LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
shamrock
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2006 15:21

Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Ongelezen bericht door shamrock »

HELP............Sinds een aantal jaren heb ik een beleggingsverzekering, die deel uitmaakt van mijn hypotheek.
Deze hypotheek heb ik destijds afgesloten via......de DSB-bank.
Na, ik meen 25 jaar, zou de hypotheek grotendeels worden afgelost vanuit de opbrengst van deze verzekering. Ik heb, helaas, in het geheel geen verstand van hypotheken en verzekeringen en vertrouw hierin volledig op het advies van de hypotheekverstrekker.

Echter, gezien de economische ontwikkelingen heb ik helemaal geen goed gevoel meer bij deze hypotheekconstructie. Mijn verzoek aan mijn verzekerings-adviseur om mijn hyptheek te bekijken en, indien mogelijk, te wijzigen in een meer veilige constructie, zou me maar liefst € 284,- gaan kosten, waarbij absoluut niet zeker is of de constructie te wijzigen is. :? :?
Mag dit zo maar? Wie kan mij hierin adviseren?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

shamrock schreef:HELP............Sinds een aantal jaren heb ik een beleggingsverzekering, die deel uitmaakt van mijn hypotheek.
Deze hypotheek heb ik destijds afgesloten via......de DSB-bank.
Na, ik meen 25 jaar, zou de hypotheek grotendeels worden afgelost vanuit de opbrengst van deze verzekering. Ik heb, helaas, in het geheel geen verstand van hypotheken en verzekeringen en vertrouw hierin volledig op het advies van de hypotheekverstrekker.

Echter, gezien de economische ontwikkelingen heb ik helemaal geen goed gevoel meer bij deze hypotheekconstructie. Mijn verzoek aan mijn verzekerings-adviseur om mijn hyptheek te bekijken en, indien mogelijk, te wijzigen in een meer veilige constructie, zou me maar liefst € 284,- gaan kosten, waarbij absoluut niet zeker is of de constructie te wijzigen is. :? :?
Mag dit zo maar? Wie kan mij hierin adviseren?
Is de verzekeringsadviseur dezelfde persoon die destijds bij totstandkoming van de hypotheek heeft bemiddeld?

En waarom zou de verzekeringsadviseur geen kosten mogen rekenen voor zijn dienstverlening? Hij zal 's avonds ook eten op tafel willen, en daar is volgens mij nog steeds geld voor nodig...

shamrock
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2006 15:21

Re: Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Ongelezen bericht door shamrock »

Het is niet dezelfde verzekeringsadviseur die destijds de hypotheek heeft afgesloten en ja, uiteraard moet die beste man ook zijn boterham verdienen, maar voor "Jan Modaal" is € 284,- veel geld, zeker als er geen duidelijk beeld is van een eventuele oplossing. Dat zijn voor mij heel veel boterhammen, die ik dan kwijt raak :? .

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

shamrock schreef:Het is niet dezelfde verzekeringsadviseur die destijds de hypotheek heeft afgesloten en ja, uiteraard moet die beste man ook zijn boterham verdienen, maar voor "Jan Modaal" is € 284,- veel geld, zeker als er geen duidelijk beeld is van een eventuele oplossing. Dat zijn voor mij heel veel boterhammen, die ik dan kwijt raak :? .
Tijd om rond te shoppen, dan. Er zijn vele verzekeringsadviseurs in den lande, dus er zal er vast ook wel één te vinden zijn die het voor minder doet.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Ongelezen bericht door juwita »

@shamrock,
Dat beleggingsverzekeringen bij lange na niet opleveren wat destijds aan de klanten is voorgespiegeld is het gevolg van 3 factoren;
1- de malaise op effectenbeurzen met dienovereenkomstige waardedalingen;
2- de kosteninhoudingen op de premiebetalingen (veelal verborgen gehouden kosteninhoudingen !);
3 de wisselwerking tussen 1 en 2. Ieder euro die aan kosten wordt ingehouden wordt uiteraard niet gebruikt om te beleggen om hiermee het eindkapitaal bijeen te vergaren.

Zie ook het woekerpolisforum.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Beleggingsverzekering als deel van hypotheek

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Beste Shamrock,

sure, € 284,- is een hoop geld voor Jan Modaal. Maar bekijk ook even de andere kant. Goed financieel advies is veel meer waard dan die lousy 300 eurootjes. Sterker nog, als je een oplossing voor die prijs kan krijgen, chapeau.

Ik weet zo niet of de DSB bijvoorbeeld wel bereid is om deze verzekering eruit te gooien en een nieuwe (externe) er voor terug te nemen. Of dat bijvoorbeeld de hele hypotheek gewijzigd moet worden. In dat geval is € 284 helemaal niks.

Persoonlijk denk ik dat alleen het voorwerk je dat bedrag kost, om uit te zoeken OF het kan. Vervolgens het daadwerkelijke omzetten of oversluiten van de hypotheek gaat je veel meer kosten.

Wanneer loopt je RVP af? Het zou wellicht handiger zijn om in één keer over te sluiten. Uiteraard weet ik niet of je eventuele boetes zou hebben, of dat de rente die je betaald lager is dan de markt. (Of dat je uberhaupt kan oversluiten, misschien niet door BKR notering e.d.)

Maar kort gezegd kan je beter nu investeren, dan er straks achterkomen dat je polis niks waar is en misschien nog veel grotere problemen hebt.

Gesloten