LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door Shine »

Mijn Waerdye hypotheek (zonder NHG) is aan een verlenging toe. Afloop datum 1 augustus 2014.
Medio mei heb ik van de Direktbank een voorstel schrijven gekregen.
Rente: t/m 100% EW: 1 jaar vast 3,35%

Hierop heb ik contact gezocht met de Direktbank, omdat de waarde van mijn woning de hypotheek ver overstijgt. Overwaarde dus. Getuige ook de realistische WOZ. Ik heb ze de benodigde bewijzen gestuurd een aangegeven dat de berekening van een risico percentage onterecht is. Men gaf aan dat ik inderdaad recht had op een ander rentetabel, maar men kon niet lager gaan dan t/m 75% EW. Overigens wilde men mij hiervan geen nieuwe offerte sturen. Gelukkig heb ik dit wel zwart op wit omdat ik het via een e-mail wisseling heb gedaan.
Met grote regelmaat heb ik in de tussentijd printscreens gemaakt van de rentestanden. Mocht de rentestand op 1 augustus namelijk lager zijn dan het door hun gedane voorstel, heb ik recht op die lagere rente. Zoals dit ook in de offerte staat vermeld.
Gestaag daalden de rentestanden...inmiddels onder de 3%.
De gehele maand juli en op 1 augustus waren de rentestanden hetzelfde, te weten:
T/m 100% EW: 1 jaar vast 3,05
T/m 75% EW: 2,85 1 jaar vast.
Ik heb het ingevulde formulier vergezeld met begeleidend schrijven en kopie emailwisseling begin juli opgestuurd.

Op 9 of 10 augustus rolt van de Direktbank de definitieve brief, opgemaakt op 1 augustus binnen met daarin de rente die zij gaan berekenen. Ik rol van mijn stoel: 3,15%.
In dit schrijven valt niet op te maken of ze nu EW tm 75% hanteren. Los daarvan klopt deze stand absoluut niet. Deze stand valt in alle gemaakte printscreens nergens terug te vinden. Hoe komt men in godsnaam aan deze rentestand? En,...ze hebben absoluut niet de laagste rentestand gehanteerd.

Ik bel met de Direktbank. Ik wijs klantenservice hier op. De dame die ik spreek ziet de emailwisseling van eerder. Ziet dat er een opdracht is uitgestuurd dat ik in aanmerking kom voor tm 75% EW. Ook ziet ze dat het een raadsel is waar het rentepercentage 3.15% vandaan komt. Deze stand is idd nergens terug te vinden. Ook niet bij EW 100%. Ze geeft aan dat voor mij idd de stand van 2.85% tm 75% EW geldt.
De dame zal een nieuwe opdracht uitsturen. Ik zal en nieuwe herziene bevestiging krijgen. Hier wacht ik nog op. Ik ben dus benieuwd!

Ik wil de mensen die bij de Direktbank een hypotheek hebben en bezig zijn met verlenging op dit verhaal attenderen en Dat ze zelf GOED in de gaten moeten houden wat de actuele rentestanden zijn bij de Directbank. En dat ze bij het definitieve voorstel goed controleren of de gebruikte rentestand wel overeenkomt met de actuele standen zoals vermeld op hun website!
Laatst gewijzigd door Shine op 12 aug 2014 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Eerst maar even: Direktbank hanteert risicoklasses tot 90% en tot 125% executiewaarde.

Zou het niet kunnen dat je de tarieven voor de budgethypotheek hebt gezien en dat je een reguliere hypotheek hebt?

De budgethypotheek kent lagere tarieven, maar heeft ook slechtere voorwaarden, o.a. boete bij verkoop.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door Shine »

Nee, ik praat in deze over de Woninghypotheken, reguliere hypotheek met bijbehorende rentetarieven.
Het gaat om de rentetarieven Woninghypotheken, reguliere hypotheek.
Zie: https://www.direktbank.nl/Documents/Ren ... k%20WH.pdf

Het rente voorstel, brief mei, stond ook alléén in die tabel en was niet terug te leiden naar de tabellen waar u naar refereert . Zoals u kunt zien hanteert men daar ook andere EW waarden.
Overigens werd mij dit bevestigd in het telefoon gesprek alsook in de email wisseling. Zie hieronder!
(..)
Zoals telefonisch besproken met u komt u in aanmerking voor een lagere renteklasse, namelijk tot 75%. Dit is de laagste renteklasse op onze NHG-tarieven na. Omdat u geen NHG-garantie op uw hypotheek heeft, komt u niet in aanmerking voor deze rente klasse.

Telefonisch heb ik tevens met u besproken dat u op uw rentevoorstel uw keuze kunt aangeven en op onze website de juiste rentepercentages kunt zien die van toepassing zijn bij de renteklasse tot 75%. Helaas is het niet mogelijk om u een nieuw rentevoorstel toe te sturen voor uw verleningsdatum. Uiteraard zullen wij op verleningsdatum uw rente voor het rentepercentage bijhorende bij de renteklasse tot 75% verlengen. U ontvangt na deze datum een bevestiging met het definitieve rentepercentage.(..)
Ps: dank voor het attenderen c=k. Heb dit gelijk even verbeterd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Wat verwarrend is dat Direktbank 2 rentelijsten op haar site heeft staan, Direktbank Woninghypotheken en Direktbank Hypotheken.

