LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur hypotheekadviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

Mijn zoon had een droomhuisje op het oog en schakelde een hypotheekadviseur in om te kijken naar mogelijkheden.Hij werkt als zzp-er dus we weten dat het moeilijker is om een lening te krijgen.

Volgens de berekeningen kon hij het huisje kopen. We hebben een bod gedaan en het werd geaccepteerd. We hebben toen de hypotheekadviseur naar een hypotheek laten kijken die het beste bij hem paste. Inmiddels had mijn zoon ook de voorlopige koopovereenkomst getekend.

We zijn naar hem toe gegaan en hij liet op een groot scherm de berekeningen zien en welke hypotheek het beste bij hem paste. Toen kwam hij bij zijn provisie, € 3500. Hij lachte erom en zei: Ik moet goed voor mijzelf zorgen. Verder vertelde hij dat mijn zoon zich daar geen zorgen over hoefde te maken, want het werd verrekend bij de notaris.We hebben er een klein uur gezeten.

De gevraagde benodigde stukken hebben wij aangeleverd en de aanvraag werd ingedien bij ASR.Na meer dan 2 weken, nog geen offerte.Wij weer geinfomeerd. ASR zou het erg druk hebben met aanvragen, dus nog even afwachten. Na 3 weken nog geen bericht.Ik heb meerdere keren gebelt en gevraagd waar de offerte bleef. Elke keer weer een antwoord, even afwachten kan ieder moment eraan komen

Ik zag dat de datum van de ontbindende voorwaarden bijna voorbij was en informeerde bij de adviseur. Zijn antwoord, vraag maar verlenging aan, ze mogen blij zijn dat er een koper is. Dus het uitgelegt bij de makelaar en ze gingen akkoord. In de tussentijd heb ik zelf een paar keer gebelt met ASR, een wachttijd van 38 wachtenden voor je was geen uitzondering.Dus vaak bijna 2 uur in de wacht aan de lijn. De adviseur belde zelf niet omdat het tijd koste ivm de lange wachttijden dat er een medewerker aan de telefoon kwam. Nog steeds geen offerte, ik weer bellen en eindelijk ik kreeg een offertenummer. Wij blij , maar helaas ze hadden allerlei stukken nodig. Deze weer opgestuurd.Weer de ontbindende voorwaarden verlengt. Weer een tijdje er over heengegaan en nog geen akkoord. Toen moest ASR een aankoopkeuringsrapport hebben van eigenhuis en dat was op 3 december. Wij gauw alles in zijn werk gesteld en 5 december was de keuring.We moesten ook eerst lid worden van eigenhuis. Inmiddels had ik de adviseur meerdere malen gevraagd of hij geen offerte bij een andere bank kon doen. Nee, dat kon niet en ik mocht ook geen contact meer opnemen met ASR, anders gooiden ze straks het bijltje erbij neer,De keuring werd op 5 december gedaan en er zou met spoed een rapport komen. Op 7 december gaat de telefoon, hypotheek afgewezen. Pand is niet te financieren, vreemd ze hadden niet eens het rapport van eigenhuis gezien. In de middag ontvingen wij dus ook het rapport van eigenhuis.We hadden inmiddels de ontbindende voorwaarden drie keer verlengd. De passeer datum bij de notaris zou op 14 december zijn.Ook waren er door ons nu extra kosten gemaakt, € 300 voor de aankoopkeuring.

Toen kwam de adviseur ineens met een andere offerte van Obvion.Mijn zoon is naar de makelaar gegaan en heeft de situatie uitgelegd, en wilde weer dat de ontbindende voorwaarden verlengd werden. Maar inmiddels waren er meer gegadigden voor de woning, en de erven wilden de ontbindende voorwaarden niet meer verlengen. De makelaar heeft een voorstel neergelegt bij de erven en die hebben zij geaccepteerd. De makelaar zou kijken of er een geldverstrekker was.

Wij stonden met de rug tegen de muur en hebben ook het voorstel met twee handen aangegrepen.

