LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JeroenR.
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2017 13:13

Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door JeroenR. »

Ik heb een hypotheek bij Finqus (voorheen DSB-Bank) en heb eind december 2016 nog net in het oude jaar extra afgelost. In tegenstelling tot het jaar ervoor was dit tijdens de jaarwisseling nog niet verwerkt en bij navraag is gebleken dat alle aflossingen na 15 december niet meer op de jaaropgave worden verwerkt. Mag dit zomaar? Een jaaropgave is toch over een heel kalenderjaar, dus van 1 januari t/m 31 december of zie ik dat verkeerd?

Het schijnt dat dit op hun website zou hebben gestaan, maar sinds afgelopen woensdag (4 januari) staat het er niet meer op. Het lijkt erop dat met de overgang van DSB-Bank naar Finqus in juni 2016 ze ook gelijk de "spelregels" hebben veranderd, zonder dit aan hun klanten mede te delen.

Mijn vraag is of dit zomaar mag voor wat betreft de jaaropgave en ze ook tussentijds de "spelregels" mogen wijzigen zonder dat de klanten op de hoogte worden gebracht of dat ze hiermee hebben ingestemd. Heeft iemand tips of vergelijkbare ervaringen?

Jeroen
Laatst gewijzigd door Radar op 08 jan 2017 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door kokka »

Het lijkt me meer van belang of het geld wel van je bankrekening is op de jaaropgave daarvan. dat bepaald of je wel of niet vermogensrendement heffing moet betalen over het geld dat je afgelost hebt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Het is natuurlijk https://nl.wikipedia.org/wiki/Valsheid_in_geschrifte , maar ik denk niet, dat de economie er van in één stort.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door k2p »

Rabobank hanteerde als zekerheidsgrens 27december volgens mij, dit jaar. En het jaar er voor lees ik elders, 24 december. Een week vind ik eigenlijk wel te ruim om een betaling te verwerken. En 16 dagen zoals in TS zn geval is gewoon absurd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:Het is natuurlijk https://nl.wikipedia.org/wiki/Valsheid_in_geschrifte , maar ik denk niet, dat de economie er van in één stort.
Onzin. Valsheid in geshrifte is totaal niet aan de orde.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

k2p schreef:Rabobank hanteerde als zekerheidsgrens 27december volgens mij, dit jaar. En het jaar er voor lees ik elders, 24 december. Een week vind ik eigenlijk wel te ruim om een betaling te verwerken. En 16 dagen zoals in TS zn geval is gewoon absurd.
Banken draaien in de kerstvakantie net als de rest van Nederland ook op minder sterkte. En in die laatste weken van het jaar moet er heel veel extra werk worden verzet, net als in ieder ander bedrijf.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door k2p »

GJvdZ schreef:
k2p schreef:Rabobank hanteerde als zekerheidsgrens 27december volgens mij, dit jaar. En het jaar er voor lees ik elders, 24 december. Een week vind ik eigenlijk wel te ruim om een betaling te verwerken. En 16 dagen zoals in TS zn geval is gewoon absurd.
Banken draaien in de kerstvakantie net als de rest van Nederland ook op minder sterkte. En in die laatste weken van het jaar moet er heel veel extra werk worden verzet, net als in ieder ander bedrijf.
Dat begrijp ik wel. Maar een betaling verwerken kost doorgaands niet meer dan een dag, en de (school)vakanties begonnen pas 24 december. Dus hoezo 15 december al betalingen 'te laat' noemen? Een halve maand is dat! Absurd!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door crazyme »

Te meer absurd omdat een jaaropgave ook rustig halverwege januari opgemaakt kan worden en waarbij de transacties van voor de grote winterstop verwerkt kunnen worden.

Ik vraag mij af of ts zijn waarneming wel juist is.


jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

een vraag, een antwoord schreef:Tja, https://www.finqus.nl/uw-situatie/veran ... a-aflossen

verder eens met crazyme
Wat haal je daar uit dan?
4.Nadat wij de extra aflossing hebben verwerkt op uw lening wordt per de daaropvolgende maand de nieuwe maandtermijn geïncasseerd.
Zegt alleen maar wat over nieuwe maandelijkse rente en eventuele verdere normale maandelijkse aflossing.
Boetevrij extra aflossen

U kunt per kalenderjaar maximaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom extra boetevrij aflossen. Wilt u meer dan 10% extra aflossen, dan betaalt u hiervoor mogelijk een boete.
Hier zal het TS om te doen zijn. Dan zou ik eerst eens zekerheidshalve contact opnemen met Fingus hoe zij dit zien, aangezien het bedrag gewoon op 15 december vorig kalenderjaar is overgemaakt.


Maar verder zie ik eigenlijk het probleem niet zo in want dit jaar zou je dus op "15 december" ook weer extra kunnen aflossen; tenzij TS al nu in januari alweer het maximale bedrag= 10% extra had willen aflossen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat het 'probleem' mogelijk te maken heeft met de volgorde waarin je een en ander moet regelen. Eerst een aflosnota aanvragen en pas als je die hebt ontvangen en daarmee akkoord bent kun je de daadwerkelijke aflossing doen. Als je dus bv rond kerst bedenkt dat je snel nog wat wilt aflossen, dan kun je wel het geld gaan overmaken, maar daarmee heb je nog niet de daadwerkelijke aflossing gedaan. Dan zal er voor die tijd nog eerst een aflosnota moeten worden gemaakt, waar jij mee akkoord moet gaan. Tot dat moment zal er niet op je hypotheeklening worden afgelost.

