LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
qashbox
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 11:28

Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door qashbox »

Begin Januari ontving ik van MoneYou(ABN) een aanbiedinginsbrief voor het verlengen van mijn aflossingsvrije hypotheek. Huidige 10 jaar vastrenteperiode eindigd op 1 mei a.s.
Nu blijkt dat de marktrentes weer zijn gedaald met 0,1%(afhankelijk van de rentevasteperiode. De verwachting is dat deze per 1 mei a.s. zelfs nog eens zullen dalen.
Voor 10 jaar geldt voor mij: 2,4% . Op dit moment is deze 2,3%(volgens website van MoneYou). Gedurende de periode van kleine 4 maanden tussen aanbiedingsbrief en ingangsdatum van een nieuwe Rentevasteperiode vindt geen aanpassing plaats en wordt het actuele % NIET naar beneden gesteld.

Dit vind ik zeer klantonvriendelijk: waarom niet de actuele(lagere) rentes hanteren bij vaste klanten op het moment van de nieuwe periode?
Tijdens een telefonisch contact met de klantenservice wordt me duidelijk dat de bank ruim 4 maanden van te voren bepaald welk % ze met "Hun"klant willen laten gaan betalen, ondanks dat men al ziet aankomen dat in de huidige situatie de rente alleen nog maar gaat dalen.
"Helaas kunnen wij hier niets aan doen" Ze zouden liever willen zeggen: "Take it or leave it"

Bij mij komt het gevoel weer naar voren dat de banken hun verdienmarge alleen maar blijven vergroten, ondanks de toezeggingen van de banken meer klantgerichter te willen opereren.

Een klacht indienen bij het klachteninstituut KIFID lijkt me zinloos: wie betaald die bepaald.

Zijn er meer mensen die dergelijke ervaringen hebben met dergelijke aanbiedingsbrieven van banken?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is heel simpel: als je een hypotheek hebt gekozen met dalrente, zou je nu profiteren van die rentedaling. Maar die optie kost je ook een renteopslag, vaak van ongeveer 0,2%. Per saldo is het dus in jouw geval lood om oud ijzer. Pas als de rente meer zou dalen, zou je voordeel gehad hebben van de dalrenteoptie. Maar goed, daar heb je blijkbaar niet voor gekozen, om daar nou de bank de schuld voor in de schoenen te schuiven is wel heel makkelijk, maar niet terecht.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De hypotheekverstrekker is verplicht u uiterlijk drie maanden van te voren een aanbod te doen. Ze zijn dus keurig op tijd en doen niets verkeerd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door sacredfour »

Kijk eens goed wat er staat in de alg. voorwaarden die bij deze hypotheek horen. Meestal staat hier dat het aanbod voor de rente voor een nieuwe rentevaste periode gepubliceerde rentes zijn. Als dit zo is dan kan je gewoon nog twee maanden wachten en de gepubliceerde rente aanvaarden. Niemand stopt je trouwens om met de bank te onderhandelen over de nieuwe rente.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Tja, je kiest vooor een on-line prijsvechter.
Je was dus betrekkelijk goedkoop uit, ooit zie je dat terug.
Overigens in een stijgende markt ligt je rente ook vast.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door CB »

qashbox schreef:Begin Januari ontving ik van MoneYou(ABN) een aanbiedinginsbrief voor het verlengen van mijn aflossingsvrije hypotheek. Huidige 10 jaar vastrenteperiode eindigd op 1 mei a.s.
Nu blijkt dat de marktrentes weer zijn gedaald met 0,1%(afhankelijk van de rentevasteperiode. De verwachting is dat deze per 1 mei a.s. zelfs nog eens zullen dalen.
Voor 10 jaar geldt voor mij: 2,4% . Op dit moment is deze 2,3%(volgens website van MoneYou). Gedurende de periode van kleine 4 maanden tussen aanbiedingsbrief en ingangsdatum van een nieuwe Rentevasteperiode vindt geen aanpassing plaats en wordt het actuele % NIET naar beneden gesteld.

Dit vind ik zeer klantonvriendelijk: waarom niet de actuele(lagere) rentes hanteren bij vaste klanten op het moment van de nieuwe periode?
Tijdens een telefonisch contact met de klantenservice wordt me duidelijk dat de bank ruim 4 maanden van te voren bepaald welk % ze met "Hun"klant willen laten gaan betalen, ondanks dat men al ziet aankomen dat in de huidige situatie de rente alleen nog maar gaat dalen.
"Helaas kunnen wij hier niets aan doen" Ze zouden liever willen zeggen: "Take it or leave it"

Bij mij komt het gevoel weer naar voren dat de banken hun verdienmarge alleen maar blijven vergroten, ondanks de toezeggingen van de banken meer klantgerichter te willen opereren.

Een klacht indienen bij het klachteninstituut KIFID lijkt me zinloos: wie betaald die bepaald.

