LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Rense »

Beste Stofzuigertje,

Ik weet niet in welke wereld jij nog leeft maar een bank gaat je toch echt niet kosteloos al deze informatie geven. Ook een bank heeft zich aan de wettelijke normen te houden en zal bij advies kosten in rekening moeten brengen. Zoals je zelf al aangeeft zijn deze kosten in alle gevallen hoger dan bij een onafhankelijke adviseur met een normale prijsstelling. Als je tenminste naar de totale kosten kijkt, dus advieskosten, jaarlijkse kosten voor aanvullende producten en de hogere rente.

Een goede adviseur zal overigens ook aangeven wat de kans van slagen is voordat een offerte wordt aangevraagd. Tevens zal hij lagere kosten rekenen indien het niet mogelijk is de gewenste hypotheek te verkrijgen.

Op zoek dus naar een goede onafhankelijke adviseur.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

Verzekeringen gaan pas lopen als hypotheek rondkomt. Dus tot die tijd geen kosten.
We hebben een onafhankelijke adviseur omdat deze bij meerdere geldverstrekkers de aanvraag kan indienen. Ze heeft er zelf vertrouwen en wij zelf ook omdat we zelf 40.000 euro eigen geld aan kunnen leveren waardoor er niet volledig hypotheek afgenomen hoeft te worden. Zelf heb ik nooit een achterstand gehad, nooit een hypotheek afgesloten en nooit een lening gehad. Dat telt ook mee voor de aanvraag. We hebben al 2 jaar samen geen betalingsproblemen. En met nhg en verzekeringen zijn we volledig ingedekt dus wat wil een bank nog meer. Banken moeten nieten zeuren en gewoon goedkeuren.
Zou de woningmarkt en de economie goed doen als er meer mensen een hypotheek gewoon kunnej krijgen die ze met ruim eigen geld aankopen. Dan is er helemaal geen risico voor de bank want tegenwoordig los je elk jaar op je hypotheek af.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

stofzuigertje schreef:Ik hoop dat die verzekeringen nog niet ingaan maar onder voorbehoud van verlenen Hypotheek zijn afgesloten?
Zonder Hypo of huis betaal je namelijk voor niets.

Maar waarom niet een plaatselijke bank?

Een Rabo, ING of Amro kan als ze vooraf weten dat je deze Codering had en waarom,
dan zeggen ze eerlijk of je een kans maakte en je hebt dan wel niet de goedkoopste maar
wel gelijk voor het invullen na gesprek reeds zekerheid of je een kans maakte en wat de kosten zijn.

Wat betaal je deze adviseur als het niet lukt?
Steeds meer mensen moeten nu een adviseur betalen voor een mislukte afgewezen Hypotheek!
Dan moeten er 14 geldverstrekkers NEE zeggen dus moet raar lopen. Gaf de adviseur ook zelf aan. Maar anders 2500 euro, een zware domper, dus de banken moeten gewoon niet zo mogelijk doen.
Hoeveel garantie moet een bank dan wel niet hebben. Nemen niet volledig hypotheek af, hebben 15000 euro achter de hand, volledig risico afgedekt voor inkomensverlies. Tja ik weet niet hoor, maar dan deugt het hele bankbeleid in Nederland niet vind ik.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Blijf vooral zo naief en van mening dat het kopen van een huis een grondrecht is. Waarom geen huis huren? Of anders gewoon een huis kopen dat binnen je budget past zonder dat je overbodige verzekering hoeft aan te gaan.

Wie zegt je dat die dure verzekeringen pas ingaan als de hypotheek rond is? Heb je al een offerte/aanvraag er voor getekend? Dan hang je er al aan!

En hoe onafhankelijk is de adviseur? In beginsel is iedere adviseur onafhankelijk. Dat zegt niets over het (exorbitante) verdienmodel dat achter de werkloosheidsverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen schuil gaat. Iedere adviseur is afhankelijk van zijn eigen portemonnee en de naïviteit van de consumenten. Want hebt u nu al eens goed naar de voorwaarden van die verzekeringen gekeken en bij de maatschappij gevraagd hoeveel uw adviseur uiteindelijk aan de verkochte polis(sen) verdient?

