LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
lexmak
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2012 16:05

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door lexmak »

Beste medegedupeerden,

Iedereen voelt ervoor in actie te komen. In welke vorm dan ook. Prima, ik ook. Misschien moet er wel een stichting woekerhypotheken worden opgericht. Vanavond zal ik daar aandacht voor vragenbij Kassa. We kunnen alleen maar winnen als we samen optrekken, maakt niet uit bij welke bank dit is gebeurd.
We hebben grofweg 2 soorten gedupeerden. Met vaste renteopslag en variabele.
Dit verdient ook gescheiden aandacht, maar met dezelfde insteek: inzicht in de kosten.
Eisen dat dit gaat gebeuren, en verder juridisch onderzoeken hoe we dit aanpakken. Maar waar blijft de VEH in dit gebeuren en de Consumentenbond? Een oproep aan de AFM is ook op zijn plaats.
Nederlanders moeten beseffen dat zij weer via de belasting meebetalen voor die opslag. Of je er nu een hypotheek hebt of niet. Je betaalt mee aan de rente bij ING, SNS, ABN. Dus ook aan de renteopslag. Ook de politiek moet in beweging komen. Ondoorzichtige toeslagen leiden tot niets en levert mogelijk meer gedwongen verkopen op. De vergelijking met de DSB bank gloort aan de horizon. Woekeropslagen, die niet zijn onderbouwd.
Als iedereen wil, hebben die banken geen kans om zich langer te verstoppen.
Openheid, transparant zijn, hebben banken dan niets geleerd?
Met groet,
Lex Makkinje. :!:

nixmit
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2012 15:39

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door nixmit »

Morgen gaat onderstaande brief op de post. Kopieer en plak gerust voor uw eigen brief!


Aan ABN AMRO Bank N.V.
t.a.v. Annemarie Rosebeek, Directeur Marketing Retail Banking

Geachte mevrouw Rosebeek,

Wij ontvingen uw brief, waarin u aankondigt dat u de opslag voor uw kosten verhoogt met 100%.
In de tweede alinea legt u uit waarom u de opslag verdubbelt.

U introduceert het begrip ‘eerlijk’; nu u dit als eerste noemt, neem ik gemakshalve aan dat het ook uw voornaamste argument is. In de volgende zin zegt u daarnaast dat u ‘open’ bent.
Dan wekt het toch verbazing dat u het begrip ‘eerlijk’ niet nader definieert, noch onderbouwt. Ik val dus maar terug op wat van Dale erover zegt.
Van Dale noemt als betekenissen van eerlijk: betrouwbaar, openhartig.

Wij sloten onze hypotheek af in 1997. De voorwaarden werden eenzijdig door ABN AMRO bepaald; die zult u dus vast niet achteraf ‘oneerlijk’ noemen. Wij gingen ermee akkoord. De opslag op Euribor was 0,5%.
Sinds die tijd is de opslag eerst verdubbeld tot 1%, en nu kondigt u opnieuw een verdubbeling aan. Dit betekent een verviervoudiging van uw winstmarge.
Beweert u dat ook uw kosten sinds 1997 verviervoudigd zijn? U zwijgt erover, laat staan dat u openhartig bent. Wij gaan ervan uit dat het vervangen van kantoren door internet en de medewerker door de flappentap uw kosten heeft verlaagd.

Wij hebben een hypotheek die gebaseerd is op het 1-maands Euribor rentetarief.
U schrijft dat het voor u al langere tijd duurder is om geld te lenen. Dat legt u niet uit.
Geldt het Euribor tarief niet voor ABN AMRO?
Zo nee, dan wordt u kennelijk door andere banken als oneerlijk=onbetrouwbaar beschouwd. Dat lijkt mij een probleem voor uw aandeelhouders, niet voor uw klanten.
Zo ja, dan kunt u ook voor het 1-weeks Eurobortarief lenen; dat is niet duurder maar goedkoper.

U schrijft dat u genoodzaakt bent om de opslag te verhogen. Hierboven laat ik zien dat dat absoluut niet het geval is. Uw conclusie dat u de opslag mag verhogen volgens de voorwaarden van de hypotheek steunt dan ook niet op door u aangevoerde argumenten. Dat is noch eerlijk, noch open.

