LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door A.Storm »

wie weet dit?

mijn moeder heeft haar huis te koop staan voor meer dan 3 jaar tegen een meer dan marktconforme prijs.
ze is op leeftijd en volgend jaar loopt haar hypotheek af, die ze dan niet meer betalen kan.

wat gaat er dan gebeuren? wie weet dit?

YellowUser
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2012 22:45

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door YellowUser »

dan moet ze aflossen met het in 30 jaar gespaarde bedrag, verkopen en de eventuele restschuld financieren of hopen dat ze liefhebbende kinderen heeft die het financiële tekort voor haar oplossen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door berndv »

YellowUser schreef:dan moet ze aflossen met het in 30 jaar gespaarde bedrag, verkopen en de eventuele restschuld financieren of hopen dat ze liefhebbende kinderen heeft die het financiële tekort voor haar oplossen
Dan ga je er al van uit dat het een aflossingsvrije of spaarhypotheek is.
A.Storm schreef: wat gaat er dan gebeuren? wie weet dit?
Een hypotheekadviseur, iemand bij de bank, de verkoopmakelaar

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Loopt de hypotheek af, of alleen de rentevaste periode?

doorgaans zal de bank bij aflopende hypotheekperiode best genegen zijn deze te verlengen, bij aflopende rentevaste periode, kiezen voor 1 jaar vaste rente, lijkt me sterkt dat de nieuwe 1 jaars rente hoger is dan de lopende marktrente.....

Laat je door een onafhankelijk adviseur informeren!

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door Lisare »

Net zo'n zelfde zaak bij de hand gehad. Geldverstrekker (in dit geval OBVION) geeft aan dat het een hypotheek betreft met een vaste afloopdatum en dat er dus inderdaad volledig ingelost moet worden op de einddatum. De hypotheek kan dus niet verlengd worden.

30 jaar terug hadden overigens vrijwel alle hypoheken een vaste einddatum en dit is dus niet iets dat alleen voor OBVION zal gelden.

Uiteraard is het wel mogelijk een nieuwe hypotheek bij dezelfde geldverstrekker of elders af te sluiten maar daarvoor moet je wel weer het hele traject door inclusief alle bijbehorende kosten.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door SJZ »

doorgaans zal de bank bij aflopende hypotheekperiode best genegen zijn deze te verlengen
Soms wel, maar er wordt dan wel een nieuwe hypotheek gevestigd. En dus ook weer een inkomenstoets gedaan. Dus daar moet je wel aan kunnen voldoen.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door __oi__ »

Mijn ervaring is dat er uiteindelijk nooit echt moeilijk gedaan wordt. Tuurlijk verschilt het per situatie, maar ik heb nog niet meegemaakt dat in een dergelijke situatie, ondanks dat het inkomenstechnisch niet past, de boel wordt uitgewonnen. Zou ook kolder zijn.
In de situaties die ik heb meegemaakt is een gang naar de notaris ook net nodig. Hypotheekrecht kan ook onderhands worden gevestigd. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten....

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door CB »

SJZ schreef:
doorgaans zal de bank bij aflopende hypotheekperiode best genegen zijn deze te verlengen
Soms wel, maar er wordt dan wel een nieuwe hypotheek gevestigd. En dus ook weer een inkomenstoets gedaan. Dus daar moet je wel aan kunnen voldoen.
Waarom? Het lopende hypotheekrecht is toch niet geroyeerd? Daarbij is voor het vestigen van een hypotheekrecht helemaal geen inkomenstoets vereist. Een inkomenstoets heb je nodig voor het afsluiten van een (hypothecaire)lening.
Laatst gewijzigd door CB op 14 jul 2014 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

A.Storm schreef:wie weet dit?

mijn moeder heeft haar huis te koop staan voor meer dan 3 jaar tegen een meer dan marktconforme prijs.
ze is op leeftijd en volgend jaar loopt haar hypotheek af, die ze dan niet meer betalen kan.

wat gaat er dan gebeuren? wie weet dit?
Zonder wat meer gegevens zoals de hypotheek vorm(en) , wat er precies afloopt en misschien nog wel zaken is ieder antwoord gebaseerd op willekeurige aannames en daarom van weinig waarde....

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

_oi_,
Ik weet niet waar u woont, maar in Nederland (en vele andere landen) kan een hypotheekrecht alleen gevestigd worden in een notariële akte en inschrijving van een afschrift van die akte bij het Kadaster. Onderhands is het niet mogelijk om een hypotheekrecht te vestigen.

