LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door CB »

Spotter schreef:
CB schreef: Spotter ik wens je heel veel succes met je zoektocht. Het zal wel een hele lange worden. Hopelijk heb je het gevonden voordat je met pensioen gaat, maar ik betwijfel of je dat gaat redden. Je hebt zelfs al moeite om de actuele rentestanden op de sites van de hypotheekverstrekkers te vinden. Iets wat een doorsnee consument al binnen de 30 seconden heeft gevonden.

Nogmaals Spotter het beste en heel veel succes.
Lol. Wedden dat er eind 2016 op de site van de meeste geldverstrekkers precies de informatie staat waar ik om vraag.
Daar heb jij dan weinig aan, want je kunt nu al niets vinden op de sites van de hypotheekverstrekkers.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

CB schreef:
Spotter schreef:
CB schreef: Spotter ik wens je heel veel succes met je zoektocht. Het zal wel een hele lange worden. Hopelijk heb je het gevonden voordat je met pensioen gaat, maar ik betwijfel of je dat gaat redden. Je hebt zelfs al moeite om de actuele rentestanden op de sites van de hypotheekverstrekkers te vinden. Iets wat een doorsnee consument al binnen de 30 seconden heeft gevonden.

Nogmaals Spotter het beste en heel veel succes.
Lol. Wedden dat er eind 2016 op de site van de meeste geldverstrekkers precies de informatie staat waar ik om vraag.
Daar heb jij dan weinig aan, want je kunt nu al niets vinden op de sites van de hypotheekverstrekkers.
He he, het kwartje valt bij CB.
Ik kan inderdaad niets vinden op de sites van hypotheekverstrekkers. Dat is nu net het punt dat ik al 8 pagina's bij enkele van jullie duidelijk probeer te maken.

En hoe komt het dat ik niets kan vinden? Goed zo! Omdat er niets staat behalve een tabel met tariefgroepen.

Op pagina 16 gaan we het helemaal snappen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door CB »

Spotter schreef:
CB schreef: Spotter ik wens je heel veel succes met je zoektocht. Het zal wel een hele lange worden. Hopelijk heb je het gevonden voordat je met pensioen gaat, maar ik betwijfel of je dat gaat redden. Je hebt zelfs al moeite om de actuele rentestanden op de sites van de hypotheekverstrekkers te vinden. Iets wat een doorsnee consument al binnen de 30 seconden heeft gevonden.

Nogmaals Spotter het beste en heel veel succes.
Lol. Wedden dat er eind 2016 op de site van de meeste geldverstrekkers precies de informatie staat waar ik om vraag.
Daar heb jij dan weinig aan, want je kunt nu al niets vinden op de sites van de hypotheekverstrekkers.
Spotter schreef:He he, het kwartje valt bij CB.
Ik kan inderdaad niets vinden op de sites van hypotheekverstrekkers. Dat is nu net het punt dat ik al 8 pagina's bij enkele van jullie duidelijk probeer te maken.

En hoe komt het dat ik niets kan vinden?
Omdat je niet kunt zoeken. Maar geen nood, er komt een tijd en dan valt het kwartje bij jou ook wel, alleen is niet in te schatten wanneer dat gaat gebeuren.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Spotter schreef:Tip voor alle experts en zij die denken dat te zijn:kijk op 5 december naar Kassa. Dan kan je daarna weer weer een beetje beter net doen alsof je kennis hebt.
Aha! Dát is dus hoe je het doet! :lol:

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

IK was nog een partij vergeten welke ook tegen de onnodige risico-opslag is.
De Consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/gidsen/ge ... heekrente/

Behalve een man of drie op dit forum is vrijwel iedereen tegen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door CB »

Nog maar 8 pagina's te gaan.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Lisare »

Spotter, je hebt mijn gewetensvraagje nog niet beantwoord, of past het antwoord niet in je straatje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Spotter schreef:IK was nog een partij vergeten welke ook tegen de onnodige risico-opslag is.
De Consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/gidsen/ge ... heekrente/

Behalve een man of drie op dit forum is vrijwel iedereen tegen.
Gaat er niet zozeer om of je 'voor' of 'tegen' iets bent. Gaat er om wat je hebt afgesproken.

Ze kunnen bijvoorbeeld ook wel tegen boeterente bij verkoop van een woning zijn, toch zijn er budgethypotheken die dat hebben. Als je dat hebt afgesproken, dan kun je ook niet vijf jaar later ineens zeggen dat ze dat moeten afschaffen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door CB »

Lisare schreef:Spotter, je hebt mijn gewetensvraagje nog niet beantwoord, of past het antwoord niet in je straatje.
Hij heeft nog 8 pagina's om te reageren en is druk bezig met zoeken. Dus een beetje geduld Lisare.

Maar 8 pagina's gaat mij te lang duren. Ik haak hier af en ga mijn tijd weer nuttig besteden.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

kweenie schreef:
Spotter schreef:IK was nog een partij vergeten welke ook tegen de onnodige risico-opslag is.
De Consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/gidsen/ge ... heekrente/

Behalve een man of drie op dit forum is vrijwel iedereen tegen.
Gaat er niet zozeer om of je 'voor' of 'tegen' iets bent. Gaat er om wat je hebt afgesproken.

