LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door CB »

john18 schreef:zitten er getrainde werknemers van de bank op deze forum of hoe zit dat er wordt continu over alles gepraat behalve het feit dat ik om hulp heb gevragen en er niet naar wordt gekeken.
Wanneer loopt de rentevasteperiode af? Zolang het contract nog loopt zit je dus vast aan een maximale extra aflossing van 10%. Zo is nu eenmaal je contract en de ING wil niet meewerken om daar van af te wijken. Dat is dus een feit die niemand hier kan veranderen, dus het enige advies is om jaarlijks 10% extra af te lossen.

Wat voor een hypotheekvorm heb je? Indien je een (bank)spaarhypotheek hebt kun je misschien ook nog een storting dan op je spaarverzekering dan wel je spaarrekening. Dan gaat je spaarpremie omlaag.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Je zou inderdaad in het geval van schrijnende omstandigheden soms medewerking van een bank kunnen krijgen. Maar er is voldoende geld om de verplichtingen aan de bank te voldoen. Dan blijft alleen de afspraak die tussen beide partijen is gemaakt over: jaarlijks 10% aflossen en niet meer.
Dan kun je wel om hulp vragen maar als je die niet krijgt, omdat er geen reden voor is, zul je dat moeten accepteren.
Merkwaardig om forumleden als getrainde werknemers van een bank af te schilderen. Ze geven slechts hun visie op hetgeen u schrijft en dat hoeft niet perse uw visie te zijn natuurlijk.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Julie4444 »

john18 schreef:
GJvdZ schreef:
john18 schreef:bovendien de complete crisis hebben we aan de banken te danken!
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om al je eigen verantwoordelijkheden van je af te schuiven en anderen de schuld te geven.
ik schuif niks af ik vraag om hulp die ik niet krijg. ik vraag naar oplossing samen met de ing.

Wat praten jullie over schuld ik geef niemand de schuld ik zeg alleen dat er op de individueel vlak niet wordt gekeken
De ING houdt zich toch netjes aan het contract?

Het feit dat ze je niet bijzonder tegemoet komen is omdat dat hen geld kost. Zij doen niets fout en u verwacht blijkbaar dat ze voor ieder specifiek geval maar uitzonderingen gaan maken? Juist het afwijken van strenge regels en het "meedenken" met mensen die veelal boven hun stand leefden heeft die crisis veroorzaakt en mag dus absoluut niet meer.

Wees blij dat de ING zich dus netjes aan de regels houdt en niet van andermans probleem hun probleem maakt.

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Eljar »

Vervelende situatie dat u na een bedrijfsongeval arbeidsongeschikt bent geworden. Wel "fijn" natuurlijk van de vergoeding, maar ook lastig hoe hier financieel het beste mee te doen.

U schrijft dat u een boete dient te betalen wanneer u extra gaat aflossen boven de 10% boetevrij. Daar kan inderdaad niets aan verandert worden gezien het contract, zoals meerderen al schreven. Wel zou ik inderdaad kijken naar de afloop van de hypotheek, zoals al eerder geopperd. Hoe lang loopt de rentevaste periode nog? Wanneer deze afloopt, kan er boetevrij worden overgestapt naar een andere hypotheekverstrekker (indien dit mogelijk is met uw inkomen....) en zal de rente waarschijnlijk ook lager zijn. Tot die tijd 10% aflossen ieder jaar.

Maar waarom de boete die u nu moet betalen zo vreselijk hoog is, is mij niet helemaal duidelijk, maar dit zal wel aan de hoogte van de hypotheek liggen en het af te lossen bedrag, wat u uiteraard niet noemt op dit forum. Het enige dat eventueel nog zou kunnen is de hypotheek openbreken, boete betalen, maar wel een lagere rente afsluiten. De rente is momenteel zo laag, dat dit sowieso voordeel oplevert. De maandlasten zullen dan lager zijn. En ik ben het met u eens dat de ING wel met u mee zou kunnen denken, door bijvoorbeeld wel de aflossing na het openbreken toe te staan en zo te zorgen dat u klant blijft en niet na de rentevaste periode overstapt naar een ander. En u te wijzen op de mogelijkheid van rentemiddeling na het openbreken van de hypotheek. Er zou meegedacht kunnen worden. Of wellicht een andere hypotheekvorm? Dat kan altijd gewijzigd worden. Bij een lineaire hypotheek los je in het begin meer af. Er zijn dus wel mogelijkheden.

