LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek op 1 naam

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

Moiseule58 schreef:Zeer recent heeft een stel uit mijn omgeving een huis gekocht. Alleen hij heeft een vaste baan en zij is nog in opleiding. De eigendomsakte van de woning staat op beider naam, de hypotheek alleen op naam van de man.
Het is dus wel degelijk mogelijk.
Wauw! Dat schept echt goede hoop. Dankjewel :)

Beetje zon achter alle wolken die ik na het gesprek zag!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door sjohie »

Melkweg schreef:
Moiseule58 schreef:Zeer recent heeft een stel uit mijn omgeving een huis gekocht. Alleen hij heeft een vaste baan en zij is nog in opleiding. De eigendomsakte van de woning staat op beider naam, de hypotheek alleen op naam van de man.
Het is dus wel degelijk mogelijk.
Wauw! Dat schept echt goede hoop. Dankjewel :)

Beetje zon achter alle wolken die ik na het gesprek zag!
Bedenk wel, dat dit bij een scheiding voor de partner die de hypotheek draagt, erg link kan worden. Dan moet er verkocht worden, wat de ene halve eigenaar in gang kan zetten, terwijl de financiële consequenties 100% voor de ander zijn. Zou een mooi wapen zijn in een vechtscheiding lijkt me.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij verstandig om met een goede, onafhankelijke, adviseur te gaan praten. Met een zo hoge studieschuld zullen de standaard berekeningen waarschijnlijk niet veel kans bieden, maar juist in jullie situatie kan een 'explain' misschien mogelijkheden bieden.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

sjohie schreef:
Melkweg schreef:
Moiseule58 schreef:Zeer recent heeft een stel uit mijn omgeving een huis gekocht. Alleen hij heeft een vaste baan en zij is nog in opleiding. De eigendomsakte van de woning staat op beider naam, de hypotheek alleen op naam van de man.
Het is dus wel degelijk mogelijk.
Wauw! Dat schept echt goede hoop. Dankjewel :)

Beetje zon achter alle wolken die ik na het gesprek zag!
Bedenk wel, dat dit bij een scheiding voor de partner die de hypotheek draagt, erg link kan worden. Dan moet er verkocht worden, wat de ene halve eigenaar in gang kan zetten, terwijl de financiële consequenties 100% voor de ander zijn. Zou een mooi wapen zijn in een vechtscheiding lijkt me.
Maar dit valt wel vast te leggen in huwelijkse voorwaarden? Wanneer we de bovenstaande constructie zouden kunnen volgen. Dan zouden we kunnen vastleggen dat ik de woning niet te koop mag zetten?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moiseule58 schreef:Zeer recent heeft een stel uit mijn omgeving een huis gekocht. Alleen hij heeft een vaste baan en zij is nog in opleiding. De eigendomsakte van de woning staat op beider naam, de hypotheek alleen op naam van de man.
Het is dus wel degelijk mogelijk.
Wat een onverstandige regeling. Wel bezit maar geen schuld. Kan rampzalig aflopen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Jefdus »

Melkweg schreef:
Maar dit valt wel vast te leggen in huwelijkse voorwaarden? Wanneer we de bovenstaande constructie zouden kunnen volgen. Dan zouden we kunnen vastleggen dat ik de woning niet te koop mag zetten?
Maar dan nog. Ook als hij zelf wil verkopen, heeft uw partner slechts recht op 50% van de opbrengst, terwijl hij wel 100% van de schuld moet aflossen. Dit soort 'oplossingen' moet je echt niet willen, want dit kan tot hele grote problemen leiden als de relatie stuk loopt.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

Jefdus schreef:
Melkweg schreef:
Maar dit valt wel vast te leggen in huwelijkse voorwaarden? Wanneer we de bovenstaande constructie zouden kunnen volgen. Dan zouden we kunnen vastleggen dat ik de woning niet te koop mag zetten?
Maar dan nog. Ook als hij zelf wil verkopen, heeft uw partner slechts recht op 50% van de opbrengst, terwijl hij wel 100% van de schuld moet aflossen. Dit soort 'oplossingen' moet je echt niet willen, want dit kan tot hele grote problemen leiden als de relatie stuk loopt.
Maar wanneer partner ook 50% inlost van de schuld? Dan heb je dat probleem toch niet? Of denk ik nu te gemakkelijk?
Mag je niet vastleggen dat bij verkoop met verlies beiden toch aansprakelijk zijn voor de schuld?

