LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sns bank euribor-rente plus opslag

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hgmvansoelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2012 09:22

sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door hgmvansoelen »

wij hebben zakelijke hypotheek bij SNS bank, bij het afsluiten hiervan werd ons door de medewerker van de bank gegarandeerd dat wij uitsluitend zouden moeten betalen=> de euribor rente en een opslag van 1,25 %.

De opslag is enkele jaren terug al eens gewijzigt met een extra opslag van 0,7% ivm hogere kosten voor de bank.

Bij het afsluiten had de bank mederwerker ons gegarandeerd dat de 1,25% nooit zou kunnen worden veranderd maar dat bleek dus anders. Bij een andere bank van ons (des tijd Fortis) gevraagt om de algemene voorwaarden te vertalen, met de conclusie dat het dus toch mogelijk was dat de bank de opslag te verhogen.

Nu hebben wij wederom van de SNSbank een brief gekregen, 16 februari2012, dat er weer 0,7% boven op komt.

Voor een goede rekenaar 1,25 en 0,7 en 0,7 is 2,65% oftewel meer dan een verdubbeling van de basisafspraak.

Mijn vraag is of dit niet extreem is, zijn er veel lotgenoten en wat kunnen wij samen hier tegen doen?

cornevw
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2007 22:18

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door cornevw »

Beste lot genoot,

Ik weet niet of hier wat tegen tedoen is maar wat mij wel opvalt in uw bericht is dat uw verhoging meer is dan mij.
Ondanks uiteindelijk de uitkomst qua totale renteopslag gelijk gaat worden.
Ik heb ook een zakelijke hypotheek in de zelfde vorm de opslag was 2,45% en wordt verhoogt met 0,20% dit wordt dan totaal:2,65% aan renteopslag en excl. de euribor natuurlijk deze komt er altijd nog bij.
Ik heb deze brief ook op 16 feb ontvangen.

De rede van deze verhoging was inverbandmet de marktomstandigheden en de sovabaliteit van de bank.

In de voorwaarde staat dat de bank de opslag mag verhogen maar je moet wel extra lezen.

Ik weet niet of ik er wat mee opschiet maar ik heb wel een vraag naar de bank terug gestelt.

Dit is een hele simpele vraag mocht de markt weer aantrekken of hun deze renteopslag weer gaan verlagen.
Of wordt dit een verhoging om teblijven verhogen in de toekomst of tewel wordt ik als klant geld verstreker voor de bank zodat de bank uiteindelijk bij meerdere klanten hun fouten en verlies weg kunnen werken zodat er weer winst gemaakt gaat worden door o.a. de renteopslagen teblijven verhogen.

Natuurlijk heb ik hier nog geen antwoordt op.
Je kent ze moeilijke vraag voor sommige banken.
Ik wil dit ten alle tijde van hun zwart op wit op papier hebben of het antwoordt negatief of postief is.

Verder is het zo dat banken enorm goedkoop geld kunnen lenen op dit moment.
Dit omjuist de markt een lift tegeven dus kosten zie ik hier in niet gemaakt worden.
Het betekend dat de bank heel goedkoop geld heeft maar het opdeze manier heel duur weg gaat zetten naar hun klanten toe zodat u en o.a. ik en meerdere hier de duppe van gaan worden.

Als ik het van u en van mij naast elkaar zet betekend in het kort.
Ik ga 0,20% meer betalen (dit is mijn verhoging naar 2,65%)
U gaat 0,70% meer betalen (dit is u verhoging naar 2,65%)

Een verschil dus van 0,50%!!

Als laatste begrijp ik deze banken niet want deze graven hun eigen graf.
Mensen kunnen moeilijker lenen,stellen alles uit,woningen worden niet verkocht,alles stort in en vervolgens heeft de bank toch kosten en dus geld nodig dus halen we dit maar bij de klanten weg.

Banken waar zijn jullie mee bezig!!!!!!!!!

Met vriendelijke groet,
C van Wijngaarden

derdman
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2012 17:03

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door derdman »

yep, ook hetzelfde alleen bij mij van 2,8 nu naar 3,5. excl euribor.

maar es zien, heb de indruk al veel langer dat de sns niet meer op ondernemers zit te wachten zal ze wel te goed gaan.

eerlijk gezegd verwacht ik dat de sns binnen drie jaar op gesplitst is en het bank deel verkocht is.

mvg

Emile1234567
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2012 20:23

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door Emile1234567 »

Ik heb een Euribor bij ABN Amro . Vandaag een brief gekregen dat ze de toeslag met 1 % verhogen. Dit is een verhoging van 100%. Tevens is dit een redements verhoging van +- 25%. Dit lijkt me zeer vors .
Ik ga de bank dan ook om een schriftelijke onderbouwing vragen en tevens vragen dat ze de verhoging terugdraaien als de oude situatie terugkeerd


Ik zelf heb het gevoel dat hier sprake is van een slechte marktwerking. Alle banken verhogen blijkbaar de euribor toeslag

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door SJZ »

n de voorwaarde staat dat de bank de opslag mag verhogen
Ik denk dat dit zinnetje van Corne van Wijngaarden de sleutel is. Je legt je hoofd in een strop, en je tekent ervoor dat de bank de strop mag aantrekken als die er zin in heeft.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door jonis »

SJZ schreef:
n de voorwaarde staat dat de bank de opslag mag verhogen
Ik denk dat dit zinnetje van Corne van Wijngaarden de sleutel is. Je legt je hoofd in een strop, en je tekent ervoor dat de bank de strop mag aantrekken als die er zin in heeft.

