LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hans48
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jul 2005 20:40

Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door hans48 »

Zorgplicht van de Banken daar heeft men de mond van vol,bij de ABN-AMRO heeft men daar nog
niet van gehoord.

Jaren lang heb ik een veel geld moeten betalen voor onze hypotheek met een vaste rente van 5.3%
nu dachten wij zal wel flink naar beneden gaan,zeker ook omdat ik heb uitgelegd dat wij door omstandigheden
die zij goed kennen het alleen met iets meer als AOW moeten doen.

Op hun website staan natuurlijk lokkertjes die niet voor vaste klanten geld,is ons verteld.

We hebben geen mogelijkheid om over te stappen als AOW ers en dat weten ze natuurlijk ook,
dat komt er op neer dat we nu het huis moeten gaan verkopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En welk deel van de zorgplicht komen ze niet na?

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dag Hans, waarom vind je dat de ABN tekort schiet in haar zorgplicht? Wat had de bank volgens jou anders moeten doen?

Je noemt je AOW, maar je wist bij het afsluiten van de hypotheek toch al wanneer je AOW zou krijgen, of mis ik nu iets?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Zonder een meer uitgebreide beschrijving kan niemand hier iets zeggen over de beroerde situatie waarin u zegt te zitten.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door tijger1 »

Een rente van 5,3% was een mooie rente, helemaal niets mis mee. Gaat er nu een nieuwe renteperiode in en is de aangeboden nieuwe rente niet naar uw zin?

Dat u niet meer aan uw verplichtingen zou kunnen voldoen, zodra u AOW ging krijgen, had u vantevoren kunnen berekenen en kunt u de bank niet aanwrijven.

Huis verkopen, kunt u dan de huur wel betalen straks?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door john18 »

hallo hans
Ben je al bij andere banken geweest. Misschien kun je het beste een assurantie kantoor bellen. die naar jouw specifiek inkomen en dergelijke kijken die tevens jouw verzekeringen het beste weet af te sluiten en hypotheek. mijn ervaring daarmee is dat het mij 50 euro op maand basis scheelt en hun weten precies wat de mogelijkheden zijn met hypotheek. meestal is het gratis.

gr john

p.s. hoop dat het lukt voor jullie

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door tijger1 »

@john18

Gratis? U bent helemaal abuis.

hans48
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jul 2005 20:40

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door hans48 »

Bedankt voor alle bemoedigende antwoorden doet me goed.
5.3 % is een mooie rente zegt men als op de abn-amro site al rentes worden aangeboden voor 5 jaar
van 1.8 %/2.0 %, waarom kunnen ze dat ons niet bieden.

Oversluiten met een AOW kan niet ze lachen je nog net niet uit bij de meeste banken.
Wij zijn door omstandigheden wat al in mijn bericht stond en uitgebreid bij de bank bekend is in deze situatie beland.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door tijger1 »

In de AOW "beland" je niet. Daar groei je vanzelf naar toe. En wat voor percentage is u dan aangeboden?

hans48
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jul 2005 20:40

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door hans48 »

Tijger, lezen is voor jou ook een probleem,het gaat helemaal niet over AOW,
als ze ons die lager rente aanbieden kunnen we gewoon blijven wonen.
10 jaar geleden was dat probleem waar ik het verder niet over wil hebben,dan hadden we huis
voor de helft contant kunnen betalen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door tijger1 »

[quote="hans48"]
nu dachten wij zal wel flink naar beneden gaan,zeker ook omdat ik heb uitgelegd dat wij door omstandigheden
die zij goed kennen het alleen met iets meer als AOW moeten doen.


Tja, lezen een probleem, dacht het niet.

U hebt het er anders zelf over dat u het met iets meer dan de AOW moet doen.

En als u tien jaar geleden het huis voor de helft contant kon betalen, had u dat moeten doen. Had u nu lagere lasten gehad.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door jonis »

Rentetarieven zijn voor iedereen gelijk, dus lokkertjes staan er niet op de site van ABN. Afhankelijk van je leenvorm, hoogte van je marktwaarde behoort daar gewoon een tarief bij wat je op de site kunt terugvinden. Dat hoeft dus inderdaad geen 2.0% te zijn en kan ook gewoon 2,6% zijn voor 5 jaar vast. Daarbij; als je een spaarhypotheek hebt hoeft een lagere rente ook geen voordeel te betekenen, want dan moet je weer meer premie betalen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hans48 schreef:Tijger, lezen is voor jou ook een probleem,het gaat helemaal niet over AOW,
als ze ons die lager rente aanbieden kunnen we gewoon blijven wonen.
10 jaar geleden was dat probleem waar ik het verder niet over wil hebben,dan hadden we huis
voor de helft contant kunnen betalen.
Waar heb je het dan wel over? Wij kunnen prima lezen en zien toch echt staan dat jij het (ook) over AOW hebt.
hans48 schreef:Zorgplicht van de Banken daar heeft men de mond van vol,bij de ABN-AMRO heeft men daar nog
niet van gehoord.

Jaren lang heb ik een veel geld moeten betalen voor onze hypotheek met een vaste rente van 5.3%
nu dachten wij zal wel flink naar beneden gaan,zeker ook omdat ik heb uitgelegd dat wij door omstandigheden
die zij goed kennen het alleen met iets meer als AOW moeten doen.

Op hun website staan natuurlijk lokkertjes die niet voor vaste klanten geld,is ons verteld.

