LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Undutchable schreef:
05 mar 2019 13:46
Nog even een update van wat het nu uiteindelijk geworden is.

De spaarhypotheek is omgezet naar een aflossingsvrije hypotheek van 30 jaar met de rente 20 jaar vast op 2,9 procent.
Het saldo van het spaardeel is gebruikt om af te lossen op het hypotheekbedrag. Voor het resterende bedrag is een ORV afgesloten.

De bruto maandlasten inclusief de ORV zijn nu 165 euro (144 rente en 21 ORV)

Allemaal bedankt voor de adviezen en suggesties.
Graag gedaan, blijkbaar heb je m'n advies opgevolgd om die spaarhypotheek met die hoge premie voor de rest van de looptijd, op te doeken :wink: ?

Als ik even reken had je een schuld van €195000,- en nu zo €60000(?). Heeft de afkoop geresulteerd in een som van € 135.000,-

Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ja, spaarhypotheek is weg. En op een paar 100 euro na heb je het goed uitgerekend :-)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Undutchable schreef:
05 mar 2019 14:49
Ja, spaarhypotheek is weg. En op een paar 100 euro na heb je het goed uitgerekend :-)

Ben wel benieuwd op welke leeftijd u de hypotheek afbetaalt….

Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Fiesiekus schreef:
05 mar 2019 15:41
Ben wel benieuwd op welke leeftijd u de hypotheek afbetaalt….

In ieder geval niet binnen nu en 5 jaar want dan had ik beter de spaarhypotheek kunnen afmaken :-)

Ik los het ook niet in 1 keer af maar als het me uitkomt. Kan rustig 10 of 15 jaar duren nog. Daarom heb ik ook geen annuïteit of lineair genomen. En sowieso bij verkoop van de woning natuurlijk, er zit veel overwaarde in.

En ik vertrouw onze overheid niet, dus ik denk (is een gevoel, kan ik niet bewijzen) dat het goed is om een kleine hypotheek aan te houden die ik ook weer kan verhogen als ze rare dingen gaan doen.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
05 mar 2019 14:39


Graag gedaan, blijkbaar heb je m'n advies opgevolgd om die spaarhypotheek met die hoge premie voor de rest van de looptijd, op te doeken :wink: ?
Ik zie alleen zoals gewoonlijk bij jou het voordeel nu niet zo, met nieuwe lasten 165,- per maand inclus orv + 60.000 aflossen....dat is +/- 100.000
tov een dikke 60.000 bij de spaar uitzitten.
Laatst gewijzigd door jonis op 05 mar 2019 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Undutchable schreef:
05 mar 2019 16:04
En ik vertrouw onze overheid niet, dus ik denk (is een gevoel, kan ik niet bewijzen) dat het goed is om een kleine hypotheek aan te houden die ik ook weer kan verhogen als ze rare dingen gaan doen.

Klopt. Afbouw Wet Hillen maakt aflossen minder aantrekkelijk als EWF > Hypotheekrente. Duurt 30 jaar, maar met een beetje tegenslag gaat die bijtelling toch in de duizenden lopen bij een huis van €500.000,-

Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door Undutchable »

jonis schreef:
05 mar 2019 16:22
Ik zie alleen zoals gewoonlijk bij jou het voordeel nu niet zo, met nieuwe lasten 165,- per maand inclus orv + 60.000 aflossen....dat is +/- 100.000
tov een dikke 60.000 bij de spaar uitzitten.

Dat komt omdat je alleen naar de cijfers kijkt en dan heb je gelijk.

Ik had ook nog andere afwegingen: ik wil een dag minder gaan werken, een paar verre reizen maken etc. Dat had over 5 jaar ook gekund, maar je weet niet wat er allemaal kan gebeuren in 5 jaar.

We hebben het afgewogen en bewust hiervoor gekozen. 5 jaar lijkt misschien kort, maar wij willen het graag nu doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentevaste periode van spaarhypotheek loopt af. Wat nu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima keus. Belangrijkste is dat je de afweging hebt gemaakt en bewust voor één van de mogelijkheden hebt gekozen. Zoals ik een halfjaar geleden ook al schreef, "Beide opties zijn mogelijk, er is niet één van beide opties absoluut fout of goed. Dus kies de optie die het beste bij jou en jouw wensen past."

Je hebt nu dus voor de komende 20 jaar de zekerheid dat je voor een schijntje woont. En dat je ook de komende vijf jaar al voldoende leuke dingen kunt doen.

Gesloten