De instelling: "banken moeten niet zeuren maar gewoon veel geld lenen" getuigt niet van enige kennis van zaken en naar mijn mening zou u met een dergelijke opvatting niet eens een lening, wat voor soort ook, mogen aangaan. En al helemaal niet voor een woning.

Maar blijf vooral zo naief en voor alle problemen oorzaken bij anderen zoeken.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

Mijn hele familie heeft een koopwoning. En wie bent u om na te gaan wat mijn budget is? Dat kunt u niet weten zonder mijn gegevens te hebben. Maar goed tuurlijkbsnap ik dat tussenpersonen en verzekeraars flink aan dit soort dingen verdienen. Maar als je je niet verzekert dan loop je wel risico's. Dat u zich niet extra verzekerd moet u zelf weten. Dan mag ik ook zelf weten of ik me verzeker of niet.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Welk risico loop je dan wel? Als je werkloos wordt, heb je in de regel recht op ww. Daarmee kun je vaste lasten toch betalen? En anders heb je gewoon te hoge lasten.

Dat je hele familie een koopwoning heeft is niet echt een goed argument. Als uw hele familie met te veel drank op achter het stuur kruipt en u doet dat ook, is dan geen argument om geen boete te krijgen en om alsdan wel verzekerd te zijn (wat u op dat moment niet bent).

Ik geef ook geen oordeel over uw budget. U geeft echter zelf al aan dat de 2 (!) bkr-codering zijn ontstaan op het moment dat uw partner geen werk had. Ergo: zijn lasten waren te hoog om ook te kunnen dragen bij een ww-uitkering. En nu wilt u weer dat zelfde risico gaan lopen.

Ik hoef geen verzekeringen die feitelijk gezien wel premie innen en nooit of te laat uitkeren. Nog steeds heb ik niet het idee dat u zich volledig of in elk geval voldoende verdiept hebt in de verzekeringen die u afgesloten hebt maar gewoon blind vertrouwd op het verkooppraatje van de adviseur.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

De hypotheekadviseur adviseerde om alle risico's uit sluiten dmv deze verzekeringen vanwege juist de 2 bkr noteringen van mijn partner in het verleden. Ik denk dat het te maken heeft met het overtuigen van een bank om met ons in zee te gaan voor een hypotheek. Want op basis van mijn verleden zouden zulke verzekeringen niet nodig zijn omdat ik nooit financiële problemen heb gehad.

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door 47712 »

Trudy1981 schreef:De hypotheekadviseur adviseerde om alle risico's uit sluiten dmv deze verzekeringen vanwege juist de 2 bkr noteringen van mijn partner in het verleden. Ik denk dat het te maken heeft met het overtuigen van een bank om met ons in zee te gaan voor een hypotheek. Want op basis van mijn verleden zouden zulke verzekeringen niet nodig zijn omdat ik nooit financiële problemen heb gehad.
Die adviseur is een goede verkoper hij ziet de angst in uw ogen en denkt...hier heb ik beet.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

De bank gaat helemaal niets te weten krijgen van die extra verzekeringen!

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Rense »

@Marcel

Hoeveel de adviseur aan deze verzekeringen verdiend is eenvoudig te beantwoorden sinds het provisieverbod, het antwoordt is namelijk € 0,00. De adviseur maakt rechtstreeks afspraken met de klant en wordt niet langer beloond door de verstrekker van het product!

Verder wel eens dat de geldverstrekker helemaal niets doet met deze extra zekerheden. Die kijkt enkel naar de wettelijke regelingen. De WW staat op het punt van verdere verslechtering en keert straks nog maar 24 maanden uit. Alle verzekeraars zijn UWV volgend, dus ook deze verzekeringen gaan dan maximaal 24 maanden uitkeren bij WW. AO is helemaal niet goed te verzekeren omdat er teveel verschillende scenario's mogelijk zijn. Ga je uit van het beste scenario dan ontstaat er geen tekort en ga je uit van het slechtste scenario dan verzeker je een veel te groot bedrag omdat vrijwel niemand meer in dit scenario (IVA) terecht komt. Deze verzekeringen zijn dus niet echt de overtuiging voor een geldverstrekker om wel of geen hypotheek te verstrekken.

