LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreem hoge boeterente ING

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Jered
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jan 2010 16:51

Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Jered »

Onder invloed van alle berichtgeving de laatste jaren ten aanzien van aflossingsvrije hypotheken hebben wij de ING benaderd wat de boeterente is met betrekking tot onze hypotheek om deze om te zetten naar een annuïteitenhypotheek tegen een lagere rente.
Het aflossingsbedrag is € 345.463,00 met een resterende rentevaste periode van 111 maanden met een contractrente van 4,400%.
Hiervoor rekent de ING een boeterente van € 45.693,14.
Naar mijn idee extreem. Met dergelijke boeterentes sluit niemand zijn aflossingsvrije hypotheek meer over.
De heer Knot van de DNB zal een bank als de ING toch iets meer moeten aansporen om klantvriendelijker te zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom zou u die hypotheek om willen zetten naar annuiteiten? U zult ongetwijfeld 10 procent boetevrij per jaar mogen aflossen. Doe dat dan.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarschijnlijk kan TS geen 34.500 euro per jaar extra aflossen. Over ruim negen jaar loopt de hypotheek af en moet die geheel worden afgelost (uit verkoop van het huis) of opnieuw gefinancierd. Dat zou ook een probleem kunnen worden. Ik zou TS aanraden een goede adviseur te zoeken.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door jonis »

Volgens mij kun je bij ING de aflosvorm gewoon omzetten tijdens rentevastperiode voor 900,- ......en dan krijg je uiteraard geen lager rentetarief....

Voor de rest wat Lady zegt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door 16again »

Jered schreef:Het aflossingsbedrag is € 345.463,00 met een resterende rentevaste periode van 111 maanden met een contractrente van 4,400%.
Hiervoor rekent de ING een boeterente van € 45.693,14.
Naar mijn idee extreem.
Waar komt je eigen berekening dan op uit? ( in de oude situatie, ga je de komende 111 maanden ruim 140.000 euro rente betalen)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Brahms »

Erthanax schreef:Waarschijnlijk kan TS geen 34.500 euro per jaar extra aflossen. Over ruim negen jaar loopt de hypotheek af en moet die geheel worden afgelost (uit verkoop van het huis) of opnieuw gefinancierd. Dat zou ook een probleem kunnen worden. Ik zou TS aanraden een goede adviseur te zoeken.
Nee dan loopt de rentevaste periode af. Dat lijkt me wat anders dan einde hypotheek.

Het is overigens ook geen kleine hypotheek, alle andere bedragen welke voorbij (gaan) komen staan daarmee in verhouding.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Erthanax »

U hebt gelijk, ik liep iets te hard van stapel. Hoe dan ook, zo'n grote aflossingsvrije hypotheek vraagt wel om een zorgvuldige financiële planning.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door jonis »

Erthanax schreef:U hebt gelijk, ik liep iets te hard van stapel. Hoe dan ook, zo'n grote aflossingsvrije hypotheek vraagt wel om een zorgvuldige financiële planning.
Die is TS ook ooit eens met gezond verstand aangegaan samen met adviseur en ing aangegaan. Met zo'n lange resterende termijn is 4,4% natuurlijk ook geen al te hoge hoge rente.
Voor mensen voor wie de boetes toch net wat te gortig zijn hebben ze rentemiddeling uitgevonden; maar met de voorgekauwde boete en een nieuwere lange termijn dan 111 maanden gaat dat ook niet veel opleveren.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn meer adviseurs dan hypotheekadviseurs. Financiële planning omvat heel wat meer dan een hypotheek oversluiten. Veel financieel voordeel kan TS op korte termijn misschien niet behalen, wel duidelijkheid en mogelijk ook meer zekerheid.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jered schreef:Onder invloed van alle berichtgeving de laatste jaren ten aanzien van aflossingsvrije hypotheken hebben wij de ING benaderd wat de boeterente is met betrekking tot onze hypotheek om deze om te zetten naar een annuïteitenhypotheek tegen een lagere rente.
Het aflossingsbedrag is € 345.463,00 met een resterende rentevaste periode van 111 maanden met een contractrente van 4,400%.
Hiervoor rekent de ING een boeterente van € 45.693,14.
Ik weet bij lange na niet de voorwarden van uw ING hypotheek (gekoppeld aan een KEW of levenverzekering, NHG lijkt zeer onwaarschijnlijk), maar als ik reken met een referentierente 2,8% (resterende looptijd en huidige rente bij een vaste renteperiode van 7 jaren), kom ik op een boete van €46015 bij 10% vrij af te lossen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
Ik weet bij lange na niet de voorwarden van uw ING hypotheek (gekoppeld aan een KEW of levenverzekering, NHG lijkt zeer onwaarschijnlijk), maar als ik reken met een referentierente 2,8% (resterende looptijd en huidige rente bij een vaste renteperiode van 7 jaren), kom ik op een boete van €46015 bij 10% vrij af te lossen.
Als er een kew van ing gekoppeld zou zijn dan was de boete lager, moeten ze nl meenemen in de berekening.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
Fiesiekus schreef:
Ik weet bij lange na niet de voorwarden van uw ING hypotheek (gekoppeld aan een KEW of levenverzekering, NHG lijkt zeer onwaarschijnlijk), maar als ik reken met een referentierente 2,8% (resterende looptijd en huidige rente bij een vaste renteperiode van 7 jaren), kom ik op een boete van €46015 bij 10% vrij af te lossen.
Als er een kew van ing gekoppeld zou zijn dan was de boete lager, moeten ze nl meenemen in de berekening.
Daarom vroeg ik er ook naar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt er in het verleden voor gekozen om de rente zo lang vast te zetten. Dat gaf zowel jou als de bank zekerheid. Nu wil je je contract openbreken en jouw kant van de overeenkomst niet nakomen. Daar zul je, terecht, een boete voor moeten betalen.

