LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheekadvies fout

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

Ik heb een hypotheek aangevraagd via een adviseur.
ik ben gescheiden. Bij toeval kreeg ik de aanvraag van de adviseur naar de bank onder ogen,hier stond dat mijn status alleenstaande was.Als gevolg hiervan is de akte van verdeling door geldverstrekker niet opgevraagd. Mijn ex en ik hadden dit destijds niet geregeld. dit bleek op laatste moment bij de kadastercheck.
De verkopers van het huis wilden niet verlengen en ik moest bankgarantie betalen. inmiddels loopt de offerte voor hypotheek van mijn ex ten einde vrijwaring aansprakelijkheid van zijn ( en mijn ) hypotheek te krijgen. Dit duurt volgens de ABN AMRO 3 maanden, die tijd heb ik niet. Dan ben ik alles kwijt. Investeringen in nieuwe huis en bankgarantie. En het huis natuurlijk.
Vraag : In eerste instantie hadden mijn ex en ik de akte van vrijwaring moeten regelen maar de adviseur heeft wel een behoorlijke fout gemaakt. Dan was deze fout eerder aan het licht gekomen en hadden mijn ex en ik dit op tijd kunnen regelen. Nu zit ik in zeer onzekere positie. ik ben afhankelijk van de doorlooptijd bij ABN en die is aanzienlijk.( snap ik ook niet echt). Valt deze schade te verhalen? Zo ja welke kosten zijn dan te verhalen?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door marcel75 »

Helaas probeert uw eigen verantwoordelijkheid op een ander te verhalen. U had zelf eerder achter de akte van verdeling moeten aangaan. De aanvraag lijkt mij juist omdat, naar ik aanneem, de echtscheiding al uitgesproken is.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door CB »

hanneke100 schreef:Ik heb een hypotheek aangevraagd via een adviseur.
ik ben gescheiden. Bij toeval kreeg ik de aanvraag van de adviseur naar de bank onder ogen,hier stond dat mijn status alleenstaande was.
Heeft de adviseur u de aanvraag niet ter ondertekening aangeboden? Bij de meeste banken moet het aanvraagformulier door de aanvrager(s) ondertekend worden.

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

Marcel75 : dat is niet wat er staat, ik geef toe dat ik iets over het hoofd heb gezien. de adviseur heeft bewust de verkeerde status ingevuld waardoor er ontzettend veel oponthoud , onnodig is ontstaan. hierdoor zijn grote problemen ontstaan wat niet had gehoeven.

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

CB: zeker heb ik de offerte ondertekend, daar staat geen status op, ik heb de aanvraag van adviseur naar bank gezien,normaal krijgt men die niet te zien. Het was een soort van begeleidend schrijven. Da heb ik dus ook niet ondertekend. Ik heb dit bij toeval gezien. Overigens is de status gescheiden de status die je krijgt na scheiding. Alleenstaand is nooit gehuwd of gescheiden geweest dat is dus iets heel anders.

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

marcel 75 : Overigens is de status gescheiden de status die je krijgt na scheiding. Alleenstaand is nooit gehuwd of gescheiden geweest dat is dus iets heel anders.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door marcel75 »

Gescheiden is geen burgerlijke staat en veel mensen die een echtscheiding meegemaakt hebben, willen niet als "gescheiden" door het leven, maar als alleenstaand. Dat ben je immers ook. Stel dat u over 20 jaar een hypotheekaanvraag had gedaan en er was dan gescheiden ingevuld, was u dan gelukkig geweest? Dan had er juist alleenstaand moeten staan.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

De status bij hypotheekaanvraag is inderdaad: alleenstaand. Dit geldt ook bij weduwe/weduwnaars.
Maar er dient wel aangegeven te worden of aanvrager gehuwd is geweest en wanneer het huwelijk beëindigd is.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door marcel75 »

Er hoeft zeker niet aangegeven te worden dat iemand gehuwd is geweest en wanneer dat huwelijk ontbonden is. Zou wat zijn, wordt je 30 jaar na een vechtscheiding nog even geconfronteerd met iets van 30 jaar geleden...

VZFA
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:22

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door VZFA »

Heb je dit al met je adviseur besproken?
Als jij van mening bent dat hij een fout heeft gemaakt dat zou ik hem dit, goed onderbouwd, duidelijk maken. Wellicht komt hij met een goede oplossing voordat je je in allerlei (juridische) bochten gaat wringen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het gaat er helemaal niet om of u gescheiden of alleenstaand bent.

Het gaat erom dat u nog een andere hypotheek heeft lopen waarvoor u hoofdelijk aansprakelijk bent.

