LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Smeets.wijlre
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2017 11:50

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door Smeets.wijlre »

Doe niet bewust aan cherrypicking zoeken een manier dat we niet 3 partijen moeten teleurstellen. Op basis "het was geen probleem" (omdat je ook aan geeft dat er betalingproblemen zijn geweest ((we dachten echt dat deze naar behoren zijn opgelost en hier is, de toen der tijd kredietverstrekker het ook absoluut mee eens)) hebben we een huis gekocht en ons huis verkocht. (Besloten om nog niet tekenen)

Wij ontkennen ons aandeel hierin niet maar ben wel van mening dat de Hypotheker ons verkeerd heeft geïnformeerd, logisch was geweest in mijn ogen... oké jullie hebben betaligingsproblemen gehad, vraag even een uitdraait van het BKR op indien daar bijzonderheden/coderingen staan geregistreerd kan dit een belemmering zijn voor de aanvraag van een hypotheek. En ja zelf heb je ook verantwoordelijkheden maar was echt in de veronderstelling doordat alles betaald en opgezegd was en dus daardoor herstelt is dit geen verder invloed heeft.

Indien we dit geweten hadden dan hadden wij vorige al geprobeert om te verwijderen had dit toen der tijd ook niet mogen baten, tja we moeten nog 2 jaar wachten.

Nu heeft de verkopende partij een financiële klap opgelopen omdat hij niet met huurders in zee in gegaan omdat wij zouden kopen (hopen als we niet kunnen kopen wij het voor de komende 2 jaar mogen huren) zodat we ons huisje toch kunnen verkopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar heb je dan wel van tevoren aan de Hypotheker gemeld dat je een BKR registratie hebt, of dat je drie jaar geleden problemen had? Als die adviseur dat niet wist, dan kan hij dat ook niet meewegen in de vraag of je wel of geen hypotheek zou kunnen krijgen.
Smeets.wijlre schreef:Beste Sylvesterb,
Bedankt voor je reactie. Op het moment dat je een betalingsachterstand inlost en per direct opzeg wordt er een einddatum toegevoegd. Deze einddatum is dan de zogehete Herstelcode.

Echt waar?! Waar staat dit dan op internet want iedereen zegt Nee! Verkoop geen onzin aub. Zelfs onze huidige bank waar onze hypotheek nu loopt 225.000 loopt geeft geen hypotheek.
Grote kans dat er inderdaad vijf jaar na herstel geen hypotheek kan worden afgesloten. Maar als de problemen in 2014 zijn opgelost, dan moet er niet alleen een A2-melding zijn gekomen, maar toen de problemen zijn opgelost, had er ook een Herstel-melding moeten zijn gemaakt. Als er nog geen H melding is gemaakt, dan zul je nog lang kunnen wachten tot je een hypotheek krijgt, omdat de banken er dan vanuit gaan dat de achterstand er nog is en het probleem nog niet is opgelost. Dus controleer goed of er wel of geen herstel-melding is gedaan en ga er achteraan als dat nog niet is gedaan.
We hebben een verwijzing gemaakt naar het schrijven van 6 juli 2017; betreft; Beantwoording kamervragen over het laten verwijderen van de registratie vanuit BKR door bedrijven. In dit schrijven wordt het volgende aangegeven, Kredietverleners die een krediet willen verlenen, horen zich niet te verschuilen achter het BKR door te stellen dat dit niet mag vanwege de negatieve registratie.

Maar ze doen het wel.
Ze mogen zich er niet achter verschuilen dat het niet zou mogen. Ze mogen namelijk wel gewoon een lening verstrekken. Maar ze zijn daar zeker niet toe verplicht. Daarom zul je een goede uitleg moeten kunnen geven over de registratie. Als je een goed verhaal hebt, dan kan het zijn dat jij tot die kleine groep uitzonderingen behoort die ze alsnog wel een lening zouden willen verstrekken.

Vandaar mijn advies om naar een goede adviseur te gaan, die de wegen kent. En die kan beoordelen of je een kans maakt. En dus niet naar een verkoper die liever lui dan moe is. Maar ook dan, grote kans dat de adviseur al meteen ziet dat je weinig kans maakt...
Verder staat in dit schrijven; in antwoord 5, zoals uit beantwoording van de vragen 1 en 2 blijkt kan ook onder bijzondere omstandigheden ook een verplichting voor de kredietverstrekker bestaan om een BKR registratie te verwijderen terwijl er geen sprake is van een techniche fout.

