LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien kom je zo langzaam aan wel in een schemergebied tussen informeren door de geldverstrekker (zoals over 'de cijfertjes' over hoe hoog je lening nog is en eventuele wijzigingen in regelgeving) en adviseren. Het is de vraag hoe ver je die 'zorgplicht' of informeerplicht zou kunnen oprekken voordat het te veel op onderdelen van adviseren komt.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Doelstelling is blijkbaar dat dit verhaal binnenkort in Radar wordt uitgezonden en Spotter wil daarom alvast een voorschot nemen hier op het forum.

Dubieus daarbij vind ik dat hij of zij (Spotter dus) nauwelijks reageert op relevante vragen en opmerkingen, alleen maar voortborduurt op zijn of haar eigen stelling.

Aan de andere kant, SNS en ING zijn er wel mee bezig, maar zijn ook de partijen die altijd al het flexibelst waren op dit gebied (samen met Obvion toen het nog niet alleen Rabo was). Wel noemt hij partijen, zoals Argenta, die hun tarieven nooit aan willen passen, maar dat is dan ook een erkende prijsvechter. De laagste prijs wil niet altijd zeggen, de beste voorwaarden.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Doelstelling is consumenten bewust te maken van risico-opslag. Andere doelstelling is geldverstrekkers te verzoeken de communicatie over opslag te verbeteren. En oa SNS, ING en Centraal Beheer gaan de goede kant op.

Goed voorbeeld van de ING. Op de homepage www.ing.nl
Voorkom later verrassingen als u nu een hypotheek afsluit. ING heeft een checklist opgesteld met 7 vragen die u moet stellen voordat u uw hypotheek afsluit. Neem deze mee naar uw adviesgesprek.
https://www.ing.nl/particulier/hypothek ... ragen.html

Overigens vind ik het heel opvallend dat hier een aantal personen allerlei bezwaren opwerpen.
Terwijl ik in gesprekken met banken juist een positieve reactie krijg.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die link heb ik een paar dagen geleden al gepost. Lees je eigenlijk je eigen topic wel?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door arvandongen »

Snap nou toch dat Spotter gewoon een beetje aan het trollen is om ruchtbaarheid te geven aan zijn standpunt.

Zijn standpunt is duidelijk (en deels verdedigbaar)
De reakties zijn inmiddels ook duidelijk (en deels verdedigbaar)

Einde discussie zou ik zeggen. Tenminste, totdat er nieuwe ontwikkelingen zijn vanwege een TV-programma of zo...

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Interessant item op Kassa TV van 5 december over dit onderwerp. Precies mijn punt.
Banken doen niets, klanten moeten piepen om de risico-opslag te laten vervallen.
En zelfs als de klant een verzoek doet tot verval van de opslag worden ze in sommige gevallen het bos ingestuurd door de geldverstrekker.

Terugkijken kan hier
http://kassa.vara.nl/media/350648

De samenvatting van het item lees je hier
http://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/kort ... -om-vragen

Een voorbeeldbrief met verzoek aan de geldverstrekker om opslag te verlagen staat hier
http://kassa.vara.nl/data/files/4040880724.docx

Ik ben benieuwd naar de reacties.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Ik mis nog altijd : achteraf NHG aanvragen en nooit last van "uitslag" hebben. :roll:

Betaalpakketkorting kun je wel vragen maar gewoon niet krijgen omdat de rentevastperiode inmiddels loopt; geheel volgens voorwaarden en kan vervallen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Nu je het zegt, ik denk dat de volgende 'klacht' gaat worden dat de banken niet een brief sturen als je hypotheek onder de NHG-grens ligt. En dat ze dan dus niet proactief aangeven dat je NHG kunt krijgen als je een verbouwing laat uitvoeren.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Op 22 december heeft tv programma EenVandaag ook aandacht besteed aan dit onderwerp
http://economie.eenvandaag.nl/index.php ... voor_bank_

Veel huizenbezitters kunnnen honderden tot zelfs duizenden euro’s besparen op hun hypotheek. Zij hebben recht op korting op hun hypotheek, omdat ze extra hebben afgelost. Banken en andere hypotheekverstrekkers zouden daardoor de risico-opslag die zij heffen op hoge hypotheken moeten schrappen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel hypotheekverstrekkers dat niet doen.

Tijdens de crisis zijn veel huizen ‘onder water’ komen te staan. De hypotheek is dan hoger dan de waarde van het huis. Maar er zijn ook veel woningbezitters voor wie de situatie omgekeerd is: hun hypotheek is juist lager dan de woningwaarde. Bijvoorbeeld omdat ze extra hebben afgelost op hun hypotheek. Veel woningbezitters hebben dat de afgelopen jaren gedaan. Alleen al bij de grootste banken werd in 2014 voor miljarden versneld afgelost.