Er zijn verschillen tussen de tarieven, maar die 2 lijsten kunnen dus wel verwarring zaaien.

Als ik jou was ging ik nog eens met Direktbank bellen, om te vragen hoe het zit.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door Shine »

Het renteverhaal en de correcte afhandeling hiervan begint een regelrecht drama te worden.
Voor het verhaal zie mijn openingstopic.
Inmiddels heb ik talloze keren email en telefonisch contact gehad. (Alle namen genoteerd) Doet men mij toezeggingen, sturen ze opdrachten uit, maar gebeurd er totaal niets.
Het punt is ook dat ik een extra aflossing (schenking) wil doen, maar die moet natuurlijk berekend worden op de correcte rentestand. En tsja, als ze die maar steeds niet doorvoeren...
De laatste dateert van 21-8-2014, waarin de schriftelijke toezegging gedaan wordt dat ik binnen 10 werkdagen de post zal krijgen.
Nou, die 10 werkdagen zijn al lang verstreken, weer nada, niets.
Dus maar wéér bellen.
In het systeem staat niets van behandeld, foutieve rentestand nog steeds, maar zegt de dame: alles wordt uiteindelijk met terugwerkende kracht verrekend. (Ja ammahoela, het te veel betaalde aan rente, dus misgelopen wordt in die berekening niet meegenomen. Het zijn simpele op- en aftelsommen. Getuige de post met betrekking tot de verrekening van oude en nieuwe foutieve rentestand)
De offerte mbt wat mijn boete zal zijn voor extra aflossing is er ook nog steeds niet.
Het is druk op de afdeling, excuses,....blabla,....ze zal nogmaals een opdracht uitsturen...
Hierop zeg ik, dan wordt die berekend op de foutieve 3.15% stand in plaats van 2.85%.
Ohhh, zucht....

Dus vraag ik om een klachtenformulier. Die hebben ze niet. Ze zal de boel escaleren en er een klacht van maken. Ik zeg daarop: euhm, het was al een klacht!
Afijn,....de zaak wordt geëscaleerd en zal wéér bij de Senior belanden.....
En ik,...ik moet weer geduld hebben.

En oja, ze kunnen alleen een proforma offerte maken voor een volledige aflossing,...welke boete dan hoort bij mijn aflossingsbedrag moet en kan ik dan zelf weer berekenen. Manmanman,....ik kan dat niet, dit hoort de bank gewoon te doen. Stelletje....*** !

Ik ben héél erg boos, héél boos.
Weinig Direk(c)t bij de Direktbank.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Op het einde van de rentevaste periode kun je als het goed is boetevrij aflossen. Misschien dat dat bij een Voordeelhypotheek/Budgethypotheek anders is. Maar heeft niemand je hier iets over verteld dan?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door Shine »

JozJan schreef:Op het einde van de rentevaste periode kun je als het goed is boetevrij aflossen. Misschien dat dat bij een Voordeelhypotheek/Budgethypotheek anders is. Maar heeft niemand je hier iets over verteld dan?
Jawel, dat wist en weet ik wel, maar dit lukte (met oog op vrijkomen van eenmalige schenking) helaas niet.

Mijn boosheid betreft zeker niet en alleen het uitblijven van die proforma nota, maar ook het uitblijven van de correctie op de hypotheekrente stand. Die is namelijk volledig fout.
Vanmorgen ben ik gebeld door de Senior medewerkster. Ze heeft contact gehad met de betreffende afdeling. De afdeling had als antwoord gegeven dat ze de opdrachten niet hadden begrepen. Ook begrepen ze het rente verhaal niet. De Senior had bij de laatste keer zelfs de door mij oogestuurde printscreens vij de opdracht meegestuurd.
Dit is dan natuurlijk geen reden om de verschillende keren uitgestuurde opdracht dan maar niet uit te voeren. Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat de Direktbank zonder blikken of blozen de doutieve rentestand pakt. Potjandorie, zij hebben toch ook die rentelijsten.
Stel je nou eens voor dat ik niet zo vij de hand was geweest met het maken van regelmatige printscreens van rentestanden!!

Vandaag zou mijn case afgehandeld moeten worden. Hierover ontvang ik vandaag een email is mij toegezegd.
Nou,....afwachten dus maar weer.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

En Shine? Is het inmiddels opgelost voor je?

thea57
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2015 20:27

Re: Direktbank: Foutieve rente bij verlenging hypotheek

Ongelezen bericht door thea57 »

Beste, heb jij toevallig voor mij de rente tarieven van de directbank 2014? Daar wij ook een meningsverschil gaan krijgen (5.4%). Ik hoor het graag. Alvast dank Thea

Gesloten