LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door __oi__ »

kweenie schreef:Bij een verhuizing mag je voor de verwerving en verbetering van de eigen woning een hypotheek afsluiten die tenminste de hoogte van de oude hypotheek is. Als je totale lening voor de nieuwe woning niet hoger wordt dan de oude hypotheek van 202.500, dan mag je die lening meenemen of een vergelijkbare lening bij een andere aanbieder oversluiten. Dus je zou van de fiscus voor je nieuwe huis gewoon die 202.500 aflossingsvrij mogen lenen.

Dat je een deel van die lening dan bij je ouders afsluit in plaats van bij een bank is daarbij niet van belang.
Het spijt me te moeten zeggen, maar dit is echt onjuist.
Dit geldt alleen maar indien ze in de zelfde woning blijven wonen.
Indien er een andere woning is aangekocht in 2013 dan is er ook eerbiedigende werking t.a.v. het aflossingsvrije gedeelte, maar deze wordt begrensd door de CHF op maximaal 50% van de marktwaarde van de nieuwe woning.
Dit is echt eenvoudig te verifieren in de GHF, artikel 8. Belastingdienst zou ik niet op vertrouwen.
Met vriendelijke groet,
Een SEH en FFP-er

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals ik ook al meldde, er is een verschil tussen de fiscale regels en de normen van de banken. Het ging he om de fiscal regels. De ghf staat los van het fiscale plaatje en geeft de normen aan waaraan de banken zich moeten houden. Als de financiering niet aan de ghf normen voldoet, dan is de lening daarmee niet automatisch niet-aftrekbaar.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door __oi__ »

Nu kunnen we uiteraard pogen het allemaal ingewikkelder te maken dan dat het is, maar de vraagsteller probeert uit te vinden of in zijn casus de hypotheekrente volledig aftrekbaar is/blijft en of de lening op deze manier aflossingsvrij kan blijven. Hij vraagt of de adviseur gelijk heeft. En het antwoord daarop is nee.
Laatst gewijzigd door __oi__ op 20 apr 2013 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

-oi- als je TS vraag goed leest dan geeft hij aan welk aflossingsvrij deel mee mag van de bank naar zijn nieuwe huis. Lijkt mij dus te voldoen aan CHF.

De informatie ontbreekt omdat zelf te kunnen beoordelen, maar het lijkt me correct uit te gaan van de gegeven informatie. De aanvullende familiebanklening staat geheel buiten de gedragscodediscussie, de vraag is inderdaad alleen fiscaal gericht.

Een mede SEH, FFP, tevens ZZP en NH.

brian0510
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:50

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door brian0510 »

Mijn ervaring met de Belastingdienst is idd ook dat zij het graag uitleggen in hun voordeel. Daarom lijkt overleg mij niet zo zinvol vooraf. Het blijft een lastige kwestie. Onze adviseur was vrij resoluut en stelde 'wat je aflossingsvrij had (fiscaal) mag je houden.' Aangezien hij daar verder geen voordeel uit haalt en dus geen belang geeft lijkt het me dat hij dat niet zomaar zegt....

brian0510
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:50

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door brian0510 »

Nogmaals, het gaat om de FISCALE regels omtrent aflossingsvrije hypotheek en hypotheekrente aftrek. Wij voldoen immers aan de bankenregels, anders krijg je je hypotheek ook niet.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door Lisare »

@Brain

Zonder de hele discussie opnieuw te willen opstaren. Het is maar de vraag of de adviseur gelijk heeft, er is gewoon te weinig info om de vraag te beantwoorden. Kennelijk wil je de gevraagde gegevens niet geven en dan kan de vraag dus niet met zekerheid beantwoord worden.

Aan jou of je de gok wilt nemen....

brian0510
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:50

Re: Aflossingsvrije deel hypotheek meenemen??

Ongelezen bericht door brian0510 »

Lisare schreef:Of de lening fiscaal aftrekbaar is is afhankelijk van de waarde van de woning en de verstrekkingsdatum van de nieuwe lening. Zonder deze gegevens is het niet mogelijk een juist antwoord op uw vraag te geven.

Dus nogmaals, hoe hoog is de waarde van de woning en tevens wanneer is deze aangekocht en wanneer is de lening verstrekt?
@Lisare

Het is niet dat ik de info niet wil verstrekken, ik was alleen druk met klussen in ons nieuwe huis :mrgreen:
De woning is getaxeerd op 210.000 en is aangekocht per 19 april j.l. Nu voldoende info voor een gedegen antwoord? Graag.

Gesloten