Wellicht bedoelt u dat de oude inschrijving blijft bestaan en er een nieuwe lening verstrekt wordt dezelfde bank.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door Lisare »

@CB

Bestaande hypotheek wordt op de einddatum opgeëist. Mocht klant niet over voldoende middelen beschikken om hypotheek in te lossen dan is een nieuwe hypotheek nodig en zal er dus opnieuw een beoordeling zijn van inkomen e.d.(inclusief inkomenstoets).

Kan klant geen nieuwe hypotheek krijgen en ook niet kunnen inlossen dan zal de woning verkocht moeten worden.

Klink raar maar dat is de afspraak die 30 jaar geleden is gemaakt (en in vrijwel alle akten uit die tijd staat).

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

@CB, @Lisare,
Als je de tekst snel leest, dan zou je denken dat dat er staat. In de praktijk wordt de lening echter op dat moment verlengd, maar ben je wel je hypotheekrente-aftrek kwijt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door CB »

Lisare schreef:@CB

Bestaande hypotheek wordt op de einddatum opgeëist. Mocht klant niet over voldoende middelen beschikken om hypotheek in te lossen dan is een nieuwe hypotheek nodig en zal er dus opnieuw een beoordeling zijn van inkomen e.d.(inclusief inkomenstoets).

Kan klant geen nieuwe hypotheek krijgen en ook niet kunnen inlossen dan zal de woning verkocht moeten worden.

Klink raar maar dat is de afspraak die 30 jaar geleden is gemaakt (en in vrijwel alle akten uit die tijd staat).
Het ging mij er om, dat er werd gezegd dat er een nieuwe hypotheek moet worden gevestigd. Dat klopt niet. Er loopt nog een recht van Hypotheek. Ik heb het helemaal niet gehad over de hypotheeklening.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door CB »

marcel75 schreef:@CB, @Lisare,
Als je de tekst snel leest, dan zou je denken dat dat er staat. In de praktijk wordt de lening echter op dat moment verlengd, maar ben je wel je hypotheekrente-aftrek kwijt.
Nogmaals ik had het niet over de lening, maar over het recht van hypotheek. Het recht van hypotheek wordt gevestigd en de lening wordt afgesloten.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

CB,
Wij zitten niet alleen op hetzelfde spoor, maar zelfs in dezelfde trein!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

marcel75 schreef:@CB, @Lisare,
Als je de tekst snel leest, dan zou je denken dat dat er staat. In de praktijk wordt de lening echter op dat moment verlengd, maar ben je wel je hypotheekrente-aftrek kwijt.

Moeder is de hypotheekrenteaftrek niet kwijt. Zij heeft recht op 30 jaar aftrek vanaf 2001.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door __oi__ »

marcel75 schreef:_oi_,
Ik weet niet waar u woont, maar in Nederland (en vele andere landen) kan een hypotheekrecht alleen gevestigd worden in een notariële akte en inschrijving van een afschrift van die akte bij het Kadaster. Onderhands is het niet mogelijk om een hypotheekrecht te vestigen.

Wellicht bedoelt u dat de oude inschrijving blijft bestaan en er een nieuwe lening verstrekt wordt dezelfde bank.
Uiteraard bedoel ik dat. Het bestaande hypotheekrecht blijft bestaan, en deze "verlenging" wordt onderhands bij de bank vastgelegd/bevestigd .Bestaande loopt dus gewoon door. 9 van de 10 keer geen probleem.

Waarom zou moeder renteaftek kwijt zijn?
Laatst gewijzigd door __oi__ op 14 jul 2014 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt wel af van bijvoorbeeld je leeftijd. Ik kan mij voorstellen dat als moeder bijvoorbeeld 80 jaar is ("ze is op leeftijd"), banken minder happig zijn op verlengen. Maar natuurlijk nog minder op executie...

Ik maak me meer zorgen over de terloopse opmerking dat haar hypotheek afloopt "die ze dan niet meer betalen kan". Lijkt er op dat moeder dan erg krap komt te zitten? Dan zal er meer nodig zijn dan alleen de hypotheek verlengen. Mogelijk is verkoop dan wel zo verstandig.

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door A.Storm »

moeder is 72.

ze wil het huis ook verkopen maar de markt ligt stil lijkt het wel, in deze prijsklasse.
het huis staat al meer dan 3 jaar te koop, en tegen een prijs die onder de woz waarde ligt.

gestel dat ze haar huis niet verkoopt, de hypotheek loopt af en ze krijgt geen nieuwe hypotheek (want te weinig inkomsten) van wie is het huis dan? van de bank?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: wat gebeurt er als de looptijd is afgelopen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dan wordt het huis eventueel gedwongen verkocht.

Gesloten