'Recht op korting'
Volgens de Consumentenbond hebben deze woningbezitters recht op korting op hun hypotheek. Hypotheekverstrekkers zouden de risico-opslag die ze bovenop de gewone hypotheekrente moeten schrappen. Hypotheekverstrekkers heffen die opslag omdat ze het risico lopen dat de klant zijn hypotheek niet kan terugbetalen.

Maar dat risico is voor de bank een stuk kleiner, wanneer de hypotheek wordt afgelost, of wanneer er een flinke overwaarde is. Toch blijven hypotheekverstrekkers in dat geval vasthouden aan de risico-opslag, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Meer dan de helft van de banken past de rente alleen aan als de klant zich meldt. Ook weigert een aantal aanbieders de rente te verlagen tijdens de rentevastperiode. Pas bij een renteherziening kunnen klanten profiteren van het schrappen van de opslag. Volgens de Consumentenbond gebruiken veel hypotheekverstrekkers de risico-opslag dan ook als ‘melkkoe’.

Flinke aflossing
In EenVandaag het verhaal van Wendy Tames. Zij loste de afgelopen jaren flink af op haar hypotheek en ontdekte pas onlangs dat ze een risico-opslag betaalt op haar hypotheek. Pas toen ze zelf aan de bel trok toonde de bank zich bereid de opslag te schrappen.

Verder een interview met Sandra de Jong van de Consumentenbond. In de studio reageert de Nederlandse Vereniging van Banken.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

De Consumentenbond is een campagne gestart om banken te attenderen te stoppen met de risico opslag
http://www.consumentenbond.nl/campagnes/rente-opslag/

De Consumtentengids van januari 2016 besteedt aandacht aan dit onderwerp
Afbeelding

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

De Vereniging van Nederlandse Banken reageert in de studio. Ook zij zijn van mening dat de voorlichting door banken over de risico-opslag moet worden verbeterd.
Ik ken een man of drie in Nederland die het hier niet mee eens is. Toevallig reageerders op dit forum.
De rest van Nederland, zelfs de banken zelf, vinden dat de voorlichting beter kan.

Laten we er naar streven dat dit eind 2016 op orde is!!

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Spotter schreef:De Vereniging van Nederlandse Banken reageert in de studio. Ook zij zijn van mening dat de voorlichting door banken over de risico-opslag moet worden verbeterd.
Ik ken een man of drie in Nederland die het hier niet mee eens is. Toevallig reageerders op dit forum.
De rest van Nederland, zelfs de banken zelf, vinden dat de voorlichting beter kan.

Laten we er naar streven dat dit eind 2016 op orde is!!
Nee hoor, er zijn er veel meer. Niet iedereen heeft echter de zin om dat hier tegen dovemansoren te komen vertellen.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

angel1978 schreef:
Spotter schreef:De Vereniging van Nederlandse Banken reageert in de studio. Ook zij zijn van mening dat de voorlichting door banken over de risico-opslag moet worden verbeterd.
Ik ken een man of drie in Nederland die het hier niet mee eens is. Toevallig reageerders op dit forum.
De rest van Nederland, zelfs de banken zelf, vinden dat de voorlichting beter kan.

Laten we er naar streven dat dit eind 2016 op orde is!!
Nee hoor, er zijn er veel meer. Niet iedereen heeft echter de zin om dat hier tegen dovemansoren te komen vertellen.
Vertel, wat is je bezwaar tegen banken die eerlijk gaan vertellen tegen klanten dat de risico-opslag kan worden verlaagd of kan vervallen?

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Minister Blok heeft kamervragen beantwoord:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 6-975.html

Vraag 2, 3 en 4

Wat is er volgens u de oorzaak van dat het merendeel van de huiseigenaren geen idee heeft dat het tientallen euro’s per maand kan besparen op de hypotheek?
Waarom dalen hypotheekrentes niet automatisch wanneer een bepaalde hypotheekschuld ten opzichte van de waarde van de woning is bereikt?
Bent u bereid om banken ertoe te bewegen consumenten proactief te wijzen op de mogelijkheden van een lagere rente, indien de hypotheekschuld ten opzichte van de waarde van de woning is afgenomen?
Antwoord 2, 3 en 4

Tijdens het AO over de Staat van de Woningmarkt d.d. 26 november jongstleden, heb ik aangegeven met hypotheekverstrekkers in overleg te treden over het wijzen van consumenten op de mogelijkheden omtrent het in aanmerking komen voor een lagere hypotheekrente indien de hypotheekschuld door aflossing of waardevermeerdering van de woning is gedaald ten opzichte van de waarde van de woning. Ik zal u hierover in het voorjaar van 2016 informeren. Hierbij zal ik tevens ingaan op het punt van het al dan niet automatisch aanpassen van hypotheekrentes in het geval een bepaalde hypotheekschuld ten opzichte van de waarde van de woning is bereikt.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Vereniging Eigen Huis heeft op 18 maart weer een persbericht verstuurd over de risico-opslag.

