LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek op 1 naam

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door kweenie »

Het 'advies' van stofzuigertje komt net op frauderen (verzwijgen van belangrijke informatie). Dat kan in de toekomst tot zware problemen leiden. Maar hij geeft er wel vaker blijk van dat hij niet bepaald de juiste informatie heeft.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor een opgave van studieschuld moet je bij DUO zijn en die is deze maand niet bereikbaar wegens nieuwe systeem waar ze op over gaan.....

Verder is trouwen prima, nu standaard onder huwelijkse voorwaarden en als dat voldoende is kun je niet bepaald gratis Notaris misschien overslaan.
Maar 1e gesprek voor aanpassen is mogelijk.


De studieschuld is vooral voor de hoogte van de Hypotheek van belang...
Maar als ze straks haar studie afmaakt of andere gaat volgen kan dit bedrag nog hoger worden na afsluiten Hypotheek....!
Ook nog andere zaken op afbetaling mogelijk wat ik niet zou doen maar er zijn mensen die na koop huis andere schulden maakten, zoals auto op afbetaling...
Ik verwacht dat deze 2 dit niet willen maar daarom is deze relatief lage studie schuld en lage Hypotheek met zowel 1x vast werk en 1x jaar contract redelijk voldoende dat het juiste bedrag aan studie schulden niet meer zo belangrijk is.
Je kunt pas weer in mei 2018 dit opvragen want DUO kan niet in het systeem, alle huidige studenten kregen dit bericht!

Als je bank het perse wel wil weten en bewijs hiervoor, dan word de Hypotheek een maandje later... en de verkoper, de woningbouw even melden dat het daarom langer gaat duren!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En wat als die man de hypotheek niet meer kan betalen, denk je dat die vrouw dan in het huis mag blijven wonen van de bank?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door kweenie »

stofzuigertje schreef: De studieschuld is vooral voor de hoogte van de Hypotheek van belang...
Maar als ze straks haar studie afmaakt of andere gaat volgen kan dit bedrag nog hoger worden na afsluiten Hypotheek....!
Ook nog andere zaken op afbetaling mogelijk wat ik niet zou doen maar er zijn mensen die na koop huis andere schulden maakten, zoals auto op afbetaling...
Ik verwacht dat deze 2 dit niet willen maar daarom is deze relatief lage studie schuld en lage Hypotheek met zowel 1x vast werk en 1x jaar contract redelijk voldoende dat het juiste bedrag aan studie schulden niet meer zo belangrijk is.
Het gaat hier om een studieschuld van 87.000 euro. Dat is dus niet bepaald een relatief lage studieschuld. Je kunt er wel allerlei verhalen bij verzinnen, maar daarmee help je TS niet verder.

En ja, natuurlijk is de studieschuld vooral voor de hoogte van de hypotheek van belang. Dat is nu het hele eieren eten, dat met een zo hoge studieschuld er volgens de normen nauwelijks financiële ruimte voor een hypothecaire lening is.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

kweenie schreef:
stofzuigertje schreef: De studieschuld is vooral voor de hoogte van de Hypotheek van belang...
Maar als ze straks haar studie afmaakt of andere gaat volgen kan dit bedrag nog hoger worden na afsluiten Hypotheek....!
Ook nog andere zaken op afbetaling mogelijk wat ik niet zou doen maar er zijn mensen die na koop huis andere schulden maakten, zoals auto op afbetaling...
Ik verwacht dat deze 2 dit niet willen maar daarom is deze relatief lage studie schuld en lage Hypotheek met zowel 1x vast werk en 1x jaar contract redelijk voldoende dat het juiste bedrag aan studie schulden niet meer zo belangrijk is.
Het gaat hier om een studieschuld van 87.000 euro. Dat is dus niet bepaald een relatief lage studieschuld. Je kunt er wel allerlei verhalen bij verzinnen, maar daarmee help je TS niet verder.

En ja, natuurlijk is de studieschuld vooral voor de hoogte van de hypotheek van belang. Dat is nu het hele eieren eten, dat met een zo hoge studieschuld er volgens de normen nauwelijks financiële ruimte voor een hypothecaire lening is.
klopt, maar het gekke is dat ik zelfs als alleenstaande met deze studieschuld de hypotheek hypothetisch gezien zou kunnen betalen. Want het is lager dan de huur van een sociale huurwoning. Maar ik begrijp ook helemaal dat een bank dit risico niet wilt nemen.
Het enige dat ik gek vind aan de hele berekening van de banken is dat wanneer 1 partnerhelft die schuld heeft, die volledig meetelt voor het te lenen bedrag. Terwijl de berekening is gemaakt op 2 inkomens.
Ik zou denken dat het dan zo zou gaan:
partnerhelft1 kan met zijn inkomen bedrag x lenen, partnerhelft 2 kan bedrag x lenen minus studieschuld = hypotheek bedrag.
die constructie zou me veel eerlijker lijken? Maar nogmaals ik ben een leek op dit gebied natuurlijk, en wie weet wordt dit in de toekomst ook nog aangepast?

