LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door ingridje »

Goededag.

Door dit forum weet ik al heel veel :D en ben daar ook enorm dank baar voor, maar had toch nog een ander idee maar daarvoor zoek ik iemand, die het goed kan berekenen of een online rekentool.....

Voor 15 nov moet ik doorgeven wat ik wil met de nieuwe rente vast periode ...

Voorstel bank 10 jaar met rente 2.0 % daar ga voor betalen 273.37 spaarpremie en 37.16 euro risico premie dus totaal 310.53 euro
Betreft een spaardeel van 114.000 euro

Mijn vraag:

Welke premie zou ik gaan betalen als ik de rente 15 jaar vast zet voor 2.7 %
Of 20 jaar voor 3.0 %

Dank weer !!
Bijlagen
20171112_205106-800x450.jpg
(72.06 KiB) 1267 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de 15e beslissen? Kort dag. Maar die gegevens kunt u toch opvragen bij de bank?

ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door ingridje »

Nee de bank gebeld maar werkt totaal niet mee.is een zelf thuis regel bank. En via adviseur gaat me veel geld kosten :(

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door angel1978 »

Liever dat iemand van het forum de rol van (gratis) adviseur speelt

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ingridje schreef:Goededag.

Door dit forum weet ik al heel veel :D en ben daar ook enorm dank baar voor, maar had toch nog een ander idee maar daarvoor zoek ik iemand, die het goed kan berekenen of een online rekentool.....

Voor 15 nov moet ik doorgeven wat ik wil met de nieuwe rente vast periode ...

Voorstel bank 10 jaar met rente 2.0 % daar ga voor betalen 273.37 spaarpremie en 37.16 euro risico premie dus totaal 310.53 euro
Betreft een spaardeel van 114.000 euro

Mijn vraag:

Welke premie zou ik gaan betalen als ik de rente 15 jaar vast zet voor 2.7 %
Of 20 jaar voor 3.0 %

Dank weer !!
Wedervraag: wat is de geplande aflosdatum; m.a.w. wanneer moet het doelbedrag zijn bereikt?

ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door ingridje »

1 januari 2038 is eind doel datum...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door vroem »

hangt erg van voorwaarden bij verkoop af denk ik. Bij een budgethypotheek waar je toch boeterente moet gaan betalen bij verkoop zou ik oppassen met al te lang vastzetten... En bij stijgende rente straks ben je niet blij met een lange looptijd voor je spaardeel. Wel voor je te betalen rente. Dat is een afweging die je echt heel goed moet laten doorrekenen ben ik bang. morgen dus... . Blijft een gok. en hoeveel lef heb je daarin. de inperking renteaftrek op termijn in ogenschouw genomen, een zeer waarschijnlijke verhuizing een keer ook.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door renewouters »

ingridje schreef:Nee de bank gebeld maar werkt totaal niet mee.is een zelf thuis regel bank. En via adviseur gaat me veel geld kosten :(
Goedkoop is duurkoop....

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Mk »

Bij 2,7% zal het ongeveer 240 euro spaarpremie zijn, bij 3% ongeveer 225.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het mooie van dit soort hypotheken is dat het allemaal niet zo heel erg veel uitmaakt. Grof gezegd kun je zeggen dat aan het begin van de looptijd een lage rente voordelig is, terwijl je tegen het eind van de looptijd beter een hogere rente kunt hebben. Natuurlijk kun je het proberen te optimaliseren over de gehele looptijd door steeds de zo gunstig mogelijke rente proberen te krijgen, maar vaak is het verschil in netto maandlasten dan maximaal tientjeswerk en zeker geen honderden euro's.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ingridje schreef:1 januari 2038 is eind doel datum...
Even aangenomen dat je nog 21 jaar moet inleggen en al €21890 in kas hebt, zal het spaarbedrag bij 15 jaar en 2,7% uitkomen op 236 (excl. risicopremie) en bij 20 jaar en 3% op €223 (excl....).

Excelfile (was 15 minuten werk) kan ik je wel sturen.

jonis
Berichten: 2718
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
ingridje schreef:1 januari 2038 is eind doel datum...
Even aangenomen dat je nog 21 jaar moet inleggen en al €21890 in kas hebt, zal het spaarbedrag bij 15 jaar en 2,7% uitkomen op 236 (excl. risicopremie) en bij 20 jaar en 3% op €223 (excl....).

