LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Gedeputeerde
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2015 10:10

Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Gedeputeerde »

Ik moet in de komende periode mijn hypotheek gaan regelen, omdat aan het eind van het jaar wordt gestart met de bouw van mijn nieuwe huis. Op dit moment liggen de kosten van mijn huis net enkele duizenden euro's boven NHG niveau. Nu lees ik dat waarschijnlijk vanaf 1 januari het NHG niveau flink omhoog wordt gegooid. Stel dat dit inderdaad gebeurd en ik dus onder NHG niveau kom, kan ik daar nu nog/al iets mee? De rentepercentages zijn natuurlijk aantrekkelijk veel lager als je onder NHG niveau zit.

Ik hoor graag creatieve gedachtespinsels waarmee ik naar mijn hypotheekadviseur kan stappen! :D

Alvast bedankt

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De rente is al superlaag, dus veel lager zal het met nhg niet zijn. Er zijn natuurlijk wel andere voordelen.

Maar uw aanstaande hypotheekadviseur moet dat juist allemaal voor u uitzoeken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:De rente is al superlaag, dus veel lager zal het met nhg niet zijn.
:( bij ING scheelt het bijv. bij een RVP van 10 jaar, bijna de helft in rentelasten: 1,75% met NHG vs 2,95% zonder NHG.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 30 aug 2018 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Gedeputeerde schreef: Ik hoor graag creatieve gedachtespinsels waarmee ik naar mijn hypotheekadviseur kan stappen! :D

Alvast bedankt
Niet naar een hypotheekadviseur toestappen, gewoon zelf regelen. Dus prijs drukken of aan de hypotheeknemer vragen of je voor het NHG tarief in aanmerking komt door bijv. die paar 1000 €'s zelf in te leggen. Zo niet , dan naar een ander,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door kweenie »

Over NHG regels kun je niet met je geldverstrekker onderhandelen... Dus naar een andere geldverstrekker toetstappen als je niet voor NHG in aanmerking komt heeft geen zin.

Er zijn wel manieren om, als je dit jaar net niet in aanmerking komt, straks alsnog NHG te krijgen. Een goede adviseur weet wel hoe je dit moet aanpakken, maar bij de verkopers van de grote ketens zul je waarschijnlijk weinig succes hebben.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Hypotheek shoppen bij verschillende banken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door kweenie »

Beertje1975 schreef:Hypotheek shoppen bij verschillende banken.
Dan voldoe je ineens op magische wijze wel aan de NHG-normen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door renewouters »

Fiesiekus schreef:
Gedeputeerde schreef: Ik hoor graag creatieve gedachtespinsels waarmee ik naar mijn hypotheekadviseur kan stappen! :D

Alvast bedankt
Niet naar een hypotheekadviseur toestappen, gewoon zelf regelen. Dus prijs drukken of aan de hypotheeknemer vragen of je voor het NHG tarief in aanmerking komt door bijv. die paar 1000 €'s zelf in te leggen. Zo niet , dan naar een ander,
Waarom zou je niet gewoon een professional gebruiken voor iets wat je maar een paar keer in je leven doet? Als iemand al met dit soort basisvragen op een forum komt lijkt dat me toch een slimmere aanpak. Of zeg je ook tegen jouw klanten dat ze het net zo goed zelf kunnen doen?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

renewouters schreef:
Fiesiekus schreef: Niet naar een hypotheekadviseur toestappen, gewoon zelf regelen. Dus prijs drukken of aan de hypotheeknemer vragen of je voor het NHG tarief in aanmerking komt door bijv. die paar 1000 €'s zelf in te leggen. Zo niet , dan naar een ander,
Waarom zou je niet gewoon een professional gebruiken voor iets wat je maar een paar keer in je leven doet? Als iemand al met dit soort basisvragen op een forum komt lijkt dat me toch een slimmere aanpak. Of zeg je ook tegen jouw klanten dat ze het net zo goed zelf kunnen doen?
Nee natuurlijk niet. Maar ik kan iets wat mijn klanten niet kunnen (rekenen), maar een hypotheek regelen is in principe voor iedereen te doen, zonder de kosten voor een hypotheekadviseur te maken.
Gedeputeerde schreef: Ik hoor graag creatieve gedachtespinsels waarmee ik naar mijn hypotheekadviseur kan stappen! :D
Je ziet al in dit (en andere) topic (OP) dat de TS vooraf info wil waarmee ie naar z'n hypotheekadviseur wil stappen. Dat geeft al genoeg stof tot nadenken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar ik kan iets wat mijn klanten niet kunnen (rekenen), maar een hypotheek regelen is in principe voor iedereen te doen
OK, ga jij maar zonder te rekenen de optimale hypotheek voor iemand uitzoeken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
Maar ik kan iets wat mijn klanten niet kunnen (rekenen), maar een hypotheek regelen is in principe voor iedereen te doen
OK, ga jij maar zonder te rekenen de optimale hypotheek voor iemand uitzoeken.
Optimale hypotheek = geen hypotheek (zonder te rekenen).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus dan hoef je ook geen geldverstrekker om een lager NHG tarief te vragen. Lekker off-topic, dus.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Niet naar een hypotheekadviseur toestappen, gewoon zelf regelen. Dus prijs drukken of aan de hypotheeknemer vragen of je voor het NHG tarief in aanmerking komt door bijv. die paar 1000 €'s zelf in te leggen. Zo niet , dan naar een ander,


top advies Fiesiekus...
NHG baseert zich op koopsom en woningwaarde, met eigen inleg kom je dus nergens.

Als je dan zonodig mensen van advies wil zijn, zorg dan dat je op de hoogte bent

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

On topic, helaas, als je nu een hypotheek nodig hebt, zijn de huidige regels van kracht.
Oplossing, nu hypotheek zonder NHG, tegen 1 jaarsrente afsluiten, en volgend jaar als de nieuwe voorwaarden van kracht zijn een nieuwe hypotheek afsluiten.
Nadeel, 2x kosten, gelukkig vallen die de eerste keer wel mee (want nieuwbouw), dus alleen kosten hypotheekakte, 2e x notaris voor hypotheekakte, nhg kosten, taxatiekosten, en 2 x advieskosten.
Een goede adviseur kan voor je berekenen of je de kosten terugverdiend, rekening houdend met een eventuele rentestijging
Risico, de rentes kunnen stijgen waardoor het voordeel teniet gedaan wordt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is inderdaad de methode waar ik op doelde. Maar veel verkopers zullen daar niet mee komen. Een goede adviseur zal deze optie wel benoemen en eventueel doorrekenen.

Gesloten