En mag ik aan jou dan vragen wat wel een geldig reden zou zijn?

Indien je een verklaring hebt - financieel gezond bent - de afgelopen 3 jaar keihard gewerkt hebt... is dus leuk voor je maar helaas pindakaas.
De afgelopen drie jaar is irrelevant voor de vraag of de registratie drie jaar geleden wel of niet terecht was. De afgelopen drie jaar kan wel van belang zijn voor de beoordeling van de hypotheekaanvraag, om na te gaan hoe zwaar die registratie weegt in de beoordeling van de hypotheekaanvraag.

Over uitzonderingen. In bijvoorbeeld de aangehaalde rechtszaak ging het om een situatie waarin degene met een BKR altijd netjes en tijdig de rente had betaald, maar al zag aankomen dat zij de aflossing van haar deel nooit volledig zou kunnen doen. Zij heeft toen vier keer, tijdig, aangeboden om een deel van de schuld af te lossen, zodat de geldverstrekker in elk geval iets terugkreeg en zij van de 'levenslange' schuld af was. Er was niet van tevoren gemeld dat er een BKR registratie zou komen en, belangrijker, er was dus geen sprake van een betalingsachterstand. Daarom had er geen achterstandscodering mogen komen. En moest die worden weggehaald.

Maar vermoedelijk was er bij jou wel sprake van een betalingsachterstand...?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door sjohie »

Een antwoord van een Hypotheker is zo goed als de vraag die gesteld wordt. Ik bedoel, als jullie daarin niks hebben gezegd over die bestaande BKR notering, zullen ze op een vraag of een hypotheek van X euro mogelijk is met een Y salaris, "ja" antwoorden, want dat is het correcte antwoord op basis van hun info. Als jullie dat wél gezegd hebben, was het antwoord mogelijk "misschien wel, máár" of zelfs "nee" geworden.

Wat betreft die adviezen om naar een lokale adviseur te gaan, omdat die misschien wel een route weten, daar krijg ik wat DSB kriebels van. Dat was de plek waar mensen, gelokt door mooie praatjes en grafiekjes, wél een hypotheek kregen waar dat bij de andere geldschieters niet kon, om goed onderbouwde redenen. Die stapten op een hellend vlak om koste wat kost een financiering bij een woonwens te vinden, in plaats van die wens bij te stellen naar de financiële realiteit.

Als alle geldverstrekkers nee zeggen omwille van die BKR notering, waar zij nog heel wat meer info over hebben als wij hier, is dat wat het is.

atlas1302

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Fijn die banken en die BKR toestanden, bestaan er geen risico`s meer dan! Dit gedoe begint al vanaf 250 euro en dan krijg je gratis een vriend erbij die je in de gaten houdt. Ik vind dat deze mensen gewoon weer een kans moeten krijgen, ze laten zich van de beste kanten zien zo als ik het lees.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Smeets.wijlre schreef: Echt waar?! Waar staat dit dan op internet want iedereen zegt Nee! Verkoop geen onzin aub. Zelfs onze huidige bank waar onze hypotheek nu loopt 225.000 loopt geeft geen hypotheek.
Nogmaals met een A2 notering krijg je geen hypotheek.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door sylvesterb »

atlas1302 schreef:Fijn die banken en die BKR toestanden, bestaan er geen risico`s meer dan! Dit gedoe begint al vanaf 250 euro en dan krijg je gratis een vriend erbij die je in de gaten houdt. Ik vind dat deze mensen gewoon weer een kans moeten krijgen, ze laten zich van de beste kanten zien zo als ik het lees.
Met een positieve BKR registratie krijg je gewoon een hypotheek, die "lening" voor een telefoon heeft weinig invloed. Heb je een negatieve registratie dan heb je een probleem, bij een A1 notering is er nog wel kans op een hyptoheek, maar bij een A2 is die kans er gewoon niet.

Nogmaals zou jij 225.000 euro uitlenen aan iemand waarvan je weet dat hij zijn aflossingen niet betaalde eerder? Ik persoonlijk niet en uiteindelijk betalen wij met z'n alleen voor wanbetalers als een bank een te groot risico neemt.

