LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wurghypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
barcelona45
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2012 09:07

Wurghypotheek

Ongelezen bericht door barcelona45 »

Gisteren de uitzending van Radar gezien. Zelf heb ik wel de beleggingshypotheek kunnen omzetten naar Radar. Dit heb ik via een hypotheekhulplijn gedaan. Het rente voorstel viel mij ook tegen. Ik spaar nu gegarandeerd tegen de hogere hypotheekrente. Ik heb de iets hogere maandlasten er wel voor over aangezien mijn huidige hypotheekschuld hoger is als de waarde van de woning. Dit geeft mij een veiliger idee. De overheid zou moeten ingrijpen om toch makkelijker te kunne switchen van geldverstrekker.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door aardjee »

@Barcelona maar spaar je nu ook gegarandeerd je eindkapitaal bij elkaar??

barcelona45
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2012 09:07

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door barcelona45 »

Ja, het betreft een omzetting naar Banksparen waarbij er geen inkomensgegevens worden gevraagd

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door aardjee »

Dat lijkt me vreemd want bij banksparen ben je afhankelijk van de rente of je al dan niet je eindkapitaal haalt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Je kan bij een bankhypotheek gewoon berekenen hoeveel er maandelijks betaald moet worden om het eindkapitaal te halen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door aardjee »

SJZ, je bent toch afhankelijk van de rente je rendement, en die zou je dan tot het eind vast moeten zetten, dan weet je waar je aan toe bent als je steeds 5 jaar vastzet, ben je weer afhankelijk over 5 jaar wat dan de rente is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aardjee schreef:SJZ, je bent toch afhankelijk van de rente je rendement, en die zou je dan tot het eind vast moeten zetten, dan weet je waar je aan toe bent als je steeds 5 jaar vastzet, ben je weer afhankelijk over 5 jaar wat dan de rente is.
Werkt het bij banksparen niet gewoon hetzelfde als bij een spaarhypotheek? Lagere rente > hogere spaarpremie en vice versa. Aan het einde van de rit heb je dan precies het bedrag wat je nodig hebt.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door aardjee »

Volgens mij niet, maar als ik kijk bij de abnamro dan vergoed deze bank 2,8% rente over de inleg dat betekent dat je dus een behoorlijke premie inleg hebt, hoger dan bij een normale spaarverzekering.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

GJvdZ schreef:
aardjee schreef:SJZ, je bent toch afhankelijk van de rente je rendement, en die zou je dan tot het eind vast moeten zetten, dan weet je waar je aan toe bent als je steeds 5 jaar vastzet, ben je weer afhankelijk over 5 jaar wat dan de rente is.
Werkt het bij banksparen niet gewoon hetzelfde als bij een spaarhypotheek? Lagere rente > hogere spaarpremie en vice versa. Aan het einde van de rit heb je dan precies het bedrag wat je nodig hebt.
Weten waar je aan toe bent , betekent niet meteen dat je dat ook kunt betalen of dat dat verstandig is.
Als na 25 van de 30 jaar looptijd je switched van 6 naar 3% rente (betaalde/vergoedde rente gelijk) , verdrievoudigd de premie ± om het zelfde eindbedrag te behalen (netto maandlast = ± hetzelfde afhankelijk van ORV etc, waar de meesten zouden denken dat ze behoorlijk minder zouden gaan betalen)

Mensen die echter "verloren rendement" uit het begin de looptijd nog moeten inhalen lukt dit waarschijnlijk niet zonder looptijd te verlengen of gewenste eindwaarde los te laten, tenzij het hele financiële plaatje is gewijzigd: inkomen/inflatie/waarde hypotheek/maandbedrag

En dan heb je nog de mensen die buiten het stukje gemist rendement nog een stukje aflossingsvrij hebben en daar eventueel nog van af willen.


De allereerste keuze is belangrijker dan de meesten denken; "komt later wel"

barcelona45
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2012 09:07

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door barcelona45 »

Mijn hypotheek zag er als volgt uit 210.000 euro waarvan 100.000 euro beleggings en 110.000 euro aflosvrij. Rente 5,1 %. Maandelijkse bruto lasten na einde rentevaste periode 954 (rente en overlijdensrisico)
100.000 euro beleggingshypotheek is omgezet naar Banksparen met een eerste inleg van 7.240 euro (max. bedrag) Dit geld stond op de beleggingsrekening.
Nu zijn de maandlasten met overlijdensrisico + aflossing van 100.000 euro 998 euro. Voor 44 euro meer maandlasten, wel 100.000 euro afgelost. Met dank aan de hypotheekhulplijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

aardjee schreef:Volgens mij niet, maar als ik kijk bij de abnamro dan vergoed deze bank 2,8% rente over de inleg dat betekent dat je dus een behoorlijke premie inleg hebt, hoger dan bij een normale spaarverzekering.
Bij een normale bankspaarhypotheek is de ontvangen rente gelijk aan de betaalde rente, net als bij een normale spaarverzekeringshypotheek. Je kunt ook een losse bankspaarrekening hebben, net als dat je een losse spaarverzekering kunt hebben, maar dan heb je in beide gevallen natuurlijk een lage rente die niet aan de hypotheekrente is gekoppeld.

