LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Berreal
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:18

Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Berreal »

momenteel ben ik aan het onderzoeken of er een mogelijkheid bestaat tot de aankoop van een stuk grond, met daarop een kleine woning.
Deze grond heeft een oppervlakte van +/- 2000 m2 (26.5 x 75 m1)

Mijn idee hierbij is de kavel à 2000 m2 + bestaande woning aan te kopen en dan op de een deel van de kavel een nieuwe woning te laten bouwen.
In de tussentijd wonen in de bestaande woning.
Wanneer de nieuwe woning gereed is te verhuizen naar de "buren" en de kavel te splitsen.
Daarmee de bestaande woning met een deel van de grond (+/- 700m2) weer door te verkopen.

Mijn gedachte is dat de nieuwbouw woning 1-op-1 gedekt moet worden met de verkoop van de bestaande woning + afgesplitste kavel.

Echter weet ik niet of er banken zijn die hier voor op voorhand een hypotheek willen verstrekken.
Het zou dan gaan om de "voorfinanciering" van +/- 230.000, waarvoor de verkoop van de bestaande woning + grond dan garant voor moet staan. (inschatting van de makelaar is dat de verkoop +/- 250.000 moet opleveren.

Mijn vraag is dus of er iemand is met ervaring hiermee. Of dat iemand weet of er een dergelijk financiële constructie mogelijk is.

Ik hoor het graag

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Berreal.

Er is iets anders dan de bank. Dat heet 'bestemmingsplan' . Op dit perceel is - zo ik begrijp- nu één woning toegestaan. Wil je een nieuwe woning bouwen,dan zal de gemeente een sloopverplichting verbinden aan die vergunning. Zelfs het in de 'oude' woning wonen tijdens de bouw, hoeft de gemeente niet toe te staan. Meestal mag het wel.

Stel dat je een twééde 'woonbestemming' kunt krijgen op dit perceel [ kijk in bestemmingsplan, ga een keer met een beleidsambtenaar praten], dan zou het kunnen.

Nu komen we bij je eigenlijke vraag. Ik heb ooit dit gedaan. De bank vind het prima, maar je moet wel een taxatie laten maken met de waarde van het huidige geheel, én de uiteindelijke waarde. Hoe de financiering er uit gaat zien, kan ik je niet vertellen, de regels wijzigen té snel.

Maar als je een goede relatie met een [lokaal?] filiaal hebt, kun je gewoon een informatief gesprek aanvragen, dat kost niets. Handig is dan wel om de cijfers paraat te hebben van je inkomen, de aankoopkosten en de bouwkosten etc.

Berreal
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:18

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Berreal »

Ben inderdaad op de hoogte van bouwregelgeving. Ben zelf werkzaam in deze business. Momenteel aan het kijken of er mogelijk een 2e woning op mag komen en wat bestemmingsplan eisen dan worden.
Dut is fase 1. De tweede belangrijke fase is de financiering. Aankoop is geen probleem. Alleen het finacieren van de nieuwbouw vergt een dergelijke creatieve actie zoals ik hierboven schets. Heb helaas geen 2.3-Ton extra. Dus zal dit ergens anders vandaan moeten komen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Ga met je bank praten. Vraag of je een 'overbruggingskrediet' kunt krijgen. Dat kon vroeger wel. Valt niet onder je hypotheek maar onder 'persoonlijke lening' . Ook dan geld : zorg dat je de papieren bij je hebt. Je moet aannemelijk kunnen maken wat de waarde is van de nieuwe woning op dat stukje grond. Denk ook aan overpad langs de bestaande woning. Dat verlaagd de waarde van die woning.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dan_Veluwe schreef:Ga met je bank praten. Vraag of je een 'overbruggingskrediet' kunt krijgen. Dat kon vroeger wel. Valt niet onder je hypotheek maar onder 'persoonlijke lening' .
Het is ook een hypothecaire lening: je krijgt het geld (o.a.) op basis van de waarde van het OG waar je een hypotheek op geeft. Het bedrag dat je kunt krijgen is aanzienlijk meer dan wat je met een gewone persoonlijke lening kan krijgen (even met de aanname dat we het over een normaal inkomensniveau hebben).

Berreal
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:18

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Berreal »

Ik lees overal dat een overbruggingskrediet alleen op basis van overwaarde wordt afgegeven. Maar is dit dan ook een overwaarde? Als ik een taxatie op het weer te verkopen deel kan krijgen (250000) kan je dat dan als overwaarde benoemen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Grotendeels eens met Dan_Veluwe. Hey grootste probleem zal niet de financiering zijn, maar de toestemming van de gemeente.