In de vierde alinea, waarin u vraagt of het Euribor rentetarief nog bij ons past, komt de aap uit de mouw.
U stelt vast dat onze hypotheek zelfs na de verhoging een lage rente biedt in vergelijking met andere hypotheekrentes. Lees: “Beste klanten, wij hebben jullie in de tang. Alle andere tarieven zijn duurder, dus jullie kunnen toch niet weg. Wij zien hierin een buitenkans om op slinkse wijze onze winst te verhogen”.

Of u de bizarre verhoging van de opslag mag toepassen staat dus nog te bezien. Zeker is, dat de gang van zaken helemaal niets met eerlijkheid en openheid te maken heeft.

Wij gaan er dus van uit dat u uw brute plan laat varen, en terugkeert naar onze – voor u risicoloze –afspraak: u leent ons tegen het tarief waarvoor u kunt lenen, met een geringe vaste opslag voor uw dalende kosten.

Met vriendelijke groet,

zef
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2012 11:07

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door zef »

Ook ik ben oud fortis klant en ben geconfronteerd met euribor verhoging van 1 procent.

Heeft iemand toevallig voor mij de algemene voorwaarden van fortis, dan kijk ik even wat daar in staat, want dat lijkt het makkelijkste verweer (als er niets of iets vaags staat)

Gaarne toezending aan [email protected]

Hartelijk dank voor de moeite.

Groet,

Zef

trousers
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2012 14:26

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door trousers »

Beste lotgenoten,

Ik heb ook een 1-maands euribor fortis hypotheek.
In de voorwaarden staat inderdaad dat zij de vaste opslag kunnen aanpassen (helaas).
100% opslag is asociaal van 1% naar 2%?????

Haal allemaal je spaargeld, beleggingen en alle andere producten bij deze graaiers weg.
Indien voldoende middelen? Ga je hypotheek vervroegd aflossen, als het goed is kan dat boetevrij met een variabele hypotheek.

Hans Aarse
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2012 12:04

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Hans Aarse »

rvveldh schreef:Ook ik werd gisteren verrast door de brief van ABN Amro. Ik heb een hypotheek uit de tijd van Fortis. Bij wat zoekwerk op google blijkt dat Fortis bigin januari 2010 ook de opslag wilde verhogen met een liquiditeitstoeslag. Door tussen komst van advocaat Hammerstein werd hier door Fortis vanaf gezien. Ik heb vandaag ook mijn rechtsbijstand ingeschakeld. ik hoop dat ik in de loop van volgende week antwoord krijg. Ik hou jullie ook op de hoogte.

Klopt, Fortis heeft toen zelf in januari 2010 de zaak weer teruggedraaid.
Zie onderstaand artikel. De reden om het in te trekken heb ik (nog) niet kunnen achterhalen. Ik denk dat de Fortis Algemeene Voorwaarden er destijds niet in voorzagen om het door te zetten. Dus dat geldt dan nu nog.

Dus gewoon weer Hammerstein op de zaak zetten. Ik heb onderstaand artikel gebruikt in de bezwaarbrief, aangezien het ins ons gevalok een Fortis hypotheek uit 2009 betreft.


Fortis stopt opslag hypotheekrente
January 27th 2010

Fortis trekt het voorstel om de variabele hypotheekrente te verhogen met een liquiditeitstoeslag in. De bank schrijft in een brief aan advocaat Oscar Hammerstein dat sprake is van een vergissing. De brief over de invoering van de toeslag op de hypotheekrente moet als niet geschreven worden beschouwd. Volgens Hammerstein is geen sprake van een fout. Hij handhaaft zijn klacht bij de ombudsman Financiële Dienstverlening.

Voor de Kerst verraste Fortis de klanten met een variabele hypotheekrente met de introductie van een liquiditeitstoeslag. Volgens Fortis lenen banken elkaar minder graag geld uit en daarom moesten de hypotheekklanten meer rente gaan betalen. Die lieten dat niet op zich zitten en schakelden advocaat Hammerstein in. Vervolgens kwam het bericht in De Telegraaf terecht. En nu is de verhoging van de hypotheekrente van tafel.

De toeslag was alleen van toepassing op hypotheken waarbij de rente gebaseerd is op de Euribor. Dit is een rente die banken onderling berekenen bij leningen aan elkaar. Voor het vaststellen van de hoogte van de hypotheekrente verhoogt Fortis de Euribor al met een vaste opslag. De bank biedt deze hypotheekvorm inmiddels niet meer aan.