(Mogelijk was dit vroeger anders, maar tegenwoordig, met veranderende wetgeving, moeten de geldverstrekkers eerst expliciet zo'n 'offerte' maken voordat de aflossing kan worden geregeld.)

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door k2p »

Dat hangt van de bank af. Bij je "eigen" bank kun je bijvoorbeeld vaak online aflossen zonder aflosnota.
Maar TS zegt dit nu niet voor het eerst te doen. Zou het ineens veranderd zijn wat betreft aflosnota? Zou kunnen...

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:Het lijkt mij dat het 'probleem' mogelijk te maken heeft met de volgorde waarin je een en ander moet regelen. Eerst een aflosnota aanvragen en pas als je die hebt ontvangen en daarmee akkoord bent kun je de daadwerkelijke aflossing doen. Als je dus bv rond kerst bedenkt dat je snel nog wat wilt aflossen, dan kun je wel het geld gaan overmaken, maar daarmee heb je nog niet de daadwerkelijke aflossing gedaan. Dan zal er voor die tijd nog eerst een aflosnota moeten worden gemaakt, waar jij mee akkoord moet gaan. Tot dat moment zal er niet op je hypotheeklening worden afgelost.

(Mogelijk was dit vroeger anders, maar tegenwoordig, met veranderende wetgeving, moeten de geldverstrekkers eerst expliciet zo'n 'offerte' maken voordat de aflossing kan worden geregeld.)
Dat doet er niet toe in principe want het wordt daardoor alleen wat iets meer verwerkingstijd probleem en moet TS dus voor de verwerking in dit jaar een iets eerdere aanvraag doen. Maar daarmee is het dus ook de vraag of het nu eigenlijk wel daadwerkelijk een probleem voor TS is of iets waar je hooguit in de toekomst nog eens rekening mee moet houden, want zoals ik al vermeldde:
Maar verder zie ik eigenlijk het probleem niet zo in want dit jaar zou je dus op "15 december" ook weer extra kunnen aflossen; tenzij TS al nu in januari alweer het maximale bedrag= 10% extra had willen aflossen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

k2p schreef:Dat hangt van de bank af. Bij je "eigen" bank kun je bijvoorbeeld vaak online aflossen zonder aflosnota.
Maar TS zegt dit nu niet voor het eerst te doen. Zou het ineens veranderd zijn wat betreft aflosnota? Zou kunnen...
Het is zelfs heel goed mogelijk dat dit veranderd is, aangezien de regelgeving op dit gebied sinds 14 juli afgelopen jaar behoorlijk veranderd is.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

kweenie schreef:(Mogelijk was dit vroeger anders, maar tegenwoordig, met veranderende wetgeving, moeten de geldverstrekkers eerst expliciet zo'n 'offerte' maken voordat de aflossing kan worden geregeld.)
Nee, dat is niet juist. Je kunt gewoon aflossen op je hypotheek zonder dat de bank een aflosnota moet opmaken (voor een volledige aflossing met doorhaling van de hypotheek ligt dit anders).

Er staat in het bericht van TS overigens ook nergens dat de aflossing niet per 15 december is verwerkt, er staat alleen dat de aflossing niet verwerkt is op de jaaropgave. De administrateur kiest ervoor de jaaropgaven vroeg te versturen (en daarmee ook vroeg de fiscus te informeren) en heeft daardoor een vroege datum dat transacties niet meer kunnen worden meegenomen. Dat wordt in het komende jaar vanzelf weer rechtgetrokken (het renteverschil over minder dan een maand zal ook niet heel groot zijn).

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Vele onjuiste antwoorden, te weinig kennis in huis. Het antwoord van Kokka is juist.
Gewoon in afwijking van de jaaropgave van Finqus de juiste bedragen in je aangifte IB vermelden en er is niets aan de hand.

Groeten van B+

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door k2p »

Wie zegt dat het over vermogensrendement gaat? Misschien gaat het TS enkel om dat hij nu weer boetevrij wil kunnen aflossen. Bij sommige banken wordt per kalenderjaar een max toegekend.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Belegger+ schreef:Vele onjuiste antwoorden, te weinig kennis in huis. Het antwoord van Kokka is juist.
Gewoon in afwijking van de jaaropgave van Finqus de juiste bedragen in je aangifte IB vermelden en er is niets aan de hand.
Als het om vermogensrendementsheffing zou gaan dan kán Kokka gelijk hebben ja. Maar alleen als met geld dat anders onder box 3 valt eigenwoningschuld is afgelost... En bovendien is het advies om dan gewoon de 'juiste bedragen' in de aangifte te zetten nogal kort door de bocht. Want de fiscus krijgt de opgave die Finqus doet. Dus ook al kloppen je eigen bedragen, dan kan dat alsnog tot vragen leiden...

Ik lees overigens nergens dat het TS gaat om de vermogensrendementsheffing, dus of dit verder ter zake doet?

Mijn vorige punt blijft gewoon staan: de aflossing staat niet op de jaaropgave, maar zal wel correct ( en op correcte datum) verwerkt zijn. De strijd over voldoende/onvoldoende kennis op dit vlak ga ik graag aan! :-)

stofzuigertje

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat als ik nu in januari 2017 aflos pas in februari 2017 de rente omlaag gaat en het schuld bedrag aangepast word.
Geen DSB maar Argenta en die boeken aflossingen deze maand altijd in de volgende en dat was al bekend bij afsluiten.
31 jan word dus 1 feb verwerkt maar 2 januari ook.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aflossing in december niet op jaaropgave hypotheek

Ongelezen bericht door k2p »

bij mij niet hoor (rabobank). halverwege de maand aflossen is direct minder rente. eind die maand zie je een deel van de daling al terug in de te betalen rente.

Gesloten