Wel goed om te beseffen dat indien u toch besluit om af te lossen u dit bedrag dus niet meer cash heeft en er geen droog brood van kunt kopen, want het zit in stenen. Bent u van plan in de toekomst uw huis te verkopen en u het geld tot de verkoop nodig heeft voor de kinderen, huishouding, dan is het de vraag of aflossen wel verstandig is. Geld op de bank (uitzoeken wat de hoogste rente geeft) waar je zo bij kunt is in geval van nood wel zo prettig. Het huis zal waarschijnlijk (!) met winst worden verkocht. Ik snap dat u de maandlasten naar beneden wilt hebben, maar extra aflossen betekent ook minder belastingteruggave (aftrek rente). U zult bij uw financieel adviseur heel goed moeten navragen of dit extra aflossen eigenlijk wel rendabel is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Gezien de boete zal de rente nog behoorlijk lang vast staan. Het klinkt misschien als een belerende opmerking, ook als waarschuwing voor anderen, maar als je je rente lang vast zet en als de maandlasten behoorlijk hoog zijn dat je een achteruitgang in inkomen niet kan worden opgevangen, (AO, WW, overlijden), dan kun je daar maatregelen voor nemen. Dat je zelf de keus hebt genomen om daar geen maatregelen tegen te nemen, kun je nu de bank niet verwijten.

Het zou eerlijk gezegd ook oneerlijk zijn als jij nu door de bank wordt geholpen omdat jij geen maatregelen hebt genomen, terwijl anderen maandelijks moeten betalen voor beschermende maatregelen. En natuurlijk heb je er niet zelf voor gekozen. Net als dat de meeste mensen niet zelf voor hun overlijden kiezen... Maar daarvoor hebben de mensen meestal wel een verzekering afgesloten.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

Nou de boete gaat om 4 jaar. Daarom vind ik het extreem veel. Ben met financieel adviseur in gesprek geweest en alles op tafel gelegd. Zijn conclusie was ook aflossen in mijn geval. Ik mocht de onderwater gedeelte niet boete vrij aflossen en met 10% aflossen staat het nog onderwater. Mijn inkomen is zodanig gedaald dat er binnen 4 jaar een tekort zal ontstaan dat ik de hypotheek niet kan afbetalen. Nu heb ik gelezen dat ik een risico rente van 0,9% betaal. En denk dat ze die ook meenemen in de boete. Maar dat zie ik van de week pas.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Julie4444 »

john18 schreef:Nou de boete gaat om 4 jaar. Daarom vind ik het extreem veel. Ben met financieel adviseur in gesprek geweest en alles op tafel gelegd. Zijn conclusie was ook aflossen in mijn geval. Ik mocht de onderwater gedeelte niet boete vrij aflossen en met 10% aflossen staat het nog onderwater. Mijn inkomen is zodanig gedaald dat er binnen 4 jaar een tekort zal ontstaan dat ik de hypotheek niet kan afbetalen. Nu heb ik gelezen dat ik een risico rente van 0,9% betaal. En denk dat ze die ook meenemen in de boete. Maar dat zie ik van de week pas.
Of je het veel vindt of niet maakt niet uit. Het is misschien niet wat je wil horen, maar de bank heeft gewoon gelijk door je aan je contract te houden.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Volgens de regeltjes zijn alle reacties correct, maar wat ik graag zou willen weten hoeveel energie je in je verzoek hebt gestopt.

Je hebt met een hypotheekadviseur van ING gesproken, was dat een medewerker van ING of een zelfstandig adviseur.
En wat heb je gedaan toen je direct in het gesprek al 0 op het request kreeg.

Het toepassen van de menselijke maat laat inderdaad wel te wensen over bij de meeste banken, in dat soort situaties moet je niet opgeven.
Het gaat om een adviseur en zijn chef en ampele overwegingen bij hen, maar je moet doordringen tot een echelon hoger en hen laten inzien
dat je situatie inderdaad nijpend is.

