LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Startershypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

atlas1302 schreef:Toen ik 23 was stond ik voor dezelfde situatie en toen was het ook al moeilijk en ik dacht er toen eigenlijk net zo over als jullie nu.
Toen ik 24 was, stond ik bij de woningbouwvereniging die zei:

1) U bent alleenstaand, dus u mag max. een woning met 2 kamers huren,
2) U heeft een behoorlijk hoog inkomen en minimaal 25% daarvan moet aan de huur worden besteed,
3) Dat soort woningen met 2 kamers en een heel hoge huur, hebben we niet.

Nou, toen kocht ik voor hfl 130.000,- een woning met 5 kamers, voor- & achtertuin en het onderhoud op de koop toe.

atlas1302

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat waren de goude tijden ''Fiesiekus'' ik heb toen ook een pand gekocht voor 130.000 guldentjes in Voorschoten, ook niet mis. Maar dat gaan we nooit meer mee maken en we kunnen er gezellig op terug blikken, eigenlijk heb ik het best wel te doen met startende hypothekers.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

atlas1302 schreef:Dat waren de goude tijden ''Fiesiekus'' ik heb toen ook een pand gekocht voor 130.000 guldentjes in Voorschoten, ook niet mis. Maar dat gaan we nooit meer mee maken en we kunnen er gezellig op terug blikken, eigenlijk heb ik het best wel te doen met startende hypothekers.
Ja klopt. Overigens ben ik vergeten dat de rente ook een "gouden randje" had; ik zat 3 jaar na aankoop, op 9,5% rente! Startende kopers hebben het inderdaad een stuk moeilijker heden ten dage. Eigenlijk wrang dat een overheid die mede verantwoordelijk is voor het uit de klauw lopen van de huizenmarkt (door HRA, huursubsidie, objectsubsidie, grondpolitiek), nu de starters dubbel in de kou laat staan: HRA sterk aan banden, max. hypotheek elk jaar lager en de GHF

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef: Ja klopt. Overigens ben ik vergeten dat de rente ook een "gouden randje" had; ik zat 3 jaar na aankoop, op 9,5% rente! Startende kopers hebben het inderdaad een stuk moeilijker heden ten dage. Eigenlijk wrang dat een overheid die mede verantwoordelijk is voor het uit de klauw lopen van de huizenmarkt (door HRA, huursubsidie, objectsubsidie, grondpolitiek), nu de starters dubbel in de kou laat staan: HRA sterk aan banden, max. hypotheek elk jaar lager en de GHF
Schoonzus is ook een starter; die kocht net een royale opknapper voor 100.000,- , 4 slaapkamers, voor- en achtertuin met nog een oude garage in een leuk dorp en <3% rente......dat is dus " gewoon goedkoper" dan in jouw "glorydays" 30 jaar terug , uiteraard weet ik niet of je toen een "opknapper" hebt gekocht . Voor het geld van het huurflatje nu een woning en het wordt meteen opgeknapt.
Het is niet overal kommer en kwel in .nl, binnen straal 5KM mijn woonadres +/- 200 stuks aanbod <100.000,-
Genoeg aanbod voor starters om voor zo'n 450,- bruto per maand iets uit te zoeken waar ze in elk geval alvast mee vooruit kunnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar, zoals je zelf eerder ook al zei:
heeft uitstellen (tot de prijzen zakken) als je nu kunt kopen weinig zin.
(vet door mij aangepast)

Daar zit nu de crux. Je moet wel een beetje geld hebben om te kunnen kopen. En dat heeft TS niet.

Als je geen eigen geld hebt, dan kun je dus ook geen tegenslagen opvangen en dan is het vaak erg onverstandig om iets te willen kopen. Niet alleen als je dingen wilt opknappen of verbouwen kun je duurder uit zijn dan gedacht. Ook kan de CV over een half jaar stuk gaan. Of het dak kan gaan lekken. Daarvoor zul je een buffer moeten hebben. Ten slotte kun je ook nog met een forse tegenvaller te maken krijgen als je het huis zou moeten verkopen en het toch minder geld opbrengt dan verwacht.