@Trudy

Ik zou toch eens informeren naar de DVD Hypotheek van de adviseur. Hierin zal een splitsing staan voor kosten van advies en kosten van bemiddeling. Indien er geen enkele aanbieder bereidt is de hypotheek te verstrekken ben ik benieuwd op grond waarvan zij van mening is om dan toch de kosten voor bemiddeling bij jouw in rekening te brengen.

Zoals al eerder aangegeven ben ik bang dat er geen geldverstrekker is die op normale condities een hypotheek wel verstrekken en aangezien NHG de meeste soepele normen hanteert acht ik de kans klein dat je een hypotheek zult krijgen. Bovenstaande is dan goed om voortijdig uitgezocht te hebben.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

Ik heb gesproken met de ing (waar ik al jaren m'n betaalrekening bij heb) en zij gaven aan dat als er 2 jaar herstel is wat bij ons vanaf 9 november het geval is dat er wel degelijk mogelijkheden zijn voor een hypotheek. Dus ik wacht hun offerte af en dan kijk ik verder. Tot die tijd zie ik toch wel positief in.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Rense,
Het provisieverbod geldt voor hypotheken, niet voor verzekeringen als werkloosheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ook ga je erg makkelijk voorbij aan de wachttijd die dergelijke verzekering hanteren. Deze verzekeringen keren namelijk niet meteen en zeker niet zo lang uit. Ook is in de ogen van deze verzekeringen "passend werk" iets heel anders dan het UWV daaronder verstaat.

NHG hanteert in de regel juist strengere normen dan de meeste banken. Anders zouden banken nooit mer dan € 265.000,-- kunnen uitlenen.

Een adviseur hoeft niet op "no cure, no pay"-basis te werken. De meesten werken tegenwoordig op uurbasis en dus ook als de hypotheek niet rond komt, worden de bestede uren in rekening gebracht. Daarom teken je tegenwoordig ook meteen een overeenkomst met de adviseur.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

Verzekeringen zijn in de hypotheek meegenomen betalen we via de hypotheek.
We nemen NHG hypotheek en NHG heeft al toegezegd dat hun akkoord zijn voor de hypotheek nu ing nog.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Hoe denk je verzekeringen via de hypotheek te gaan betalen? Je gaat rente betalen aan de bank. Als in de lening ook een (eenmalige) koopsom voor de verzekering zit, is de rente daarover niet aftrekbaar. Dubbel onzinnig dus!

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Rense »

Marcel,

Het provisieverbod geldt niet alleen voor hypotheken;
Adviseurs, tussenpersonen en verzekeraars mogen niet langer provisie heffen op:
•hypothecaire kredieten;
•bankspaarproducten,
betalingsbeschermers;
•overlijdensrisicoverzekeringen;
•individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen;
•uitvaartverzekeringen;
•beleggingsverzekeringen,
Ik heb al aangegeven het eens te zijn met jouw standpunt betreffende deze verzekeringen. Echter een uitkering over de gehele looptijd is voor AO wel mogelijk en voor WW is de verzekeraar toch echt UWV volgend. Passend werk is geen gehanteerde term voor WW maar alleen voor AO.

Banken zijn zonder NHG strenger aangaande kredieten. Waar NHG een A of A1 codering die is hersteld of afgelost wel accepteert doen de banken dit zonder NHG vrijwel niet meer. De hogere verstrekking dan € 265.000 heeft verder niets met de BKR noteringen te maken.

Er zijn voor zover mij bekend maar heel weinig adviseurs die daadwerkelijk op uurtarief werken (volgens recent landelijk onderzoek is dat percentage circa 2%). Veel adviseurs bieden het wel aan maar werken bijna uitsluitend met een zogenaamde fixed-fee.

Trudy moet gewoon haar oprdacht tot dienstverlening even goed doorlezen om te bekijken wat er staat bij de kosten bij voortijdige beëindiging.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

Als hypotheek niet rondkomt, 14 geldverstrekkers moet dan nee zeggen (wat in mijn ogen wel heel veel geldverstrekkers zijn, maar goed kan altijd) dan berekenen ze 2500 en anders 2750 als de hypotheek wel rondkomt. Maar dit bedrag hebben we in de hypotheek mee laten nemen. Dus in het ergste geval zijn we 2500 euro kwijt. Is veel maar ben nu 20 weken zwanger van onze 2e kind en we hebben en kamer te kort dus vandaar dat we alle moeite doen om te kunnen verhuizen.
Weten jullie of mijn ouders garant kunnen staan? Mijn ouders hebben 130.000 euro overwaarde op hun huis?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Rense,
Een betalingsbeschermer is geen inkomensverzekeringen. En onder die noemer worden op dit moment dergelijke verzekeringen verkocht.

