LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
LilianvdLans
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2017 09:23

Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Ongelezen bericht door LilianvdLans »

Ik heb een hypotheek lopen bij UCB onderdeel BNP Paribas.
In november 2015 heb ik de boeterente opgevraagd voor mijn hypotheek die in 2021 afloopt.
De boete was € 11996.00.
In mei 2017 wederom opgevraagd, en nu is de boete € 12739.43.
Je zou verwachten dat deze nu lager is.
Kan dit zomaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mei 2017 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat is heel goed mogelijk. De boeterente is namelijk afhankelijk van het renteverschil en de resterende periode. Waarschijnlijk is de rente nu een stuk lager dan anderhalf jaar geleden en bovendien wordt er nu ook nog gerefereerd aan de rente voor 4 jaar in plaats van de hogere rente voor 6 jaar. Dus misschien is de periode wel een kwart korter, maar het renteverschil zal ook een stuk hoger zijn, misschien wel 40% hoger.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Ongelezen bericht door scontra »

LilianvdLans schreef:Ik heb een hypotheek lopen bij UCB onderdeel BNP Paribas.
In november 2015 heb ik de boeterente opgevraagd voor mijn hypotheek die in 2021 afloopt.
De boete was € 11996.00.
In mei 2017 wederom opgevraagd, en nu is de boete € 12739.43.
Je zou verwachten dat deze nu lager is.
Kan dit zomaar?
De rentestand is nu lager dan in 2015, daarmee is het verschil t.o.v. uw huidige rente groter geworden.
Dat grotere verschil in rente stand en de nu kortere looptijd is de reden waarom uw boete nu hoger uitvalt, aangezien de bank nu nog minder aan u kan verdienen door die lagere rentestand.
Dat boete bedrag wordt waarschijnlijk weer opgeteld bij het huidige hypotheekbedrag en het zal mij niet verbazen als de uw nieuw aangeboden rentevastperiode ook langer doorloopt dan het huidige tot 2021.
Als dat zo mocht zijn dan betaald u al die jaren ook weer rente over de uitgesmeerde boeterente.
Moeilijk om zo even simpel aan te geven "doen of niet doen" en waarom niet of wel en dit mede doordat de eventuele andere wijzigingen in de voorwaarden niet kunnen worden meegenomen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

LilianvdLans schreef:Ik heb een hypotheek lopen bij UCB onderdeel BNP Paribas.
In november 2015 heb ik de boeterente opgevraagd voor mijn hypotheek die in 2021 afloopt.
De boete was € 11996.00.
In mei 2017 wederom opgevraagd, en nu is de boete € 12739.43.
Je zou verwachten dat deze nu lager is.
Kan dit zomaar?
Zoals in bovenstaande twee posts is aangegeven, kan dat omdat door de resterende looptijd korter en de rente lager is geworden van vergelijkbare hypotheken en looptijden. Indien u hier post wat de totale hypotheekschuld is en het nu geldende rentepercentage voor uw hypotheek kan uitgerekend worden of het misschien interessant is om naar een andere hypotheek verstrekker over te stappen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het kan maar.....laat u goed informeren, deze club staat er om bekend dat ze niet de juiste regels ivm boeterente hanteren...

neem kontakt op met deze club, die hebben dit alles aan de klok gehangen...

https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/ove ... berekenen/

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente UCB omhoog, mag dit?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Maar hogere boete rente is toch fijn?
Dat betekent dat nieuwe rente lager is (lager dan voorheen) en boete is fiscaal aftrekbaar.

Ik vraag me alleen wat je nu echt wint. Je koopt zekerheid, want de tot einde rentevast periode hogere rente betaal je toch, plus een opslag die je anders niet hoeft te betalen.

Gesloten