LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Arnooos
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jul 2015 10:24

Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door Arnooos »

Goedemiddag,

Graag wil ik kijken waar voor mij de mogelijkheden liggen voor een hypotheek.

Situatie is als volgt, huis gekocht(incl. NHG, zonder starterslening)met ex.
Huis staat nu te koop en verwacht met de huidige onderhandelingen dat het huis per 01-10 verkocht is.
Ivm NHG verwacht ik hier geen restschuld aan over te houden.
Nu wil ik met mijn vriendin een ander huis kopen, zij huurt op dit moment en financieel houden we elke maand over.
We willen graag een hypotheek gebasseerd op 1 salaris, maar dit is helaas niet haalbaar(met onze wensen aan een huis).
Hebben inmiddels ons droomhuis gevonden. Maar mijn vriendin zit op dit moment in de WW.
Vandaar dat ik wat informatie wil inwinnen waar onze mogelijkheden liggen om toch ons droomhuis te kunnen kopen.
Op het gebied van inkomstten en uitgaven per maand zouden wij de bruto hypotheek per maand makkelijk kunnen betalen, gezien onze uitgaves voor huur/verzekeringen, water-gas-

licht-tv etc. zullen halveren.

Onderstaand de cijfers.

Vraagprijs droomhuis: € 182.500 (verwachte verkoopprijs € 172.500 - € 180.000)
Max hypotheek volgens NHG mijzelf: € 142.313 met 3% rente op 30 jaar.
Max hypo volgens NHG mijzelf+vriendin (waarbij vriendin part time werkt met minimumloon van €9.70 p.u.): € 191.233 met 3% rente op 30 jaar.
Max hypo volgens NHG mijzelf+vriendin Waarbij vriendin full time werkt met minimumloon van €9.70 p.u.): € 235.706 met 3% rente op 30 jaar.

Verder heb ik geen gebruik gemaakt van de starterslening, maar weet niet of ik hier nog voor in aanmerking kom.
En indien alsnog mogelijk weet ik niet of het dan bv handig is om hier gebruik van te maken of te proberen de financiering rond te krijgen op basis van ons gezamelijke inkomen.
Verder zal dus de grootste last voor een hyptoheekverstrekker op mijn deel van de hypotheek komen en maar +- € 30.000 op mijn vriendin.
Ik verwacht de k.k. uit eigen zak volledig te kunnen betalen en evt. nog € 3000 aan eigen geld in het huis te kunnen stoppen.

Welke opties zijn er voor ons in onze huidige situatie?
Alle input is zeer welkom!

Mvg,

Arno.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Beste Arno,


om maar met de deur in huis te vallen:

Om voor NHG in aanmerking te komen is voor jullie beiden een dienstverband verplicht, een WW uitkering valt daar niet onder en zal dus niet in de inkomenstoets worden meegenomen.

Zodra jouw vriendin een baan heeft wordt het een ander verhaal, banken kijken dan naar het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar, dus daar zou je iets mee kunnen doen tzt.

Wat betreft jouw andere vraag, voor een starterslening kom je niet in aanmerking, is alleen voor mensen die hun eerste woning kopen.

De enige mogelijkheid die ik zie is de zaak als niet NHG zaak voorbespreken met een bank, maar ook op dat vlak acht ik zeer weinig mogelijk.

Helaas, je kan pas verder als jouw vriendin weer een (tijdelijke) baan heeft.

Arnooos
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jul 2015 10:24

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door Arnooos »

Beste,

Hartelijk dank voor bovenstaand!
Vreesde ik helaas al voor, maar hoopte stiekum dat er toch iets mogelijk was.
Zonder NHG is het voor mij sowieso geen optie. Die zekerheid wil ik toch altijd achter de hand hebben.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ivm NHG verwacht ik hier geen restschuld aan over te houden.
Bedoel je dat NHG jullie een bedrag gaat kwijt schelden?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door jonis »

Je mag geen financiële reserves overhouden, waarmee de restschuld afbetaald zouden kunnen worden. Wordt hieraan voldaan dan heb je in principe recht op kwijtschelding van de restschuld.

:roll:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door kokka »

dat lijkt hij wel te denken..dat viel me ook al op.
ik hoop voor TS dat hij dat wel vooraf gecontroleerd heeft.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
Je mag geen financiële reserves overhouden, waarmee de restschuld afbetaald zouden kunnen worden. Wordt hieraan voldaan dan heb je in principe recht op kwijtschelding van de restschuld.
Buiten dat, er moet ook een noodzaak zijn om het huis te verkopen.
Waarom kan TS niet in bestaande koopwoning blijven wonen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door kokka »

NHG.NL schreef:Verandering in uw persoonlijke situatie – geen kwijtschelding
• U heeft een woning, maar deze woning voldoet niet meer aan uw persoonlijke wensen. Bijvoorbeeld omdat u groter wilt gaan wonen of omdat u naar een andere regio wilt verhuizen. Als u uw woning dan verkoopt en er ontstaat een restschuld, krijgt u geen kwijtschelding.