Wat al is aangegeven, je hebt met de bank afgesproken om in de resterende 9 jaar normaliter nog een flink bedrag, zo'n 40% van de leensom, aan rente te gaan betalen. Dan heb je het dus over een bedrag richting de anderhalve ton. Wil je die verplichting 'afkopen', dan kan dat tegen een forse boete die wel in verhouding staat tot de resterende verplichting.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door JozJan »

jonis schreef:Als er een kew van ing gekoppeld zou zijn dan was de boete lager, moeten ze nl meenemen in de berekening.
Als dat een spaarpolis betreft dan. Niet als het een beleggingspolis is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door jonis »

JozJan schreef:
jonis schreef:Als er een kew van ing gekoppeld zou zijn dan was de boete lager, moeten ze nl meenemen in de berekening.
Als dat een spaarpolis betreft dan. Niet als het een beleggingspolis is.
Mijn verstrekker heeft het volledige tegoed meegenomen in de herberekening n.a.v. leidraad AFM.
Boeteberekening was eerst op basis van alleen spaarsaldo en in de herberekening is ook beleggingsdeel van de KEW meegenomen.
Daardoor heb ik een groot deel van de boete weer teruggekregen.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door JozJan »

jonis schreef:Mijn verstrekker heeft het volledige tegoed meegenomen in de herberekening n.a.v. leidraad AFM.
Boeteberekening was eerst op basis van alleen spaarsaldo en in de herberekening is ook beleggingsdeel van de KEW meegenomen.
Daardoor heb ik een groot deel van de boete weer teruggekregen.
Een hybride polis dus. Daar zal (nog) niet iedere aanbieder ook het beleggingsdeel meenemen. Maar bij een pure beleggingspolis doet in ieder geval niemand dat.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door jonis »

JozJan schreef:
jonis schreef:Mijn verstrekker heeft het volledige tegoed meegenomen in de herberekening n.a.v. leidraad AFM.
Boeteberekening was eerst op basis van alleen spaarsaldo en in de herberekening is ook beleggingsdeel van de KEW meegenomen.
Daardoor heb ik een groot deel van de boete weer teruggekregen.
Een hybride polis dus. Daar zal (nog) niet iedere aanbieder ook het beleggingsdeel meenemen. Maar bij een pure beleggingspolis doet in ieder geval niemand dat.
Dan had TS het ook wel over beleggingshypotheek gehad ipv aflossingsvrije hypotheek