Bij een gewone bankspaarhypotheek is dus net als bij de spaarverzekeringshypotheek het eindbedrag en de maandelijkse inleg zeker zolang de rente gelijk blijft. Als na de rentevaste periode de rente verandert, dan verandert dus de maandelijkse inleg wel, maar in omgekeerde richting als de leenrente die je moet betalen. Dus als de rente stijgt, moet je maandelijks meer rente betalen en minder inleg.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

wel 100.000 euro afgelost
Barcelona45, had je die 100.000 op de plank liggen? Dan had je ook zonder wisseling van hypotheek af kunnen lossen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door aardjee »

Nee hij bedoelt dat die nu 100.000 aflost d.m.v. sparen

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Als-ie dat bedoelt is het geen echt eerlijke vergelijking, want met die beleggingshypotheek had hij óók een deel afgelost (we weten niet hoeveel, hangt natuurlijk mede af van hoe lang de hypotheek nog zal lopen), dus je moet dan die 100.000 vergelijken met de (verwachte?) opbrengst uit de beleggingspolis.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat barcelona45 aangeeft is dat er voor 44 euro per maand meer er nu zekerheid is dat aan het einde een ton bij elkaar is gespaard. Bij de beleggingsvariant was die zekerheid er niet, maar had je natuurlijk ook de kans op een hoger rendement. Maar dan ben je aan het speculeren met geleend geld, niet altijd verstandig.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar dan ben je aan het speculeren met geleend geld, niet altijd verstandig.
Welnee, je betaalt iedere maand uit je EIGEN geld de premie voor het beleggingsdepot, da's niet speculeren met geleend geld, maar met eigen geld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef:
Maar dan ben je aan het speculeren met geleend geld, niet altijd verstandig.
Welnee, je betaalt iedere maand uit je EIGEN geld de premie voor het beleggingsdepot, da's niet speculeren met geleend geld, maar met eigen geld.
Ah, dus als ik 10.000 euro leen en vervolgens iedere maand geld in een beleggingsdepot stop, dan ben ik niet aan het speculeren met geleend geld. Tsja, zo kun je er ook naar kijken.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

Wat een onzin Kweenie.
Speculeren met geleend geld is extra lenen boven op het benodigde voor de financiering en daarmee hopen op waardestijging om af te lossen. Dat is uiteraard iets anders dan maandelijks eigen geld op een beleggingsrekening te storten.
Immers volgens die redenatie is ook geld storten op een spaarekening ter aflossing voor een hypotheek (geleend geld) speculeren met geleend geld.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Ah, dus als ik 10.000 euro leen en vervolgens iedere maand geld in een beleggingsdepot stop, dan ben ik niet aan het speculeren met geleend geld.
Nee, die 10.000 heb je geleend om een huis te kopen. In principe zou (geheel of gedeeltelijk) aflossingsvrij kunnen. Dan ben je niet aan het speculeren. Nu ga je maandelijks ineens geld opzij zetten om in een beleggingspot te storten, en dan zegt kweenie ineens: hé, da's WEL speculeren met geleend geld, niet verstandig hoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wurghypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef: Nee, die 10.000 heb je geleend om een huis te kopen. In principe zou (geheel of gedeeltelijk) aflossingsvrij kunnen. Dan ben je niet aan het speculeren. Nu ga je maandelijks ineens geld opzij zetten om in een beleggingspot te storten, en dan zegt kweenie ineens: hé, da's WEL speculeren met geleend geld, niet verstandig hoor.
Als je bewust aflossingsvrij leent of het geen bezwaar vindt om met een flinke restschuld te blijven zitten, dan is dat geen probleem. In die zin vind ik een beleggingshypotheek en een aflossingsvrije hypotheek redelijk vergelijkbaar.

Maar veel mensen zijn aan een beleggingshypotheek begonnen met de intentie dat aan het eind van de rit de lening wel afgelost zou zijn of er misschien maar een kleine restschuld zou overblijven. Dat is dus helemaal niet altijd het geval. Een beleggingshypotheek is veel meer een speculatief product waarbij je de kans hebt dat je de hypotheek aan het eind van de rit (ruim) kunt aflossen, maar ook dat je aan het eind van de rit een fikse restschuld hebt. In die zin moet je je ervan bewust zijn dat je met het aflossen via een beleggingsproduct een speculatieve methode is.

En ik vind dat als je aan het speculeren bent met geld dat bedoeld is voor de aflossing van een lening, je in feite aan het speculeren met geleend geld bent. En dat dat niet altijd verstandig is.

Gesloten