Nu komt de hypotheek adviseur met een nota van € 3500 excl btw, voor bemiddelingskosten. Absurt hoog , voor het werk wat hij gedaan heeft. Hij werkt met een stappenplan 1 t/m 5 en € 100 per uur

1 inventarisatie intergaal advies 5 uur € 500

2 & 3 analyse en advies hypotheek afsluiten 12.5 uur € 1250
inkomsten advies 2.5 € 250

4 bemiddeling hypotheek aanvragen 3 uur € 300
hypotheek offereren 3,5 uur € 350
hypotheek uitvoeren 10 uur € 1000
opslag zelfstandige 5 uur € 500

5 nazorg service gesprek 3.5 uur € 350

Dit zijn prijzen excl btw, wij kregen een korting en de hoofdsom werd € 3500 excl btw. Wij zijn van mening dat wij alleen stap 1 moeten betalen. Wij hebben zelf veel werk verricht en de kosten die hij in rekening brengt zijn niet van toepassing, omdat er geen hypotheek is verstrekt en ook geen nazorg advies. Buiten dit worden er kosten in rekening gebracht die niet uitgevoerd zijn.

In zijn eigen bemiddelingscontract staat:

Ongeacht de keuze voor directe of indirecte vergoeding heb ik de mogelijkheid om gedurende het adviestraject de dientverlening te beeindigen . De tot dan toe uitgevoerde diensten in het stappenplan 1 t/m 5 , bepaald aan de hand van het schema zoals vermeld onder de optie directe vergoeding worden dan vermeerderd met 19% btw indien ik voor het afsluiten van de hypotheek de dienstverlening beeindigd, door middel van een factuur bij mij in rekening gebracht.

Wij zijn van mening dat hij niet verder als stap 1 gekomen is , en bovendien wij hebben de bemiddeling niet beeindigt maar zijn enige aanbieder ASR. Door een afwijzing te geven op de hypotheek.
Wij hadden alle vertrouwen in de adviseur en wij hebben er zelf voor gewaakt dat de onbindende voorwaarden steeds verlengd werd en dat tot 3 maal toe.

Wij hebben dus een bezwaar aangetekend op het bedrag van € 3500 en hebben dus vermeld dat voor ons alleen maar stap 1 van toepassing is. Eigenlijk is ook dat bedrag niet van toepassing, wij hebben een afwijzing ontvangen, dus wij hebben niks beeindigd.

Als antwoord op ons bewaar, kregen wij een voorstel .ALS WIJ EEN VERKLARING AFGEVEN GEEN AANKLACHT IN TE DIENEN BIJ AFM, KIFID OF DE GANG NAAR DE RECHTER DAN WORD DE SOM € 2750 EXC. WE MOETEN DUS EEN VERKLARING AFLEGGEN EN DE BETALING MOET BINNEN 5 DAGEN OP ZIJN REKENING STAAN. DOEN WIJ DIT NIET DAN START ER EEN GERECHTELIJKE INCASSO VAN HET VOLLEDIGE BEDRAG € 3500 EX.

Wij vinden dit chantage. Maar het verhaal is nog niet voorbij. Tot onze verbazing ontvingen wij gisteren een kopiepolis van de Dela voor een leefdoorplan, een overlijdensrisicoverzekering. Op de polis staat vermeld : Deze verzekering is verpand aan Obvion, ivm een hypothecaire geldlening.

Het vreemde is wij hebben nooit een handetekening gezet voor een offerte of levensverzekering , die betrekking heeft op een hypothecaire geldlening van Obvion.Hoe is het dan mogelijk dat er een polis is verstrekt die betrekking heeft op een hypothecaire geldlening. Er is niks verstrekt door Obvion en door ons ook nooit wat aangevraagd of ondertekend.

We hebben de adviseur op opheldering gevraagd en helaas nog geen antwoord gekregen. Wie kan ons advies geven wat wij moeten doen. De adviseur wilt een verklaring dat wij geen stappen gaan ondernemen , maar ook een absurt hoog bedrag van € 2750 excl voor zaken die niet eens zijn waargemaakt.

Wij vinden het uiterst vreemd dat de adviseur meteen om een verklaring vraagt van ons dat wij geen stappen gaan ondernemen en de klachten neerleggen bij de AFM, kiffid of de rechter.

Alleen dit al wekt heel veel argwaan bij ons op.

Wij willen desnoods de € 500 van het stappenplan , stap 1 betalen. Maar wij hebben niks beeindigd, dat heeft zijn aanbieder gedaan en buiten dat heeft hij niet eerder stappen ondernomen om een offerte elders aan te vragen.
Laatst gewijzigd door praatstoel op 24 jan 2013 11:26, 5 keer totaal gewijzigd.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door Lisare »

@Praatstoel

U zit eigenlijk beide fout.

