LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

een vraag, een antwoord schreef:Dat is even lastig joepie, je dient alle stukken nu vooraf in te dienen, op basis waarvan je een voor de bank bindende offerte krijgt.
Europese wetgeving. In het verleden ontving je een offerte onder voorwaarden.
Hij is nog leuker:
- de notaris wou niet beginnen voordat alles binnen is (waaronder offerte van nieuwe geldverstrekker)
- de nieuw geldverstrekker wil voor het advies en opmaken van zo’n offerte natuurlijk ook alles binnen hebben (waaronder definitieve aflosnota van huidige geldverstrekker)
- en jawel, de huidige geldverstrekker geeft alleen definitieve aflosnota uit op verzoek van notaris

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Vaak is een pro forma aflosnota voldoende, overleg even met je adviseur.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

een vraag, een antwoord schreef:Vaak is een pro forma aflosnota voldoende, overleg even met je adviseur.
Adviseur is van ABN-AMRO, heeft vooralsnog meer vragen dan antwoorden...

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:
een vraag, een antwoord schreef:Vaak is een pro forma aflosnota voldoende, overleg even met je adviseur.
Adviseur is van ABN-AMRO, heeft vooralsnog meer vragen dan antwoorden...
Daar is ie adviseur voor.....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Fiesiekus schreef:
Joepie Joepie schreef:
een vraag, een antwoord schreef:Vaak is een pro forma aflosnota voldoende, overleg even met je adviseur.
Adviseur is van ABN-AMRO, heeft vooralsnog meer vragen dan antwoorden...
Daar is ie adviseur voor.....
Ik ben benieuwd naar zijn advies.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je kiest zelf je weg Joepie en op deze route zijn er geen zijwegen en andere routes meer.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

een vraag, een antwoord schreef:Je kiest zelf je weg Joepie en op deze route zijn er geen zijwegen en andere routes meer.
Gisteren toevallig Die Hard 4.0 gekeken?
Toen ze die tunnel in reden leek er ook geen uitweg meer te zijn en hij had ook geen kogels meer...

Er zijn altijd nog opties, maar ik heb idd mijn zinnen gezet op een doorzichtige hypotheek constructie met lage kosten (lees: hypotheekrente, mede doordat hypotheek < 85% van marktwaarde van onderpand en ik gedeeltelijk ga aflossen).

En nu ga ik open luisteren wat adviseur van ABN-AMRO mij adviseert.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Binnen een bank heb je maar één route, bij een zelfstandig adviseur vele.
Maar goed, daarvoor kun je altijd nog kiezen, meteen een leuk item voor een nieuw topic.
8)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:Er zijn altijd nog opties, maar ik heb idd mijn zinnen gezet op een doorzichtige hypotheek constructie met lage kosten (lees: hypotheekrente, mede doordat hypotheek < 85% van marktwaarde van onderpand en ik gedeeltelijk ga aflossen).
Stap dan in z'n geheel over naar de ING. Die kennen een heel scherpe daling van de hypotheekrente naarmate de LTV verhouding daalt. Plus 0,25% extra korting als je een betaalpakket neemt met je inkomen daarop.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Fiesiekus schreef:
Joepie Joepie schreef:Er zijn altijd nog opties, maar ik heb idd mijn zinnen gezet op een doorzichtige hypotheek constructie met lage kosten (lees: hypotheekrente, mede doordat hypotheek < 85% van marktwaarde van onderpand en ik gedeeltelijk ga aflossen).
Stap dan in z'n geheel over naar de ING. Die kennen een heel scherpe daling van de hypotheekrente naarmate de LTV verhouding daalt. Plus 0,25% extra korting als je een betaalpakket neemt met je inkomen daarop.
Om inhoudelijk zelfde redenen heb voor ABN-AMRO gekozen (bank met meerdere mogelijkheden), inclusief hun eigen advies (zonder onafhankelijk tussenpersoon - daar heb ik mindere ervaringen mee).

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

ABN AMRO heeft de laagste advieskosten, maar adviseert in het kader van de WC Eend formule. Dat geldt overigens ook voor ING, maar ING is momenteel qua rente wel scherper en biedt zeker geen slechter produkt dan ABN AMRO.

Gezien je bestaande hypotheekconstructie snap ik dat je niet blij bent met je adviseur indertijd, maar het is wel een constructie waar je zelf bent ingestapt, Enige zelfreflectie op z'n tijd kan geen kwaad. De tijden zijn heel erg veranderd, de adviseurs ook. Die kan je veel meer bieden met een onafhankelijke blik, maar kost ook meer. Overigens zou een financieel planner voor jou ook geen overbodige luxe zijn, maar dan wordt het nog duurder.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Huis van iets boven 400k, Hypotheek rond 350 kE, 200 kE aflossingsvrij, 150 kE annuitair

Vandaag zijn de hypotheek rentes voor 10 jaar vast, < 85%
1ste keus ABN-AMRO (incl korting): 2.08% versus 1.88%
2de keus ING (incl korting): 2.19% versus 1.84%

(beide zijn redelijk recent nog gedaald, ING meer dan ABN-AMRO, dus verschil is kleiner geworden, maar ik wil niet 100% aflossen)

(en ik ben me zeer bewust van de WC-eend constructie - going forward kunnen zij alleen naar henzelf wijzen)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:Huis van iets boven 400k, Hypotheek rond 350 kE, 200 kE aflossingsvrij, 150 kE annuitair

