LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jeroenpvo
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2015 16:44

Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door jeroenpvo »

Beste allemaal,

Nieuw hier. Heb gezocht op forum maar nog niet precies deze vraag gevonden. Hoop dat iemand met verstand van zaken kan helpen.

Situatie:
Woning gekocht en hypotheek afgesloten door ex-vrouw in 2005, voor aanvang relatie. Na trouwen in 2011 hebben wij mij niet bijgeschreven op hypotheek-akte. Mede omdat eerste 2 jaar van huwelijk niet samenwoonden (mijn oude huurwoning was om de hoek en daar had ik mijn studio) en daarna vergeten. De akte stond en staat dus nog steeds alleen op haar naam. Sinds jan 2015 zijn we uit elkaar, ik verhuisd naar huurwoning, co-ouders van 1 kind.

Ook heeft mijn ex altijd zelf maandlasten hypotheek betaald, van 2005 tm nu (zij verdiende veel meer, alle kosten behalve hypotheek deelden we wel).

In scheidingsplan willen we graag afspreken dat zij in woning blijft, ook voor ons kind. Ik wil graag afstand doen van aanspraak op de woning (bezit) en dus ook niet meer hoofdelijk aansprakelijk zijn voor hypotheek (schuld).

Vragen:
Kunnen wij dit zo vastleggen in ons scheidingsplan of keurt rechter dat niet goed?
En: zijn wij wettelijk verplicht hypotheekverstrekker te melden dat wij gaan scheiden?

Alvast erg bedankt!
groet,
Jeroen

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Het antwoord op uw vraag staat en valt met de aan- of afwezigheid van huwelijkse voorwaarden en de eventuele inhoud daarvan.

Als er geen huwelijkse voorwaarden zijn, dan zijn beider vermogens in de gemeenschap van goederen gevallen en zal deze verdeeld moeten worden. Dus ook de saldi op prive-rekeningen, de woning, de hypotheek, de waarde van een kapitaal-verzekering eigen woning (spaarpolis oid) etc.

Als er overwaarde in de woning zit en je doet daar om niet afstand van, dan is dat fiscaal gezien een schenking. De rechter velt daar verder geen oordeel over (die kijkt overigens inhoudelijk amper naar het convenant omdat hij alleen de echtscheiding hoeft uit te spreken). Je ex zal dan worden aangeslagen voor de schenkbelasting over de helft van de overwaarde. Onder overwaarde wordt in dat geval verstaan: werkelijke waarde woning -/- openstaande hypotheek + waarde spaar/beleggingspolis.

Door de woning bij notariele akte toe te delen aan je ex, ben je nog niet van de aansprakelijkheid van de hypotheek af. De bank zal ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid moeten verlenen. Als dat geregeld is, kan bij de notaris de akte van verdeling getekend worden.

De akte van verdeling kan niet eerder getekend worden dan nadat de echtscheiding is uitgesproken en ingeschreven bij de gemeente.

Kortom: de rechter keurt feitelijk alles goed en ja, je bent verplicht dit te melden bij de hypotheeknemer/de bank omdat je ander aansprakelijk blijft voor de hypotheek.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door kokka »

je ben dus feitelijk voor de helft eigenaar van de woning, omdat je in gemeenschap van goederen getrouwd was?
als jij niet op de hypotheekakte staat, ben je ook niet hoofdelijk aansprakelijk..althans, je ben natuurlijk wel voor de helft verantwoordelijk voor de hypotheek ( want je ben in gemeenschap van goederen getrouwd) maar de bank kan niet bij jouw aankloppen, omdat je geen contract met ze hebt.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kokka,
En hoe kun je dan wel verantwoordelijk zijn voor de hypotheek?

Ik zal het even verklappen: tijdens het huwelijk en voor het indienen van het verzoek tot echtscheiding kunnen schuldeisers de (thans) ex aanspreken voor de terugbetaling en verhaal halen op haar privegoederen en op de gemeenschap van goederen. Na ontbinding van de gemeenschap van goederen, ben je samen beschikkingsbevoegd over de goederen (simpel gezegd: samen eigenaar van alles) en ben je ook samen aansprakelijk voor alle schulden (dit is geregeld in artikel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Dus ook voor schulden die jij niet aangegaan bent en je geen contract heb afgesloten met een geldverstrekker.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door kokka »

Oke correctie, je ben mede aansprakelijk voor alle schulden

jeroenpvo
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2015 16:44

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door jeroenpvo »

Beste marcel75 en kokka: beiden heel erg bedankt voor de antwoorden! Jullie bevestigen helaas mijn vermoeden.