TS zal dus nog 2 jaar moeten wachten voordat ze een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door renewouters »

atlas1302 schreef:Fijn die banken en die BKR toestanden, bestaan er geen risico`s meer dan! Dit gedoe begint al vanaf 250 euro en dan krijg je gratis een vriend erbij die je in de gaten houdt. Ik vind dat deze mensen gewoon weer een kans moeten krijgen, ze laten zich van de beste kanten zien zo als ik het lees.
Dus jij zou zonder meer je geld uitlenen aan mensen met een vlekje in hun betaalgeschiedenis? Prima natuurlijk, maar ik hoop dat mijn bank wat zorgvuldiger met geld omgaat zodat we ellende van een paar jaar geleden niet nog een keer hoeven mee te maken.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door Har45 »

door kweenie » 29 jul 2017 07:55:
Grote kans dat er inderdaad vijf jaar na herstel geen hypotheek kan worden afgesloten. Maar als de problemen in 2014 zijn opgelost, dan moet er niet alleen een A2-melding zijn gekomen, maar toen de problemen zijn opgelost, had er ook een Herstel-melding moeten zijn gemaakt. Als er nog geen H melding is gemaakt, dan zul je nog lang kunnen wachten tot je een hypotheek krijgt, omdat de banken er dan vanuit gaan dat de achterstand er nog is en het probleem nog niet is opgelost. Dus controleer goed of er wel of geen herstel-melding is gedaan en ga er achteraan als dat nog niet is gedaan.
Bovenstaande is denk ik niet juist op https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/ ... overzicht/ staat :


Achterstandsmelding (A-code)
U krijgt een A-code, als u enkele maanden achterloopt met de terugbetaling van uw lening. Uw kredietverstrekker meldt deze achterstand bij Stichting BKR. Het verschilt per kredietsoort na hoeveel tijd deze achterstand wordt gemeld.

Herstelmelding (H-code)
De H staat voor Herstel. Deze code wordt gemeld als u weer bij bent met uw betalingen. Zo wordt geregistreerd dat er op uw lopende lening geen betalingsachterstand meer is. Het kan voorkomen dat uw lening - gelijk na het betalen van uw achterstand - wordt beëindigd. In dat geval wordt er geen herstelmelding geregistreerd, maar alleen een einddatum van de lening.

atlas1302

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door atlas1302 »

renewouters schreef:
atlas1302 schreef:Fijn die banken en die BKR toestanden, bestaan er geen risico`s meer dan! Dit gedoe begint al vanaf 250 euro en dan krijg je gratis een vriend erbij die je in de gaten houdt. Ik vind dat deze mensen gewoon weer een kans moeten krijgen, ze laten zich van de beste kanten zien zo als ik het lees.
Dus jij zou zonder meer je geld uitlenen aan mensen met een vlekje in hun betaalgeschiedenis? Prima natuurlijk, maar ik hoop dat mijn bank wat zorgvuldiger met geld omgaat zodat we ellende van een paar jaar geleden niet nog een keer hoeven mee te maken.
Een vlekje Rene, de bank geeft een Hypotheek of lening als daar genoeg garantie tegen over staat. Het leven is nu eenmaal een risico en dat kan niet ter discussie staan. Banken worden toch ook op hun verantwoordelijkheden gecontroleerd, dan was het een paar jaar geleden niet gebeurd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

atlas1302 schreef:Ik vind dat deze mensen gewoon weer een kans moeten krijgen.
U heeft een punt, echter vinden veel mensen iets anders.

https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... erland.pdf
Als u niet het hele rapport wilt lezen kunt u ook beginnen bij hoofdstuk 6. :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door kweenie »

atlas1302 schreef:Fijn die banken en die BKR toestanden, bestaan er geen risico`s meer dan! Dit gedoe begint al vanaf 250 euro en dan krijg je gratis een vriend erbij die je in de gaten houdt. Ik vind dat deze mensen gewoon weer een kans moeten krijgen, ze laten zich van de beste kanten zien zo als ik het lees.
Mensen met een A2 codering krijgen ook gewoon weer een kans. Als ze het probleem hebben opgelost en zich vijf jaar lang van hun beste kant hebben laten zien. Dus de huidige situatie is volgens mij precies wat jij zou willen.

Voor TS zit er weinig anders op dan nog een paar jaar te wachten en zich in die twee jaar van hun beste kant te laten zien.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Geen hypotheek door betalingsprobleem uit 2014

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Henk Toeter schreef:
atlas1302 schreef:U heeft een punt, echter vinden veel mensen iets anders.

https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... erland.pdf
Als u niet het hele rapport wilt lezen kunt u ook beginnen bij hoofdstuk 6. :D
Boeiend rapport. Hierin worden ook de niet-materiele gevolgen (sociaal isolement, maatschappelijke uitsluiting, psychische problemen) van schulden belicht

Gesloten