Je zou b.v. een schriftelijke klacht in kunnen dienen, met een uitgebreide onderbouwing van je probleem en als dat nog niet helpt je verhaal via de social media onder de aandacht brengen. En dat gewoon netjes doen en niet in de verwijtende sfeer, want de bank doet eigenlijk niets fout.
Het verhaal moet wel kloppen natuurlijk.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Waarom zou dat zin hebben? Feit is dat TS het wel kan betalen, maar dit liever niet doet omdat hij dan het gross van zijn schadevergoeding opmaakt.

Feit blijft ook dat er sinds de crisis nieuwe regels zijn waar banken zich aan dienen te houden. Als TS gematst wordt zou dat oneerlijk zijn t.o.v. andere klanten die met tegenslag te maken hebben.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Het verhaal moet wel kloppen natuurlijk.
Het hangt er vanaf hoe nijpend de situatie is en iedere situatie is anders. Daarom snap ik ook dat ING niet zonder slag of stoot akkoord gaat.
Lukt het niet dan valt de schade nog wel mee, want over 4 jaar is zijn rente vastperiode afgelopen en kan hij gewoon volledig aflossen, zonder boete.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Even samengevat, TS heeft een flinke terugval in salaris. Dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de schadevergoeding, maar hij zal blijvend wel een stuk minder gaan verrdienen dan eerst. Logisch zou dan zijn om het uitgavenpatroon daar op aan te passen. Maar TS wil dat liever niet, TS wil liever van de nood een deugd maken en ING ertoe verleiden om ter voorkoming van negatieve publiciteit de hypotheek open te breken. Helaas is ING (nog) niet gevoelig voor chantage, dus komt hij zijn beklag doen.

Grote kans dat TS de raad van 'een vraag, een antwoord' gaat opvolgen en via andere wegen gaat proberen het doel te bereiken. Net zo lang totdat ING overstag gaat en ter voorkoming van verdere slechte reclame alsnog akkoord gaat met eerdere/hogere aflossing.
(Want het gaat er niet om wat rechtvaardig is, het gaat er om dat de zielige arbeidsongeschikte tegen de grote boze bank het altijd goed doet in de media.)

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik ken het fenomeen Kweenie, vaak word je wat cynisch bij bepaalde vragen, vooral als je al erg veel vragen hebt beantwoord.
Ook duidelijk is, dat er hier op het forum nogal wat roeptoeters actief zijn, zowel onder de vragenstellers als de reageerders, hetgeen
het cynisme nogal eens wil versterken.

Ik lees in de openingspost: bedrijfsongeval, 100% arbeidsongeschiktheid en schadevergoeding (blijkbaar geen luttel bedrag).
Dat klinkt niet als kattenpis, het is al heel wat als je volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard tegenwoordig. Als er bovendien nog een fikse
schadeuitkering wordt betaald is er behoorlijk wat aan de hand met TS.

Vandaar, dat je zonder de exacte feiten te kennen, niet al te simpel en primair moet reageren.
Datzelfde geldt ook voor mij, maar ik laat bewust een tegengeluid horen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door kweenie »

O, ik vind het absoluut geen kattenpis, laat dat duidelijk zijn. En TS zal ook zeker weinig hebben kunnen doen om het ongeval te voorkomen. Het is zeer grote pech voor TS, een situatie waar hij/zij zeker niet zelf voor gekozen heeft.

Maar ik vind het fascinerernd dat er tegenwoordig, in het geval van het voorkomen van zo'n ingrijpende gebeurtenis, bijna vanuit wordt gegaan dat anderen (bv bedrijven) zich dan wel aan die nieuwe situatie aanpassen. Ook als dat de bedrijven veel geld zou schelen en als daar, vanuit de afspraken met die bedrijven, helemaal geen aanleiding voor bestaat. Want hoe de exacte feiten ook zijn over hoe TS ook in die situatie is gekomen, voor de situatie met ING is dat niet relavant. De ING kan daar weinig aan doen. En in een hypotheekovereenkomst worden geen speciale afwijkende clausules voor AO opgenomen. Het heeft dus weinig met 'primair' of 'simpel' reageren te maken, maar het is een situatie die, formeel, zo helder als glas is. Hoe de exacte feiten ook zijn.

