LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR-registratie door hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
akje76
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2017 09:19

BKR-registratie door hypotheek?

Ongelezen bericht door akje76 »

bkr registratie obvion
Bericht
Goedendag,
graag zou ik u op het volgende attent willen maken. Ik heb in het verleden een hypotheek bij Obvion gehad, maar door een scheiding waren wij genoodzaakt ons huis te koop te zetten. Ikzelf ben toen elders gaan wonen en mijn ex bleef voorlopig met de kinderen in het huis wonen. er was afgesproken dat ik natuurlijk nog mee zou betalen aan de hypotheek. Er zou een restschuld ontstaan en dat is ook aangegeven bij Obvion. Wat schertst mijn verbazing als ik plots te horen krijg dat ik een BKR notering heb met een A codering van Achterstand op de hypotheek. Mijn ex had mij niet verwittigd over de problemen met betaling en Obvion heeft alleen maar post naar het oude adres gestuurd en dus niet naar mij. Ik heb dit natuurlijk aangekaart maar daar werd zeer lakoniek op gereageerd, ik had maar moeten bellen.
Ik heb vanaf dat moment alles in werking gezet om de betalingen te voldoen en sindsdien heb ik ook altijd netjes betaald. Ik heb zelf een regeling tot finale kwijting voor mijn deel kunnen regelen. Nu een aantal jaren verder wil ik met mijn nieuwe partner verder in het leven, maar ik kan nog steeds niet door die notering. Mijn notering was begin dit jaar omgezet naar een RH notering volgens de nieuwe regels en mij werd verteld door het BKR en Obvion dat de A- notering nu niet meer actief was. Vervolgens ben ik gaan bellen met Obvion om te vragen of dat dan geen H-notering zou moeten worden, maar dit kon niet want dan zou ik eerst de restschuld moeten aflossen. Nu ben ik een tijd bezig geweest om dit geld bij elkaar te krijgen om in 1 x af te lossen en dat wil ik ook doen. Nu werd mij verteld dat als ik alles aflos ik een nog zwaardere notering krijg nml A3 waardoor ik sowieso de eerst komende 5 jaar niks kan.
Ik vind dit een rare gang van zaken, waarom zou je iemand die vanaf moment 1 alles netjes betaald en alles regelt extra straffen omdat hij zijn finale kwijting bedrag ineens aflost. Dit klinkt als een ferme trap na door Obvion, het bedrijf dat volgens de reclame met je meedenkt. Op de vraag aan hun of dit nu niet anders kan kreeg ik het antwoord dit zijn de regeltjes van het BKR.
Ik heb natuurlijk het BKR om een reactie gevraagd en die zeggen dat de instantie die de coderingen aanvraagt zelf kan bepalen of ze een notering plaatsen of aanpassen en dus niet het BKR.
Wie zit er nu onwaarheden te vertellen vraag ik mij af ?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BKR-registratie door hypotheek?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een hypotheekverstrekker mag alleen post opsturen naar het adres waar de hypotheek op rust. Dat u ergens anders woont kan Obvion niets aan doen. U moet dus bij uw ex aankloppen aangezien deze verzuimd heeft tijdig te reageren.

Als u in gemeenschap van goederen getrouwd was is er geen uw deel. Beide partners zijn beide aansprakelijk voor de restschuld. Als het bij uw ex niet te halen is, halen ze het dus bij u. En een schuld wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Na het inlossen van de schuld blijft er altijd 5 jaar een notering staan. Deze BKR notering is wettelijk bepaald en verplicht. Het is dus niet aan Obvion om te gaan goochelen met codes.

akje76
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2017 09:19

Re: BKR-registratie door hypotheek?

Ongelezen bericht door akje76 »

ik begrijp uiteraard dat ik hoofdelijk aansprakelijk was voor de hypotheek.
Ik heb nogmaals contact gehad met Obvion en ze vertelden mij dat als ik een hypotheek kan afsluiten met financiering van de restschuld ik pas de A3 codering krijg nadat het bij de notaris is gepasseerd.
Probleem is nu waar vind ik een partij die ons een hypotheek wil verstrekken met een A- codering ook al is deze afgesloten.
Ze kunnen er geen H codering van maken omdat de achterstand reeds ontstaan was voor verkoop van de woning.
m.a.w. die A blijft zichtbaar ook al is het klaar.
Als iemand ervaring heeft met het vinden van een hypotheek verstrekker die daar doorheen kijkt hoor ik het graag.

Gesloten