Nogmaals ik ben echt een leek op dit gebied. En wij zijn misschien wat ouderwets maar hebben 1 huishoudelijke pot waar alles van wordt gedaan. Er wordt gezamenlijk gespaard en uitgegeven. Bij een separatie zouden we alles 50-50 delen. Dit willen we ook zo laten vastleggen, alleen zal ik de woning nooit zelf kunnen overkopen maar doordat er op 1 inkomen gekocht is kan partner er in blijven wonen of kan de woning verkocht worden. Eventuele restschuld of winst dan weer 50-50 verdelen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door tttlocke »

Tsja, het klinkt een beetje als 'wel de lusten, niet de lasten'.
Daar houden banken niet van, die doen dat liever omgekeerd.

Om maar te zwijgen van het idee om fraude te plegen bij de aanvraag voor de hypotheek.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

tttlocke schreef:Tsja, het klinkt een beetje als 'wel de lusten, niet de lasten'.
Daar houden banken niet van, die doen dat liever omgekeerd.

Om maar te zwijgen van het idee om fraude te plegen bij de aanvraag voor de hypotheek.
Hoho ik wil helemaal nergens mee frauderen! En alleen de lusten? Ik zal toch ook moeten werken om de hypotheek + het onderhoud van de woning mee te betalen? Dus het is echt niet zo dat ik partner voor alles laat opdraaien terwijl ik lekker ga flierenfluiten! De enige zekerheid die ik wil is dat wanneer hij overlijdt de kinderen en ik in de woning mogen blijven. Lijkt me vreselijk om je partner te verliezen en dan ook nog eens op straat te staan!
Bij separatie zal ik echt niets gaan opeisen. Ik kan de hypotheek geeneens overnemen dus heb geen poot om op te staan.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nog niet...

Maar als je een redelijke baan hebt is deze €103.000,- ook voor jou af te lossen.

Met vermoedelijk kinderen lastiger dan man die alleen bleef maar jullie kunnen deze moeiteloos houden.
Vooral de overwaarde na herstel en isoleren zal lastig worden, maar nu al scheiden.... hopelijk is dat overbodig en denk eerst aan je toekomst.

Gewoon de Hypo en Huis op 2 namen en dat er voorlopig 1 betaalde maakt niets uit.
Je mag zodra je een baan hebt mee betalen maar ook investeren in een beter huis.
Hij de Hypo en jij de plaatselijke bouwmarkt betalen, niets mis mee.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Jefdus »

Melkweg schreef: Maar wanneer partner ook 50% inlost van de schuld? Dan heb je dat probleem toch niet? Of denk ik nu te gemakkelijk?
Mag je niet vastleggen dat bij verkoop met verlies beiden toch aansprakelijk zijn voor de schuld?
Dan bestaat dat probleem inderdaad niet, maar daarmee wordt uw partner wel erg afhankelijk van uw goodwill. Dit soort constructies lijken allemaal heel mooi als een relatie goed loopt en je het gevoel hebt dat dat altijd zo zal blijven, maar de statistieken laten nou eenmaal zien dat veel relaties eindigen in een scheiding. En als dat een vechtscheiding wordt, zou ik niet graag in de schoenen van uw partner staan met zo'n constructie.

Het gaat overigens niet zo zeer om alleen verkoop met verlies. Stel het huis kost nu 100.000 euro en voor dat bedrag wordt een hypotheek afgesloten. Als dan na jaren het huis wordt verkocht voor 120.000 euro, krijgt u 60.000 en uw partner 60.000. Uw partner moet echter de hele hypotheek afbetalen, dus blijft zitten met een restschuld van 40.000 (minus de aflossing die over de looptijd is betaald), terwijl u er met 60.000 in uw hand vandoor kunt gaan.

Uiteraard kan een en ander misschien wel vastgelegd worden in extra notariële aktes, dat u een schuld bij uw partner heeft ter waarde van de helft van het huis, maar dat worden volgens mij erg ingewikkelde constructies. Het lijkt me niet dat de leken hier op dit forum u daarmee verder kunnen helpen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bekijk het nu eens puur zakelijk ( dat doet de bank ook ) en laat alle emoties en randzaken buiten beschouwing.
Wie wat betaalt en hoe je het onderling allemaal regelt is puur iets tussen jullie en interesseert de bank helemaal niets. Die wil maar een paar dingen weten:

Wie koopt de woning?
Wie neemt de hypotheek op zich?
Kan die garant staan voor het bedrag ( en waar klopt de bank dus aan als het niet goed gaat )?