Er waren geen huwelijkse voorwaarden (en ja, nu begrijp ik hoe stom dat was)

Wat ik nog niet helemaal begrijp:
1. Moet verdeling verplicht via notaris?
2. Overwaarde - kan dat obv meest recente WOZ, of is taxateur verplicht?
3. Ontslag uit hoofdelijke aanspr.heid is dus altijd nodig ondanks dat ik A) niet op akte sta B) slechts plusmin 1 jaar op het betreffende adres stond ingeschreven en C) mijn ex aantoonbaar de maandlasten heeft betaald al 10 jaar?
4. Op het forum lees ik veel dat achterblijver nieuwe hypotheek moet afsluiten over de na scheiding "verkregen" helft. Is dit in ons geval ook per se van toepassing of valt daar met uitspraak AFM okt 2013 over te praten met bank (ING)?
marcel75 schreef:Na ontbinding van de gemeenschap van goederen, ben je samen beschikkingsbevoegd over de goederen (simpel gezegd: samen eigenaar van alles) en ben je ook samen aansprakelijk voor alle schulden.
5. Na ontbinding van gemeenschap van goederen, zou toch juist de afgesproken verdeling van kracht moeten worden en het samen eigenaar zijn van alles beëindigd zijn?
6. Klopt deze volgorde: scheiding aanvragen > ontslag hoofdelijke aansprakelijkh > akte van verdeling?

Nogmaals ontzettend bedankt,
Mvg
Jeroen

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door kokka »

Jeroen,
de volgorde klopt bijna.

scheiding aanvragen.( de scheiding moet helemaal afgerond zijn voor het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid kan worden geregeld - concept akte van verdeling laten maken bij de Notaris, met het concept kan je ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid aanvragen bij de bank. pas als de bank akkoord geeft aan de notaris, kan je de akte van verdeling tekenen. dat gaat weer terug naar de bank. daarna krijg je pas echt ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid.

als jij nu voor de helft eigenaar ben van de hypotheek, dan zal jouw ex voor die helft een nieuwe hypotheek aan moeten gaan( tegen de nieuwe regels).

je hoeft niet altijd een taxatie uit te laten voeren. ligt een beetje aan de hoogte van de hypotheek t.o.v de WOZ waarde ( en hoe de pet van de bank op dat moment staat)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Om te overwaarde te kunnen bepalen, zal er wel iets van een taxatie moeten plaatsvinden. Anders weet je niet wat de waarde van het huis is.

De getekende akte van verdeling gaat niet meer terug naar de bank (die blijft altijd bij de notaris), maar op het moment van tekenen van de akte van verdeling, teken je ook bij de notaris de stukken inzake het ontslag uit dehoofdelijke aansprakelijkheid. Op dat moment ben je dus al niet meer aansprakelijk.

De verdeling zal altijd via de notaris moeten omdat alleen die bevoegd is een dergelijke akte op te stellen en bij het KAdaster in te schrijven. Het convenant behelst alleen de overeenkomst tot verdeling (vergelijk met een koopovereenkomst, die moet ook altijd worden gevolgd door een akte van levering).

Aan het wel of niet nodig zijn van het ontslag uit de hoofdelijkheid, ligt alleen het wel of niet bestaan hebben van een huwelijksgoederengemeenschap. Andere voorwaarden gelden niet. Aangezien er een gemeenschap van goederen was, was er dus een huwelijksgoederengemeenschap.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door kokka »

@marcel,
dat kan ook in onderling overleg.
ik ben pas gescheiden, en wij hebben een goed onderbouwde schatting gedaan.
zolang die redelijk is gaat de rechter daar gewoon in mee. je moet er natuurlijk wel voor oppassen dat als je het huis onredelijk laag zou inschatten, de belastingdienst het verschil als schenking zou kunnen zien.

de akte van verdeling blijft inderdaad bij de notaris, maar deze stuurt een gewaarmerkte kopie naar de bank ( bij ons in elk geval)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kokka,
Zoals al aangegeven is het niet aan de rechter om een oordeel te vellen over de waarde. Alleen als er een geschil is over de waarde, kan hij een taxatie bevelen (op verzoek van partijen).

Los daarvan is het juist van belang dat de Belastingdienst een schenking kan zien in de verdeling.

Vaak vraagt de hypotheekhouder om een afschrift van de akte van de notaris. Dat staat echter los van het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid.

jeroenpvo
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2015 16:44

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door jeroenpvo »

Excuses voor late reaktie. Dank jullie wel voor de antwoorden, deze informatie heeft mij erg geholpen!

Als laatste: weten jullie wat laatste stand van zaken is over of banken nou wel of niet per se nieuwe regels toepassen op "nieuwe" helft hypotheek na scheiding? M.a.w. zijn er situaties bekend waar een bank hier toch van af wil wijken, oa door uitspraak AFM okt 2013?

Groet
Jeroen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de 'tweede helft' van de hypotheek kan de bank wel met lichtere verstrekkingseisen werken, maar de 'soort' hypotheek zal voor de fiscale aftrekbaarheid wel annuitair of lineair dalend moetenzijn.

jeroenpvo
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2015 16:44

Re: Scheiding: vrijwillig afzien deel hypotheek/woning?

Ongelezen bericht door jeroenpvo »

Beste Kweenie, bedankt voor de toelichting. Van de hypotheekvorm wist ik inderdaad.

Wat me alleen nog niet duidelijk is: op basis van welke factoren besluit een bank al dan niet lichtere verstrekkingseisen te hanteren?

Gesloten