Daarom zou ik vooral zeggen: als je geen financiële buffer hebt, is het kopen van een huis iha geen verstandige keus.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:Maar, zoals je zelf eerder ook al zei:
heeft uitstellen (tot de prijzen zakken) als je nu kunt kopen weinig zin.
(vet door mij aangepast)

Daar zit nu de crux. Je moet wel een beetje geld hebben om te kunnen kopen. En dat heeft TS niet.

Als je geen eigen geld hebt, dan kun je dus ook geen tegenslagen opvangen en dan is het vaak erg onverstandig om iets te willen kopen. Niet alleen als je dingen wilt opknappen of verbouwen kun je duurder uit zijn dan gedacht. Ook kan de CV over een half jaar stuk gaan. Of het dak kan gaan lekken. Daarvoor zul je een buffer moeten hebben. Ten slotte kun je ook nog met een forse tegenvaller te maken krijgen als je het huis zou moeten verkopen en het toch minder geld opbrengt dan verwacht.

Daarom zou ik vooral zeggen: als je geen financiële buffer hebt, is het kopen van een huis iha geen verstandige keus.
Dat ging ook niet over TS maar was een reactie in algemene zin op Atlas;
en gewoon wachten totdat die belachelijke huizen prijzen zakken
Ik denk niet dat je daar als koper ooit echt op kunt speculeren + nuchtere reaktie daarbij ; dan moet je sowieso nu dus kopen want tov crisis in 2007 zijn de prijzen (=bruto maandlasten :wink: ) gewoon lager.
Het zegt m.i. genoeg als TS eerder advies "online" zoekt ipv bij "pa met het administratiekantoor en diegene die in de "loonsverhoging" moet voorzien" :wink: Die zal ook wel het een en ander weten.
Wat schiet je er overigens me op als je op papier 100-200,- netto in de maand meer verdient en er niets in de beurs zit.

atlas1302

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Tuurlijk zijn er huisjes te vinden in een leuk dorp, opknappers zoals u zegt. En tuurlijk zijn er panden te koop in grote steden waar de prijzen belachelijk hoog zijn, of niet soms. TS blijft met het probleem om bij een bank aan te kloppen voor een hypotheek met 0,0 eigen geld.

Zo was dat in the good old days en zo is het in 2017 nog steeds.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

atlas1302 schreef:Tuurlijk zijn er huisjes te vinden in een leuk dorp, opknappers zoals u zegt. En tuurlijk zijn er panden te koop in grote steden waar de prijzen belachelijk hoog zijn, of niet soms. TS blijft met het probleem om bij een bank aan te kloppen voor een hypotheek met 0,0 eigen geld.

Zo was dat in the good old days en zo is het in 2017 nog steeds.
Zolang men naar wensen blijft kijken ipv wat beschikbaar is voor budget heeft iedereen overal een probleem.... :roll:
Opknappers zoals u zegt klinkt al bijna negatief; moet het dan voor de starter ook meteen helemaal instapklaar zijn.
Ik noemde het opknapper omdat het ook opgeknapt wordt....maar het meerwerk tov een instapklare woning zonder keuken/badkamer/vloer/wanden naar eigen wens of smaak valt best mee. :roll:
En idd dorp....maar ik woon in een van de meest verstedelijkte gebieden van het land.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Startershypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:Zolang men naar wensen blijft kijken ipv wat beschikbaar is voor budget heeft iedereen overal een probleem.... :roll:
Opknappers zoals u zegt klinkt al bijna negatief; moet het dan voor de starter ook meteen helemaal instapklaar zijn.
Exact, ik zie (en zag) om mij heen dat mensen een woning afkeurden om de kleur badkamer tegeltjes of om de keukenuitvoering. Indien een starter én wat eigen geld zou inbrengen (door het starterssalaris bijv. niet meteen over de balk te smijten in de kroeg of bij het uitgaan), én de intentie zou hebben "om er iets van te maken" door zelf flink te klussen en niet meteen het modernste van het modernste te eisen, zouden al heel wat meer "minder ideale en perfect afgewerkte" woningen aan starters te verkopen zijn.

Het gekke is dat bij veel woningprogramma's men altijd kijkt naar de kamergrootte, de kleur en uitvoering van keuken en badkamer en dat soort dingen, terwijl de ligging en de mate van isolatie amper in beeld komen.

Gesloten