Och....wat te denken van alle andere hypotheken zonder voorwaarden mbt opslag....zo'n drama is het natuurlijk ook weer niet.

BTW opslag:

ING verhoogt rente variabele hypotheken met 0,35%

GISTEREN 17:18( LAATSTE UPDATE: VANDAAG 15:23 )
ING Bank verhoogt per 1 augustus al haar tarieven voor variabele hypotheken. De opslag op de rente wordt met 0,35% verhoogd.

Voor nieuwe en bestaande klanten. Dat blijkt uit documenten die in het bezit zijn van RTLZ.

Brief
Tussen 3 mei en 15 juni krijgen alle klanten die vanaf 2009 een hypotheek met (gedeeltelijk) variabele rente hebben afgesloten, een brief dat de rente éénzijdig met 0,35 procent wordt verhoogd. Voor bestaande én voor nieuwe klanten gaat de renteopslag omhoog van 2,4 naar 2,75%. Voor mensen met een tweede hypotheek gaat de opslag zelfs omhoog van 2,6 naar 2,95%.

ING stelt dat ze zelf steeds meer rente moet betalen op de kapitaalmarkt voor het aantrekken van geld. Ook stelt de bank met de Oranje Leeuw dat de kosten zijn gestegen door aangescherpte wetgeving.

Nooit eerder voor bestaande klanten
ING heeft de afgelopen jaren de opslag al wel eerder verhoogd, maar uitsluitend voor nieuwe klanten. Zo ging de opslag voor nieuwe klanten in 2008 omhoog van 1% naar 2,4%. Nu wordt voor iedereen de opslag 2,75%, ook voor de bestaande klanten. Voor bestaande klanten is het tarief (opslag) nog nooit veranderd.

Volgens ING staat in de offerte en in de hypotheekakte dat ING de opslag variabele rente kan aanpassen. “ING doet dit alleen als de marktomstandigheden wijzigen. Dit is nu het geval.”

Ook de tarieven voor overbruggingshypotheken en krediethypotheken zullen per 1 augustus gaan stijgen met 0,35%.

Voor klanten van voor 1 juni 2009 verandert er momenteel nog niets. “Dit zijn andere contracten en andere voorwaarden.” “Ook voor deze hypotheken zijn de kosten van de financieren gestegen”, aldus de bank. ING onderzoekt nu of ook voor deze klanten de opslag kan worden verhoogd.

19.000 klanten
Volgens woordvoerder Marc Smulders gaat het nu om 19.000 klanten. “Over de klanten van voor 1 juni 2009 wordt nog een besluit genomen, dan gaat het om een veel groter aantal.” ING maakt niet bekend hoeveel klanten uiteindelijk meer moeten betalen voor hun hypotheek.

Alle klanten ontvangen een maand voor de ingangsdatum van de verhoging een schriftelijke bevestiging van de verhoging.

Euribor
ING baseert het tarief voor de variabele hypotheken met de Euriborrente als basis. De Euribor is het afgelopen jaar heel hard gedaald door het soepele monetaire beleid van de ECB. Bijvoorbeeld de 1 maands Euribor, de basis van veel hypotheken, is dit jaar gedaald van 1% naar 0,4%.

Toekomst: opslag nog hoger?
Als de ontwikkelingen op de financiële markten het toelaten dan zal de ING de opslag verlagen, belooft de bank. “Maar een stijging is ook mogelijk als de kosten van financiering nog verder toenemen.”


Wenkbrauwen
“ING heeft in 2009 de voorwaarden gewijzigd, daar lijkt het op”, aldus Barbara den Uijl van de Consumentenbond. “Consumenten hebben nu de pech dat ze dat toen en nu niet voldoende op hun netvlies hebben gehad.” “Het is echt pech, ING heeft niet iets gedaan wat niet mag. Daar lijkt geen sprake van te zijn.” “Maar mijn wenkbrauwen gaan wel fronsen.”

