LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] samenwonen en twee koophuizen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
marionve
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2014 22:52

samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door marionve »

Mijn vriend en ik zijn gaan samenwonen in mijn huis, maar hebben allebei een koophuis. Op termijn willen we samen een woning kopen.
Dit levert veel vragen bij ons op
- zijn huis is nu onbewoond. Zonde, want we betalen dus nog steeds dubbele woonlasten. Het verhuren van een van de woningen, levert nogal wat complicaties op begrijp ik: je moet toestemming hebben van je bankt en je hebt geen renteaftrek. Klopt dat? Waar moeten we nog meer op letten?
- als we beide woningen te koop zetten en 1 wordt verkocht moeten we daarvan de hypotheek vroegtijdig aflossen. Plus daarmee verliezen we de 'oude' hypotheken, volgens de oude spelregels. Wat moeten we dan allemaal meenemen in onze overwegingen?
- als we op termijn (na wat sparen) samen een huis gaan kopen, kunnen we dan wel twee hypotheken inbrengen? En daar eventueel een derde op afsluiten.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen alle facetten in kaart te brengen die we mee moeten nemen in onze overwegingen!

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben je al bij je hypotheekadviseur geweest, en zo ja, wat zei die?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Dit zijn nogal een aantal problemen die stuk voor stuk moeten worden opgelost.
Zorg allereerst voor een geregistreerd partner contract.
Het huis wat leegstaat.
Huur brengt meer op dan de hypotheek aftrek.
Verkopen is een betere optie, de hypotheek in zijn geheel aflossen indien mogelijk.
Later uw woning in de verkoop en uitkijken naar een nieuwe woning.
Ook deze hypotheek zal afgelost dienen te worden.
Ook zal er voor de nieuwe woning een nieuwe (Met de voorwaarden van 2014) hypotheek worden afgesloten.
Succes

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

marionve schreef: - zijn huis is nu onbewoond. Zonde, want we betalen dus nog steeds dubbele woonlasten. Het verhuren van een van de woningen, levert nogal wat complicaties op begrijp ik: je moet toestemming hebben van je bankt en je hebt geen renteaftrek. Klopt dat? Waar moeten we nog meer op letten?
Laat je heel goed voorlichten over de plichten waar een verhuurder mee te maken krijgt. Het zal niet de eerste keer zijn dat je huurders er niet uit krijgt als je het huis wilt verkopen.
marionve schreef: - als we beide woningen te koop zetten en 1 wordt verkocht moeten we daarvan de hypotheek vroegtijdig aflossen. Plus daarmee verliezen we de 'oude' hypotheken, volgens de oude spelregels. Wat moeten we dan allemaal meenemen in onze overwegingen?
Je verliest alleen maar de zaken mbt de hypotheek van het verkochte huis. Tenzij je de hypotheek van het niet verkochte huis op twee namen wilt gaan zetten.
marionve schreef: - als we op termijn (na wat sparen) samen een huis gaan kopen, kunnen we dan wel twee hypotheken inbrengen? En daar eventueel een derde op afsluiten.
Als je een nieuw huis gaat kopen zijn de dan van toepassing zijnde omstandigheden van belang. Bijvoorbeeld dat er weer een regel komt dat een lening slechts op 1 inkomen mag worden gegeven zoals vroeger (extreem voorbeeld, maar je weet maar nooit).
marionve schreef: Ik hoop dat jullie kunnen helpen alle facetten in kaart te brengen die we mee moeten nemen in onze overwegingen!
Een financieel adviseur kan je alle details vertellen waar je mee te maken krijgt.

marionve
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2014 22:52

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door marionve »

Dank jullie voor de (snelle) reacties! Ik ben ook bezig om een afspraak te maken met een financieel adviseur, maar vind het fijn om zelf al e.e.a. in beeld te hebben.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik nog twee vragen:
- wordt het aflossen van een hypotheek door verkoop van je huis ook gezien als versneld aflossen met een boeteclausule?
- als je een huidige huis verkoopt en een nieuw huis koopt ging ik er altijd vanuit dat je je hypotheek met dezelfde voorwaarden mee neemt. Begrijp ik het goed dat dit toch ook als een vorm van oversluiten wordt gezien en dus opnieuw een toets + herziening van de voorwaarden aan de orde is?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door olaf79 »