Excelfile (was 15 minuten werk) kan ik je wel sturen.
Je weet dat er tegenwoordig tools online staan waarmee je dat gewoon kunt berekenen?
Alle variabelen invullen is nog geen minuut werk...

bijv berekenhet met 185 verschillende tools
zijn goed te gebruiken als 1ste indicatie; ben nl in de tools wel al eens afwijkingen tegengekomen als je in de variabelen verder gaat aanpassen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
Fiesiekus schreef: Even aangenomen dat je nog 21 jaar moet inleggen en al €21890 in kas hebt, zal het spaarbedrag bij 15 jaar en 2,7% uitkomen op 236 (excl. risicopremie) en bij 20 jaar en 3% op €223 (excl....).

Excelfile (was 15 minuten werk) kan ik je wel sturen.
Je weet dat er tegenwoordig tools online staan waarmee je dat gewoon kunt berekenen?
Alle variabelen invullen is nog geen minuut werk...

bijv berekenhet met 185 verschillende tools
zijn goed te gebruiken als 1ste indicatie; ben nl in de tools wel al eens afwijkingen tegengekomen als je in de variabelen verder gaat aanpassen.
Je geeft zelf al in je laatste alinea aan waarom ik zaken veel liever zelf in Excel uitreken i.p.v. het door een on-line tool te laten bepalen; nog afgezien van het feit dat er waarschijnlijk een (aantal) hypotheekadviseur(s) achter zo'n site zitten.

Wordt bijv. het al opgebouwde kapitaal en de risicopremie in zo'n on-line tool verdisconteerd?

jonis
Berichten: 2718
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
Je geeft zelf al in je laatste alinea aan waarom ik zaken veel liever zelf in Excel uitreken i.p.v. het door een on-line tool te laten bepalen; nog afgezien van het feit dat er waarschijnlijk een (aantal) hypotheekadviseur(s) achter zo'n site zitten.

Wordt bijv. het al opgebouwde kapitaal en de risicopremie in zo'n on-line tool verdisconteerd?
Die risicopremie (daar zitten teveel variabelen in) had je zelf toch ook niet meegenomen; (start)kapitaal wel.
Voor een 1ste indicatie ga ik zelf niet aan de slag; uiteindelijk is centenwerk iets waar ik niet wakker van lig, voor de rest gaat het alleen om het gebruik van de tool. Wat maakt het dan uit wie er achter de site zit, je hoeft niet in te loggen, cookies te accepteren oid.
Voor mensen die niet zo handig zijn met excel of op zoek zijn naar voor even snel een hulpmiddel gewoon handig als 1ste indicatie, ik plaats er al geen link bij omdat TS dan zelf een voor zichzelf geschikt exemplaar kan zoeken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaardeel langer vast zetten met hogere rente ??

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:Voor een 1ste indicatie ga ik zelf niet aan de slag; uiteindelijk is centenwerk iets waar ik niet wakker van lig, voor de rest gaat het alleen om het gebruik van de tool. Wat maakt het dan uit wie er achter de site zit, je hoeft niet in te loggen, cookies te accepteren oid.
Voor mensen die niet zo handig zijn met excel of op zoek zijn naar voor even snel een hulpmiddel gewoon handig als 1ste indicatie, ik plaats er al geen link bij omdat TS dan zelf een voor zichzelf geschikt exemplaar kan zoeken.
Toch blijf ik het belangrijk vinden, om zelf te kunnen uitrekenen waar de opbouwkosten en de onkosten in zitten, d.m.v. een eigen berekening.

Zo heb ik d.m.v. Excel ontdekt dat mijn (al lang opgeheven) levensverzekering (gekoppeld aan de hypotheek), vooral uit onkosten bestond en op den duur veel te weinig opbouw zou opleveren om de schuld af te lossen. Toen ik aan de bel ging trekken (lang voor het begrip "woekerpolis z'n intree deed), gaf niemand van de maatschappij thuis.

Daarop heb ik e.e.a. gecanceld en een nieuwe hypotheek afgesloten, nadat ik zelf e.e.a. had doorgerekend, wederom met Excel

Gesloten