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
JozJan schreef:
jonis schreef:Mijn verstrekker heeft het volledige tegoed meegenomen in de herberekening n.a.v. leidraad AFM.
Boeteberekening was eerst op basis van alleen spaarsaldo en in de herberekening is ook beleggingsdeel van de KEW meegenomen.
Daardoor heb ik een groot deel van de boete weer teruggekregen.
Een hybride polis dus. Daar zal (nog) niet iedere aanbieder ook het beleggingsdeel meenemen. Maar bij een pure beleggingspolis doet in ieder geval niemand dat.
Dan had TS het ook wel over beleggingshypotheek gehad ipv aflossingsvrije hypotheek
En dus is de berekening van de bank nog niet zo "extreem"?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
JozJan schreef:
jonis schreef:Mijn verstrekker heeft het volledige tegoed meegenomen in de herberekening n.a.v. leidraad AFM.
Boeteberekening was eerst op basis van alleen spaarsaldo en in de herberekening is ook beleggingsdeel van de KEW meegenomen.
Daardoor heb ik een groot deel van de boete weer teruggekregen.
Een hybride polis dus. Daar zal (nog) niet iedere aanbieder ook het beleggingsdeel meenemen. Maar bij een pure beleggingspolis doet in ieder geval niemand dat.
Dan had TS het ook wel over beleggingshypotheek gehad ipv aflossingsvrije hypotheek
En dus is de berekening van de bank nog niet zo "extreem"?

Speedy123
Berichten: 1055
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Extreem hoge boeterente ING

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jered schreef:Onder invloed van alle berichtgeving de laatste jaren ten aanzien van aflossingsvrije hypotheken hebben wij de ING benaderd wat de boeterente is met betrekking tot onze hypotheek om deze om te zetten naar een annuïteitenhypotheek tegen een lagere rente.
Het aflossingsbedrag is € 345.463,00 met een resterende rentevaste periode van 111 maanden met een contractrente van 4,400%.
Hiervoor rekent de ING een boeterente van € 45.693,14.
Naar mijn idee extreem. Met dergelijke boeterentes sluit niemand zijn aflossingsvrije hypotheek meer over.
De heer Knot van de DNB zal een bank als de ING toch iets meer moeten aansporen om klantvriendelijker te zijn.
Ik moet helaas constateren dat u het product dat u afgenomen heeft, niet begrijpt. Consumenten lenen tegen een vaste rente. In de kapitaal markt is een rente echter niet vast, die is variabel. De bank leent dus het geld tegen een variabele rente in terwijl ze het aan u uitlenen tegen een vaste rente. Omdat een bank geen risico wil lopen (stel de rente stijgt en de bank betaald meer voor het geleende geld dan u aan de bank betaald), zal de bank een aanvullend financieel product aanschaffen dat de bank indekt tegen de variabele rente. Bij een dalende rente, moet de bank geld betalen voor dat product terwijl de bank geld ontvangt indien de rente stijgt boven het vastgelegde percentage. Op die manier maakt de bank van een variable rente voor u een vaste rente op de goedkoopste manier. Er zijn andere manieren zoals een rente cap (bescherming tegen rente stijging maar wel meeprofiteren van rente dalingen), maar die zijn stukken duurder doordat dit meer risicovol voor de uitgever van het product is.

Waneer u wilt profiteren van een dalende rente, dan moet de bank het aanvullende financiele product afkopen voor de resterende looptijd van de hypotheek. De kosten daarvan brengt de bank aan u in rekening. In de wandelgangen heet dit een boete rente echter deze term is verkeerd. Het zijn gewoon de kosten die de bank zelf moet maken om het afgesloten aanvullende financiele product af te kopen.

Meneer Knot begrijpt heel goed dat dit niets met klantvriendelijkheid te maken heeft. Immers was de rente gaan stijgen tot hoogtes zoals in de jaren 80, dan had u het toch ook niet gewaardeerd als de bank stelde dat u mee moest gaan betalen? Nee dan had u de bank lachend aan de hypotheek overeenkomst gehouden en noemde u uzelf trots overal spekkoper, de man of vrouw die slim genoeg was om zijn hypotheek vast te zetten tegen die lage rente. Zo zijn er momenteel mensen die een Euribor plus risco-osplag hypotheek hebben die maandelijks geld ontvangen van de bank omdat de euribor negatief is. Ze wonen in een mooi huis en krijgen geld toe. De bank kan hoog en laag springen maar ze zitten er gewoon aan vast.

Nu is het voor u andersom uitgepakt, de rente is historisch laag. Iets wat niemand heeft voorzien in deze wereld. En dan noemt u de bank ineens klant onvriendelijk omdat u gekozen heeft voor een vaste rente voor een langere periode.

Maar goed niet getreurd. Dankzij de economische groei en en aanwakkerende inflatie is het wel duidelijk dat de rente de komende jaren gaat stijgen. En als die maar genoeg stijgt, dan komt vanzelf het moment dat uw rente lager is dan de marktrente. En dan kunt u trots zeggen tegen al uw kennissen die voor een kortlopende rente hebben gekozen dat u slim genoeg was om de rente vast te prikken.

Gesloten