• U heeft een woning, maar u kunt de hypotheek niet meer betalen omdat u vrijwillig te veel andere financiële verplichtingen bent aangegaan. Denk hierbij aan een doorlopend krediet voor de financiering van een televisie of auto. Als u uw woning dan verkoopt en er ontstaat een restschuld, krijgt u geen kwijtschelding.

• U had een baan, maar u bent ontslagen door uw werkgever en het UWV weigert u een WW-uitkering. Bijvoorbeeld omdat u op staande voet bent ontslagen. Dan is er sprake van verwijtbare werkloosheid. Als u uw woning dan moet verkopen omdat u de hypotheek niet meer kunt betalen en er ontstaat een restschuld, krijgt u geen kwijtschelding voor deze restschuld.
als ik dit zo lees, zou het voor TS wel eens moeilijk kunnen worden om kwijtschelding te krijgen voor de restschuld. als ik het goed begrijp was er geen reden om te verkopen anders dan dat ze graag samen een groter "droom" huis willen kopen

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:ze graag samen....
Welke "ze samen?"
1e huis is gekocht met ex.
NHG kan bijspringen in gevallen met scheiding

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
kokka schreef:ze graag samen....
Welke "ze samen?"
1e huis is gekocht met ex.
NHG kan bijspringen in gevallen met scheiding
Maar als je naar geciteerde tekst van Kokka kijkt lijkt het toch niet dat ze kwijtschelding krijgen. Waarom zou TS niet met de nieuwe partner in het koophuis kunnen wonen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door kokka »

16again schreef:
kokka schreef:ze graag samen....
Welke "ze samen?"
1e huis is gekocht met ex.
NHG kan bijspringen in gevallen met scheiding
ja dat is wel waar, maar alleen als geen van beide partners de hypotheek alleen kan betalen.
als er geen noodzaak is om te verkopen, dan betaalt NHG niets uit.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Maar als je naar geciteerde tekst van Kokka kijkt lijkt het toch niet dat ze kwijtschelding krijgen. Waarom zou TS niet met de nieuwe partner in het koophuis kunnen wonen?
Dat huis, en de hypotheek met NHG blijven dan ook van de oude partner, die blijft hoofdelijk aansprakelijk.
De 3 door Kokka genoemde voorbeelden lijken niet relevant voor dit geval.

Wat wel mee speelt:
Als je 3000,- en kosten koper van nieuwe woning kan betalen, behoor je dat geld eerst te besteden aan eventuele restschuld.
Kokka schreef:als er geen noodzaak is om te verkopen, dan betaalt NHG niets uit.
Eens

Arnooos
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jul 2015 10:24

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door Arnooos »

Heb mn huidig huis met mn ex gekocht op basis van 2 salarissen.
Geen van beide kan blijven wonen ivm verkrijgen van de hypotheek op 1 naam.

Maar wat jullie dus stellen, is dat wat ik op mn bankrekening heb staan, ondanks scheiding, dat ik daarmee de restschuld deels mee moet betalen? Dat is mij nooit mede gedeeld door de makelaar.
Noch door mn verzekeringsagent bij het afsluiten van de hypotheek.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door angel1978 »

4. U heeft er alles aan gedaan om de restschuld zoveel mogelijk te beperken
4A. U voldoet aan al uw betalings- en andere verplichtingen onder de hypothecaire lening tot het moment van verkoop en voorkomt daarmee betalingsachterstanden. Ook andere kosten - zoals VVE-bijdragen, aflossingen en premies - betaalt u door om de restschuld zo klein mogelijk te houden.
4B. U heeft geen eigen inkomsten of vermogen meer waarmee het verlies voorkomen of beperkt had kunnen worden.
www.nhg.nl

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door CB »

Arnooos schreef:Maar wat jullie dus stellen, is dat wat ik op mn bankrekening heb staan, ondanks scheiding, dat ik daarmee de restschuld deels mee moet betalen? Dat is mij nooit mede gedeeld door de makelaar.
Noch door mn verzekeringsagent bij het afsluiten van de hypotheek.
Lijkt me ook vanzelfsprekend, dat je eerst je schuld aflost als je daar de middelen nog voor hebt. Of ben jij bereid, als onderdeel van de maatschappij, om op te draaien voor de schuld van een ander terwijl deze persoon nog geld op zijn rekening heeft staan?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door Julie4444 »