Ze kunnen bijvoorbeeld ook wel tegen boeterente bij verkoop van een woning zijn, toch zijn er budgethypotheken die dat hebben. Als je dat hebt afgesproken, dan kun je ook niet vijf jaar later ineens zeggen dat ze dat moeten afschaffen.
Het blijf lastig om mijn punt duidelijk te maken bij een aantal. We blijven het gewoon herhalen tot bladzijde 16 als het moet:

1. Geldverstrekker zijn over het algemeen bereid om gedurende de rentevast periode de risico-opslag te laten vervallen. Er is dus helemaal geen sprake van contract breuk. Er zijn maar een drie of vier banken welke de risico-opslag pas bij einde rentevast periode willen laten vervallen.

2. Mijn punt is dat geldverstrekkers de consument onvoldoende informeren over deze mogelijkheid en de voorwaarden. Verwijzen naar een tabel met risicotarieven is niet voldoende.

3. Mijn andere punt is dat geldverstrekkers bij voorkeur pro-actief de risico-opslag laten vervallen in overleg met de klant. Niet in alle gevallen is vervallen van de opslag gunstig. Maar een brief naar de klant met aanbod omdat WOZ en aflossing/sparen aangegeven dat vervallen mogelijk is.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Lisare schreef:Spotter, je hebt mijn gewetensvraagje nog niet beantwoord, of past het antwoord niet in je straatje.
Er zal geen enkele klant zijn die bij zijn geldverstrekker heeft aangegeven dat waarde van de woning is gedaald tov de schuld.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Lisare »

Precies, waarom verwacht je(c.q. eis je) dan van de andere kant een pro-actieve benadering.


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Spotter schreef: Het blijf lastig om mijn punt duidelijk te maken bij een aantal. We blijven het gewoon herhalen tot bladzijde 16 als het moet
Als je een link geeft, dan kun je verwachten dat er wordt gereageerd op het artikel waarnaar je verwijst. Dat artikel benoemt dat de opslagen de laatste jaren hoger zijn geworden, waarover je je twijfels zou kunnen hebben, en dat er verschillen zijn in hoe de geldverstrekkers met de verandering in leenverhouding omgaan. Dit zonder direct aan te geven dat het anders zou 'moeten'. Laat staan dat een blog van een persoon de mening van de hele organisatie zou weergeven

Overigens wordt zijn opinie in mijn ogen niet echt sterk onbebouwd als hij zegt:
Wanbetalers kosten de banken aandacht, maar niet altijd geld.
Die 'aandacht' zal dan dus blijkbaar vrijwilligerswerk zijn?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Overigens wordt zijn opinie in mijn ogen niet echt sterk onbebouwd als hij zegt:
Wanbetalers kosten de banken aandacht, maar niet altijd geld.
Die 'aandacht' zal dan dus blijkbaar vrijwilligerswerk zijn?
Eens! Die "aandacht" kost de bank in de praktijk méér dan "het geld"!

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Lisare schreef:Precies, waarom verwacht je(c.q. eis je) dan van de andere kant een pro-actieve benadering.
zorgplicht van de geldverstrekker.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Spotter schreef:
Lisare schreef:Precies, waarom verwacht je(c.q. eis je) dan van de andere kant een pro-actieve benadering.
zorgplicht van de geldverstrekker.
Vind je die zelf ook niet een béétje te makkelijk?

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Moneyman schreef:
kweenie schreef:Overigens wordt zijn opinie in mijn ogen niet echt sterk onbebouwd als hij zegt:
Wanbetalers kosten de banken aandacht, maar niet altijd geld.
Die 'aandacht' zal dan dus blijkbaar vrijwilligerswerk zijn?
Eens! Die "aandacht" kost de bank in de praktijk méér dan "het geld"!
We hoeven echt geen medelijden te hebben met banken
http://amweb.nl/financiele-planning-724 ... hypotheken

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Spotter schreef: We hoeven echt geen medelijden te hebben met banken
http://amweb.nl/financiele-planning-724 ... hypotheken
Heb je ook de reacties eronder gelezen...?

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Lisare »

Spotter

De zorgplicht heeft hier helemaal niets mee te maken!

Banken en financiële dienstverleners hebben een zorgplicht ten opzichte van hun klanten. Dit is wettelijk vastgelegd en betekent dat zij eerst moeten nagaan of jij in staat bent aan de verplichtingen te voldoen voordat zij jou een krediet verschaffen.
Banken zijn verplicht goed voor je te zorgen. Dat houdt in dat zij je niet te veel geld mogen lenen en ze je een product moeten adviseren dat goed bij je past. Dit wordt de zorgplicht genoemd. Elke bank (en financiële dienstverlener) heeft die zorgplicht. De regels die hiervoor gelden zijn vastgelegd in de Wet Financieel Toezicht, WFT. Het doel van de wet is het inzichtelijk, marktgericht en doelgericht maken van de financiële markten en producten.

Gesloten