LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen hypotheek BKR registratie 2001

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
B-registratie
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:24

Geen hypotheek BKR registratie 2001

Ongelezen bericht door B-registratie »

Tijdens het aanvragen van een hypotheek is deze geweigerd omdat er een negatieve registratie stond. Bij navraag bleek het een roodstand te zijn bij de SNS bank. Het BKR geeft aan dat het betreft overige obligo's (wat onder andere een ongeoorloofde roodstand betekend)
De registratiedatum is van maart 2001 terwijl de A2 code dateert van februari 2001. Het bedrag dus direct opeisbaar, het bedrag staat echter op 0 euro. Je zou aannemen dat als iets opeisbaar is je wel een verzoek krijgt tot betalen. Niks.

Veel telefoontjes word ik niet veel wijzer, men kan niks terugvinden over de registratie. Men heeft zelfs met mijn toestemming een BKR check gedaan om te kijken waar het vandaan komt.
Na een paar dagen rond bellen blijkt dat het een rekening is geweest die, om onbekende reden, rood is komen te staan. Men kan hier zelf ook geen correspondentie van vinden verder. Het enige wat er te zien was is dat er in 2005 een bedrag openstond van 68 euro en 33 cent. Ook na die tijd geen enkele brief met betaalverzoek.

Bij het BKR is de werkelijke einddatum juni 2015 gezet omdat volgens een medewerker het een slapende rekening betrof en is het bedrag op 0 gezet.

Er lijken mij nu verschillende dingen aan de hand maar geen idee hoe het werkelijk is

* Het betreft een bedrag van onder de 250 euro of 500 als het een krediet zou zijn. (wat dan niet registratie waardig zou zijn volgens BKR)
* Het bedrag is opeisbaar geworden volgens BKR februari 2001 (vanaf opeisbaarheid maximaal 5 jaar geregistreerd maar het staat er nog)
* Geen verzoek tot betaling ontvangen (na 5 jaar verjaard en dan zou de registratie aangepast moeten worden naar de werkelijke datum)
* In juni 2015 heeft men de rekening opgeheven, ook hier heb ik niks van gehoord of voor getekend.
* Lijkt ook niet te voldoen aan het basisprincipe van proportionaliteit en subsidiariteit (arrest van 2011 dat er een belangenafweging gemaakt moet worden als een financiële instelling een aanmelding doet bij het BKR)

Ik begrijp er niks van. Het gaat om een A2 code en kan dus nu geen hypotheek krijgen. Een medewerker van het BKR gaf aan dat ik geluk had dat er in elk geval een einddatum stond, ik zelf vind dat een beetje kort door de bocht.

Ik heb oprecht een knoop in mijn maag nu dus ik hoop dat er een oplossing is zodat ik toch een hypotheek kan krijgen.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 jul 2018 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

B-registratie
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:24

Re: Geen hypotheek BKR registratie 2001

Ongelezen bericht door B-registratie »

Na een brief/klacht te hebben geschreven en nog een aantal keren gebeld is vanmorgen het volgende afgesproken. Ik krijg van de SNS een brief waarin zij verklaren dat de registratie onterecht is en dat deze verwijderd zal gaan worden. Deze brief kan ik dan geven aan de hypotheekverstrekker zodat zij zo snel mogelijk op de hoogte zijn. Gelijktijdig is toegezegd dat de registratie weggehaald zal worden maar omdat dit wellicht een aantal dagen zal duren krijg ik vast de brief.

@ de SNS-bank, bedankt voor een adequate oplossing.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen hypotheek BKR registratie 2001

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, dat is dan snel opgelost. Mooi.

Gesloten