LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis oma overnemen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
PV85
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2017 23:25

Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door PV85 »

Hallo allemaal. Ik speur al dagen over het internet, maar kan nergens een vergelijkbare casus vinden. Vandaar dat ik hoop hier wat meer inzicht te krijgen.

Vijf maanden geleden is mijn opa overleden. Mijn oma leeft gelukkig nog en is voor haar leeftijd redelijk fit. Alleen hebben mijn grootouders niet altijd het beste financiële beleid erop nagehouden, een beetje in de trant van 'wie dan leeft, wie dan zorgt'. Dat breekt mijn oma nu op, want door het wegvallen van opa komt er ook minder AOW binnen. Het water staat haar tot aan de lippen. De bank heeft haar te kennen gegeven dat ze snel met een oplossing dient te komen, want anders moet het huis in de verkoop.

In goed overleg met de familie is besloten dat ik de woning van oma overneem met de afspraak dat zij er nog maximaal drie jaar mag wonen. Wij vrezen namelijk dat als we oma uit haar vertrouwde omgeving halen, zeker zo vlak nadat ze haar echtgenoot na bijna 60 jaar huwelijk is kwijt geraakt, dat ze een enorme klap krijgt. Dat willen wij haar niet aan doen.

So far, so good. Maar nu begint het lastig te worden. Wij zijn op zoek naar een constructie waarbij ik in mijn huidige appartement kan blijven wonen (huur via een woningcorporatie) en oma in haar vertrouwde omgeving. Ik ben wel goed, maar niet gek, dus oma betaalt gewoon een huursom aan mij. Dubbele lasten kan ik mijn situatie sowieso niet ophoesten. Oma heeft het ook niet breed, die moet op de kleintjes letten.

We hebben al allerlei opties de revue laten passeren, maar elke keer komen we struikelblokken tegen. Als ik me namelijk op dat adres van oma laat inschrijven dan wordt ze gekort op haar AOW én mantelzorgondersteuning. Ongewenste situatie. Het zou fijn zijn om gebruik te maken van de verruimde schenkingsregeling om het huis voor mijn financieel bereikbaar te maken.

Concrete vragen die ik heb:
* Als ik nu het huis koop, op welke termijn moet ik mezelf dan op dat adres inschrijven?
* Als ik een huurcontract teken met mijn oma, kan ze op basis daarvan dan huursubsidie aanvragen?
* Als ik mijn woning én hypotheek in box 3 zet zolang oma in het huis woont, kan ik die dan naar box 1 halen op het moment dat ik er zelf ga wonen?
* Andere tips of suggesties...?

FransRos
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009 19:41

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door FransRos »

Stap gewoon ff een notariskantoor binnen, die heb je toch nodig als je daadwerkelijk wil kopen
Het lijkt me zo wie zo een moeilijke zaak te worden om een hypotheek te krijgen of het moet zijn dat je een inkomen hebt van honderd duizend euro.
In ieder geval succes en sterkte met je oma

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door kweenie »

1. Je hoeft je helemaal niet in te schrijven op dat adres.
2. Als de huur onder de liberaliseringsgrens ligt, dan heeft je oma, afhankelijk van haar verdere inkomen/vermogen inderdaad recht op huurtoeslag.
3. Als je een koopwoning hebt en die als hoofdverblijf gaat gebruiken, dan kan die inderdaad van box 3 maar box 1 gaan.
4. Wat FransRos ook aangeeft, het probleem zal niet zozeer zitten in juridische en fiscale regels, maar in de vraag of je genoeg geld bij elkaar kunt krijgen om de woning te kopen. Je zult in elk geval zoveel geld bij elkaar moeten krijgen dat de hypotheek van oma afgelost kan worden. Met een gewone hypotheek zal dat niet lukken.
Daarnaast zou ik vooral duidelijk en open zijn tegen eventuele broers en zussen en neven, nichten, ooms en tantes. Anders kan dat op termijn misschien scheve ogen geven.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Wel ff een haak c.q. oog: je zult de woning in eerste instantie dus als belegger aan je oma moeten verhuren. Daarover zul je richting een hypotheekverstrekker duidelijk moeten zijn.

Dan heb je het over een verruimde schenkingsregeling, hoe denkt de andere familie daarover? Want die krijgen, als je oma komt te overlijden, meteen een stuk minder.

Maar waarom mag oma nog maximaal 3 jaar daar wonen? Waarom niet 2 jaar of 4 jaar of 10 jaar of tot haar dood, als jullie voor deze constructie kiezen? Waar moet ze heen als die periode van 3 jaar verstreken is? En... wat vind oma er zelf allemaal van? Hoef je allemaal niet op het forum te beantwoorden, het zijn vragen waar je voor jezelf een antwoord op moet geven. Vragen die mogelijk ook door de hypotheekverstrekker gesteld gaan worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door kweenie »

Over die schenking, dat mag alleen belastingvrij als je zelf in de woning gaat wonen. Dat hoeft niet meteen, maar wel na twee jaar, voor het eind van dat jaar. Dus schenking in 2017, dan eigen woning voor 31 december 2019.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Over die schenking, dat mag alleen belastingvrij als je zelf in de woning gaat wonen. Dat hoeft niet meteen, maar wel na twee jaar, voor het eind van dat jaar. Dus schenking in 2017, dan eigen woning voor 31 december 2019.
Dus schenking in 2018 (1 januari bijvoorbeeld), dan is het eigen woning voor 31 december 2020?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef: 3. Als je een koopwoning hebt en die als hoofdverblijf gaat gebruiken, dan kan die inderdaad van box 3 maar box 1 gaan.
Dit is niet toegestaan om schuiven voor fiscaal voordeel te voorkomen. Er is (was?) één uitzondering: bij verhuur van de woning i.h.k. van de leegstandswet, ging de woning van box 1 naar box 3 en na afloop van de verhuur en het weer betrekken van de eigen woning, ging de hypotheek & woning weer terug naar box 1. Maar in het geval van TS is er geen sprake van de leegstandswet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis oma overnemen

Ongelezen bericht door kweenie »

De Belastingdienst zegt toch iets anders
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... weer_wonen

Meer algemeen betreft het hier de situatie van een fictieve verwerving van de eigen woning.

Gesloten