LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door wim1967 »

Beste mensen.

Ik heb bij Florius mijn hypotheek en heb vorig jaar mei mijn rente contract opengebroken voor een nieuwe lage rente. Boete direct betaald zonder rente middeling.

Nu door alle uitzendingen over de verkeerd berekende boete rente heb ik Florius aangesproken hierover. Zij geven als antwoord dat het alleen geldt als je vervroegd aflost en niet bij open breken rente contract en boete rente daar over.
Zij verwijzen naar een artikel op hun website https://www.florius.nl/Pages/actueel/ni ... ssen-.aspx

Ik gaf aan dat het wel degelijk over het open breken van rente contract met de daarbij behorende boete rente gaat en verwezen naar de uitzendingen van Tros Radar. Maar helaas blijven zij van mening (Middels een chat op hun website) dat het alleen over vervroegd aflossen gaat.

Klopt dit nu? Heb ik de uitzendingen van Radar over dit onderwerp dan verkeerd begrepen of strooit Florius zand in mijn ogen zodat ik er niet verder op in zal gaan. Als dat laatste waar is zal mijn volgende hypotheek zeker niet via Florius lopen.

Kan iemand mij hierover inlichten wat nu wel en niet geldt om in aanmerking te komen voor de herberekening.

Ik ben bang dat ik kan wachten tot ik een ons weeg maar geen bericht voor 31-12-2017 van Florius zal krijgen dat ik te veel boete betaald heb en een deel van deze boete terug krijg.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door jonis »

redhead55 schreef:Als je de website van AFM bekijkt dan heeft men het inderdaad over vervroegde aflossing:


Ook uit de benaming kunt U al opmaken dat de Leidraad (want dat is feitelijk waarop U zich beroept) betrekking heeft op vervroegd aflossen.
(in de praktijk dus meestal het oversluiten naar een andere geldverstrekker). Maar ook dan piest U, helaas, naast de pot.
U heeft Uw rentecontract in mei 2016 open gebroken. De Leidraad geldt echter pas voor vervroegde aflossingen vanaf 14 juli 2016.
Florius heeft dus, helaas voor U, in deze het gelijk aan haar zijde.
Zou je misschien zeggen, echter Rabo:
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft richtlijnen opgesteld voor de berekening van de vergoeding voor vervroegd aflossen, voorheen bekend als boeterente. Deze vergoeding betaalt u als u extra wilt aflossen op uw hypotheek of uw hypotheekrente wilt aanpassen.
en:
Als u een berekening van de vergoeding bij extra aflossen of hypotheekrente aanpassen aanvraagt, houden wij rekening met de nieuwe uitgangspunten van de AFM. Alle vergoedingen die na 14 juli 2016 zijn betaald, worden opnieuw berekend. Komt er een lagere
Uiteraard piest TS naast de pot vanwege de datum.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door JozJan »

Op de site van Florius staat duidelijk dat de nieuwe regels zowel op aflossingen als op openbreken van een rentecontract van toepassing zijn. Vreemd dat ze in een chat anders vertellen. Dit geldt ook bij alle banken zo. Maar goed, TS heeft daar niks aan aangezien het rentecontract is opengebroken voor 14 juli 2016.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door wim1967 »

Dank voor de reacties. Het wordt door jullie wel duidelijk gebracht.

Ik heb na gekeken wanneer de contracten officieel zijn getekend voor het aanpassen van de rente, maar dat is pas begin augustus geweest. De eerste toenadering van mijn kant en de bevestiging dat het kan bij mijn tussenpersoon dateren van eind mei. Dus val ik na 14 juli dat e.e.a. definitief is vastgelegd én ondertekend.

Jullie hebben het over vervroegd aflossen en niet over het aanpassen rente.
Bij mij gaat het over het verschil in rente voor én na het aanpassen. Daar wordt een nadelig verschil in rente tarief berekend. (net zoals bij vervroegd aflossen) Zover ik mij dat herinner uit de uitzendingen gaat het daar ook over. Er worden voorbeelden gegeven over het rente verschil tussen de oude en nieuwe rente en dat er een nadelig tarief voor het berekenen van het verschil tussen oude en nieuwe rente wordt berekend (De boete). Dus niet alleen over vervroegd aflossen maar ook over het verschil in rente bij openbreken rente contract.

Ik vind het lastig dit in een verhaal te zetten dus kom ik mogelijk een beetje verward over. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hierboven probeer te vertellen.

Groet

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door JozJan »

redhead55 schreef:Wim,

In de link die ik hierboven plaatste met verwijzing naar rente afkoop bij Florius wordt duidelijk gesteld dat aanpassing van de rente wordt gezien als vervroegd aflossen EN dat daarvoor vaak een vergoeding berekend wordt. We hebben het dus wel degelijk OOK over aanpassen van de rente.

Maatgevend zal zijn het moment waarop je vraagt om aanpassing van de rente (dat was dus in mei). Vervolgens moet de bank een voorstel (offerte) voor je maken, de boeterente berekenen, aangepaste contracten opstellen, die naar je toesturen, jij ze vervolgens na ondertekening weer retour sturen waarna het nog in de administratie moet worden verwerkt. Het is ook wel begrijpelijk dat die datum wordt gehanteerd want je kan ook besluiten geen gebruik te maken van de offerte en dan blijft alles bij het oude. Dit is een typisch voorbeeld van "execution only". De bank geeft geen financieel advies en daaruit volgt dat de klant zelf een weloverwogen beslissing neemt zonder daarbij op diverse voor- en/of nadelen te zijn gewezen.
De datum vermeld op de offerte die je hebt ontvangen is dus maatgevend. Vergelijk het met de offerte voor een nieuwe hypotheek. Als je de offerte accepteert gaat er nog tijd overheen voor je bij te notaris zit. Maar er is op dat moment al een overeenkomst tussen jou en de bank.
Op zichzelf is wat je zegt niet onjuist, maar m.i. gaat dit hier niet helemaal op. Voor de vraag of de boete onder de nieuwe regels valt geldt dat de boete moet zijn berekend op of na 14 juli 2016. Als het aanbod voor het aanpassen van de rente, met daarin de boete, in augustus is verzonden door Florius en ondertekend door TS, dan valt dit dus wel degelijk onder de nieuwe regels. Ook als TS al in mei heeft gevraagd om een aanbod voor het openbreken van het rentecontract.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Daarnaast mag Florius ook compenseren voor oversluiten met te hoge boete van voor die datum. En als ze dat niet willen, dan mag je naar KIFID stappen.

Zouden ze ook klanten compenseren die door te hoge boete rente niet eerder hun hypotheek heben overgesloten?

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door wim1967 »

Dank voor jullie duidelijke antwoorden en adviezen.
Ik heb mijn tussenpersoon ingeschakeld en hij gaf aan dat ik wel degelijk recht heb op een herberekening en compensatie. Hij is het voor mij aan het regelen. Dus dat is voor mij een zorg minder.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet
Wim

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Openbreken rente contract + verkeerde berekening

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

wim1967 schreef:Dank voor jullie duidelijke antwoorden en adviezen.
Ik heb mijn tussenpersoon ingeschakeld en hij gaf aan dat ik wel degelijk recht heb op een herberekening en compensatie. Hij is het voor mij aan het regelen. Dus dat is voor mij een zorg minder.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet
Wim
Ik ben erg benieuwd hoe jouw tussenpersoon jou hierin gaat helpen!!! (heeft hij hierin ook geen fouten gemaakt?)

Gesloten