijn huis kocht is mij uitdrukkelijk verteld dat dit niet betekent dat bijvoorbeeld de verkoper met een financiering kan komen, maar dat je in staat moet zijn zelf een financiering bij de bank te krijgen.
als dit blijkbaar niet kan zou de koop dus kosteloos van de baan moeten zijn.
de originele papieren zijn er immers blijkbaar niet meer.
dit is natuurlijk wel afhankelijk van het feit of er sprake is van een standaard koopcontract.

anders kun je misschien de makelaar aansprakelijk stellen voor de kosten?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door SJZ »

in een standaard koopcontract staat een ontbindende voorwaarde dat de koop pas rond is als je de financiering rond krijgt.
Nee, er staat meestal in dat je de koop kan ontbinden als je geen financiering rond kan krijgen.

EN er staat meestal een termijn van 3 weken in.
dit is natuurlijk wel afhankelijk van het feit of er sprake is van een standaard koopcontract.
Precies, met een standaardkoopcontract is de termijn nu dus al royaal verlopen.

Timoz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2011 22:01

Re: Probleem met hypotheek adviseur.

Ongelezen bericht door Timoz »

Sorrie het is inderdaad geen SVH maar SVN heb me vergist het is de stichting vertaald : Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten!
En voor die stiching heb je helemaal niet eerst een hypotheek offerte nodig van een normale bank.
Je kunt gewoon online een formulier invullen,met je inkomens gegevens, vasten lasten etc, en dan krijg je te zien hoeveel je maximaal kunt lenen,
En wil je er gebruik maken van de lening sturen ze een offerte met een berekening wat je maximaal kunt lenen,en welke documenten hun willen ontvangen van je loonstroken, intentieverklaring etc, dit is ook geen huisgebonden offerte btw.
Deze offerte is aangeleverd bij de hypotheek adviseur die zou alles tegelijk insturen, maar heeft echter nooit iets opgestuurd naar de SVN, dus die waren gewoon nog in afwachting stiching SVN.
En de hypotheek was inderdaad NHG.
Al met al, om het korte te houden,was het gewoon zo dat alles in orde was en goed gekeurd door zowel de ING bank als SVN dus de hypotheek adviseur alles gewoon had opgestuurd,was er niks aan de hand geweest, maar dit is helaas niet het geval.
Omdat ik 22 jaar ben en helaas geen ouders etc heb die mijn kunnen helpen
en totaal geen ervaring heb met hypotheken etc afsluiten besloot ik juist om in de gaan op hem aanbod, om mijn belangen te behartigen.
Maar nu kan ik dus via de bank wel gewoon nog een lening krijgen,die is zeg mar wel rond, maar via de SVN niet meer!
Omdat die niet is terug gestuurd, deze is nog wel geldig gewoon, mar klopt nu niet meer met de inkomsten gegevens, waar hij op berekend was, dus nu moest ik actuele inkomsten gegevens insturen en zeggen zei u inkomen is te laag wij kunnen geen starterslening aan u verstrekken.
En inderdaad is het een standaard koopovereenkomst via NHG en daar staat in dat de koop kosteloos ontbonden kan worden als er binnen 3 weken niet rond is, en die termijn is dus al lang verlopen !

Gesloten