Overstappen of vastzetten?
“ING heeft overigens nog wel een van de laagste rentepercentages van Nederland, zelfs als deze opslag wordt meegeteld", gaat Den Uijl verder tegenover RTLZ. "Je moet j eafvragen of overstappen nu voordelig is.” “Bij variabele hypotheken moet je goed kijken of je het nu kan betalen maar vooral dat je het nog kan betalen over 2 jaar.“

habbelbabbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2012 21:54

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door habbelbabbel »

LS: eveneens getroffen door verhoging opslag op het 1 maands euribor tarief (van 1 naar 2%). Tweede keer dat de inmiddels tot staatsbank verheven AA dit flikt. Helaas bleek protest en gang naar kfid in 2009 zonder resultaat.
Kfid beriep zich op alg voorwaarden....de bank is te allen tijde bevoegd haar voorwaarden te wijzigen indien otnwikkelingen op geld en kapitaalmarkt daartoe aanleiding geven etc etc. Kfid bevond destijds dat de verhoging (0.7 naar 1.2) niet buitensporig was en verwierp de klacht.
Ik zal wederom de confrontatie aangaan want dit is pure diefstal van een staatsbank die haar zaken domweg niet op orde heeft en het rentevoordeel van een klant teniet doet zodat er op termijn inmiddels jaarlijks een substantieel extra bedrag in de kas van deze bank stroomt. Van buitensporigheid is m.i. nu dus wel sprake (verhoging 100%). Dit alsmede andere argumenten zal ik inzetten t/m Kfid aan toe...laatste is overigens sinds kort ONafhankelijk en wordt niet meer aangestuurd vanuit het bank en verzekeringswezen. Volg en protesteer..!
salut

Gebert Janssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2012 09:14

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door Gebert Janssen »

Ook wij ontvingen een brief van de ABN waarin eenzijdig een verhoging van de kosten wordt opgelegd van 100%. Na eerdere tevergeefse pogingen om van deze hypotheekvorm af te komen bij ons (en waarschijnlijk bij vele andere klanten) zet de ABN nu dit middel in. Ik vraag me af of de ABN zich zomaar achter de door hun opgestelde voorwaarden kunnen verschuilen. Voorwaarden moeten toch ten alle tijden redelijk zijn??
Wij vragen ons dan ook af of het zin heeft om niet met de verhoging in te stemmen en uit te laten zoeken of de voorwaarden op deze wijze bij bestaande klanten aangepast mogen worden. Wij zijn immers afspraken aangegaan met de op dat moment geldende voorwaarden.
Wanneer ik een auto koop en het koopcontract heb ondertekend kan het toch ook niet zo zijn dat ik wanneer de auto afgehaald kan worden inneens 100% meer moet betalen voor de kosten die de garage heeft gemaakt?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hgmvansoelen schreef: Bij het afsluiten had de bank mederwerker ons gegarandeerd dat de 1,25% nooit zou kunnen worden veranderd maar dat bleek dus anders.

Staat dit op papier? (ik neem aan van wel; je bent immers ondernemer, dus je neemt niet voor zoete koek aan).

dave2012
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:53

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door dave2012 »

Ook ik word bedonderd waar ik bijsta , heb een variabele hypotheek afgesloten in 2004 waarvan werd verzekerd dat deze gekoppeld was aan de euribor.
Ik betaal deze maand maar liefst 3.6% opslag!!!! een variabele maandrente van 4.05% tegenover een euribor maandrente van 0.401%

Transparantie overduidelijk niet aanwezig!

BANKEN verdienen een uitbrander!

hgmvansoelen schreef:wij hebben zakelijke hypotheek bij SNS bank, bij het afsluiten hiervan werd ons door de medewerker van de bank gegarandeerd dat wij uitsluitend zouden moeten betalen=> de euribor rente en een opslag van 1,25 %.

De opslag is enkele jaren terug al eens gewijzigt met een extra opslag van 0,7% ivm hogere kosten voor de bank.

Bij het afsluiten had de bank mederwerker ons gegarandeerd dat de 1,25% nooit zou kunnen worden veranderd maar dat bleek dus anders. Bij een andere bank van ons (des tijd Fortis) gevraagt om de algemene voorwaarden te vertalen, met de conclusie dat het dus toch mogelijk was dat de bank de opslag te verhogen.

Nu hebben wij wederom van de SNSbank een brief gekregen, 16 februari2012, dat er weer 0,7% boven op komt.

Voor een goede rekenaar 1,25 en 0,7 en 0,7 is 2,65% oftewel meer dan een verdubbeling van de basisafspraak.

Mijn vraag is of dit niet extreem is, zijn er veel lotgenoten en wat kunnen wij samen hier tegen doen?

habbelbabbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2012 21:54

Re: sns bank euribor-rente plus opslag

Ongelezen bericht door habbelbabbel »

LS
Ik neem aan dat iedereen op de hoogte is van de gezamenlijke actie tegen de recente verhoging van de opslagen op de variabele Euribor hypos.. Er is een stichting opgericht en morgen 14 mei vindt er een kennismakingsbijeenkomst plaats in Rest/Hotel de Witte Bergen / Eemnes, vanaf 19.30. Kijk snel op de website: www.stopdebanken.nl, voor uitgebreide informatie. Een prima initiatief dat ik inmiddels van harte ondersteun.
habbelbabbel

Gesloten