Waarbij ik dan óók aangeef, dat ondanks dat TS vanuit de geldverstrekker nergens recht op heeft, het niet uitgesloten is dat ING TS toch tegemoet kan komen. Wat ik vooral onrechtvaardig vind ten opzichte van mensen die van tevoren er wél over hebben nagedacht dat er altijd een risico is op een ingrijpende verandering in de inkomsten. En die daar wel maatregelen voor hebben genomen, zoals een extra AO-verzekering. En daar komt mijn cynische aard wel boven, dat het de laatste tijd steeds meer voorkomt dat mensen die, naar achteraf blijkt, keuzes hebben gemaakt die minder gunstig waren, de gevolgen van die keuzes lijken te willen afschuiven op de geldverstrekkers.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Waarbij ik dan óók aangeef, dat ondanks dat TS vanuit de geldverstrekker nergens recht op heeft, het niet uitgesloten is dat ING TS toch tegemoet kan komen. Wat ik vooral onrechtvaardig vind ten opzichte van mensen die van tevoren er wél over hebben nagedacht dat er altijd een risico is op een ingrijpende verandering in de inkomsten. En die daar wel maatregelen voor hebben genomen, zoals een extra AO-verzekering. En daar komt mijn cynische aard wel boven, dat het de laatste tijd steeds meer voorkomt dat mensen die, naar achteraf blijkt, keuzes hebben gemaakt die minder gunstig waren, de gevolgen van die keuzes lijken te willen afschuiven op de geldverstrekkers.
Dat dus. Het is ieders keuze én verantwoordelijkheid om je al dan niet tegen AO te verzekeren. Als je dat niet doet, en dus een hoop geld in je zak houdt, moet je vervolgens niet de negatieve gevolgen op de bank afschuiven als er zich een probleem voordoet. Zeker niet als er ook nog andere opties zijn (zoals rentemiddeling) waar je naar kunt kijken, maar die je "niet ziet zitten".
john18 schreef:ik kom maandelijks niet rond om kosten te besparen en te zorgen dat ik geen schulden krijg is verstandig om iets te doen. moet geld achterhouden voor pensioen! En ik heb gekozen voor een hypotheek maar niet voor een ongeval waardoor ik wordt geforceerd om maatregelen te nemen om kosten te besparen. had liever gewerkt en maandelijks hypotheek betaald dat was financieel gunstiger geweest!!!! Nu kost het me uiteindelijk mijn pensioen en nog veel meer!!!
Je zit "een beetje" in de slachtofferrol. Je hebt inderdaad niet gekozen voor dat ongeval. Maar je hebt wél gekozen voor een onderwaterhypotheek en je hebt tegelijk juist niet gekozen voor de AO-verzekering. Dat zijn JOUW keuzes, niet die van de bank.

Je brengt het dan wel heel mooi "de bank kijkt niet naar individuele gevallen", maar feitelijk wil je gewoon dat de bank zich niet aan de afgesproken voorwaarden zal houden. En dan denk ik: waarom zou de bank voor jou een uitzondering moeten maken? Alleen omdat jij een risico hebt genomen dat nu tegen je werkt?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind deze situatie uitermate vervelend voor je, maar ben het totaal niet met je visie eens.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef: Je zit "een beetje" in de slachtofferrol. Je hebt inderdaad niet gekozen voor dat ongeval. Maar je hebt wél gekozen voor een onderwaterhypotheek en je hebt tegelijk juist niet gekozen voor de AO-verzekering. Dat zijn JOUW keuzes, niet die van de bank.




De aansprakelijke partij moet volgens de wet alle schade betalen. Zoals je weet in de bank en verzekering wereld zullen ze er alles aan doen om zo min mogelijk te betalen. al was ik AO verzekerd wordt dat in mindering gebracht van de vergoeding. je moet onderhand 10 tot 15 jaar procederen om je gelijk te krijgen. een ellende waar je dus niet verder kunt en alles blijft hangen en kost je bergen met geld die je niet hebt want het moet betaalt worden!! Als jullie
eens wisten of meemaakten wat er echt allemaal gebeurt zal je verstelt staan ik heb zelfs audio opnamen dat de tegenpartij in mijn gezicht zeiden dat ze nooit alles zouden vergoeden en ik naar de rechter zal moeten en Hoogenraad als ik win en zelfs het pakket!

je wordt gewoon kapotgemaakt niet fysiek maar mentaal! Daarom heb ik geschikt.








een vraag, een antwoord schreef:Volgens de regeltjes zijn alle reacties correct, maar wat ik graag zou willen weten hoeveel energie je in je verzoek hebt gestopt.