Dat kan één van jullie zijn of beiden ( en afhankelijk van de keuze geldt de financiele situatie van één of van beiden ). Alle rest doet er niets toe voor de bank. Hoe jullie het onderling regelen is aan jullie en de bank maakt het niets uit of jullie trouwen, een samenlevingscontract hebben of helemaal niets regelen. Waar ze alleen waarschijnlijk niet akkoord mee gaan is dat je wel tekent voor het huis ( en dus mede-eigenaar bent ) maar geen hypotheek draagt.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je over enkele jaren het voor €160.000,- zou verkopen....
Minus rest schuld van €95.000,- is er nog €65.000,- over...

Dan krijgen jullie beide dus €32.500,-
Dus niet zoals hierboven berekend....

Na enkele jaren isoleren en verbeteren is de waarde moeiteloos €160.000 als ik in Zuid Limburg kijk... dat is nog aan voorzichtige kant.. en bij nieuwbouw tegenover ondanks overlast hiervan nog hoger niet uitgesloten.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jefdus schreef:
Melkweg schreef: Maar wanneer partner ook 50% inlost van de schuld? Dan heb je dat probleem toch niet? Of denk ik nu te gemakkelijk?
Mag je niet vastleggen dat bij verkoop met verlies beiden toch aansprakelijk zijn voor de schuld?
Dan bestaat dat probleem inderdaad niet, maar daarmee wordt uw partner wel erg afhankelijk van uw goodwill. Dit soort constructies lijken allemaal heel mooi als een relatie goed loopt en je het gevoel hebt dat dat altijd zo zal blijven, maar de statistieken laten nou eenmaal zien dat veel relaties eindigen in een scheiding. En als dat een vechtscheiding wordt, zou ik niet graag in de schoenen van uw partner staan met zo'n constructie.

Het gaat overigens niet zo zeer om alleen verkoop met verlies. Stel het huis kost nu 100.000 euro en voor dat bedrag wordt een hypotheek afgesloten. Als dan na jaren het huis wordt verkocht voor 120.000 euro, krijgt u 60.000 en uw partner 60.000. Uw partner moet echter de hele hypotheek afbetalen, dus blijft zitten met een restschuld van 40.000 (minus de aflossing die over de looptijd is betaald), terwijl u er met 60.000 in uw hand vandoor kunt gaan.

Uiteraard kan een en ander misschien wel vastgelegd worden in extra notariële aktes, dat u een schuld bij uw partner heeft ter waarde van de helft van het huis, maar dat worden volgens mij erg ingewikkelde constructies. Het lijkt me niet dat de leken hier op dit forum u daarmee verder kunnen helpen.
Daar gaat dus geen bank mee akkoord, want dan zitten ze opeens met een restschuld waarvan maar af te wachten valt of die te verhalen is, terwijl de ander met de helft van de opbrengst gaat lopen.

Het is één of beiden, dus of ga all-in of je doet niet mee.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Erthanax »

stofzuigertje schreef:Als je over enkele jaren het voor €160.000,- zou verkopen....
Minus rest schuld van €95.000,- is er nog €65.000,- over...

Dan krijgen jullie beide dus €32.500,-
Dus niet zoals hierboven berekend...
Klopt dat wel? Als beiden voor de helft eigenaaar zijn, krijgen beiden volgens mij de helft van de opbrengst. Eén van die eigenaren heeft een hypothecaire schuld bij de bank, die hij moet aflossen. Die partner met de hypotheekschuld komt in dit rekenvoorbeeld dan 15 k tekort, de ander steekt 80k in de zak.
Of een waardestijging van 60% over "enkele jaren" reëel is, kan overigens niemand voorspellen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Jefdus »

Erthanax schreef:
stofzuigertje schreef:Als je over enkele jaren het voor €160.000,- zou verkopen....
Minus rest schuld van €95.000,- is er nog €65.000,- over...

Dan krijgen jullie beide dus €32.500,-
Dus niet zoals hierboven berekend...
Klopt dat wel? Als beiden voor de helft eigenaaar zijn, krijgen beiden volgens mij de helft van de opbrengst. Eén van die eigenaren heeft een hypothecaire schuld bij de bank, die hij moet aflossen. Die partner met de hypotheekschuld komt in dit rekenvoorbeeld dan 15 k tekort, de ander steekt 80k in de zak.
Of een waardestijging van 60% over "enkele jaren" reëel is, kan overigens niemand voorspellen.
De berekening van stofzuiger klopt inderdaad niet. Beide partners hebben recht op de helft van de opbrengst, niet alleen de helft van de overwaarde. Dan kom je dus inderdaad op de situatie uit die ik hierboven ook al aangeef.