De adviseur door de eisen die het stelt en het in rekening brengen van BTW.
Wanneer er een intentie is tot bemiddelen, en die is er middels het aanvragen van de offerte bij ASR, is geen BTW verschuldigd!

U geeft aan alleen gebruik te hebben gemaakt van stap 1. Dit is niet terecht. Indien u de opdracht tot dienstverlening heeft ondertekend denk ik dat u vastzit aan de volgende kosten

Stap 1 € 500,00
Stap 2 € 1.250,00
Stap 3 € 250,00 (al u tenminste een adviesrapport heeft ontvangen)
Stap 4 € 300,00

De totale kosten komen daarmee op € 2.300,00 BTW Vrij

U geeft in uw posting zelf aan dat niet u maar ASR de bemiddeling heeft beëindigd en daarmee is dus ook voor u wel duidelijk dat de stappen 1 t/m 4 zijn genomen.

Uiteraard staat het u vervolgens vrij om een klacht in te dienen bij KIFID, AFM of welke andere instantie dan ook.

Succes.....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door berndv »

Lisare schreef:Uiteraard staat het u vervolgens vrij om een klacht in te dienen bij KIFID, AFM of welke andere instantie dan ook.
dat kan, maar dan zal er eerst een klachtenprocedure bij de hypotheekadviseur doorlopen moeten worden, aangezien dat namelijk als eis gesteld wordt voor een klachtenprocedure van de KIFID.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

@ Lisare

U geeft de volgende kostenpost aan:

Stap 1 € 500,00
Stap 2 € 1.250,00
Stap 3 € 250,00 (al u tenminste een adviesrapport heeft ontvangen)
Stap 4 € 300,00


Stap 1 is uitgevoerd ( maar geen 5uur advies )
Stap 2 hypotheek afsluiten niet , want er is geen hypotheek
Stap 3 Er is ook geen adviesrapport geweest of advies gegeven
Stap 4 Er is wel een aanvraag offerte geweest

Dus dan zal het volgens het stappenplan € 800 zijn.

Maar buiten dit vind ik het erg vreemd dat er een polis voor een verzekering komt , deze verzekering is verpand aan Obvion, ivm een hypothecaire geldlening.

Ook dit is vreemd, want mijn zoon heeft nimmer voor een offerte van Obvion getekend....... en vooral er is helemaal geen hypotheek bij Obvion afgesloten.

Hoe kan er dan een verzekering lopen, met verpanding aan Obvion , die er niet is.

Ik overweeg wel een klacht in te dienen, alleen maar omdat de adviseur nu twee dingen van ons verwacht.

-- een getekende verklaring waar wij vermelden geen klachten in te dienen
-- en betalen voor iets wat er niet verricht is ( zie stap1 t/5)

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

@berdv

Misschien een domme vraag....... hoe start je een klachtenprocedure op? Hij geeft als eis aan dat wij een verklaring af moeten geven dat er geen klacht ingediend word , bij welke instantie dan ook of de gang naar de rechter,

Als reden zet hij erbij, het kost mij tijd en geld.( de woorden van de adviseur)

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door 16again »

zal er eerst een klachtenprocedure bij de hypotheekadviseur doorlopen moeten worden
Is dat al niet min of meer gebeurd?
TS heeft zich beklaagd, HA geeft aan geen zin in te hebben in deze interne "klachtenprocedure" en stelt schikking voor:
-Akkoord gaan met lager bedrag, direct betalen, en daarbij verder afzien van verdere stappen.
......Bij niet aanvaarden schikking wordt deurwaarder ingeschakeld voor gehele bedrag

Take it or leave it!
Het lijkt mij dat het traject "klachtenprocedure" bij de HA daarmee afgerond is. Of schikken of juridisch touwtrekken.
Hij geeft als eis aan dat wij een verklaring af moeten geven dat er geen klacht ingediend word , bij welke instantie dan ook of de gang naar de rechter
Dat geldt pas als je akkoord gaat met voorstel voor lagere rekening. Ga je niet akkoord, dan staan alle wegen open om vordering te betwisten.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

Ik heb een afspraak gemaakt voor het juridisch loket en hoop echt op duidelijkheid. Wat de rechten van mijn zoon zijn. Ook hoe we moeten handelen als wij niet ingaan op het voorstel van de adviseur.