Passend werk is wel degelijk een term die door het UWV gehanteerd wordt. Dit is zelf te vinden op UWV.nl. Zoals al aangegeven hanteren dergelijke verzekeringen in de regel een wachttijd van (minstens) 1 jaar voordat ze iets gaan uitkeren. WW gaat in de regel meteen in. Het eerste jaar zul je dus toch moeten overbruggen. Als je dan de lasten al niet kunt betalen, heb je gewoon een te duur huis gekocht.

Trudy,
Nu wilt u uw ouders er al bij betrekken.....maar goed...ja, dat is mogelijk. Maar niet zo zeer de overwaarde van hun huis is daarbij van belang, wel hun inkomenspositie. Daarmee komt de leencapaciteit van uw ouders wel in het geding. Als ze over enige tijd hun woning willen verkopen of een extra hypotheek willen vestigen, dan zal deze garantstelling, zeker als daarvoor een hypotheekrecht wordt bedongen, in de weg gaan zitten.
Als u ook nog broers of zusters hebt, is dit ook niet raadzaam vanuit erfrechtelijk oogpunt bekeken.

Ik zou zeggen: ga eerst toch eens gewoon rekenen wat je veilig kunt lenen en ga daarna op huizenjacht. En ja, dat kan betekenen dat je je droomhuis op dit moment niet kunt betalen. Zoals al gezegd: het kopen van een huis is geen grondrecht, ook niet als iedereen in de familie een eigen huis heeft.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

Op basis van onze inkomens kan de hypotheek voor dit huis (koopakte onder voorbehoud van financiering getekend) gewoon rond komen volgens onze tussenpersoon. Dus in principe is er geen geld/garantie/verzekering nodig alleen vanwege bkr coderingen (hersteld) van mijn partner denkt de bank dat zich herhaald, maar aangezien ik een vaste baan bij familie heb zal ik niet gauw ontslagen worden en mijn vriend heeft dan wel contract voor bepaalde tijd maar doet t heel goed volgens zijn baas en die heeft ook tegen hem gezegd dat zolang er werk is hij voor z'n hele leven werk heeft bij dit bedrijf. Dus financieel gaat het ons voor de wind. Wat wij ook in een plausibele verklaring naar de bank toe in opdracht van de tussenpersoon hebben verklaard. En dat de in het verleden op gelopen bkr coderingen een samenloop van omstandigheden waren. Ik kende hem toen nog niet en dankzij mij en mijn familie hebben we de achterstwnden op kunnen lossen, helaas te laat om de bkr noteringen te voorkomen. Waar ik HEEL ERG van baal. Als ik hem half jaar eerder had leren kennen had hij nooit in de problemen gekomen want dan had ik de hypotheek gewoon even kunnen betalen totdat hij zelf in staat was om het volledig weer te betalen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door marcel75 »

En nu blijkt dat je partner nog niet eens een vaste aanstelling heeft. Op een tijdelijk contract is het al erg lastig een hypotheek te krijgen.

Trudy1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:55

Re: 2 Herstelde BKR codering toch een hypotheek?

Ongelezen bericht door Trudy1981 »

@marcel heb zojuist de verzekeringen (werkeloosheidsdekking en arbeidsongeschiktheidsverzekering) opgezegd bij de tussenpersoon dat we er toch van af willen zien. Hebben nog niks getekend hiervoor dus ga ervan uit dat dit opgezegd gaat worden. Word vervolgd. Bedankt voor jullie tips!! Bespaart toch 10.000 euro hypotheek. Je hebt normaal gesproken 30 dagen bedenktijd volgens BNP paribas site om verzekeringen alsnog af te zeggen. Maar bij ons loopt hij nog geen eens.

Gesloten