Bij verkoop van een woning gaat het geld niet automatisch naar de bank voor aflossing van de hypotheek. In de praktijk lijkt dat wel zo omdat je er als verkoper opdracht tot geeft bij de notaris (aangezien de hypotheek bij verkoop immers ingelost MOET worden omdat het onderpand verdwijnt), maar als een van de eigenaren niet mee wil werken en het geld zelf wil houden, eindig je dus met een fikse restschuld.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

Wat ik me dan afvraag, puur hypothetisch gezien:
Partner koopt huis alleen. 2jr later komt hij mij tegen en we gaan samenwonen. Ik betaal gewoon 50% vd vaste lasten. Hoe gaat dat dan? Want dat is toch een zelfde soort situatie? De woning staat dan op zijn naam, evenals de hypotheek. Maar ik ben wel aan het mee betalen. Dan kun je toch een contract/huwelijkse voorwaarden laten opstellen waarin je alle bovenstaande scenario's benoemd? En waarbij indien partner overlijdt ik in de woning kan blijven/deze erf van hem? En dat wanneer je uitelkaar de ene partner de andere partner voor de periode waarin deze 50% heeft bijgedragen moet uitkopen voor deze 50%?

Of denk ik dan weer te simpel?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zit allerlei moeilijke dingen te bedenken. U moet een goede adviseur zoeken en daar de zaken mee bespreken.

Het gaat niet over de aankoop van een auto of zo. Men kan niet zonder een woning en al helemaal niet met kinderen.

U bent een gezin met kinderen en blijkbaar hebt u nu ook nog helemaal niets ten opzichte van elkaar geregeld. Dat is onverstandig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat er allemaal kan/mag rondom huwelijkse voorwaarden, en hoe die bepalingen in een al eerder afgesloten hypotheek met een geldverstrekker kunnen overstijgen, lijkt me voer voor een sessie met een fiscalist, accountant en een notaris, waarbij een advocaat ook nog wel eens van pas kan komen. Dat soort dingen gebeuren, maar niet bij de koop van een rijtjeshuis van een verhuurder, maar bij de "1%" van deze wereld, waar vermogens van vele tientallen miljoenen op het spel staan, en het om onroerend goed gaat ter waarde van ook zulke bedragen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Jefdus »

Melkweg schreef:Wat ik me dan afvraag, puur hypothetisch gezien:
Partner koopt huis alleen. 2jr later komt hij mij tegen en we gaan samenwonen. Ik betaal gewoon 50% vd vaste lasten. Hoe gaat dat dan? Want dat is toch een zelfde soort situatie? De woning staat dan op zijn naam, evenals de hypotheek. Maar ik ben wel aan het mee betalen. Dan kun je toch een contract/huwelijkse voorwaarden laten opstellen waarin je alle bovenstaande scenario's benoemd? En waarbij indien partner overlijdt ik in de woning kan blijven/deze erf van hem? En dat wanneer je uitelkaar de ene partner de andere partner voor de periode waarin deze 50% heeft bijgedragen moet uitkopen voor deze 50%?

Of denk ik dan weer te simpel?
Nee, die situatie is compleet anders. Dan is partner zowel 100% eigenaar van de woning en 100% schuldenaar bij de hypotheek. Bij verkoop krijgt hij dus het hele bedrag, waarmee de schuld bij de bank kan worden afgelost. Dat u een paar jaar later ook mee gaat betalen aan de lasten van de hypotheek, verandert daar niks aan. Hierdoor bouwt u geen 'rechten' op die bij eventueel scheiden weer verrekend moeten worden. Het is aan u om te bepalen hoe u de maandelijkse lasten deelt als u samen bent. Daar staat de hypotheekverstrekker en het huis buiten.

Bij overlijden zult u in dit geval wel gewoon het huis en de bijbehorende hypotheek erven (waarschijnlijk moet er wel getoetst worden of u dan de hypotheek kunt dragen). Het is dus niet zo dat u in dat geval op straat komt te staan.

Al met al geeft dit dus een veel duidelijkere situatie. Zoals eerder aangegeven, kun je dus veel beter naar zo iets toewerken: of allebei eigenaar en allebei meegenomen in de hypotheek, of uw partner als enige eigenaar en als enige meegenomen in de hypotheek.

Gesloten