Voor nu bedankt voor alle antwoorden. We hebben komende week een gesprek bij de hypotheker (vrijblijvend gesprek ter informatie) en ik heb een vriendin aan haar jas getrokken wiens partner echtscheidingsadvocaat is. Hij zal ons iig over het hele stuk huwelijkse voorwaarden kunnen informeren en ook een goede notaris kunnen aanraden.

Ons idee is: partner koopt alleen het huis, ik teken voor de bank een verklaring dat ik vrijwillig vertrek bij verkoop, we trouwen op huwelijkse voorwaarden en laten goede voorwaarden voor beide opnemen waarin we ons beiden kunnen vinden. Ik blijf aan het werk als verpleegkundige (breidt mijn uren in de nabije toekomst uit zodat ik meer bijdraag aan het gezinsinkomen) en solliciteer intern naar een hbo duaal opleiding om zo mijn studieschuld te verkleinen (hbo diploma binnen de diploma termijn = prestatiebeurs niet terug betalen = minder studieschuld) werkgever betaalt dan de volledige studie kosten en daarna moet ik een x periode voor deze werkgever blijven werken = win in want een hbo opleiding met meer inkomen, een stukje baanzekerheid en dus minder studieschuld.
Samen knappen we de woning op met eigen geld (spaarzaam leven, veel zelf doen, materialen hergebruiken enz enz). we hebben en willen geen kredieten, leningen of producten op afbetaling.

bedankt voor alle tips, aandachtspunten en adviezen. heb alles goed doorgenomen en informatie opgezocht. Nu kunnen we aan de slag!

( onze woning os overigens zo 'goedkoop' omdat de eigenaar een particuliere verhuurder is van achter in de 70. wij een 'korting' krijgen voor de jaren die wij al gehuurd hebben. ook speelt er een gun factor mee, hij heeft dit huis al 52jr in bezit en heeft het zelf verkregen via een erfenis. het is dus volledig hypotheek vrij en nu meneer ouder wordt, wilt hij liever bankcontanten achterlaten dan stenen)

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik teken voor de bank een verklaring dat ik vrijwillig vertrek bij verkoop
Waarom? Het zal de bank een worst wezen.
Als de partner het huis gekocht heeft en alleen getekend, dan heb jij geen enkel recht en claim op die woning. Het is niet jouw woning en zal het ook niet worden ( tenzij je deze erft omdat partner overlijdt en jullie dit zo geregeld hebben, maar dan ontstaat een volledig nieuwe situatie ). Bij verkoop is het huis van de nieuwe eigenaar, vrijwillig of niet, je zal dan toch echt moeten vertrekken :roll:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door CB »

Melkweg schreef: klopt, maar het gekke is dat ik zelfs als alleenstaande met deze studieschuld de hypotheek hypothetisch gezien zou kunnen betalen. Want het is lager dan de huur van een sociale huurwoning.
Ben je nu al je studieschuld aan het aflossen dan? Hoeveel zijn de maandelijkse lasten van de studieschuld dan?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door CB »

Melkweg schreef: klopt, maar het gekke is dat ik zelfs als alleenstaande met deze studieschuld de hypotheek hypothetisch gezien zou kunnen betalen. Want het is lager dan de huur van een sociale huurwoning.
Ben je nu al je studieschuld aan het aflossen dan? Hoeveel zijn de maandelijkse lasten van de studieschuld dan?

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Foutje, ik heb de €87.000,- niet gelezen... maar als daar €25.000,- vanaf gaat is makkelijker studie een oplossing om die korting te krijgen.

Dat is dus 103+87-25=€165.000,- en dat is dan de schuld.

Maar, ik weet niet in welke regel je valt maar mijn zoon mag zijn studie schuld volgens huidige regeling ook afbetalen tenzij hij op of onder minimum uitkering blijft komende jaren!
Bij een 4 dagen per week werken wat vele moeders minder doen blijf je laag inkomen en na een jaar of 30 vervalt de restschuld.

Hoeveel betaal je nu aan Duo na stoppen?
En kijk eens goed naar die regels.

De regels uit 2012 weet ik niet meer maar bij een laag inkomen betaal je weinig of niets af....

De Juf uit groep 5 wilde alleen met griepgolf tijdelijk meer uren werken dan de 20 in contract.....
Zij doet dit bewust voor iets extra zonder dat ze iets aan Rutte hoeft te geven.
Zij werkt voor zichzelf en niet voor Den Haag, bij volle week houd ze netto door studieschuld nauwelijks meer over!
Wel studie terug betalen en kinderopvang want haar ouders en schoonouders doen dit maar niet hele week!