Dit had u toch wel aan de adviseur moeten melden lijkt me

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door CB »

hanneke100 schreef:CB: zeker heb ik de offerte ondertekend, daar staat geen status op, ik heb de aanvraag van adviseur naar bank gezien,normaal krijgt men die niet te zien. Het was een soort van begeleidend schrijven. Da heb ik dus ook niet ondertekend. Ik heb dit bij toeval gezien. Overigens is de status gescheiden de status die je krijgt na scheiding. Alleenstaand is nooit gehuwd of gescheiden geweest dat is dus iets heel anders.
Hanneke100,
Het probleem is: "Hoe ga je aantonen, dat de adviseur een fout gemaakt heeft." Stel dat de adviseur zegt, dat hij in de aanvraag "alleenstaand" heeft vermeld, omdat jij hem dat hebt verteld. Hoe wil je dan het tegendeel bewijzen? Ik denk dat je een hele moeilijke zaak hebt voor een schadeloosstelling. Het is zijn woord tegen het jouwe.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

marcel75 schreef:Er hoeft zeker niet aangegeven te worden dat iemand gehuwd is geweest en wanneer dat huwelijk ontbonden is. Zou wat zijn, wordt je 30 jaar na een vechtscheiding nog even geconfronteerd met iets van 30 jaar geleden...
Een hypotheek gaat niet om gevoeligheden, maar om goed advies en alle feiten op een rijtje, Marcel,
denk maar eens aan alle financiële complicaties en evt. lasten zoals alimentatie. En aan pensioendeling.
Ook een geldverstrekker zal die info willen hebben, convenant, gerechtelijke uitspraak, inschrijving GBA, evt. akte van deling.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door marcel75 »

En daarom moet je ook inzage geven in je inkomensgegevens en vaste lasten. Maar die staan los van je burgerlijke staat. Een ongehuwd samenwoner is nooit gehuwd geweest. Na verbreking van diens relatie wijzigt zijn burgerlijke staat dus niet. En toch kan hij alimentatieverplichtingen hebben, hoofdelijk schuldenaar zijn van allerlei schulden etc.

Dit staat dus allemaal los van je burgerlijke staat, maar heeft alles te maken met het geven van de benodigde informatie aan de bank en de controles die de bank uitvoert.

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

kijk, als een geldverstrekker gescheiden ziet staan gaat hij covenanten ed opvragen, vrijwel direct. omdat er bij mij alleenstaand stond is dit niet gebeurd en dat zorgt nu voor een langdurige vervelende en financieel onzekere situatie, Natuurlijk kan de bank dit niets schelen, zeker niet als de hoofdelijke vrijwaring van de gezamenlijke hypotheek is geregeld.
Gescheiden moet dus altijd vermeld worden , niet verplicht maar omdat ik echt niet de enige ben die over het hoofd heeft gezien dit te regelen. Dat heeft alles met verwarrende situaties rondom scheiding te maken. Hier heeft de bank uiteraard geen boodschap aan.

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

ik heb overigens absoluut geen vechtscheiding gehad en mijn ex doen er samen alles aan deze fout te herstellen van onze kant.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

marcel75 schreef:En daarom moet je ook inzage geven in je inkomensgegevens en vaste lasten. Maar die staan los van je burgerlijke staat. Een ongehuwd samenwoner is nooit gehuwd geweest. Na verbreking van diens relatie wijzigt zijn burgerlijke staat dus niet. En toch kan hij alimentatieverplichtingen hebben, hoofdelijk schuldenaar zijn van allerlei schulden etc.

Dit staat dus allemaal los van je burgerlijke staat, maar heeft alles te maken met het geven van de benodigde informatie aan de bank en de controles die de bank uitvoert.
Als ik erg mijn best doe lijkt het wel, of we het gewoon met elkaar eens zijn. Alleen jij bekijkt het van de achterkant (controle gegevens) en ik van de voorkant (taak adviseur)

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

die indruk had ik al....over dat een s zijn. Feiten zijn immers feiten.
Feit blijft tevens dat het een hachelijke zaak is geworden, volkomen onnodig, en dat frustreert. Ik wil niet iemand aan de schandpaal nagelen, ik wil gewoon dat iedereen zich professioneel gedraagt en zijn verantwoordelijkheden neemt. Dat doe ik ook, ik ontken niet dat ik iets heb laten liggen, onbedoeld overigens ,maar verwacht niet van anderen dat zij zich onttrekken aan gemaakte fouten.

hanneke100
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2014 17:47

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door hanneke100 »

Leo The Emperor schreef:Het gaat er helemaal niet om of u gescheiden of alleenstaand bent.

Het gaat erom dat u nog een andere hypotheek heeft lopen waarvoor u hoofdelijk aansprakelijk bent.

Dit had u toch wel aan de adviseur moeten melden lijkt me

Ik wist dit natuurlijk niet anders had dit geregeld geweest, dat lijkt mij logisch. het gaat er om , nogmaals: dat de bank bij een gescheiden persoon de stukken opgevraagd en dan had dit vanzelf gebleken en had ik de tijd gehad dit te regelen.
Overigens: bij de burgelijke stand is de status van een gescheiden persoon gescheiden en niet alleenstaand. dat is een essentieel verschil.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: hypotheekadvies fout

Ongelezen bericht door marcel75 »

Bij de burgerlijke stand is de status van iemand die gescheiden is ongehuwd en niet als partner geregistreerd. Iemand die nooit gehuwd geweest is of weduwe/weduwnaar is, heeft dezelfde status. De wet kent nu eenmaal geen andere statussen.

Blijft staan dat u zelf de stukken aan had kunnen leveren. U had kunnen/moeten weten dat de scheiding invloed had op uw aanvraag.

Gesloten