Bron: FX

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Mijn bezwaarbrief is net op de post.
De DAS heeft mij gezegd dat je eerst zelf bezwaar moet maken voordat zij een zaak beginnen. Misschien als iedereen een zaak aanmaakt bij zijn rechtsbijstand en deze gebundeld worden zijn we sterker.
We moeten er voor waken dat we niet door de verdeel en heers truc gejeweetwel worden.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door CSM »

Wil geen zout in uw wonden strooien, maar hier in Finland betaal ik 0,65% opslag boven Euribor.

00sten
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:38

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door 00sten »

Nav telefonisch contact inderdaad moeten bezwaren naar:

"Mocht u een klacht willen indienen kunt u dit doen door een brief te zenden naar het in de brief vermelde adres:
ABNAMRO Bank N.V.
Afdeling Klachtenmanagement (HQ1114)
Postbus 283
1000 EA AMSTERDAM
"

Heb zelf net een bezwaarbrief gestuurd naar ABN, aangetekend MET digitale handtekening.
Dit ivm zes weken reactietijd voor hun.

Heb in de brief zelf een antwoord binnen twee tot uiterlijk vier weken geeist. En vooral nadruk op buitensporige verhoging, verzaking van redelijkheid en billikheid en in de brief word ook gehint naar andere rentevormen, lijkt mij vorm van poging tot wegpesten uit dit product en dus ook weer verzaking van de zorgplicht ter eigen gewin va de bank.


procedure: hypotheekadviseur was bij ons de ABN zelf.

1)Klacht bij ABN indienen, inderdaad op bovengenoemd adres.

2)Indien geen reactie binnen zes weken OF een reactie waar je het niet mee eens bent, dan kun je na die periode maar binnen drie maanden van de afwijzing of tegenvoorstel een klacht indienen bij het Kifid.


Ik heb de brief van ABN en mijn eigen bezwaar daarop ook naar de vvaa rechtsbijstand gestuurd met vraag wat hun visie of advies is.




MBT bundeling klachten: facebook geloof het of niet, daar zit NIET iedereen op.
Dus open of een normale website ervoor of gebruik een algemeen medium zoals twitter of mogelijk een ander soort forum.

00sten
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:38

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door 00sten »

Misschien via Vereniging Eigen Huis iets te combineren

Indien iemand voortouw neemt, bel hun in ieder geval of zij misschien een forum of platform beschikbaar willen zetten?

adbakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2010 09:18

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door adbakker »

In 2005 heeft de bank nieuwe algemene vvoorwaarden hypotheken opgesteld ook voor Euribor.
Voor 2005 was er ook sprake van een vaste toeslag maar daarin staat niet dat de bank deze kan aanpassen. Na 2005 is dat wel het geval.
Er is ook nog een juridischpunt betreft de overname van het consortium ( RBBS/Fortis en Sanrander) waarin een aantal zaken verzuimd zijn betreft de algemene voorwaarden.
Klacht indienen per brief en een registratie per telefoon 09000024 en via internetbankieren.
Daarna overwegen om KIFID op de hoogte te stellen.

Ik heb bij deze bank gewerkt en de Euribor verkocht met het verhaal dat de opslag vast is.

Alex de Bakker

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

CSM schreef:Wil geen zout in uw wonden strooien, maar hier in Finland betaal ik 0,65% opslag boven Euribor.
Maar wat schieten wij daar mee op?

00sten
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:38

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door 00sten »

master64nl schreef:
CSM schreef:Wil geen zout in uw wonden strooien, maar hier in Finland betaal ik 0,65% opslag boven Euribor.
Maar wat schieten wij daar mee op?
ter vergelijking, in nederland dan inderdaad woekerwinsten?

Coot_je
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:19

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Coot_je »

adbakker schreef:In 2005 heeft de bank nieuwe algemene vvoorwaarden hypotheken opgesteld ook voor Euribor.
Voor 2005 was er ook sprake van een vaste toeslag maar daarin staat niet dat de bank deze kan aanpassen. Na 2005 is dat wel het geval.
Er is ook nog een juridischpunt betreft de overname van het consortium ( RBBS/Fortis en Sanrander) waarin een aantal zaken verzuimd zijn betreft de algemene voorwaarden.
Klacht indienen per brief en een registratie per telefoon 09000024 en via internetbankieren.
Daarna overwegen om KIFID op de hoogte te stellen.