We hebben geen mogelijkheid om over te stappen als AOW ers en dat weten ze natuurlijk ook,
dat komt er op neer dat we nu het huis moeten gaan verkopen.
Kun je de situatie eens duidelijk uiteenzetten met alle informatie en uitleggen waarom je vind dat de ABN niet voldoet aan hun zorgplicht?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door john18 »

tijger1 schreef:@john18

Gratis? U bent helemaal abuis.
Ja ze kijken gratis naar jouw situatie en komen met eventuele oplossingen. ja ze krijgen er wel voor betaalt als je een verzekering afsluit dat noemt men afsluitprovisie. ik was verz bij Interpolis/rabobank en zlm . ben via mijn tussenpersoon overgestapt via hun en scheelde 50 euro alle verzekeringen in een pakket. ze hebben mijn hypotheek geregeld en alles. Ik heb al meerdere malen vergeleken en wordt goed geholpen!!

Hans er zitten op deze forum ook mensen die alleen leuk vinden om mensen te kloten hebben niks beter te doen. ipv dat ze proberen te kijken wat je precies bedoeld.

gr john

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door thecure »

hans48 schreef:Bedankt voor alle bemoedigende antwoorden doet me goed.
5.3 % is een mooie rente zegt men als op de abn-amro site al rentes worden aangeboden voor 5 jaar
van 1.8 %/2.0 %, waarom kunnen ze dat ons niet bieden.

Oversluiten met een AOW kan niet ze lachen je nog net niet uit bij de meeste banken.
Wij zijn door omstandigheden wat al in mijn bericht stond en uitgebreid bij de bank bekend is in deze situatie beland.
Maar stel, de rente was helemaal niet gezakt in de afgelopen tijd, en nu nog steeds rond 5 %. dan had u ook deze problemen gehad.
zoals al gezegd u wist wat uw inkomen zou worden in de toekomst, ik neem aan dat de bank met het afsluiten daar ook rekening mee heeft gehouden.

ik denk dat we een gedeelte van het verhaal missen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt de rente voor 5,3% vast staan, schrijf je. De zekerheid van de rente vast zetten werkt twee kanten op; jij loopt niet het risico dat de rente tussentijds stijgt, de bank heeft zekerheid dat jij voor een bepaalde tijd die rente betaalt.

Als je daar vanaf wilt, dan kan dat wel, maar dan zul je dus een boete moeten betalen. Om de zekerheid die de bank nu heeft 'af te kopen'. Dus als je de rente nog een aantal jaar vast hebt staan en wilt overstappen op de huidige lage rente, dan zul je het verschil (dus wat de bank de komende jaren misloopt) als boeterente moeten betalen. Of soms kun je kiezen voor rentemiddeling, ze nemen dan een soort gemiddelde van jouw rente en de huidige rente.

Dus als je je hypotheek tegen de huidige rentes wil, dan kan dat, jij krijgt dan ook gewoon de nieuwe rentes aangeboden. Maar daar bovenop moet je wel een boete betalen wegens contractbreuk voor de nog lopende rentevaste periode.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Je hebt de rente voor 5,3% vast staan, schrijf je. De zekerheid van de rente vast zetten werkt twee kanten op; jij loopt niet het risico dat de rente tussentijds stijgt, de bank heeft zekerheid dat jij voor een bepaalde tijd die rente betaalt.

Als je daar vanaf wilt, dan kan dat wel, maar dan zul je dus een boete moeten betalen. Om de zekerheid die de bank nu heeft 'af te kopen'. Dus als je de rente nog een aantal jaar vast hebt staan en wilt overstappen op de huidige lage rente, dan zul je het verschil (dus wat de bank de komende jaren misloopt) als boeterente moeten betalen. Of soms kun je kiezen voor rentemiddeling, ze nemen dan een soort gemiddelde van jouw rente en de huidige rente.

Dus als je je hypotheek tegen de huidige rentes wil, dan kan dat, jij krijgt dan ook gewoon de nieuwe rentes aangeboden. Maar daar bovenop moet je wel een boete betalen wegens contractbreuk voor de nog lopende rentevaste periode.
En dat zou volledig terecht zijn.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door john18 »

hans heb je al om rentemiddeling gevragen?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door john18 »

dat onderwerp was bij kassa op tv van de week. misschien kun je bij abn via klantenservice {hypotheekadviseur} vragen of dat een mogelijkheid is dan krijg je de boete in de rente en geen hogere hypotheek.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgplicht ,ABN-AMRO weten ze niet wat dat betekend.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

john18 schreef:
tijger1 schreef:@john18

Gratis? U bent helemaal abuis.
Ja ze kijken gratis naar jouw situatie en komen met eventuele oplossingen. ja ze krijgen er wel voor betaalt als je een verzekering afsluit dat noemt men afsluitprovisie. ik was verz bij Interpolis/rabobank en zlm . ben via mijn tussenpersoon overgestapt via hun en scheelde 50 euro alle verzekeringen in een pakket. ze hebben mijn hypotheek geregeld en alles. Ik heb al meerdere malen vergeleken en wordt goed geholpen!!

Hans er zitten op deze forum ook mensen die alleen leuk vinden om mensen te kloten hebben niks beter te doen. ipv dat ze proberen te kijken wat je precies bedoeld.

gr john
Afsluitprovisie is al een paar jaar geleden afgeschaft. Tegenwoordig hoort het gewoon uurtje-factuurtje voor advies te zijn.

Gesloten