LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ilankreijer
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2018 19:23

Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door ilankreijer »

Hoi hoi,

Sinds december zit ik samen met mijn vriend in een druk proces met ons eerste koop huis! Echter verloopt niet alles zo soepel als wij gehoopt hadden.
Wij hebben in januari bij de makelaar getekend voor het huis en in maart voor de hypotheek. Omdat de start van de bouw steeds weer verder verschoven wordt zitten wij nu met het probleem dat de hypotheek afloopt en om onze rente vast te kunnen houden moeten wij per maand dat het langer duurt 1% betalen aan de bank. De hypotheker gesproken en hij geeft aan dat het ook niet op een andere manier kan en wij er nou eenmaal aan vast zitten, vanwege het getekende contract. Nou is de vraag, zouden wij hier op de een of andere manier toch goedkoper vanaf kunnen? Nou hoef ik de hypotheek niet op te zeggen maar het lijkt mij dat er wel een manier moet zijn om niet per maand 500 euro ongeveer te moeten betalen.
Wat wel zo is, als de rente niet stijgt dan hoeven wij niks te betalen maar bij het kleinste percentage stijging moeten wij de volle mep over alle maanden gaan betalen.

De reden overigens waarom de start van de bouw niet begonnen is: er is bij de gemeente bezwaar ingediend tegen de bouw, de gemeente heeft dit over het hoofd gezien en kwam er laatst achter. Vanwege dit bezwaar is de omgevingsverklaring nog niet rond en wachten wij hier op.

Ik hoop dat jullie mij hier meer in kunnen helpen.

Groetjes, Isabelle

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door meniles »

Is het geven van vergunningen vanuit de gemeente niet één van de opschortende voorwaarden?

Bij het tekenen van ons nieuwbouwhuis werd door de makelaar aangegeven dat het zinvol is om de hypotheek pas te gaan regelen wanneer aan alle opschortende voorwaarden is voldaan (en de bouw dus definitief door gaat). Hoeft natuurlijk niet, maar dan loop je inderdaad een risico omdat de meeste hypotheek vaak binnen 6 maanden gepasseerd moeten worden.

Dus ik vrees dat er inderdaad geen manier is om hier "onderuit" te komen :(...

ilankreijer
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2018 19:23

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door ilankreijer »

Ja klopt dat is ook zo. Nu hebben ze alleen dit bezwaar over het hoofd gezien. Alles was dus goed gekeurd en wij kregen de opdracht binnen 2 maanden een hypotheek te gaan afsluiten. Tot we laatst dit nieuws kregen en wij nu dus al vast zitten aan een Hypotheker..

Nee daar was ik inderdaad zelf ook al bang voor.. :(

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Bij een foutje gemeente en alles reeds rond was daar even een factuurtje naar toe sturen.
Zij maken fouten dus zijn verantwoordelijk lijkt ons.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door kweenie »

Er kab altijd vertraging zijn bij nieuwbouw. Het is eerder regel dan uitzondering dat de oplevering later is dan 'verwacht'. Daarom wordt door de meeste adviseurs ook sterk aangeraden om een hypotheek te kiezen waarbij de offerte lang geldig is en er geen boete is om die te verlengen. Het verbaast mij daarom dat je toch een hypotheek hebt met zo'n boete. Zeker omdat er nog niet eens zo veel uitstek is; blijkbaar was de hypotheek zelfs relatief kort geldig?

Wat je kunt doen is eigenlijk niet zo gek veel. Je hebt nu eenmaal voor deze hypotheek gekozen

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door Speedy123 »

U kunt het beste alle overeenkomsten eens goed doorspitten. De bouwer zal later opleveren dan afgesproken omdat die nog niet kan beginnen met de bouw, de vergunningen waren nog niet rond en hij is toch begonnen met het verkopen van de huizen. Het kan zijn dat u recht heeft op schadelosstelling.

Op Funda kunt u meer informatie vinden. Ook is de vereninging Eigen Huis een prima bron van ionformatie.

https://www.funda.nl/thuis/kopen/uitste ... uw-wat-nu/

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Was die omgeving vergunning rond en is ingetrokken of nog niet?