Als je al toestemming krijgt voor nieuwbouw, dan moet dat vaak op de zelfde plek als de bestaande woning. Vaak is zelfs een schuur die om te bouwen zou kunnen zijn naar woning niet eens toegestaan. Als het wel op een andere plek mag, is het nog maar de vraag of je de kavel mag splitsen. En even heel simpel geredeneerd, als de gemeente jouw plan zou toestaan, denk je dan niet dat er al tien projectontwikkelaars ​voor jou zouden zijn geweest die dit al hadden uitgevoerd...?

Maar ik zou zeker het gesprek aangaan met de gemeente. Want als dit zou mogen, dan klinkt dat wel als een buitenlands en dan ben ik ervan overtuigd dat het met de financiering ook wel goed komt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:Vaak is zelfs een schuur die om te bouwen zou kunnen zijn naar woning niet eens toegestaan. Als het wel op een andere plek mag, is het nog maar de vraag of je de kavel mag splitsen.
Hier in de gemeente ken ik een rijke gepensioneerde bollenboer met een bouwvallig huis en daarnaast een bouwvallige bollenschuur met asbest golfplaten op het dak.
De bollenboer was er een met een eigenwijze kop en heeft tot aan de hoge Raad geprocedeerd om de bouwvallige schuur om te zetten tot woning en ook zijn eigen woning te herbouwen. Kreeg niets voor elkaar het enige wat er is gebeurd is de oude woning gesloopt herbouw van nieuwe woning en van de schuur zijn alleen de asbest golfplaten vervangen. De rest van de bouwvallige schuur staat er nog, naast de nieuwe woning.

Berreal
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:18

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Berreal »

Ik ben zo wie zo momenteel met gemeente aan het communiceren om te kijken wat er mogelijk is. Er zal iig een procedure moeten worden opgestart on bestemmingsplan te wijzigen. Maar men staat er niet onwelwillend tegenover. Het gaat hier om een redelijk grote kavel met een erg oude (vervallen) schuur en jaren 60 woning. Wat omringt is met relatief netjes bebouwde percelen. Zij willen dus omwille van een net dorpsgezicht wel meedenken. Mijn vraag gaat dus niet over, of dit mogelijk is vanuit gemeente. Maar meer hoe dit financieel kan worden gerealiseerd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Berreal schreef:Ik ben zo wie zo momenteel met gemeente aan het communiceren om te kijken wat er mogelijk is. Er zal iig een procedure moeten worden opgestart on bestemmingsplan te wijzigen. Maar men staat er niet onwelwillend tegenover. Het gaat hier om een redelijk grote kavel met een erg oude (vervallen) schuur en jaren 60 woning. Wat omringt is met relatief netjes bebouwde percelen. Zij willen dus omwille van een net dorpsgezicht wel meedenken. Mijn vraag gaat dus niet over, of dit mogelijk is vanuit gemeente. Maar meer hoe dit financieel kan worden gerealiseerd.
Ik theorie is alles mogelijk en praktisch gezien is het een onzettend lastige klus.
Hangt er domweg vanaf hoeveel inkomen en vermogen je zelf in kunt brengen.
Wellicht onderzoeken of het mogelijk is de kavel nu al te splitsen, het oude woonhuis te laten financieren door de bank en de resterende grond uit eigen middelen.

Dit is geen case voor een forum, maar voor een ervaren financieel adviseur, die eerst jouw eigen mogelijkheden moet inventariseren.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het kan wel mits de bank mee wil werken, zal dan in de vorm gaan van een bouwdepot zoals dat ook gaat bij de aankoop vna een nieuwe woning, deel bouwen als dat af is betalen, deel bouwen enz enz...

hypotheek zal dan op de nieuw te bouwen woning gevestigd worden, het is enkel de vraag, en daarvoor moet je echt naar de bank als alles klaar is met de gemeente of de bank mee wil doen met je, als alles gaat zoals je denkt dan is er een gerede kans dat ze mee doen...

Rika22
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2009 00:08

Re: Mogelijkheid tot financiering grond + nieuwbouw woning

Ongelezen bericht door Rika22 »

Een soortgelijke vraag werd al eerder dit jaar gesteld, zie mijn antwoord op viewtopic.php?f=72&t=168653
In jouw geval zou ik de splitsingsakte van de grond samen met de hypotheekakte bij één notaris laten passeren, en dus vóór de bouw start. Dit kan je schelen in de notariskosten.

Gesloten