LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opbouwhypotheek deels aflossen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Opbouwhypotheek deels aflossen

Ongelezen bericht door smily01 »

Mijn gegevens staan hieronder weergegeven:

Verstrekker: Rabobank
Product: Opbouwhypotheek
Hypotheekvorm Banksparen
Hypotheek vanaf 1 november 2011
Bedrag: EUR 86.000
Geen andere hypotheekvormen


Koopsom: € 188.000
Rente : 4.7% voor 10 jaar vast
In november 2011heb ik al 20 % van het bedrag afgelost, Bedrag is nu dus 68800,-
Volgens de hypotheekvoorwaarden mag ik 20% per jaar boetevrij aflossen

Ik wil nu nog een keer ongeveer EUR 45.000 aflossen; dus niet op de geblokkeerde rekening inleggen.
Mijn vragen zijn nu:

• Valt het aflossen van een hypotheek onder de bandbreedte 1:10 of geldt dit alleen voor de inleg op de geblokkeerde rekening?
• Wat zou er gebeuren als ik een bankspaarhypotheek binnen een aantal jaar helemaal aflos. Deze vraag heb ik niet met betrekking tot de bank maar de belastingdienst
• Kan ik bijvoorbeeld de hypotheek voor een groot deel aflossen en daardoor de premie laag houden die ik maandelijks op de geblokkeerde rekening inleg, zodat ik in dit geval kan voldoen aan de eis van de fiscus dat ik de inleg minimaal 15 jaar op een geblokkeerde rekening moet laten staan?
• Kan ik in dit geval beter kiezen voor een andere hypotheekvorm?

Ik weet dat ik vorig jaar beter voor een andere hypotheekvorm had kunnen kiezen, al kan ik dat helaas nier meer ongedaan maken. Ik dank jullie in ieder geval voor jullie reacties!!!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Opbouwhypotheek deels aflossen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

In de voorwaarden staat hoeveel je jaarlijks extra mag aflossen zonder boetes. Dus als je 20% boetevrij mag aflossen ben je in 5 jaar van de schuld af.

De 1:10 regeling staat hier los van. Die heeft te maken met de fiscale regelgeving omtrent de kapitaalverzekering of spaarregeling gekoppeld aan de hypotheek.

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: Opbouwhypotheek deels aflossen

Ongelezen bericht door smily01 »

Beste GJvdZ

Bedankt voor uw advies!!!!!!

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Opbouwhypotheek deels aflossen

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als je meer gaat sparen dan er hypotheekschuld is, dan zal de spaarrekening worden belast. Je voldoet dan nl. niet meer aan één van de eisen voor een belastingvrije uitkering. Neem contant op met je (Rabo) adviseur.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Opbouwhypotheek deels aflossen

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Sterker nog, als je hiervoor geen bankspaarhypotheek hebt gehad, zou ik nu stoppen daarmee.

Kijk, zo'n hypotheek is leuk als je niet (bijna) alles wil aflossen tijdens de looptijd. Nu jij nagenoeg de hele hypotheek al aflost, en je pas bent begonnen in november 2011 - is de afrekening van de belastingdienst niet zo hoog.

Hierbij neem ik aan dat je sinds november 2011 deze hypotheek hebt en geen andere polis/spaarpot daarin hebt gestopt.

Het zou onzin zijn om de spaarhypotheek van 68800,- - 45.000 = 23.800 aan te houden met de daarbij moeilijke (fiscale) regels.

De afrekening met de belastingdienst kan ik je geven als je kan aangeven hoeveel je (ongeveer) inmiddels op de bankspaarrekening hebt staan.

Gesloten