Als ze een foutje maken en een reeds afgegeven vergunning ingetrokken hebben kun je schade claimen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel wordt er bij het ondertekenen van het contract voor nieuwbouw nog geen zekere lang vaste begindatum voor de bouw vastgelegd. Juist omdat er nog van alles tussen kan komen. Maar ook omdat er vaak met bouwen wordt gewacht tot bijvoorbeeld 70% verkocht is. (Iets wat in de huidige tijd wat minder speelt...) Daarom zullen ze nooit een vaste startdatum communiceren en denk ik dat er weinig grond is voor een schadevergoeding als de bouw later begint dan verwacht.

Wel is de maximale tijd tussen begin van de bouw en oplevering meestal vastgelegd. Maar dan vaak veel langer dan wat de te verwachten bouwtijd is, om zich in te dekken.

Snuiverzak
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2018 23:52

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door Snuiverzak »

Hmmm, Dat issue van die boete heeft mijn zoon ook ervaren. Ja ook hij heeft de hypotheek afgesloten bij de HYPOTHEKER.
Het heeft hem meer als € 2000,- gekost om hiervan af te komen. Zowel de betreffende bank als de HYPOTHEKER gedroegen zich als een struisvogel.

De medewerker van de HYPOTHEKER was op voorhand in kennis gesteld van de situatie, dat mijn zoon als eerste had getekend voor een nieuwbouw project. En dat de bouw pas zou starten als alle woningen verkocht waren. Ondanks deze gegevens heeft de medewerker een hypotheek aangesmeerd gelijkwaardig aan die van jullie. Ik praat over 2015.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, en toch wilde jouw zoon tekenen voor die hypotheek, terwijl hij dus ook wel wist dat de bouw pas later zou kunnen starten. Wat had je zoon dan moeten doen? Hij wilde precies dat huis hebben. Weet jij een betere oplossing dan het risico maar nemen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef: Wat had je zoon dan moeten doen? Hij wilde precies dat huis hebben. Weet jij een betere oplossing dan het risico maar nemen?
Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het kiezen voor een aanbieder met een lange offertegeldigheid. Of met een lage boete. Of een aanbieder waarbij je de offerte kostenloos kunt laten verlopen en bij het aflopen van de offertetermijn een nieuwe offerte aanvragen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja. Zoiets had hij kunnen doen. Maar daar staat vaak iets tegenover. Hogere kosten. Of minder lage rente.
En dat willen mensen vaak niet. Wel de positieve kanten, maar er liever niet voor betalen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef:Ja. Zoiets had hij kunnen doen. Maar daar staat vaak iets tegenover. Hogere kosten. Of minder lage rente.
En dat willen mensen vaak niet. Wel de positieve kanten, maar er liever niet voor betalen.
Draai het eens om. De Hypotheker kon weten dat de bouw vertraagd zou worden en heeft willens en wetens een offerte opgesteld die daar geen rekening mee hield. Om er zelf beter van te worden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door SJZ »

De Hypotheker kon weten dat de bouw vertraagd zou worden en heeft willens en wetens een offerte opgesteld die daar geen rekening mee hield. Om er zelf beter van te worden.
Misschien. Maar de koper wist natuurlijk ook dat de bouw vertraagd kon worden, en koos willens en wetens voor deze offerte. Waarom? Vaak als je het volledige verhaal van 2 kanten hoort ga je er toch anders over denken.

We kennen het verhaal niet, we horen nu alleen 1 kant via de klager. En die vertelt niet waarom die voor deze offerte koos. Er zijn veel meer mensen die voor zoiets als dit kiezen (ik ooit bijvoorbeeld). Als het goed gaat ben je achteraf blij dat je voor de goedkoopste en/of beste optie hebt gekozen. Gaat het niet goed, dan wijs je naar de andere partij als de boosdoener.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bouw nieuw huis steeds uitgesteld, hypotheekprobleem dreigt

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef: Misschien. Maar de koper wist natuurlijk ook dat de bouw vertraagd kon worden, en koos willens en wetens voor deze offerte. Waarom? Vaak als je het volledige verhaal van 2 kanten hoort ga je er toch anders over denken.

We kennen het verhaal niet, we horen nu alleen 1 kant via de klager. En die vertelt niet waarom die voor deze offerte koos.
Offerte van…De Hypotheker. Waarom ga je anders naar een duurbetaalde adviseur?

Gesloten