Je hebt met een hypotheekadviseur van ING gesproken, was dat een medewerker van ING of een zelfstandig adviseur.
En wat heb je gedaan toen je direct in het gesprek al 0 op het request kreeg.

Het toepassen van de menselijke maat laat inderdaad wel te wensen over bij de meeste banken, in dat soort situaties moet je niet opgeven.
Het gaat om een adviseur en zijn chef en ampele overwegingen bij hen, maar je moet doordringen tot een echelon hoger en hen laten inzien
dat je situatie inderdaad nijpend is.

Je zou b.v. een schriftelijke klacht in kunnen dienen, met een uitgebreide onderbouwing van je probleem en als dat nog niet helpt je verhaal via de social media onder de aandacht brengen. En dat gewoon netjes doen en niet in de verwijtende sfeer, want de bank doet eigenlijk niets fout.
Het verhaal moet wel kloppen natuurlijk.


Ik heb met een hypotheek adviseur van ing zelf gesproken. Daarna ben ik naar de privé adviseur gegaan die mijn hypotheek afsloot. die probeert nu om te helpen.
Het is niet mijn intentie geweest om te verwijten maar had hoop dat iemand hier ervaring of advies zou hebben. maar krijg alleen kritiek. Daarom die frustratie die jullie lazen van werken hier alleen getrainde bankmedewerkers.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

kweenie schreef:Even samengevat, TS heeft een flinke terugval in salaris. Dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de schadevergoeding, maar hij zal blijvend wel een stuk minder gaan verrdienen dan eerst. Logisch zou dan zijn om het uitgavenpatroon daar op aan te passen. Maar TS wil dat liever niet, TS wil liever van de nood een deugd maken en ING ertoe verleiden om ter voorkoming van negatieve publiciteit de hypotheek open te breken. Helaas is ING (nog) niet gevoelig voor chantage, dus komt hij zijn beklag doen.

Grote kans dat TS de raad van 'een vraag, een antwoord' gaat opvolgen en via andere wegen gaat proberen het doel te bereiken. Net zo lang totdat ING overstag gaat en ter voorkoming van verdere slechte reclame alsnog akkoord gaat met eerdere/hogere aflossing.
(Want het gaat er niet om wat rechtvaardig is, het gaat er om dat de zielige arbeidsongeschikte tegen de grote boze bank het altijd goed doet in de media.)

ten eerste jij maakt aannames ik heb in financieel nood gezeten de eerste 2 jaar en heb op alles bezuinigt!!! Mijn complete spaargeld moeten opmaken en lenen van ouders om rond te komen tot dat ik kleine vergoedingen ging krijgen.heb alle dubbeltjes op zijn kant gezet om maar uit schulden te blijven heb de afgelopen 6 jaar zitten hopen dat ik alles kan betalen. nu is er een schadevergoeding en moet elke maand van snoepen over 4 jaar niet genoeg voor hypotheek af te lossen. als ik nu aflos houd ik per maand een beetje over om te sparen. Ik ben zover terug gevallen in inkomen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door SJZ »

Misschien ook goed om te schrijven waar het nu om gaat: hoe hoog is je spaargeld, hoe hoog je hypotheekschuld (en de rente daarover), ongeveer de hoogte van je inkomen. Dan kunnen de andere forumbezoekers het ook zien en rekenen waar het echt om gaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Excuses voor de misschien iets té cynische reactie. Maar zoals de fransen zeggen, het is de toon die de muziek maakt. Als je begint met zinnen zoals "Fijn ing maak de mens na een ongeluk nog verder kapot ik heb al genoeg zorgen aan mijn kop. Sorry ik erger me kapot aan geld wolven", dan klinkt dat niet zozeer als een vraag naar hulp of andere manieren om tot een oplossing te komen, maar eerder als een (enigszins verwijtende) klaagzang over ING.