marionve schreef:Dank jullie voor de (snelle) reacties! Ik ben ook bezig om een afspraak te maken met een financieel adviseur, maar vind het fijn om zelf al e.e.a. in beeld te hebben.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik nog twee vragen:
- wordt het aflossen van een hypotheek door verkoop van je huis ook gezien als versneld aflossen met een boeteclausule?
Dat hangt van de boete clausule af. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
- als je een huidige huis verkoopt en een nieuw huis koopt ging ik er altijd vanuit dat je je hypotheek met dezelfde voorwaarden mee neemt. Begrijp ik het goed dat dit toch ook als een vorm van oversluiten wordt gezien en dus opnieuw een toets + herziening van de voorwaarden aan de orde is?
Dat hangt van de hypotheekverstrekker af. Houd er wel rekening mee dat de overwaarde in een nieuwe hypotheek niet meer voor de belasting aftrekbaar is.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Het is al gezegd, maar ik zou je ook van harte aanraden om naar een adviseur te stappen.

Waarom ben je trouwens zo bang voor de "nieuwe" regels?

VZFA
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:22

Re: samenwonen en twee koophuizen

Ongelezen bericht door VZFA »

marionve schreef: - zijn huis is nu onbewoond. Zonde, want we betalen dus nog steeds dubbele woonlasten. Het verhuren van een van de woningen, levert nogal wat complicaties op begrijp ik: je moet toestemming hebben van je bankt en je hebt geen renteaftrek. Klopt dat? Waar moeten we nog meer op letten?
Op het moment dat de woning wordt verhuurd vervalt inderdaad het recht op renteaftrek. Het is dus goed een berekening te maken of de netto huuropbrengst opweegt tegen de netto hypotheeklast (nu je bruto last).
Als je de woning verhuurt onder de Leegstandwet (google), dan zal de bank niet al te moeilijk doen over het verhuren van de woning. Dit omdat er dan geen huurdersbescherming is.
Als je stopt met de woning verhuren heb herleeft het recht op renteaftrek (binnen de periode waar je maximaal recht op hebt bij een te koop staande woning).
marionve schreef:als we beide woningen te koop zetten en 1 wordt verkocht moeten we daarvan de hypotheek vroegtijdig aflossen. Plus daarmee verliezen we de 'oude' hypotheken, volgens de oude spelregels. Wat moeten we dan allemaal meenemen in onze overwegingen?
Het overgangsrecht geld voor bestaande leningen. Dat de oude woning nog niet is verkocht betekent niet dat je geen gebruik kan maken van het oude spelregels. Let op! Jullie gaan beiden voor 50% (of anders?) de nieuwe woning aankopen. Dit betekent dat je ieder voor zijn eigen deel recht heeft op renteaftrek (maximaal 30 jaar) en het overgangsrecht.
marionve schreef:als we op termijn (na wat sparen) samen een huis gaan kopen, kunnen we dan wel twee hypotheken inbrengen?
Ja, maar dit moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als er voldoende overwaarde is, dan kan je gebruik maken van een overbruggingshypotheek. Is dit niet het geval en is de bestaande hypotheek hoger dan 80% van de waarde van de oude woning, dan zal je het verschil aan eigen middelen moeten aantonen aan de bank om het verkoopverlies te kunnen dragen.

Daarnaast zal je ook moeten aantonen dat er voldoende eigen middelen zijn om de dubbele lasten te dragen (ga uit van gemiddeld 4% over de bestaande hypotheeksom).
marionve schreef: - wordt het aflossen van een hypotheek door verkoop van je huis ook gezien als versneld aflossen met een boeteclausule?
Nee, maar er zijn wel banken die een boeteclausule bij verkoop hanteren in ruil voor een rentekorting tijdens de looptijd (vaak omschreven als budget variant). Dit staat in je voorwaarden. De bank kan je hier natuurlijk ook nader over informeren.
marionve schreef:als je een huidige huis verkoopt en een nieuw huis koopt ging ik er altijd vanuit dat je je hypotheek met dezelfde voorwaarden mee neemt. Begrijp ik het goed dat dit toch ook als een vorm van oversluiten wordt gezien en dus opnieuw een toets + herziening van de voorwaarden aan de orde is?
Ja. Er zal bij de aankoop van een nieuwe woning ALTIJD een toets wordt gedaan of deze past op basis van het inkomen, het onderpand en de huidige wet- en regelgeving. Wel is het (soms) mogelijk de hypotheek tegen dezelfde condities (rente, aflossingsvorm, enz.) mee te verhuizen.

Gesloten