Vandaag zijn de hypotheek rentes voor 10 jaar vast, < 85%
1ste keus ABN-AMRO (incl korting): 2.08% versus 1.88%
2de keus ING (incl korting): 2.19% versus 1.84%

(beide zijn redelijk recent nog gedaald, ING meer dan ABN-AMRO, dus verschil is kleiner geworden, maar ik wil niet 100% aflossen)

(en ik ben me zeer bewust van de WC-eend constructie - going forward kunnen zij alleen naar henzelf wijzen)

Even verder kijkend: bij lagere LTV kan je bij ING meer korting op de hypotheekrente krijgen. Bij de door jou gekozen vorm (annuitair) kan je tot 1,54% dalen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

een vraag, een antwoord schreef:Gezien je bestaande hypotheekconstructie snap ik dat je niet blij bent met je adviseur indertijd, maar het is wel een constructie waar je zelf bent ingestapt, Enige zelfreflectie op z'n tijd kan geen kwaad. De tijden zijn heel erg veranderd, de adviseurs ook. Die kan je veel meer bieden met een onafhankelijke blik, maar kost ook meer. Overigens zou een financieel planner voor jou ook geen overbodige luxe zijn, maar dan wordt het nog duurder.
Enige nuancering: hypotheekadviseurs zijn niet veranderd, het verdienmodel is veranderd. Ze kosten nu minder, alleen merk je nu pas dat je vroeger via de maandelijkse rentebetaling hun hogere provisie via de bank betaalde. Wat de meerwaarde van die onafhankelijke blik (?) is, is mij niet duidelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je in je vergelijking ook gekeken naar het effect op de rente van de lagere verhouding tussen leensom en woningwaarde? Want ook al los je relatief langzaam af, met je grote deel aflossingsvrij, toch zul je ook als je nu op 85% zit na 5 jaar wel onder de 80% komen.

Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar Obvion, die bieden nu 2,09% en 1,89% bij < 90%, maar als je onder de 80% komt, dan verandert dat naar 2,04% en 1,84%. En bij 70% gaat er weer 0,05% vanaf. Bij Abn Amro maak je weliswaar een grotere sprong als je onder de 65% komt, maar voordat je daar bent, ben je wel een hele tijd verder. Ik zou daarom zelf Obvion ook in de vergelijking hebben betrokken.

Bij ING een iets vergelijkbaar verhaal als bij Obvion. Daar gaat ook voor iedere 5% lagere schuld-marktwaardeverhouding er 0,05% van de rente af. Maar daar begin je natuurlijk wel een stuk hoger, dus voordat je daar beter uit zou zijn dan bij Abn Amro, ben je wel weer een tijd verder.

(En als je dicht bij de 80% zou zitten, dan zou iqwoon ook een optie kunnen zijn, maar ik neem aan dat je daar nog wel ver vanaf zit.)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef: (En als je dicht bij de 80% zou zitten, dan zou iqwoon ook een optie kunnen zijn, maar ik neem aan dat je daar nog wel ver vanaf zit.)
Voordeel IQwoon: je mag jaarlijks 20% boetevrij aflossen én de rente van aflossingsvrij is gelijk aan die bij annuitair

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik heb mijn best moeten doen om onder de 85% te komen en paar weken geleden was ABN-AMRO nog ruim de goedkoopste, ze zijn nog 0.05% gezakt en over paar jaar zijn ze op andere percentages misschien ook wel de goedkoopste ;-).

Ik wou naar een "echte" bank en passen al die banken lagere rente ook toe gedurende de rentevast periode (ABN-AMRO wel)?

FYI: Ik wou voor bankieren weg bij Rabobank en had al / nog een kleine hypotheek bij ING (< 55%, misschien moet ik die eens 10 jaar gaan vastzetten).

Update:
Ik heb variabele rente bij ING en die is hoger dan 1 jaar vast, door (hogere) opslag op negatieve variabele rente?!?!?!?!
Omzetten kan, maar daar zitten administratie kosten aanvast die ik niet binnen een jaar terugverdien...

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:FYI: Ik wou voor bankieren weg bij Rabobank
Lovenswaardig!!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:Ik heb variabele rente bij ING en die is hoger dan 1 jaar vast, door (hogere) opslag op negatieve variabele rente?!?!?!?!
Omzetten kan, maar daar zitten administratie kosten aanvast die ik niet binnen een jaar terugverdien...
Je hebt dus 3 hypotheken bij 2 banken?? Twee bij de ABN en één bij ING ???

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN-AMRO - (advies) hypotheek oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat die ING hypotheek nog een restant was van je Westland Utrecht hypotheek? Dat die hypotheek in de loop der tijd voor een deel (beleggingen) naar NN is gegaan en voor een deel (aflossingsvrije lening) bij ING is gebleven?

Als je een nieuwe hypotheek wilt, dan zul je al je oude hypotheken moeten stoppen. Tenzij je naar of bij de zelfde geldverstrekker gaat/blijft als waar dat stuk hypotheek loopt. Dus als je naar ABN AMRO wil gaan, dan zal die ING hypotheek ook mee moeten.

Maar ik neem aan dat de adviseur je dat heeft uitgelegd :wink: .

Gesloten