Maar even terug naar je situatie. Wat Sjohie ook aangeeft, het is lastig om te praten zonder concrete getallen. Je geeft aan dat je (blijkbaar) het geld hebt om de hypotheek af te lossen. Dat moet dus een flinke zak geld zijn. Maar je geeft ook aan dat als je niet kunt aflossen, je over vier jaar de hypotheek niet kunt aflossen. Blijkbaar is de 'zak geld' dus groter dan de hypotheekschuld, maar kleiner dan de som van hypotheekschuld plus boete of hypotheekschuld plus hypotheeklasten over de komende vier jaar? Heb ik dat goed begrepen?

Dus even wat natte-vinger getallen, om het wat tastbaarder te maken, van hoe een en ander er misschien voor zou kunnen staan. Je geeft aan dat de boete 24.000 voor 4 jaar is. Dat zou overeen kunnen komen met een situatie van een hypotheek van 2 ton, een vaste rente voor jou van 5,5% en een huidige vierjaarsrente van 2,2%. (Alles even bij benadering.) Renteverschil (basis voor de boete) is dan 3,3%, gerekend over 2 ton minus 10% aflossingsvrij, maakt ong. 6.000 per jaar en voor vier jaar dus 24.000 boete (aftrekbaar; netto misschien 16.000?).

Stel dat je dan een schadevergoeding zou hebben gekregen van 2 ton. Dan zou het ideaal zijn als je de schuld boetevrij zou kunnen aflossen. Helaas is dat niet zo. Je hebt de keuze uit nu met boete aflossen -> kun je niet volledig aflossen en houd je ongeveer 16.000 aan hypotheek over. Of 10% per jaar aflossen en de rest over 4 jaar. Zou je aan hypotheekrente de komende vier jaar netto bijvoorbeeld 20.000 aan hypotheekrente kosten en dan zou je dus een schuld van ongeveer 20.000 overhouden.

In beide situaties zou je dus wel een kleine hypotheekschuld overhouden, maar de hypotheeklasten daarvoor zouden, met de huidige lage rentes, minder dan 50 euro per maand zijn. Kort gezegd, omdat je niet boetevrij mag aflossen, zullen je maandlasten minder dan 50 euro per maand hoger zijn dan als je wel boetevrij zou kunnen aflossen. (Sowieso is het verschil natuurlijk die 24.000 aftrekbare boeterente, of misschien 16.000 netto?) Ik vraag mij af of die 50 euro extra lasten het verschil maken tussen wel of niet in financiële nood raken?

Maar misschien heb ik ergens in mijn berekening of redenering wel een (denk-)fout zitten, dan hoor ik het graag.

Even iets anders, je schreef ook:
Nu kost het me uiteindelijk mijn pensioen en nog veel meer!!!
Dat doet mij eraan denken dat als je via je werk pensioen opbouwde, er meestal geldt dat je als arbeidsongeschikte pensioen kan blijven opbouwen zonder dat je daar premie voor hoeft te betalen. Maar dan moet je wel zelf bij het pensioenfonds of de verzekeraar aangeven dat je arbeidsongeschikt bent geraakt. Heb je dat al gedaan? Als je dat nog niet hebt gedaan, doe dat dan snel. Als je achteraf dit aanvraagt, dan wordt namelijk vaak niet verder teruggegaan dan bv. een jaar voordat je hebt aangegeven dat je AO bent geworden. Dus hoe langer je ermee wacht, hoe minder pensioen je 'gratis' krijgt. (Maar misschien dat je het al wel had doorgegeven aan het pensioenfonds.)

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

jouw redenering klopt enig sinds. maar je vergeet dat ik maandelijkse kosten heb die ook eraf gaan zelfs na heel zuinig aan doen. daarboven op zit mijn pensioen en eventuele extra kosten die ik nog niet heb voorzien. ik heb pensioen premie vrijstelling aangevraagd maar afgewezen. zelfs heb ik er nogmaals gevraagd te herzien maar vruchteloos. dus enigste stap nu is hopen dat ik mijn hypotheek kan afbetalen en dat te gebruiken voor pensioen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door gemist »

Inderdaad, wat verwacht je eigenlijk van de eventueel aangeboden hulp?
Je moet overigens je uitgave patroon gaan veranderen en dat is een lastige klus. Niet iedereen lukt dat zelf. En teveel geld achter de hand is niet handig bij eventuele toekomstige uitkeringen.
Bult extra aflossen gaat em dus niet worden, pas gewoon het 'plan de campagne' aan, en probeer van het leven te genieten.
Succes en sterkte

Gesloten