LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MartijnvanBoxel
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2018 13:41

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door MartijnvanBoxel »

@AlexDijk, @Roxane, @naamloos01

Hartelijk dank voor het delen van jullie ervaringen.
We zijn naar KIFID gegaan met onze klacht. Het duurde 12 weken voordat de klacht in behandeling werd genomen. Ze hebben de klacht bij Aegon neer gelegd. Aegon heeft gereageerd met een naar onze mening behoorlijk denigrerende ondertoon. Uiteindelijk kwam het erop neer dat als het de andere kant op was gegaan, dan hadden we niet geklaagd, dus we moeten niet zeuren. Ook proberen ze de verantwoordelijkheid van de onduidelijkheid van de voorwaarden af te schuiven op onze tussenpersoon, die had het volgens Aegon moeten weten. Dat vind ik ook absoluut niet eerlijk, en gezien het feit dat meerdere tussenpersonen niet van deze voorwaarden op de hoogte zijn geeft wel aan hoe onduidelijk het is.
Helaas konden ze ook een copy overleggen van een eerdere klacht die door KIFID is behandeld en waarin KIFID Aegon in het gelijk heeft gesteld.
We hebben nu nog een week om hierop te reageren, en dat zullen we zeker doen.
Ik denk dat het zeker raadzaam is een klacht in te dienen bij KIFID. Hoe meer klachten er binnen komen des te serieuzer de klacht genoemen wordt.
Daarnaast zou dit later ook kunnen helpen met een eventuele gang naar de rechter.

Groet Martijn

Jansen1010
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2018 11:26

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Jansen1010 »

@MartijnvanBoxel, @AlexDijk, @Roxane, @naamloos01

Helaas zijn wij ook niet verder gekomen met Aegon via hun eigen klachtenregeling en hebben de zaak inmiddels dan ook voorgelegd aan het Kifid. Wij zijn, net als jullie, van mening dat de oude risico-opslagen zouden moeten komen te vervallen en dat de actuele risicoklassen geen rol zouden mogen spelen. We zijn nu in afwachting van het vervolg bij het Kifid.

@Martijn, heb je een klachtnummer van die eerdere klacht, die door KIFID is behandeld en waarin KIFID Aegon in het gelijk heeft gesteld? Zou deze graag eens lezen.

MartijnvanBoxel
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2018 13:41

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door MartijnvanBoxel »

@Jansen1010
Dat is dossiernummer 17.00768

Succes!

Jansen1010
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2018 11:26

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Jansen1010 »

Hallo Martijn, dank je. Herkenbaar dossier, dat Aegon ook bij ons heeft aangehaald. Wij blijven echter van mening dat de oude rentepercentages als uitgangspunt genomen zouden moeten worden. Wordt vervolgd. Succes.

Martin1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2018 22:17

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Martin1978 »

Ook ik heb exact zo'n situatie. Mijn huis is vorig jaar opnieuw getaxeerd en daarop is de rente wel verlaagd, maar dit staat niet in verhouding met de toeslag zoals die in 2015 werd gehanteerd.
Alsnog ga ik hier alsnog een klacht over indienen bij Aegon. In het Programma Radar is hier al meerdere keren aandacht aan geschonken. De regel dat de huidige risicotabel toegepast wordt op de oude hypotheek vind ik niet terecht.

louise1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2018 17:02

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door louise1981 »

Goedendag,

Ook bij mij een zelfde issue met het renteopslag% van Aegon.
Kunnen jullie mij al meer vertellen over de reactie van KIFID?

Groet Louise

naamloos01
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2018 13:40

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door naamloos01 »

Hoi Louise,

Mijn klacht is ingediend op 21 augustus 2018 en voorlopig in behandeling genomen. AEGON is op de hoogte gesteld en binnen 12 weken na het indienen zou er een secretaries moeten zijn toegewezen aan mijn dossier. Momenteel ben ik in afwachting van een inhoudelijke reactie van KIFID.

Ik houd jullie verder op de hoogte.

Groeten

louise1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2018 17:02

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door louise1981 »

Hopelijk snel meer nieuws! Alvast bedankt , groet Loes

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Je kunt bij Kifid ook klachten indienen tegen meerdere partijen, maar je moet je klacht wel heel goed onderbouwen en ook de juiste persoon verantwoordelijk stellen voor bewezen en verwijtbare fout(en).

Voor algemene klachten halen financiële dienstverleners alles uit de kast om een negatieve uitspraak te voorkomen, tot aan schikkingen met geheimhouding clausules...
MartijnvanBoxel schreef:
10 aug 2018 14:30
Ook proberen ze de verantwoordelijkheid van de onduidelijkheid van de voorwaarden af te schuiven op onze tussenpersoon, die had het volgens Aegon moeten weten. Dat vind ik ook absoluut niet eerlijk, en gezien het feit dat meerdere tussenpersonen niet van deze voorwaarden op de hoogte zijn geeft wel aan hoe onduidelijk het is.
Wat vind jouw tussenpersoon (vindt hij/zij Aegon verantwoordelijk)?


ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wat ik niet snap in deze kwestie is, dat u goud geld betaald voor een tussenpersoon. Daarna beklaagd u zich niet bij de tussenpersoon maar bij de geldverstrekker. Zoals u nu ziet heeft het weinig kans van slagen bij het KIFID, gezien Aegon zich blijkbaar aan de voorwaarden houdt.

Het is de taak van de tussenpersoon om de voorwaarden door te nemen, te snappen en goed aan u uit te leggen. Doet hij dit niet, zou u een procedure tegen de tussenpersoon moeten starten.

JosAms
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2018 11:45

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door JosAms »

Er staat volgens mij niets over risico-opslagen (en hoe hier mee om te gaan) in de voorwaarden. Dus in die zin heeft Aegon de vrijheid. Aan de andere kant, op het moment van afsluiten weet je hoe je tarief is opgebouwd en wat de risico-opslag is en waar je recht op zou mogen hebben wanneer je in een lagere LTV klasse terecht komt. 'Market practice' is om de opslagen ten tijde van het afsluiten van de hypotheek te hanteren (en niet de huidige risico-opslagen). zie ook deze link (hoe AFM de hypotheekverstrekkers beoordeelt): https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... hypotheken. Hier staat een PDF file 'normenkader risico-opslag hypotheken'. Onderaan pagina 3 staat: ad**: op basis van de LTV-risicoklassen die de aanbieder hanteert op het moment van vastzetten van de rente.

De huidige methodiek geeft Aegon vrij spel om te spelen met de opslagen en deze opslagen te verkleinen op het moment dat de LTV's kleiner worden.

Zeker een klacht waard, ik ben benieuwd naar het oordeel van KIFID. AFM staat in ieder geval achter je!

Roxane
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2018 12:06

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Roxane »

Aegon heeft vandaag dit persbericht gepubliceerd op https://www.aegon.nl/particulier/tariefklasse:
tl;dr Ze gaan met terugwerkende kracht alsnog het historische rentebericht hanteren!

"Nieuwe werkwijze bij een verlaging van de tariefklasse
Het huidige beleid is dat wij bij een wijziging van de tariefklasse uitgaan van het actuele rentebericht. De verschillen tussen de tariefklassen zoals die gelden op het moment van de aanpassing worden gebruikt.

Ons nieuwe beleid is dat we het rentebericht, dat van toepassing was bij het bepalen van de hypotheekrente die u betaalt, hanteren (historisch rentebericht). Dit is gebruikelijk in de Nederlandse hypotheekmarkt. Ook heeft u hierdoor duidelijkheid over de ontwikkeling van uw maandlasten gedurende de rentevaste periode van uw hypotheek.

Mijn hypotheekrente is onlangs gewijzigd door een verlaging van de tariefklasse. Wat betekent dit nieuwe beleid voor mij?
Voor de meeste klanten heeft deze aanpassing geen gevolgen. Voor een beperkte groep klanten is het nieuwe beleid voordeliger. Voor deze klanten gaan wij met terugwerkende kracht vanaf januari 2016 het historisch rentebericht hanteren. Zij krijgen hierover bericht vanaf het tweede kwartaal van 2019."

Jansen1010
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2018 11:26

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Jansen1010 »

Het Kifid heeft uitspraak gedaan in deze zaak (https://www.kifid.nl/wp-content/uploads ... indend.pdf) en de klacht gegrond verklaard.
Aegon heeft inmiddels haar beleid aangepast en dat is voor mij het bewijs dat de klachten die consumenten hebben ingediend bij zowel Aegon als het Kifid zin hebben gehad :)
Ook interessant om te lezen is dat deze uitspraak aantoont dat de informatie die een organisatie verstrekt op haar website of anderszins van belang kan zijn als onderdeel van de overeenkomst!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goed om te lezen. Daar kunnen velen hun voordeel mee doen!

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
22 feb 2019 11:54
Goed om te lezen. Daar kunnen velen hun voordeel mee doen!
Hier zouden sommige forumgasten ook lering uit kunnen trekken ipv de standaardjes altijd:
Maar de Ts kan zo in zijn hypotheek papieren nalezen of die percentages en grenzen een onlosmakelijk onderdeel vormen bij de hypotheek. Zo ja? Dan moet hij protesteren. Zo nee? Dan heeft hij niets te zeggen.
Voorwaarden zijn gewoon niet heilig als ze niet koosjer zijn, moet je wel werk van maken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik dacht even dat ik dat geschreven had, maar het viel mee :mrgreen:

RSRS
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2019 16:52

Re: Aanpassen percentages van risicoklasse in hypotheek Aegon

Ongelezen bericht door RSRS »

ik heb een annuitaire hypetheek bij Aegon, en door een combinatie van aflossing en WOZ waardestijging kom ik nu ruim onder 81% uit, en heb dus gevraagd om verlaging van risicoklasse obv historisch rentebericht.

Helaas. Ze hebben me nu wel bevestigd dat mijn risicoklasse is verlaagd, maar de rentekorting is toegepast obv het actuele rentebericht. Eea lijkt toch nog niet helemaal opgelost bij Aegon. ik ga ze weer contacteren..

Gesloten