Wil wel even zeggen, het gaat ons er niet om dat we niet willen betalen. Hij heeft bepaalde werkzaamheden gedaan en daar moet hij betaald voor worden.Want bij de bakker moet je ook voor je brood betalen.

Maar het gaat om de kosten die hij berekend en die niet zijn uitgevoerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door berndv »

praatstoel schreef:
Wil wel even zeggen, het gaat ons er niet om dat we niet willen betalen. Hij heeft bepaalde werkzaamheden gedaan en daar moet hij betaald voor worden.Want bij de bakker moet je ook voor je brood betalen.

Maar het gaat om de kosten die hij berekend en die niet zijn uitgevoerd.
Daar ging ik ook van uit, anders had ik ook wel een andere reactie gegeven :D

Owh ja, mijn advies is trouwens gratis en kunnen geen rechten aan worden ontleend :mrgreen:

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

@berndv,

Fijn om te weten dat jou adviezen kosteloos zijn....... :lol: , de volgende keer kom ik eerst advies bij jou vragen :D

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door Lisare »

@Praatstoel

Stap 2 is niet het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek (dat gebeurd namelijk in stap 4).

Voor wat betreft de verzekering begrijp ik ook niet hoe dit mogelijk is. De aanvraag kan welliswaar digitaal worden aangevraagd door de adviseur maar er moet dan bv ook een gezondheidsverklaring worden ingevuld. Ben zeer benieuwd hoe hij dat heeft gedaan.

Deze verzekering is overigens simpel per ingangsdatum te beëindigen (Om welke maatschappij gaat het?)

Iedere adviseur is verplicht om een klachtenregeling te hebben. U kunt uw adviseur dus vragen om een klachtenformulier zodat u deze procedure in gang kan zetten. Mocht u er met de adviseur niet uitkomen dan kunt u (zoals al eerder aangegeven) verdere stappen ondernemen (KiFiD).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leuk he, die nieuwe regelgeving die als doel heeft de transparantie te verhogen. Ik vrees dat we de komende tijd overladen worden met dit soort vragen op dit forum.

Maar goed, dit is wat we als consumenten wilde hebben.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

@Lisare,

Ik heb inmiddels met de geldverstrekker die op de polis vermeld staat contact opgenomen. Ook zij hebben het over de gezondheidsverklaring die door de klant getekend moet worden. Deze hebben we niet getekend voor een offerte van Obvion. Bovendien is er geen hypotheek door Obvion aan mijn zoon verstrekt.

Wel staat hun naam vermeld op de kopiepolis van Dela en dat er een verpanding is aan Obvion. Wat wij vermoeden is dat hij het inderdaad digitaal aangeleverd heeft, maar zonder weten van ons.

Obvion zou de Dela hierover informeren en de polis laten beeindigen.

Omdat bij ons nooit zou zijn opgekomen om een klacht neerteleggen bij de AFM of Kifid, probeerden wij dit schrijftelijk met de hypotheekadviseur te regelen.

Hij komt met het tegenvoorstel om ons een verklaring te laten afleggen dat wij geen klacht in zouden dienen bij AFM, Kifid of de gang naar de rechter. De reden die hij erbij geeft, is dat het hem veel tijd en geld kost.

Daarom verlaagd hij het bedrag naar € 2750 en wij moeten die verklaring afgeven.

Alleen het hele voorstel stuit mij tegen de borst. We zijn vandaag naar het juridisch loket geweest en zij hebben de stukken doorgenomen. Hun advies is om niet in te gaan op zijn voorstel en een advocaat in handen te nemen.

We weten nu even niet wat wijsheid is. Het is niet onze bedoeling om iemand te gronde richten. Wij willen alleen dat hij zijn eigen dienstverleningsdocument zelf goed doorleest en ons een factuur stuurt voor de daadwerkelijke gemaakte werkzaamheden.

Ik heb nog een dag de tijd om te reageren of we met zijn voorstel akkoord gaan. Het is natuurlijk ook een grote stap om daadwerkelijk een klacht in te dienen bij genoemde instanties.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door newmikey »

praatstoel schreef:We zijn vandaag naar het juridisch loket geweest en zij hebben de stukken doorgenomen. Hun advies is om niet in te gaan op zijn voorstel en een advocaat in handen te nemen.