CB schreef:
Arnooos schreef:Maar wat jullie dus stellen, is dat wat ik op mn bankrekening heb staan, ondanks scheiding, dat ik daarmee de restschuld deels mee moet betalen? Dat is mij nooit mede gedeeld door de makelaar.
Noch door mn verzekeringsagent bij het afsluiten van de hypotheek.
Lijkt me ook vanzelfsprekend, dat je eerst je schuld aflost als je daar de middelen nog voor hebt. Of ben jij bereid, als onderdeel van de maatschappij, om op te draaien voor de schuld van een ander terwijl deze persoon nog geld op zijn rekening heeft staan?
Gelukkig werkt het niet zo, zoals ook al door Angel1978 aangegeven.
Anders zou het voor de samenleving een flink dure grap worden.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door CB »

Julie4444 schreef:
CB schreef:
Arnooos schreef:Maar wat jullie dus stellen, is dat wat ik op mn bankrekening heb staan, ondanks scheiding, dat ik daarmee de restschuld deels mee moet betalen? Dat is mij nooit mede gedeeld door de makelaar.
Noch door mn verzekeringsagent bij het afsluiten van de hypotheek.
Lijkt me ook vanzelfsprekend, dat je eerst je schuld aflost als je daar de middelen nog voor hebt. Of ben jij bereid, als onderdeel van de maatschappij, om op te draaien voor de schuld van een ander terwijl deze persoon nog geld op zijn rekening heeft staan?
Gelukkig werkt het niet zo, zoals ook al door Angel1978 aangegeven.
Anders zou het voor de samenleving een flink dure grap worden.
U bent jurist zeker? Het was alleen als voorbeeld bedoeld. Alleen mensen die deelnemen aan NHG draaien er voor op en dat is een deel van de maatschappij. Het is dus niet de hele samenleving, maar een klein deel ervan wat het per persoon nog duurder maakt dus.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door ruud_a »

Los van dat eigen geld dat er blijkbaar is, zou ik me als ik NHG was, toch flink achter mijn oren krabben, als ik moet betalen voor een restschuld van een hypotheek en vervolgens een aanvraag krijg voor een nieuwe hypotheek met hypotheek garantie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door kweenie »

Arnooos schreef: Maar wat jullie dus stellen, is dat wat ik op mn bankrekening heb staan, ondanks scheiding, dat ik daarmee de restschuld deels mee moet betalen? Dat is mij nooit mede gedeeld door de makelaar.
Noch door mn verzekeringsagent bij het afsluiten van de hypotheek.
Nhg is een vangnet voor als je (onder voorwaarden) de hypotheekschuld niet kúnt aflossen bij verkoop, niet een verzekering die het gat tussen verkoopopbrengst en schuld dekt. Je zult dus in eerste instantie zo veel mogelijk de restschuld uit eigen middelen moeten betalen en pas daarna springt nhg eventueel bij.

Als je vervolgens een nieuwe woning wil kopen, dan lijkt het mij dat dit best mogelijk is als je nieuwe partner een kapitaaltje heeft om het verschil tussen jullie maximale lening een de totale kosten op te vangen. Maar als dat geld van jou zou moeten komen, dan wordt dat lastig.

Arnooos
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jul 2015 10:24

Re: Hypotheek mogelijkheid met partner in de WW

Ongelezen bericht door Arnooos »

Bedankt allen voor de input.

En ja toegegeven ik denk dat ik er iets te naief in stond in het geheel.
Het is eigenlijk erg vanzelfsprekend. En krom dat als je een vermogen hebt dat de NHG/maatschapij jouw schuld op lost. Dan is voor mij de oplossing simpel, pas verkopen tot ik kiet speel met mijn huidige woning. Of mijn overspelige ex moet ter compensatie de schuld voor haar rekening willen nemen :).

Dan heb ik nog wel een 2 andere vragen wat voor mij nu een grijs gebied is. Ik heb dus een eigen vermogen en weet dat mijn ex (en terecht, karma zullen we het maar op houden...) in zwaar financieel weer begeeft. Hoe zit het dan met de NHG en restschuld? Na mijn berekening staat er een restschuld open van €6000 bij de verkoop van het huidige bod op mn woning. Dat gedeeld door 2 is dus €3000 de man. Ik heb die €6000. Ik twijfel of mijn ex haar helft uberhaupt wel heeft. Komt dan de NHG haar wel te hulp? Wordt ik ervoor belast? We hebben geen samenlevingscontract op laten stellen en zijn ongehuwd.

Na het verbreken van de relatie hebben we wel een document opgemaakt en beide voor getekend. Is dit bindend en rechtsgeldig voor de verdeling van bv de inboedel? En verantwoording restschuld?

Bij voorbaat dank.

Gesloten