Ik heb bij deze bank gewerkt en de Euribor verkocht met het verhaal dat de opslag vast is.

Alex de Bakker
Zo is het ons inderdaad ook verkocht. Als een vast opslag. Destijds nog expliciet om gevraagd.
Dit is wel in 2009 geweest. Dus inderdaad met de nieuwe voorwaarden.

Marco van de Laar

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door CSM »

master64nl schreef:
CSM schreef:Wil geen zout in uw wonden strooien, maar hier in Finland betaal ik 0,65% opslag boven Euribor.
Maar wat schieten wij daar mee op?

Het zet de ABN-AMRO opslag van 1% (en nu zelfs 2%) in perspectief.
Wellicht geeft ABN-AMRO als argument dat men genoodzaakt is deze opslag in rekening te brengen door de huidige marktsituatie.
U kunt dan voorbeelden uit andere Europese landen gebruiken om aan te tonen dat dit onzin is.

9974S
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2012 21:21

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door 9974S »

Beste mede gedupeerden.

De DSB deed dit ook, maar dan in mildere mate. Daar reageerden alle andere banken en instanties erg heftig op.
Het zou mooi zijn als Dhr. Lakeman nu ook een oproep zou doen voor ABN AMRO. Als iedereen zijn geld weg haalt, dan is het gauw afgelopen met dit soort praktijken.

Als Friesland Bank dit gedaan had, dan hadden ze zelfstandig verder gekund.

Tip aan de Hypotheekbanken die veel klanten=Geld willen binnen halen. Adverteer met: Bij ons betaald u bovenop het maand Euribor 0,1% opslag. U betaald 1,5% afsluitprovisie (eenmalig). Zet ergens in de algemene voorwaarden, welke je pas geeft bij de ondertekening bij de notaris, dat de bank de bevoegdheid heeft om zonder opgaaf van redenen de opslag ten alle tijde te mogen aanpassen.

Wedden dat je succesvol bent. Zelfs de medewerkers van ABN AMRO inclusief hun directieleden stappen dan wel over.

De AFM moet optreden, en hun eigen vragenlijsten aanpassen. Bij het afsluiten van een hypotheek stellen ze talloze vaak onzinnige vragen. Maar nergens staat de meest belangrijke vraag of je de financiële lasten nog kunt betalen, als de bank die de lening verstrekt, de rentes onbeperkt verhoogt.

De AFM wist dit misschien wel en is daarom mede verantwoordelijk.

Succes

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door bewaarder »

Hoop er niet teveel op. Zie Obvion forum. Wij zijn al 4 jaar bezig en de zaken die Obvion verliest daar gaan ze in hoger beroep. Hun beschikbaarheid van geld is namelijk wat meer als van de gemiddelde nederlander. Ben zelf al 4 jaar bezig en bij ons ging het nog onbeschofter ik vernam het van de site en moest mijn adviseur zels bellen. Obvion had helemaal niks aan communicatie gedaan en later krijg je dan een excuus brief. Bij mij staat ook vaste opslag en 1 maands euribor. Alleen in paragraaf 200.1.1.1.1.1.1. saat in kleine lettertjes dan ze wat mogen veranderen. De messte mensen die het winnen en dat is terecht, bepaalt de Rechter dat je van een normaal consument mag verwachten dat hij niet het 220 bladzijden aan voorwaarden snapt. Verliest Obvion die zaak dan gaan ze in hoger beroep en dat loopt al 4 jaar. Let vooral op dat ze niet de mensen voordeel geven die het winnen. Namelijk de mensen die het maar laten ondergaan die krijgen niks. die 50 man die wel kan procederen die krijgen het voorlopig wel terug tot uitspraak hoger beroep. Maar de mensen die niks doen ( je moet het ook kunnen ) en ik kan het niet door die opslag kunnen niet meeliften op de uitspraak van de Rechter. En daar ben ik al 4 jaar mee bezig. Met kan verwijzen naar jurisprudentie.