We weten nu even niet wat wijsheid is. Het is niet onze bedoeling om iemand te gronde richten. Wij willen alleen dat hij zijn eigen dienstverleningsdocument zelf goed doorleest en ons een factuur stuurt voor de daadwerkelijke gemaakte werkzaamheden.

Ik heb nog een dag de tijd om te reageren of we met zijn voorstel akkoord gaan. Het is natuurlijk ook een grote stap om daadwerkelijk een klacht in te dienen bij genoemde instanties.
Wat een onzin! Wel hier een ellenlang verhaal neerplempen als smeer- en pressiemiddel naar de adviseur maar niet een advies van het juridisch loket willen opvolgen.

Wat wilt u nu eigenlijk? Dit lijkt me duidelijk een zaak waar een luchtje aanzit met een adviseur die er bedenkelijke praktijken op nahoudt, weigert uw belang te behartigen en vervolgens veel te hoog factureert. Gewoon doorpakken dus en niet op het laatste moment vredelievend worden of u om het "te gronde richten" van de adviseur bekommeren.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

@newmikey
Wat een onzin! Wel hier een ellenlang verhaal neerplempen als smeer- en pressiemiddel naar de adviseur maar niet een advies van het juridisch loket willen opvolgen.
Sorry dat u dat zo ziet, mijn verhaal is niet in vier regels uit te leggen. Ik zeg ook niet dat wij het niet willen opvolgen.

We hebben het ook nog nooit bij de hand gehad , om een zakelijk geschil via de rechter uit te vechten.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door 16again »

Ik heb nog een dag de tijd om te reageren of we met zijn voorstel akkoord gaan
Ik zou gewoon voorlopig melden dat je niet op zijn voorstel ingaat. De geboden korting staat niet in verhouding met de geleverde (wan)prestatie en daardoor ontstane schade.
Geef adviseur een week om met realistisch voorstel te komen, anders onderneemt u stappen.
In die stappen zal functioneren van adviseur ter discussie komen en zal adviseur de herkomst van Dela overlijdensrisico moeten uitleggen.



Het lijkt haast dat het de bedoeling was dat de ASR aanvraag fout liep, om op de valreep obvion naar binnen te schuiven......

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

Wil iedereen even op de hoogte brengen. We hebben de hypotheek adviseur een schrijven gestuurd dat wij niet akkoord gaan met zijn voorstel en dat wij de getekende gezondheidsverklaring willen ontvangen, voor de ontvangen polis overlijdensrisico verzekering.

Die gekoppeld is aan een hypothecaire lening die nooit is afgesloten.

Mocht hij niet reageren dan zullen wij een klachtenprocedure opstarten.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door Lisare »

@Praatstoel

Die gezondheidsverklaring zal u niet ontvangen. Deze is namelijk digitaal ingevuld en dus niet ondertekend. Bovendien lijkt mij de verzekering het minste van uw problemen. U kunt deze immers eenvoudig stopzetten.

Het echte probleem is de nota die hij heeft verzonden. Het lijkt mij zinvoller daar een reactie op te geven en om een verklaring te vragen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door Moedt »

Zo te lezen heeft die hypotheekadviseur totaal geen service verleend maar hij brengt het wel in rekening.
Het blijft een schimmige wereld, brrrrrrrrr.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Een erg vreemd verhaal Praatstoel, vraag me af wat er gebeurd is.

Wat ik mis, of wellicht overheen heb gelezen:
- waarom wilde ASR niet offreren?
- hebben jullie nu de hypotheek elders gesloten?

En waarom was Obvion voor jullie geen optie, is een prima verstrekker, kwalitatief veel beter dan ASR, maar wel wat duurder.

praatstoel
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:32

Re: Factuur hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door praatstoel »

@EENVRAAG, EENANTWOORD

Het staat er toch allemaal duidelijk in wat er gebeurt is. Na bijna 2 maanden geen hypotheek, maar een afwijzer!!!. Wij zijn geadviseerd om ASR te nemen. ASR wilde het pand niet financieren, de rest is allemaal in te lezen waarom.

Dat wij niet met Obvion in zee zijn gegaan , staat er ook in.Dat heeft te maken met de ontbindende voorwaarden die al drie keer verlengd was en diezelfde dag ( 7 december) weer verliep en nog geen hypotheek.
Wel vraag ik me af, waarom de hypotheek adviseur niet meteen voor Obvion koos ?


Op 7 december hadden wij een afwijzer en uit het niets dezelfde dag een offerte van Obvion.

Gesloten