Zijn er meer mensen die dergelijke ervaringen hebben met dergelijke aanbiedingsbrieven van banken?
Mijn hypotheek loopt bij de RABO bank. Daar krijg je je verlengingsvoorstel 3 maanden voordat je moet verlengen. Mijn voorstel heb ik eind oktober ontvangen en de hypotheek moest per 1-2-2016 verlengd worden. Indien de rente op 1-2-2016 lager zou zijn dan er in het voorstel stond, dan krijg je de lagere rente. Is de rente op 1-2-2016 hoger dan in de aanbieding, dan krijg je de rente die in de aanbieding staat. Zo werkt het bij de RABO bank. En daar kan ik best mee leven, hoewel de dalrente nog leuker is natuurlijk.

qashbox
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 11:28

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door qashbox »

@CB
Blijkbaar doet de RABO wel dergelijk voorstel naar haar vaste klanten. Moneyou is geen onlin-priijsvechter: ze doen exact hetzelfde als de moederbank(ABN) alleen moet je niet veel hulp van verwachten bij het kiezen van financiële producten.
Met Mr Zalm aan het roer bij ABN(met dochter MoneYou in hun kielzog) is eerst bekeken op welke wijze hun producten bij dragen aan de winstmaximalisatie. Bij hypotheken met dalrentes betaal je meestal al gemiddeld een hogere rente% in vergelijking tot de standaardhypotheken zonder escape.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft dus allemaal te maken met de keuzes die je maakte bij het afsluiten. Met de keus voor deze hypotheek van moneyou heb je gekozen voor een hypotheek waarbij de rente na de offertes niet meedaalt. Bij sommige andere hypotheken zou de rente wel meedalen, maar mogelijk hadden die ook iets hogere rentes.

Het lijkt mij vreemd om naar het kidid te willen gaan als de bank zich gewoon netjes aan de afgesproken regels houdt.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door sacredfour »

Je zou ook kunnen overwegen om de rente maar voor een kortere periode vast te zetten. De bank moet je dan een nieuw aanbod doen.

h.jal
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2016 22:01

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door h.jal »

Leuke discussie, want ik zit in een zelfde probleem, bij de SNS, wat ik niet begrijp, waarom kan je niet kiezen voor geldende dag rente (variabel rente) . Als je een nieuwe hypotheek neemt, kan dat wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat heeft te maken met de hypotheekvorm een hypotheekvoorwaarden waarvoor je toentertijd hebt getekend. Je hebt toen afspraken gemaakt, onder de toen geldende voorwaarden. Dat er tegenwoordig andere hypotheken worden aangeboden is in feite niet zo relevant.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door Moneyman »

sacredfour schreef:Je zou ook kunnen overwegen om de rente maar voor een kortere periode vast te zetten. De bank moet je dan een nieuw aanbod doen.
Dat hoeft niet. In het aanbod tot verlenging dat ik recent kreeg, stonden diverse perioden genoemd, allemaal met de bijbehorende rentepercentages. Kiezen voor een andere periode levert je dus niet automatisch ineens voordeel op.
h.jal schreef:Leuke discussie, want ik zit in een zelfde probleem, bij de SNS, wat ik niet begrijp, waarom kan je niet kiezen voor geldende dag rente (variabel rente) . Als je een nieuwe hypotheek neemt, kan dat wel.
Heel simpel: dan had je dat moeten kiezen toen je je hypotheek afsloot. Maar dan had je er ook voor moeten betalen in de vorm van een opslag.

Grappig, hoe cherry-picking tegenwoordig ineens mode is geworden... of, zoals Kweenie in een ander topic al zei:
kweenie schreef: Maar de houding van de gemiddelde consument is tegenwoordig: kies de goedkoopste, met de slechtste voorwaarden, en ga vervolgens klagen dat de overheid ervoor moet zorgen dat die voorwaarden gelijkgetrokken worden.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Moneyou is geen onlin-prijsvechter: ze doen exact hetzelfde als de moederbank(ABN) alleen moet je niet veel hulp van verwachten bij het kiezen van financiële producten
Moneyou biedt haar produkten aan via internet (en niet bij een ongebonden adviseur) en dan noem ik dat een online verstrekker. Bovendien liggen de tarieven lager dan die van ABN AMRO,: dus een prijsvechter. Combinatie: online prijsvechter. Oftewel: de online prijsvechter van ABN AMRO

En je hoeft geen uitgebreid advies te verwachten, nee, dat weet je dus al.

h.jal
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2016 22:01

Re: Aanbod nieuwe rentevasteperiode 4 maanden vooraf

Ongelezen bericht door h.jal »

De reactie van Moneyman, is mij niet helemaal duidelijk, de SNS bank geeft ons div rente vast perioden (van 1 tot 20 jaar) , voor tien jaar terug hebben dus voor tien jaar gekozen, maar hadden ook indertijd voor variabele rente kunnen kiezen, in mijn ogen zou dat dus nu ook kunnen. Voor +/- 35 jaar terug kon dat bij de Rabo bank wel. Even voor de goede order, in 35 jaar is er veel veranderd in hypotheken land, dat begrijp ik ook wel.

Gesloten