Vermoedelijk zit Melkweg op dezelfde regels... maar dat moet ze bij DUO even informeren voor ze tegen hoger loon of meer uren gaat werken!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is dus 103+87-25=€165.000,- en dat is dan de schuld.
En zo werkt het dus niet... valt dus eerder in de categorie goedbedoelde adviezen die desastreus kunnen uitpakken.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zonder Diploma voorlopig €190.000,- maar bij diploma pas lager....

en bij vele jaren onder een bepaald salaris blijven is ook kwijtgescholden volgens huidige regels, ik weet niet hoe het toen was... dit is vorige regeling.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

Ik betaal nu nog niet terug. Omdat ik nu gestopt ben hoef ik pas 2 kalenderjaren geteld vanaf 1jan terug te betalen. Dat betekend in 2021. Ik heb wel al in de rekenhulp berekend hoeveel ik moet gaan terug betalen (geteld met het inkomen van nu, dat het duo ook gebruikt bij de berekening. Alleen mijn inkomen telt, dat van partner blijft buiten schot) En ik zou 92-, moeten betalen. Ga ik 32u werken zou ik 155-, moeten betalen. Na 30jr restant kwijtgescholden.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door CB »

Melkweg schreef:Ik betaal nu nog niet terug. Omdat ik nu gestopt ben hoef ik pas 2 kalenderjaren geteld vanaf 1jan terug te betalen. Dat betekend in 2021. Ik heb wel al in de rekenhulp berekend hoeveel ik moet gaan terug betalen (geteld met het inkomen van nu, dat het duo ook gebruikt bij de berekening. Alleen mijn inkomen telt, dat van partner blijft buiten schot) En ik zou 92-, moeten betalen. Ga ik 32u werken zou ik 155-, moeten betalen. Na 30jr restant kwijtgescholden.
Dan neem je toch deze gegevens mee met de aanvraag voor de hypotheek. De lasten van je studieschuld lijken niet te hoog, evenals de hoogte van de hypotheek. Gewoon alle gegevens op tafel beide inkomens en de studieschuld zijn best te overzien.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

CB schreef:
Melkweg schreef:Ik betaal nu nog niet terug. Omdat ik nu gestopt ben hoef ik pas 2 kalenderjaren geteld vanaf 1jan terug te betalen. Dat betekend in 2021. Ik heb wel al in de rekenhulp berekend hoeveel ik moet gaan terug betalen (geteld met het inkomen van nu, dat het duo ook gebruikt bij de berekening. Alleen mijn inkomen telt, dat van partner blijft buiten schot) En ik zou 92-, moeten betalen. Ga ik 32u werken zou ik 155-, moeten betalen. Na 30jr restant kwijtgescholden.
Dan neem je toch deze gegevens mee met de aanvraag voor de hypotheek. De lasten van je studieschuld lijken niet te hoog, evenals de hoogte van de hypotheek. Gewoon alle gegevens op tafel beide inkomens en de studieschuld zijn best te overzien.
Dat vind ik ook, Alleen trekt een bank de volledige schuld van het hypotheek bedrag af en dan blijft er niet voldoende over. Vandaar dat we de route moeten bewandelen van kopen op 1 naam, Op 1 inkomen. Dat was dus ook mijn oorspronkelijke vraag: is het mogelijk om als koppel op 1 inkomen, op 1 naam te kopen en de andere koppelhelft erfgenaam laten maken en goede afspraken laten vastleggen in de huwelijkse voorwaarden. En dat kan. Dus gaan we daar nu achteraan. Dankjewel:)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door kweenie »

De bank trekt niet blind de schuld af van de leemcapaciteit. De bank trekt een bepaald maandelijks bedrag af van het inkomen dat gebruikt wordt voor het bepalen van de leemcapaciteit. Dat is heel wat anders.

En juist in een situatie zoals de jouwe, met een relatief hoge schuld en een werkelijke maandelijkse aflossing die veel lager ligt dan waarmee standaard gerekend wordt, zullen er voor een goede adviseur waarschijnlijk wel mogelijkheden zijn. Maar dat zijn helaas vaak niet de adviseurs van die bekende keten.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

€155,- x 360 maanden = €55800,- minus €87.000,- = €22.200,- voordeel wegens laag inkomen....

Wel moet je rekening houden met inflatie en meer verdienen of als je maar op €92,- bleef nog meer voordeel.
Dus hele bedrag hoeft niet in Hypo schuld meegenomen te worden.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Kopen op 1 naam lijkt me geen enkel probleem, jullie zijn niet getrouwd, dus als alles op inkomen partner past, dan past het.

Koop lekker onder NHG, opmerkingen inzake afsluiten ORV zijn onzin, immers het is niet de koper die een Tia heeft gehad, daarnaast is het sinds 01-01-2018 zelfs met NHG niet meer verplicht een ORV af te sluiten, en zijn er legio banken waar je een NHG hypotheek zonder ORV kunt afsluiten.

Naderhand trouwen in gemeenschap van goederen zorgt er voor dat alle bezit en schulden gezamenlijk bezit worden. Hou er dan wel rekening mee dat na 01-01-2018 er niet meer automatisch g.v.g ontstaat bij een huwelijk , maar dat je apart een aktie moet ondernemen om gemeenschap te laten ontstaan!
Heel veel succes met aankopen Melkweg!

Gesloten