LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Kheroon
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2018 20:59

Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door Kheroon »

Ik ben zo een vier a vijf jaar geleden gescheiden. Mijn ex had al een woning gekocht voordat wij wat met elkaar kregen. Na een tijdje samen geweest te zijn zijn we getrouwd. Ik heb nooit wat met het hypotheek te maken gehad. Nu zijn we vier jaar geleden gescheiden en zegt de bank dat ik hoofdelijk aansprakelijk ben tegen mijn ex. Maar hij heeft zelf zijn hypotheek vorig jaar of het kaar daarvoor kunnen veranderen zonder toestemming van mij.

Verder ontvang ik van de bank ook nooit gegevens want dat mag niet gegeven worden aan derde....


Ook heb ik per mail bevestigd gekregen dat ik niet hoofdelijk aansprakelijk bent. Als ik bel met de bank kunnen zij mij dan ook niet vinden in hun systemen. De bank zegt doordat we getrouwd zijn geweest ik automatisch hoofdelijk aansprakelijk bent. Maar waarom kan mijn ex zonder enig overleg of een handtekening nodig te hebben zijn hypotheek veranderen?

Na vier lange jaren van advocaten enz hadden we in december eindelijk bericht dat ik waarschijnlijk inslagen kon worden uit hoofdelijke aansprakelijkheid. Kosten alleen even 1500 euro.... Ieder heeft de helft betaald. Maandag 9 april kreeg mijn ex een mail dat de bank akkoord was met mijn inslag. Mijn dag kon niet meer stuk! Eindelijk na vier stress volle en dure jaren was ik er dan eindelijk van verlost. Zou je denken....

Vrijdag 13 april kreeg ik een belletje van mijn ex de bank heeft gebeld ze hebben een fout gemaakt. Je word niet ontslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid maar dit is een omzetting van de hypotheek. De bank heeft dit per mail bevestigd aan mijn ex. Ook deze mail heb ik ontvangen.

Wie weet raad..... Ik weet het niet meer. Hellup!!!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem contact op met uw advocaat. En ja als men voor 1 januari 2018 trouwde in gemeenschap van goederen werd men automatisch hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden, dus die hypotheek, die al bestonden.

Kheroon
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2018 20:59

Re: Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door Kheroon »

Met mijn advocaat ben ik ook al vier jaar bezig en komen dus nergens.... Nu staan we ook weer letterlijk met een mond vol tanden....


chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Kheroon schreef:Ik ben zo een vier a vijf jaar geleden gescheiden. Mijn ex had al een woning gekocht voordat wij wat met elkaar kregen. Na een tijdje samen geweest te zijn zijn we getrouwd.
Als dat in Gemeenschap van goederen was, had ook meteen het huis op beider naam moeten worden gezet; net zoals de hypo daarbij op beider naam kwam; zie b.v. hier:
Voordat ik ging trouwen/samenwonen stond het huis al alleen op mijn naam. Is een akte van verdeling dan nog nodig?
Woonde u samen en stond het huis niet op twee namen, of was u getrouwd op huwelijkse voorwaarden waarbij het huis niet van u samen was? Dan is een akte van verdeling waarschijnlijk niet nodig. Was u getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan is het huis door het huwelijk gemeenschappelijk geworden... .
en had het dus op twee namen gezet behoren te worden.
Zou niet weten, waarom dat niet alsnog moet/kan gebeuren; waarna het eventueel kan worden verkocht.
Als de hypotheek kortgeleden nog gewijzigd is, zal er wel een (flinke) overwaarde op zitten.

Toegevoegd: zo'n wijziging zonder toestemming van echtgenote kan zij overigens binnen een bepaalde periode ongeldig laten verklaren.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 17 apr 2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Moiseule58

Re: Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Wat staat er in het convenant? En was u in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden getrouwd?

stofzuigertje

Re: Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als hij na de echtscheiding de Hypo aangepast heeft is U niet meer verantwoordelijk voor deze ooit voor U beide want bij gewoon huwelijk....
En bij scheiding word de waarde/schuld verrekend dus ga je vrij uit.

Hij mag na de uitspraak scheiding wel de Hypo aanpassen maar niet op jou naam!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoofdelijk aansprakelijk maar toch ook weer niet?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
Kheroon schreef:Ik ben zo een vier a vijf jaar geleden gescheiden. Mijn ex had al een woning gekocht voordat wij wat met elkaar kregen. Na een tijdje samen geweest te zijn zijn we getrouwd.
Als dat in Gemeenschap van goederen was, had ook meteen het huis op beider naam moeten worden gezet; net zoals de hypo daarbij op beider naam kwam; zie b.v. hier:
Voordat ik ging trouwen/samenwonen stond het huis al alleen op mijn naam. Is een akte van verdeling dan nog nodig?
Woonde u samen en stond het huis niet op twee namen, of was u getrouwd op huwelijkse voorwaarden waarbij het huis niet van u samen was? Dan is een akte van verdeling waarschijnlijk niet nodig. Was u getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan is het huis door het huwelijk gemeenschappelijk geworden... .
en had het dus op twee namen gezet behoren te worden.
Zou niet weten, waarom dat niet alsnog moet/kan gebeuren; waarna het eventueel kan worden verkocht.
Als de hypotheek kortgeleden nog gewijzigd is, zal er wel een (flinke) overwaarde op zitten.[/quote

Als de één al een huis heeft voordat er getrouwd wordt, en er wordt dan getrouwd, hoeft het huis helemaal niet op beider naam gezet te worden. Het huis is dan automatisch van beiden, net zoals de hypotheekschuld.

Gesloten