LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek rente aftrek bij niet betalende Ex

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Exprobleem123

Hypotheek rente aftrek bij niet betalende Ex

Ongelezen bericht door Exprobleem123 » 16 mar 2015 11:56

Hallo allemaal,

Hallo allemaal

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Mijn ex (man) betaalt al sinds de scheiding geen kinderalimentatie, ook niet in de vorm van kleding of een andere vorm van support.
We zijn nu 3,5 jaar verder (na scheiding) en ik wil nu wel eens weten hoe het zit met de hypotheekrente aftrek.

Wanneer in het convenant is afgesproken dat de volledige hypotheek rente aftrek naar de hypotheek betalende partij gaat (dat ben ik), gaat de fiscus hiermee akkoord?

Tevens zelfde vraag wanneer dit niet in het convenant staat, kan mijn ex gebruik maken van hypotheek rente aftrek terwijl hij nul kosten voor zijn rekening neemt en ook geen enkele ander vorm van financiële bijdrage levert?

Bedankt

Gr.
Ex probleem

Jantje7

Re: Hypotheek rente aftrek bij niet betalende Ex

Ongelezen bericht door Jantje7 » 16 mar 2015 12:40

Uw ex woont niet bij u in, dus heeft hij een andere woning en valt zijn gedeeltelijke eigendom van uw woning na 2 jaar in box 3 en is de hypotheekrente niet aftrekbaar voor hem.
Verder als er een gerechtelijke uitspraak ligt over de kinderalimentatie kunt u een verzoek indienen bij het LBIO om deze via loonbeslag voor u te innen.

Exprobleem123

Ongelezen bericht door Exprobleem123 » 16 mar 2015 13:50

Hi Jantje7,

Bedankt, enig idee hoe het zit met de eerste 2 jaar?

Wat beftreft LIBO, je hebt helemaal gelijk, maar van een kale kip kan je niets plukken.
Waar ik achter ben gekomen is dat je moet uitgaan van je eigen krachten en niet afhankelijk te zijn van niet betalende personen.

Bedankt!

adviseur1972

Ongelezen bericht door adviseur1972 » 30 mar 2015 13:58

hallo Ex-probleem,

als ik het zo lees komt er binnenkort ook een fiscusprobleem...

Ik begrijp dat de woning nog van jullie beiden is en dat de hypotheek ook nog op 2 namen staat?

Toen jouw ex elders ging wonen en de scheiding defintief werd eindigde jullie fiscale partnerschap. Jullie kunnen dus niet langer samen belastingaangifte doen.
Na 2 jaar vindt de fiscus dat je voldoende tijd hebt gehad om de hypotheek en woning op jouw naam te zetten en eindigt de mogelijkheid voor jouw ex om zijn deel van de hypotheekrente af te trekken bij de belastingdienst.
Je zit nu in de situatie dat je in een woning woont die maar voor 50% van jou is, de andere helft is nog van jouw ex.
De hypotheek is ook maar voor 50% van jou, de andere helft komt nog voor zijn rekening.

Fiscaal is bepaald dat je de rente voor jouw deel mag aftrekken, zolang het hypotheekrente betreft die je betaald voor je eigen woning.
Het is niet langer de eigen woning vanjouw ex, hij woont daar immers niet meer, hij mag zijn deel van de rente dus niet langer aftrekken.
jij mag nu dus alleen nog de rente aftrekken over jouw deel van de woning, 50% dus.

voorbeeld, betaal je 1000 euro rente per jaar, mocht je die volledig in aftrek brengen, nu dus nog maar de helft, dus 500,-
Kreeg je voorheen 36% retour, is 360,- nu nog maar 180,-

Neem contact op met een goede hypotheekadviseur en laat bekijken of het mogelijk is om de hypotheek en woning op jouw naam te laten zetten, dan is de rente (onder voorwaarden) weer volledig aftrekbaar

Gesloten