Huiseigenaren met een bescheiden aflossingsvrije hypotheek, die vaak maar half zo hoog is als de waarde van hun woning, betalen volgens Vereniging Eigen Huis ten onrechte een risico-opslag bovenop hun hypotheekrente. Deze opslag kan oplopen tot 0,3%. Iemand met een hypotheek van 200.000 euro en een woning die 400.000 euro of meer waard is, betaalt hierdoor elke maand, jaar in jaar uit, 50 euro extra rente aan zijn bank. De vereniging roept de banken op om deze opslag te schrappen.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2 ... -van-tafel

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Spotter schreef:Vereniging Eigen Huis heeft op 18 maart weer een persbericht verstuurd over de risico-opslag.

Huiseigenaren met een bescheiden aflossingsvrije hypotheek, die vaak maar half zo hoog is als de waarde van hun woning, betalen volgens Vereniging Eigen Huis ten onrechte een risico-opslag bovenop hun hypotheekrente. Deze opslag kan oplopen tot 0,3%. Iemand met een hypotheek van 200.000 euro en een woning die 400.000 euro of meer waard is, betaalt hierdoor elke maand, jaar in jaar uit, 50 euro extra rente aan zijn bank. De vereniging roept de banken op om deze opslag te schrappen.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2 ... -van-tafel
Mocht dit ooit realiteit worden, dan is het wachten op de tegenreactie:

Alle hypotheken die zijn afgesloten zonder opslag worden getaxeerd en bij een slechte verhouding ( of onde water en dat zijn er nogal wat ) wordt alsnog een opslag gerekend.

Mariannehart
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2016 19:57

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Mariannehart »

Even bedanken. Heb een klacht ingediend bij AbnAmro. Na nog een keer een bezwaar over de manier van afhandeling hebben we ons gelijk gekregen: hypotheek risico toeslag is aangepast en ik,heb € 1.000 compensatie ontvangen!
Dankzij jullie uitzending

mee eens
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2006 23:57

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door mee eens »

De SNS heeft een nieuwe tactiek bedacht om haar hypotheekklanten tijdens de looptijd van de hypotheek toch nieuwe voorwaarden en regels te verkopen. Tijdens de looptijd nieuwe regels....!
Het begint bij een brief die aankondigt dat wij de gelukkige klanten zijn die door de nieuwe tariefgroepen indeling tussen de 175 en 225 euro per maand minder gaan betalen. Een alinea verder is dat ineens 20 tot 30 euro...
Contact met de SNS helpdesk, en een sns hypotheekadviseur levert me geen info op: men weet het ook niet / en komt na navragen met onbegrijpelijke anekdotes aanzetten.
In de brief doet men alsof men niet weet dat de WOZ waarde is verlaagd... Hierdoor vallen we in het 'gunstiger' tarief met deze nieuwe regeling, zo wil men ons doen geloven. De truc is waarschijnlijk als volgt: in januari komt men er ineens achter dat de woz waarde lager is dan ingeschat en dus: "helaas mevrouw, volgens de nieuwe tariefindeling (waar je dus mee in zee bent gegaan toen je de verlaging accepteerde!!), gaat u per 1 februari een hogere rente betalen". Ik neem aan dat dat dan rond de 200 per maand meer zal zijn?.....
Een regelrechte slimme oplichterstruc om mensen een nieuwe set van regels door de keel te duwen, ze erin te luizen en straks hogere rentes te gaan berekenen.
Ik ga ze aanschrijven dat ik niet gebruik wens te maken van een nieuwe set van regels, ook niet in mijn voordeel. Mijn hypotheekrente is dalende (variabele hypotheek), en dat zie ik graag zo doorgaan onder het oude regiem.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat een onduidelijk verhaal. Kan je die brief eens posten, uiteraard anoniem?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ja, dit is toegeven dat de WOZ waarde invloed zou hebben op je hypotheek terwijl hier niks over in de hypotheekakte en de alg. voorwaarden staat.
Je kan het ook anders aanpakken. Laat ze een berekening maken van welk deel van de opslag boven de Euribor invloed heeft op de WOZ waarde van het huis. Je mag aannemen dat het in deze berekening gaat om de verhouding schuld/waarde pand. Als ze dit contractueel willen vastleggen zou je er wel eens voordeel bij kunnen hebben.

Gesloten