Laten we het hopen dat dot zoveel teweeg brengt. Maar ik hoop niet dat het net zolang duurt als bij Obvion en daar zijn ze er nog niet uit voor hypotheken na 2004. Hoger beroep , Hoger beroep , en daarna hoge raad en dan Europesche hof. Wij hebbben nog het geluk van 1,35 en 1 maands euribor maakt ongeveer 1.80% gemiddeld. Maar wij gingen zonder een brief of wat dan ook van 0.65. naar 1,35. En voor mij was de appel helemaal zuur want ik tekende 2 weken daarvoor de akte. En iedereen ontkent dat ze het toen als wisten. Kun je nagaan. Half oktober tekenenen en 1 November verhogen en er zelf via internet site van Obvion achter komen. Hoe zuur wil je het hebben

Succes

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door bewaarder »

Sorry zitten veel tikfouten in maar ik heb haast zie tijdstip. Moet namelijk werken voor die opslag, Obvion bedankt

Bewaarder

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Ik weet zeker als je met een grote groep een vuist maakt dat ze zwichten.
Als iedereen dreigt weg te gaan dan krabben ze wel achter hun oren.
Maar zoals ik al eerder zei: "verdeel en heers" praktijken zijn aan de orde.
Niet iedereen heeft de middelen om zich te verzetten tegen zo`n grote bank met zijn advocaten die al lang uitgezocht hebben dat ze redelijk sterk staan.

In mijn geval en ik hoop dat iemand hier iets op weet? Ik schets even kort de situatie.
Ik heb al mijn oude hypotheek offertes en hypotheken nog waar ik altijd samen met mijn vrouw voor moest tekenen op elke bladzijde. Ik moest ook 1,25% opslag betalen ipv. 1% waar ik uiteindelijk mee akkoord ben gegaan.
Ik heb mij het lamlazerus gezocht maar ik kan nergens de akte vinden maar herinner mij wel dat ik alleen getekend heb bij de Fortis en niet samen met mijn vrouw zoals in voorgaande keren.
Het lijkt er op dat ik geen kopie heb gekregen. Ik ben begonnen in 02-2009 met de Euribor hypotheek en krijg elke maand netjes een nieuwe hypotheek met de evt. wijziging.
De allereerste die ik kreeg was getekend door de kantoor directeur zonder enige melding van iets tussentijds wijzigen.
Die daarna volgenden hebben deze tekst staan:
Met ingang van 01-03-2009 is het rentepercentage van uw aflossingsvrije hypotheek aangepast naar 2,8% tot 01-04-2009

Als gevolg van de renteaanpassing is uw termijn bedrag opnieuw vastgesteld. Hieronder volgt een specificatie van de eerstvolgende reguliere nota onder voorbehoud van tussentijdse wijziging.


Dat laatste regeltje is dat nu wat ze bedoelen dat ze de opslag kunnen wijzigen of bedoelen ze gewoon de euribor die steeds veranderd?

lexmak
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2012 16:05

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door lexmak »

Beste Master 64,

Nee, dat is niet wat er nu is rondgestuurd. Dat is gewoon de maandelijkse wijziging volgens mij. Als het goed is heb je nu een brief ontvangen, die iets zegt specifiek over de opslag. Op Facebook vormt zich een groep gedupeerden die dit aan de kaak wil stellen bij de ABN. Zoek op euribor en je vindt ons.
Gr.
Lex Makkinje

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door bewaarder »

Zwichten doen banken niet door het met een grote groep te doen. Zou niet best zijn. Helaas zijn 6000 of 15.000 klanten een druppel op een gloeiende plaat.

Er is maar 1 hgang en die is naar de Rechter helaas. Nogmaals kijk naar de Obvion klanten ( nummers ) die al 4 strijden om het terug te krijgen en soms lukt het maar meestal niet. het wachtten is nu op de uitspraak van het hoger beroep die gaat dienen. Weet alleen niet wanneer. Dat zal voor een groot deel beslissend zijn. Sorry en met alle respect maar door met 1000 of 2000 man een pact te vormen ga je het echt niet redden tegen een Organisatie waar miljarden in om gaan. je zult echt naar de Rechter moeten en de voorwaarden zullen in het voordeel moeten zijn van de klant. Dan maak je kans.

Obvion is het grootste vorbeeld. 1 November 2008 nogmaals en nog geen eind in zicht. Hoe duidelijk wil je het nog hebben. Meeste zorgen maak ik mijn nog dat Obvion 3 weken geleden voledig is overgenomen door de Rabobank. De laatste aandelen hebben ze weggehaald bij het ABP en Obvion is nu voor 100% een dochter van de Rabobank. Nou die hebben een helder rente beleid. !!! ze worden gelukig verplicht om per 1 Januari weer de rente openbaar te maken

Gesloten